Tegine eile pärastlõunal siia postituse ja mõtlesin, et saab neile ?-märkidega tähistatud eilseile vahepostitustele joone alla tõmmata ja edasi minna. Aga mida rohkem õhtul mõtlesin selle seiga üle, seda rohkem kinnistus minus veendumus, et see seik tuleb siiski üle vaadata, täiendav selgitus teha ja alles siis saab joone alla tõmmata, kui enam küsimusi & vahemärkeid rohkem ei tule. Sest peale Trummi võib olla veel küllalt neid lugejaid, kes asjadest pole tegelikult üldse aru saanud.
On jälle hetk, kus teemasse võivad üles jääda vale-hargliinid, millede järel edasi harutades võidakse jõuda juba
ei-tea-kuhu ja ei-tea-milliste järeldusteni. Ja kuna ma tegelen siin ÕT-tehnika kirjeldamisega, siis nagu loomuliku arenguna lisaks vabatahtlikuna tegelen selles teemas ka justkui "isehakanud moderaatorina". Lihtsalt, et teema sohu ei keeraks või keerduks.
Aga nüüd asja juurde. Eilne vahejuhtum Buk-i teleskooptõstukil sihitamisradariga on jälle justkui õpikunäide pedagoogias. See on see hetk, kus sa oled teema läbi lahanud, ära selgitanud ja kirjeldanud, ajaloo ja arengutee ära kirjeldanud, pildimateriali lisanud, küsinud üle
"Kas kellelgi on küsimusi teema kohta?", justkui seisnud kursuse ees, pannud seejärel kaardikepi lauale ja lähed edasi. Ja siis millalgi hiljem hakkab keegi kursuslane võtma sõna ja loopima kilde, ja sa mõtled esmalt, et
"ta vist vääratas lausestuses", ja siis täpsustava ääremärkuse peale (lootes, et inimene selgitab olukorda ja parandab end vmt) saad vastuse niimoodi, et sa järsku mõistad, et sellel kursuslasel on materialide omandamises auk. Ta midagi justkui teab, aga ta vist on loengus tegelenud millegi muuga, või siis lihtsalt maganud, või siis ta ei olegi üldse materialidest aru saanud.... Siinkohal on siis auguks ÕT tehnika toimimise ja ülesehituse süsteemide esimeste sissejuhatavate loengute, elik ÕT A ja B materialide läbitöötamises ja neist aru saamises.
Ma praegu ei saa siin märkimata jätta, et põhiprobleemiks on siin see, et õppematerialides aukude korral jääb puudulikuks kursuslase ülevaade selliste relvainstrumentide ülesehitusest, tööprintsiibist, kasutamistingimustest jne- mille kokkuvõttes jääb puudulikuks ka arusaamine selliste instrumentide võimekusest, nende tugevatest, aga ka nõrkadest külgedest, aga siit edasi kuidas ja mida selle relvainstrumendi kaitsel teha või kuidas ja mida sellise relvainstrumendi pihta suunatud rünnet sooritades teha. Ehk mida tehes milline funktsionaalsus jääb toimima või hävineb jne jne. See moodustab ühe osa kõigest sellest, mida ma olen korduvalt nimetanud, et "meil ei ole ÕT-alast
know-how-d. Sest meil ei ole sellist instrumenti olnud". Ja meil ei ole selle instrumendi temaatika alaseid laialdasi alusteadmisi. Ja seda ma olen ka kirjeldanud oma meelevaldses tõlgenduses kui
pehhootameeste (jalavägi), või muidu
kaljossa-vodilade (autojuhid) demblialbumites olevaid pilte, kus nad seisavad "vinge-tegija-näoga" nõjatudes mingile ZRK-le, justkui "kõvamehed", aga tegelikult ei oma nad mitte mingit muud ülevaadet antud instrumendi toimimisest kui et " kui see huinjaa seal üleval
krutitsa i krutitsa, i generator tak svistit (st antenn pöörleb ja toite-generaator viliseb koormuse all), siis ära sa sinna ligi mine, kiiritada võib saada, ohvitser rääkis".
Teeme siis nüüd lühidalt veel kord ülevaate-ringkäigu selles läbimata või omandamata A ja B materialides:
Igal ÕT-lahendusel on kõigepealt 360 kraadi seireradar. Jällegi- heal lapsel mitu nime, seire-, vaatlus-, tuvastus-, jälgimis- jne. Ja samas on see nimi veel sõltuv seireradari lisavõimekustest ja funktsionaalsusest, kas lisaks veel tuvastus-, jälgimisradar jne.
(NB! Meie vaatleme siin praegu üleüldiselt struktuuriehitust aga samas valime edasiseks siinses postituses käsitlemiseks Buki-versiooni laadset ülesehitusnäidet.)
Kui seireradar on märgi leidnud, tegelenud ära märgi tuvastamisega, tegelenud ära tema profileerimisega ja ka oma-võõras tuvastamisega ja lugenud nüüd vajalikuks ja edastanud trasseeritud ja indekseeritud info selle märgi kohta, siis jõuab see info märgijälgimisradari süsteemidesse. See radar leiab ja võtab märgi talle edastatud info põhjal jägimise alla, kontrollib veel kord info vastavuse üle ja nüüd vastavalt edasistele edastatud käskudele tegeleb antud märgi hävitamisega. See radar on küll ka 360 kraadise ringvõimekusega alusel, aga kui see radar suunatakse mingit märki jälgima, siis tema enam 360 kraadi ulatuses ei tööta, vaid ainult oma märgijälgimisradari antenni piiratud töösektori ulatuses. Sest tal on konkreetne ülesanne jälgida tuvastatud märke, mitte tegeleda ringvaatlusega. Antud juhul Bukil see märgijälgimise radari töösektor on vist mingi maks 60 kraadi juures. Nüüd asub(vad) töösse raketi sihitamise radar(id). Raketi stardi eel on juba varem raketi paigaldamisel toimunud ära raketi initseerimine (seotakse konkreetne rakett temale antavate käskude lugemiseks konkreetse sihitamisinfot edastava radariga ja käsukoodidega, no piltlikult nagu sinihammaski). Sellel sihitamisradaril on tavaliselt täiendav tiba laiem töösektor, kui märgijälgimisradaril lihtsalt selle pärast, et tagada ükskõik milliseidki trikke teha üritava sihtmärgi radari töösektorist väljakaldumise vältimist. Sihitamisradar sihitab nüüd selle startinud raketi märgijälgimisradari poolt jälgitava sihtmärgiga samasse ruumipunkti, kus siis toimub lõhkepea plahvatus. Lisaks võib olla raketil veel ka omal aktiivpea, mis ise lõppfaasis sihitab (nb! ka Bukile on selline rakett litter-tähisega A olemas). Nüüd selgituseks. Sellest jutust on ilusasti aru saada, et märgijägimisradar ei võta üle 360kraadist ringvaatlusseiret. Seda jääb ikka tegema ringvaatlusradar, tema võimekus selleks on kompleksis alati oluliselt suurem, kui märgijälgimisradaril. Ja omakorda ringradariga koos töötava NRZ (oma-võõras tuvastus) võimekusulatus on veelgi suurem- et tagada kindel NRZ-tuvastus ringradarile ettenähtu tööulatuse piires. Buki-de-versioonide näidete stiilis: 360 kraadi seire ca 100 kildi ulatuses, märgijälgimine-sihitamine ca 50km ulatuses, raketi ulatus 40km. Kõik ülekattega.
Ja nüüd läheme eilsete kildude käsitlemise juurde. Buki märgijälgimise- ja sihitamise radar ja seadmed 8 raketi initseerimise ja juhtimise võimekusega on ühe šassi peal. Esimeses või põhilahenduses 9A310-9A317-na lisaks veel on selle šassii turjal ka 4 raketi stardialus. Ülejäänud neli initseeritavat raketti asuvad transport-laaduril 9A39, millel on need neli juhitavat raketi aktiivpesa ja 4 lihtsalt transport-alusel. Seejärel tehti Buk-M2 arendades juba paralleelselt senise lahendusega ka spetsiifiline ülesannete ümberjagamise võimalus. Märgijälgis- ja sihitamisradar koos 8 raketi initseerimisseadmetega jäi samamoodi alusele, aga ülestõstetava teleskoopnoole paigaldamiseks (paremaks märgijälgimiseks ja raketi sihitamiseks ikka kaugemale ja ikka madalamale) eemaldati šassiilt stardiplatvorm. Tulemuseks valmis teleskoopalusel märgijälgimis-sihitamisradar-raketinintseerija 9C36 tõstetud töökõrgusega kuni 22 meetrini, st ca 7nda korruse kõrguseni. Tema poolt initseeritavad 8 raketti asuvad nüüd kuni kilomeetri kaugusel raadio-andmesides oleval kummalgi sellisel 4aktiivpesa+4passiivpesa asetseval samaks jäänud stardi-transport-laaduril 9A39.
See kõik on juba ammu räägitud.
Ja nüüd ma loen siit selliseid kilde:
Siiski tundub, et selle kasutamisel on vana, soomuki katuse peal olev radar endiselt kasutusel. Kasutatakse kahte korraga siis.
Senine ringvaatlusradar on ka kasutusel, koos selle "kaelkirjakuga", viimast loetakse täienduseks.
Mis ma peaksin ütlema selliste kirjatükkide peale?...
Kas ehk nii:
Antud kirjutajal vähemalt sellest postitusest viewtopic.php?p=832375#p832375 alates uuesti tutuvuda materialidega ja viia enda puudulikud teadmised vastavusse, vajadusel tõendada terviklike ja süsteemsete teadmiste omandamist ja nende põhjal analüüside teostamise oskust järeleksamil ja seejärel jätkata kursust....
Nüüd peaks olema arusaadav, mis asi see
"kaelkirjak" 9C36 siis on. Tegemist ei ole mitte mingisuguse ringvaatlusradari 9C18 täiendusega. Või "abilisega".
Tegemist on kogu kompleksi Buk iseseisva märgijälgimis- ja sihitamisradariga 9C36.
Buk-i versioonid koosnevad (lihtsalt struktuurinäide):
* komandörimasin (nt 9C470)
* ringvaatlusradar (nt 9C18)
* märgijälgimis ja sihitamisradar koos 8 raketi inistseerimise ja juhtimisega ja neist 4 raketi stardialusega (ülejäänud 4 andmesides 9A39 peal neljas aktiivpesas) (nt 9A310, 9A317 jne)
*stardi-transpordi laadimismasin 4 aktiivpesa ja 4 transpordipesaga (nt 9A39)
ja nüüd siis tehti süsteemi kaks viimast rida ümber:
võimalik on ka versioon
* teleskoopalusel märgijälgimis- ja sihitamisradar koos 8 raketi initseerimise ja juhtimse tehnikaga 9C36 millega on seotud
* 2tk stardi-transpordi laadimismasinat (kumbki siis 4 aktiivpesa ja 4 transpordipesaga) (nt 9A39)
Sellest peaks olema üheselt arusaadav, et nii 9A310-317 kui ka sama tehnikaga 9C36 ei ole teps mitte mingid ringseireradari täiendused, vaid konkreetse ülesandega kompleksi osad, ilma milleta ei toimu kompleksis ei märgijälgimist, ega ka mitte ühegi raketi ei initseerimist ega ammugi siis mitte lendu laskmist. Jah neil on võimekus oma piiratud tööulatuses tegeleda ka pelgalt seirega, aga nad iial ei ulatu oma töökauguse ja võimekusega asendama 9C18 ringradarit, nii nagu 9C18 ringradar iial ei ulatu tegelema märgijälgimise ega sihitamisega ega initseerimisega.
Seda kõike käsitlesin juba Osa-d kui üht parimat ja lihtsamalt vaadeldavat õppematerjali selle ÕT-temaatika ja ülesehituse selgitamise jaoks. Tor-i peal me juba lihtsalt vaatlesime (sest alusteadmised said läbi käidud, ma ei pidanud seda A-ja-B ülekordamist enam vajalikuks ja seda ma ka siis just niimoodi märkisin). Edasi vaatlesime Kub-ist-Buk-ini jõudmise arengut ja loomist. Kub-il oli teine radarite funktsionaalne šassiidel jaotus ja siis seal ilmnenud funktsionaalsete puuduste kõrvaldamiseks struktureeriti Buk ümber. Siis sai kah selgitatud mis mida ja milleks teeb ja mis nüüd paremaks läks. Ja nüüd ma loen siin, et teadmised on puudulikud, materialid on omandamata.....
P.S Buk-M3 jõuti juba kõike seda võimekust laiendada. 4-sest alusest tehti 6line, 8-sest alusest tehti 12line. Ringradar tehti võimsamaks. Märgijälgimine tehti võimsamaks. Raketi lennu-ulatus tõsteti suuremaks. Loomulikult siis juba ka sihitamisvõimekust tõsteti. Rakett sai lisaks esimesele tähisega A (aktiivpea) versioonile täienduse ka teise juba oluliselt võimekama A-seeria raketiga. Ja loomulikult kõige elementaarsem: arvutus-, jälgimis-, analüüsi- ja ühilduvusvõimekus sai laiendatud.