2korda2 kirjutas: ↑18 Jaan, 2024 9:38
Tänapäeval näeb norm ette, et 50+ korteriga elamu puhul on maja peakaitsme kordaja 0,4 (täpsemalt isegi 0,39), ehk lihtsamalt öeldes 50x10A = 200A peakaitse. Kuidas sellest "eraldi kaabliga" autosid laadima hakatakse? Kui mitut autot paralleelselt laadida saab? Kes saab soodsamal tunnil laadida?
Kõik küsimused lubavad kõrget meelelahutuslikku väärtust teie KÜ järgmisel elektriautode-laadimise-teemalisel koosolekul. Minge kindlasti kohale ja küsige!
Analoogsed "ülekatted" on ka nii esimese kui kõrgema taseme alajaamas. Egas "50kW päikesejaama liitumise tasu on 10MEUR" pole niisama õhust võetud - ilmselt on liituda soovija maht löönud lõhki mitte ainult oma madalama taseme alajaama aga ka järgmise taseme võimekuse. Seadus aga näeb ette, et liitumiste ristsubsideerimist (teiste teenuste või klientide kaudu) olla ei tohi.
Kokkuvõttes: olemasolevate korterelamute juures elektriautode laadimise võimekus on ja jääb pigem tagasihoidlikuks. 50 korteriga elamu puhul tõenäoliselt 5x10A laadimiskohta ja ongi kõik. Kui on tegemist elektripliitidega korterelamuga, siis peaks voolu rohkem olema ja ehk kannatab 10-15 madala võimsusega laadimiskohta luua. Loomulikult tuleb süsteem ehitada moel, kus prioriteedirelee on vahel ja see eelistab maja autodele. Ehk "õnnelik" EV omanik võib mõnel hommikul avastada, et vaatamata öö läbi juhtme otsas olekule pole autosse soovitud määral särtsu jõudnud.
Kaks näidet tüüpilisest
Tartu majast (tüüpprojekt 111-133):
Majad 40-45 aastat vanad.
Parkimine: 60 korterit - *a)ca25 parkimiskohta (
nii palju mahub maksimaalselt täies ulatuses risti maja ette üksteise kõrvale parkima, nb see pole laiutades, kitsas on ikkagi), lisanduvad kohad on linna maa peal/tänaval.
*b) paralleelselt majaga ja lisaehitusena kombineerituna risti, kokku ca 25 kohta
Elektrivõimekused:
Korterite peakaitsed:
* a) gaasipliidi korral 1f25A, * b) elektripliidi korral 1f32A (viis tk püstakus), siit edasi
*5tk 1f32A lähevad peakilpi ühe 1f63A kaitse alla
*need 4tk per trepikoda lähevad kokku peakaitse alla 180A
*kõik kolm faasi jooksevad igasse trepikotta ja sealt igale korrusele. Korrusel toimub rotatsiooni korras faaside jaotus korteritele.
*lisandub üldelekter. soojasõlm. Valgus üle viidud Led-idele.
Probleemidest:
Parkimisest: pidev puudus. (Printsiip
"kes ees, see mees!"). Korraldamisest: Maja ees on ruumi nii vähe, et maja ees oleva jalgraja taha risti majaga autod selles reas parkima KÜ territooriumile enam ei mahu, autode pagassid on juba linna maa peal. Linn (Tartu) on just sellele piki majaesist (reas kolm maja) olevale maasiilule peale planeerinud juba 2018 kergliiklustee. Hangete registrist näha, et projeti eest makstudki. Rajatud midagi veel ei ole. Ametnik ütles kuluaarides juba siis, et
"ära pabla, pappi nagunii pole, hea kui poole peale staadionigi ehk jõuame". Siiamaani pole jõutud mitte midagi, aga mine sa neid velohulle seal linnavalitsuses tea... Igal juhtumil ei ole sinna praeguse olukorra juures võimalik midagi asjalikku peale projekteerida ilma, et maja ees need 25 parkimiskohta kaoks. Järgi jääks ehk 9-12 kohta. Üleüldse soovita(ta)ks ära oodata linna poolne lahendus enne kui ise midagi projekteerima hakata. Ehk siis igasugune elektrivõimekuse rajamine tähendaks senise parkimislahenduse kadu ja
olukorra tuntavat hullenemist. NB! Selles kohas selle maja näitel on niimoodi reas kolm analoogset
Tartu maja kokku 12 sektsiooniga. Põhimõtteliselt on kinnistu piiride järgi kõigil sama seis tulekul selle kergliiklustee asjus. Kui tuleb see kergliiklustee sellisel (eel-eel-)kooskõlastamisringil käinud kujul, siis tuleb parkimisega piirkonnas
üks paras keberniit-Montaana...
Elektriga: praegu, st siiamaani: peakaitsetega pole veel probleemi, aga 1f63-dega on. Mitte just küll tihti, aga on.
180A laiendamine probleemne- see juba eelpoolkirjeldatud elektrivõrgu alajaamade (üle)koormatuse tõttu.
Olles probleemidest teadlik, siis ise küll selle 180 alla ühtki lisaliitumist näha ei tahaks. Isegi "heade" mõõtmistulemuste korral. Lased puugi majja, proovi pärast omal probleemide ilmnemisel teisest lahti saada. Nüüd on ta juba täieõiguslik nõudja. KÜ poolt sellise otsuste tegemisel peab arvestama maja vajaduste prioriteediga, muidu pikka pidu ei ole.... Eriti, kui sellise laadimise võrgustiku ülesehitamine ja sinna investeerimine (nagu siin sooviti) antakse lepinguga üle mingile teisele investorile.
Järgmine probleem KÜ koosolekul: pea igas vanemas ühistus on parkimisprobleemid. Uutel (aga ka mitte kõigil) on jah personaalsed parkimiskohad, aga vanemates on nn "privatiseerimine" veel läbi viimata. Maa-alad planeerimata, oksjonid korraldamata, oksjonijärgselt omandatud õigused parkimisele tähistamata jne. See kõik on üleüldse võimalik vaid siis, kui reguleerida-oksjoneerida soovitav maa-ala on täielikult KÜ omandis. Kui tegemist on veel linna maaga, siis on iseenesest loomulik, et võõra varaga kaubelda ei saagi. Ehk siis toimivad printsiibid
"kõik meie" (vsjo naše) ja
"kes ees see mees". Isegi kui on orgunnitud mingil kujul tasuline parkimisteenus (teise maja näide mul), siis kohti on ikkagi vähe ja selle maa-ala sees toimib ikkagi
"kes ees, see mees" printsiip, lihtsalt lisandub trahvimine kui "infot loetud" ei saada. Keegi siin muljetas, kuidas Tallinnas olevat sellist kontrolli majade vahel tehtud öösel, et trahv olevat 2-poole3-ajal tehtud. Päris huviga vaataks sellist koosolekut, kus mingi
fraier teavitab, et tema on nüüd elektriauto omanik ja tahab maja ees saada:
*KÜ poolset (KÜ peakaitse alla mahtuvat) laadimisvõimekust koos aparatuuriga ja
*personaalset parkimiskohta maja ees, kuhu teised KÜ liikmed ei tohi tema elektrivoki laadimise segamiseks enam parkida
Päris põnev oleks vaadata, mida ülejäänud talle selle peale ütlevad

.
Söö sitta! Kui seadus nõuab, siis ehitusluba vajava ehitustegevuse jaoks ja selle loa saamiseks veame kaabli sinna, aga personaalkoht unusta ära! Kelle arvelt? Kihvt arutelu tuleb, et kui üldse talle mingeid privileege anda, siis kui palju sellise fraieri käest küsida ja milliseid õigusi ja kohustusi nii ülejäänud KÜ kui see autoomanik siis selle eest saab ja üleüldse kes selle jama kinni peaks maksma? Ja kuidas laheneb sel juhul parkimiskorraldus, kui selle projektiga kaasneb maja ees olevate parkimiskohtade vähenemine vähemalt poole võrra sellest 25st? NB!1 Algatada seda tegevust saab ainult kinnistu omanik (või tema loal) ja selleks peaks olema üldkoosoleku otsus, et mingeid tegevusi algatada ja kohustusi KÜ-le võtta. NB!2 Kui selline tegevus on renoveerimis- või mõne muu projekti osaks (aga nõutakse!), siis rahastajate jaoks tööd peavad olema teostatud, akteeritud, vastu võetud jne summade väljamaksmiseks. Projekt (so kogu kompleksne renoveerimisprojekt) peab olema lõpetatud, nii, et butafooriat ka ainult parklaga teha ei saa.
See on siis üks maja ja mittegi veel kõik probleemid.
Teisel majal on hoopis teine saaga ja seal on veel vähem parkimiskohti.
Kolmandal oma saaga.
Just lisandus mul vaatluse alla ka neljas objekt (Annelinnas):
U-kujulises ühe sissepääsuga siseõues kokku 3+2+3 trepikoda igasühes 15 korterit, kokku siis 120 korterit. Parkimine ühes reas majadega paralleelselt
kokku maks 40 kohta (jälle keskel osaline linna maa kõrghaljastusega. Printsiip kolme KÜ peale kokku
"kes ees, see mees!". Ei kujuta ette, kuidas seal ja siis kelle rahakoti peal ja kelle privileegideks seal elektrikohti rajama hakatakse.... NB! Siseõu, mis juba iseenesest tõmbab seespoolse maaala koomale. Kõigepealt maja, väike mururiba akna all, siis trepikoja esine kõnnitee. Teostatud juba siis ammu kõige säästlikumalt, et ikka ruumi jätkuks, edasi pikimaja parkimisvõimalusega autotee. Keskel puud, tänaseks juba suureks kasvanud. Nüüd teise maja esine pikimaja parkimise tee, jälle kõnnitee, jälle meeter muru ja majasein.... U- keskosa-maja ees kahe sektsiooni 30 krt jaoks on maja ees mööndustega 7 kohta. Soolo-veokas pööraks seal ringi ära ainult siis, kui keskmised 5 on tühjad. Masteriga (kolimisekski) tahaks 3 keskmisegi ära sõitu.--- 30 korterit.....
Ise elan oma majas, pole ei laadimise ega parkimiskohtadega probleeme õue peal. Aga asjaolude tõttu jälgin pidevalt kolme KÜ arveid. Ühte olen sunnitud "majavanema-komandandina" vedama; ühel mõtlen vajadusel kaasa lahenduste leidmiseks, ühel olen lihtsalt passiivne jälgija. Majad on
Tartu majad, erinevas olukorras, igalühel oma stoori. Hea arveid ja tegevusi võrrelda.