K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10263
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Kilo Tango »

Akuvahetuse idee on surnult sündinud idee. Seda on üritatud päris jõuliselt rakendada mitmel pool. Näiteks Iisraelis. Pole asja saanud. Renault müüs näiteks oma Zoet mingi aeg lausa ainult renditava akuga. Surnult sündinud selle pärast, et nagu iga elektriauto omanik teab, vajab aku arukat ümber käimist ja mõistlikku laadimist. Selle akuvahetusega võib juhtuda, et oma hea aku asmele saad kellegi teise juustu. Lisaks on need akuvahetusjaamad pööraselt kallid, nõuavad standardiseeritud akusid ja standardiseeritud liideseid auto küljes. Seegi on ebatõhus ja kallis. Lisaks ei meeldi autoomanikule, kui tankimise käigus oluline osa sõidukist ümber vahetatakse.
Kasutaja avatar
Marvin
Liige
Postitusi: 792
Liitunud: 25 Veebr, 2022 10:41
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Marvin »

Kilo Tango kirjutas: 19 Jaan, 2024 9:28 Akuvahetuse idee on surnult sündinud idee. Seda on üritatud päris jõuliselt rakendada mitmel pool. Näiteks Iisraelis. Pole asja saanud. Renault müüs näiteks oma Zoet mingi aeg lausa ainult renditava akuga. Surnult sündinud selle pärast, et nagu iga elektriauto omanik teab, vajab aku arukat ümber käimist ja mõistlikku laadimist. Selle akuvahetusega võib juhtuda, et oma hea aku asmele saad kellegi teise juustu.
Akuvahetuse idee autodel on surnult sündinud idee muidugi, aga mitte nendel põhjustel. Kui tegemist on rendiskeemiga, siis on rendiskeemi jooksutaja asi akusid testida ning surnud akud ringlusest kõrvaldada. Kaherattalistel on see täiesti mõeldav ning tsiklitootjad ongi ses küsimuses mingi konsortsiumi kokku pannud.
Autodel on akupakk enamasti auto konstruktsiooni oluline osa ning seda ei saa sealt lihtsal viisil eemaldada. See ei ole lihtsalt lahendatav probleem, sest tähendaks autode konstruktsiooni unifitseerimist määral, mis ei ole tootjatele vastuvõetav. Seega jääb autodel akuvahetusskeem ära.
Kasutaja avatar
Smith
Liige
Postitusi: 1733
Liitunud: 10 Veebr, 2012 22:01
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Smith »

Ma kahtlustan, et akuvahetuse idee laenasin ma siitsamast foorumist.
Jah, mina olen sellest siin kirjutanud. Näiteks Niol ei ole akuvahetusjaamad ainult Hiinas, vaid ka Euroopas: Taanis Saksamaal, Rootsis, Norras. Siin on näide Norra omast, mis on juba täiesti automaatne. Esimestes Hiina omades ajas teenindaja auto “pukki”.

https://youtu.be/VmWL1hZQmD0?feature=shared

Niol on tuhandeid akuvahetuspunkte, nii, et päris mõttetu lugu see ikka ei ole.
"We have 50 million Muslims in Europe. There are signs that Allah will grant Islam victory in Europe—without swords, without guns, without conquest—will turn it into a Muslim continent within a few decades." Muammar Gaddafi
Walter2
Liige
Postitusi: 4898
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Perigiali
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Walter2 »

Akuvahetust saad reaalselt teha ehk ühe tootja autodega aga ette kujutada, et üks ja seesama aku sobib nii imev-ale kui taycanile on ulme. Mis saab kordades erineva võimsusega akupakkide puhul - kas kõik variandid on vahetusjaamas olemas? Või tulevad stand. moodulid - imev saab ühe ja taycan 4 tk? Teeme põhja-korea stiilis el.autopargi - kõigil üks baasmudel (hallmetallik) ning punase tesla omanikud paneme seina äärde.. :)
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10263
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Kilo Tango »

Marvin kirjutas: 19 Jaan, 2024 10:17 ...
Autodel on akupakk enamasti auto konstruktsiooni oluline osa ning seda ei saa sealt lihtsal viisil eemaldada. See ei ole lihtsalt lahendatav probleem, sest tähendaks autode konstruktsiooni unifitseerimist määral, mis ei ole tootjatele vastuvõetav. Seega jääb autodel akuvahetusskeem ära.
No tegelikult saab ja see lahendati juba 2011. Oli selline ettevõte, nagu Better Place. Plaan oli selle akuvahetusplatvormi abil elektrifitseerida kogu Iisraeli transpordisüsteem. Firma läks pankrotti 2013.

https://en.wikipedia.org/wiki/Better_Place_(company)
Kuidas vahetus käis: https://www.youtube.com/watch?v=DX1SB1355wc

Miks asi põhja käis: https://www.youtube.com/watch?v=J--VIo1l_kQ

Sisuliselt on probleem ikkagi selles, et elektriauto omanik laeb avalikus laadimispunktis harva ja kuna akuvahetusjaam on sisuliselt tavapärasest mõnevõrra kiirem laadimispunkt, siis see ei suuda hinnaga konkureerida. Sel lihtsal põhjusel, et kapitalikulu iga jaama kohta on tavalise laadimisjaamaga võrreldes mitu suurusjärku suurem (~$2 mil jaama kohta). Rääkimata sellest, et autotootjate puhul (nagu varem öeldud) on raske leida ühist lahendust (ehkki see ei ole võimatu).

Mootorrataste ja mopeedide puhul on asi palju lihtsam, sest:
1. Aku on käsitsi käideldav. St. ei ole vaja kallist robootikat
2. Aku all ei ole kinni nii suur osa sõiduki hinnast
Kasutaja avatar
Smith
Liige
Postitusi: 1733
Liitunud: 10 Veebr, 2012 22:01
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Smith »

Sel lihtsal põhjusel, et kapitalikulu iga jaama kohta on tavalise laadimisjaamaga võrreldes mitu suurusjärku suurem (~$2 mil jaama kohta).
Aga näed, Nio rajab juba aastaid tuhandeid jaamasid, lisaks sellele ka laadijad. Vahetatavad akud aitavad hajutada laadimist ööpäeva erinevatele perioodidele ja korterielanikele, kes kodus laadida ei saa on see kiireim võimalus saada autole täisaku.

Euroopa liit käsib kõigil telefonidel ühise laadija peale minna ja ei imestaks üldse, kui elektriautode tootjatel kästakse tulevikus autod projekteerida nii, et neil oleks ristkasutatavad laadijaid, miks mitte ka akud. Erinevate sisepõlemismootoritega autode sugulused erinevate markide vahel samad mootorite, käigukastide jms puhul on ju väga levinud. Ei imestaks üldse, kui mõned automargid hakkavad kasutama sama tootja akusid ja elektrimootoreid.
"We have 50 million Muslims in Europe. There are signs that Allah will grant Islam victory in Europe—without swords, without guns, without conquest—will turn it into a Muslim continent within a few decades." Muammar Gaddafi
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10263
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Kilo Tango »

Smith kirjutas: 19 Jaan, 2024 14:21 ...
Aga näed, Nio rajab juba aastaid tuhandeid jaamasid, lisaks sellele ka laadijad. ...
Ei imestaks sugugi, kui selle jaamade rajamise projekti taga tilpnevad Xi Jinpingi kõrvad. Ma ei tea, kuidas Nio selle lahendanud on, aga see akuvahetuse jaam ei saa iialgi mitte mingil tingimusel olla rahaliselt konkurentsivõimeline tavalise laadimisjaamaga.
Kasutaja avatar
Smith
Liige
Postitusi: 1733
Liitunud: 10 Veebr, 2012 22:01
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Smith »

Kilo Tango kirjutas: 19 Jaan, 2024 15:32
Smith kirjutas: 19 Jaan, 2024 14:21 ...
Aga näed, Nio rajab juba aastaid tuhandeid jaamasid, lisaks sellele ka laadijad. ...
Ei imestaks sugugi, kui selle jaamade rajamise projekti taga tilpnevad Xi Jinpingi kõrvad. Ma ei tea, kuidas Nio selle lahendanud on, aga see akuvahetuse jaam ei saa iialgi mitte mingil tingimusel olla rahaliselt konkurentsivõimeline tavalise laadimisjaamaga.
Kurat seda teab tõesti. Ei imestaks üldse, kui ongi kalkuleeritud kahjum ühelt projektilt, et kokkuvõttes teenida kasumit. Näiteks playstation müüs(b) konsoole kahjumiga, et mängude müügilt kokkuvõttes projekt kasumis hoida. Ka näiteks ikea pidavat bistroo toitu kahjumiga müüma, et klient poodi meelitada ja mööblimüüki suurendada. Ostad konkreetselt just selle automargi auto, sest sellel on kõige paremad “tankimisvõimalused”. Ka Tesla kiirlaadijad ju olid (vähemalt mõnda aega) tasuta kasutada. Tean ise mitut inimest, kes ostsid Tesla sellel põhjusel, et suure läbisõidu puhul “kütuse” osa tagasi võita. Eks needki laadijad olid ju kahjumiga.
"We have 50 million Muslims in Europe. There are signs that Allah will grant Islam victory in Europe—without swords, without guns, without conquest—will turn it into a Muslim continent within a few decades." Muammar Gaddafi
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10263
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Kilo Tango »

Smith kirjutas: 19 Jaan, 2024 15:55 ...
Ei imestaks üldse, kui ongi kalkuleeritud kahjum ühelt projektilt, et kokkuvõttes teenida kasumit. ... Ostad konkreetselt just selle automargi auto, sest sellel on kõige paremad “tankimisvõimalused”. Ka Tesla kiirlaadijad ju olid (vähemalt mõnda aega) tasuta kasutada. Tean ise mitut inimest, kes ostsid Tesla sellel põhjusel, et suure läbisõidu puhul “kütuse” osa tagasi võita. Eks needki laadijad olid ju kahjumiga.
Seal on muidugi see nüans, et akuvahetusjaamad on vähemalt 2X, praktikas pigem mitu suurusjärku kallimad, kui laadimisjaamad. Olles elektriauto omanik, siis minu jaoks isiklikult järgmise elektrika ostmisel ei mängiks akuvahetusjaama olemasolu mitte kõige vähematki rolli. Ma ei külastaks seda niikuinii elu jooksul mitte ühtegi korda. Ka laadimisjaamu külastan ma vähe. Tõsi, ma kasutan praegu oma Leafi peamiselt Tallinnas ja selle ümbruses liikumiseks, kuid ma ei usu, et mu käitumine väga muutuks, kui auto läbisõit on suurem - lihtsalt läbitavad distantsid muutuvad suuremaks.

Näiteks oluline argument minu jaoks järgmise elektrika ostmisel on hoopis laadimise peavalu puudmine laadimisjaamas. Selles vallas on Tesla praegu ikka teistest peajagu üle - neil on oma laadimisvõrgustik (Baltikumis, tõsi, mitte eriti, kuid siin pole see ka oluline(*)) + need toetavad ka CCS laadimisotsikut. Mitte, et see oleks kõige olulisem argument, aga see on veenev üleolek.

Elektrikate pikamaasõidu peamine häda praegu ei ole enam mitte laadimise aegluses (pärast ~400km on niikuinii hea natuke jalga sirutada ja vbl. ka keha kinnitada), vaid pigem selles, et ehkki laadijad peaksid vastama ühisele standardile, on probleem selles, et iga laadijavõrk jooksutab mingit oma lollakat mobiiliäppi ja selle seadistamine võib mõnikord olla paras peavalu. Ebaõnnestumine esmasel kasutamisel ei ole üldse harv.

(*) Superchargerid peaks mingi info järgi olema Riias, Rēzeknes ja Kaunases. Mingi plaan olevat ka Pärnusse SC püsti panna, aga ega nad oma plaane ei avalikkusta.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43994
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

EV energia ja julgeolek

Postitus Postitas Kapten Trumm »

On meelde jäänud, et ükskord rääkis ERR korrespondent Saksamaalt, et Berliinis on kokku löödud linna autotranspordi "rohepöörde" kulud, mida siis peaks linn tegema 400 tuhande elektriauto teenindamiseks - vajalik hulk laadimiskohti ja jaotusvõrgu ehitusi maksis 2 miljardit eurot.

Täna on meil mitmel pool rajatud eralaadijaid, kuid kasutajad kurdavad, et seal laadides on elekter palju kallim ning tulemus ei pruugi olla bensiiniautost palju odavam.

Meil vist loodetakse parimat, et "turg reguleerib". Täna on meil elektriautode ostmine endiselt kasin ja üks põhjus on kindlasti ka probleemid laadimise infraga. Elektriauto pole ju enam kättesaamatu hinnaga, see hiina Ora 3 oma 24 tuhandese hinnaga pole ju enam tohutult kallis. Citroen lubab juba alla 20 tuhandest autot.
Viimati muutis Kapten Trumm, 13 Mai, 2024 13:03, muudetud 1 kord kokku.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10263
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: EV energia ja julgeolek

Postitus Postitas Kilo Tango »

Kapten Trumm kirjutas: 13 Mai, 2024 13:00 ... Elektriauto pole ju enam kättesaamatu hinnaga, see hiina Ora 3 oma 24 tuhandese hinnaga pole ju enam tohutult kallis. Citroen lubab juba alla 20 tuhandest autot.
Hetkel auto ostmise mõtted peas. Üks variant on, et vahetan oma Nissan Leafi välja parema elektrika vastu, millega pikemalt sõita saab. Teine variant, et Renault Laguna läheb kaubaks ja asemel tuleb uuem/uus bensukas. Praegu jääb peale selgelt teine pllan, sest:
1. Ühtegi Hiina autot ei osta ma põhimõtte pärast
2. Mul pole aimugi, kuidas see Ora vastu peab ja ma ei viitsi mingi tundmatu margi esinduses hakata vaidlema, kas aku ära suremine on minu või nende viga. Ehk siis minu poolest võivad nad selle Ora omale p***e pista. Lisaks on see minu plaanide jaoks liiga väike
3. Kaalusin tesla Model 3 Highlanderit - läheb eelarvest välja ja Kasko kipub kallis olema.
4. Teise ringi VW ID3 - head isendit (mitte esimese satsi oma vaid vähemalt teine ja aku suurem, kui see minimaalne 55kWh) on raske leida.
5. Muid mõistliku hinnaga mulle sobivaid mudeleid turul tegelikult ei ole. Uuemat Leafi ei taha, sest Nissanil ei ole siiamaani aku temperatuuri aktiivjuhtimist. Hyundai väike elektrimaastur (Kona vist?) pidavat kole tihedasti katki minema.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43994
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: EV energia ja julgeolek

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Mina käisin umbes kuu aega tagasi seda Orat proovimas, võtsin terveks päevaks. Osta ei kavatse. Lubatud 300 km läbisõidust oli mõne plusskraadiga järgi umbes 200 km (sain auto hommikul täis laetuna). Kui mul oleks seda hädavajadus osta, siis kui see 5a garantiid ka tegelikkuses murevaba on, siis selle raha eest seal autot kuipalju.

Muidugi esialgu tuli mööda menüüsid surfata ja disableda igasugu vööraja esised automaatsed äkkpidurdused ja sõidusuuna korrigeerimised ning panna see täiesti tundetuks võimendatud rool "sport" asendisse (millega muutus raskemaks, aga mitte eriti tundlikumaks).

Ühesõnaga, kui keskmine level on umbes analoogne, siis pole nii kallis midagi. Ega täna keskmine skodaoktaavia 1.0turbo ka alla 20 tuhande eriti maksa.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10263
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: EV energia ja julgeolek

Postitus Postitas Kilo Tango »

Kapten Trumm kirjutas: 13 Mai, 2024 13:26 ... Ega täna keskmine skodaoktaavia 1.0turbo ka alla 20 tuhande eriti maksa.
23 maksab, aga seal on kasutusväärtust ka märksa rohkem.

Sellega võiks siinkohal selle järjekordse autoteema offtopicu ka lõpetada. Vabandan enda panuse pärast.
Kasutaja avatar
Some
Liige
Postitusi: 4869
Liitunud: 11 Aug, 2008 9:25
Kontakt:

Nutt ja hala

Postitus Postitas Some »

Taotlesin just elektriauto ostutoetust. Tahaks pead vastu seina peksta. Ühtesid ja samu andmeid mitmeid kordi vaja sisestada. Väga palju oli abi küsimärgikese ikoonidest - nood ütlesid, et siia kirjuta 5000 ja siia 4000. Krt, nad võinuks nood lahtrid ju ise automaatselt täita. Pidin täitma sadakond lahtrit aga täiesti oleks piisanud kümnest vms.
PS, elektriautoga on päris mõnus sõita. Ja odav. Laadisin tavalisest pistikust Grido äpi kontrollimisel 20kWh (piisab 100km läbimiseks 130km/h kiirteel) ja see läks mulle maksma 90 senti. Sõitsin eile ca 400km, seaslhulgas ka mööda Puru maanteed. Alati oli 10km raadiuses vähemalt üks laadija. Laadisin korra ka Tikupoisis, 20kWh (piisanuks ka 10-st) ja maksin selle eest €10(150kWh kallis kiirlaadija), Olnuks Type2 kaasas, saanuks viiekaga hakkama.
Hetkel tundub särtsukaga sõitmine päris ok, jään huviga talve ootama.
gorilla
Liige
Postitusi: 786
Liitunud: 29 Veebr, 2012 18:47
Kontakt:

Re: Nutt ja hala

Postitus Postitas gorilla »

Kus sa selle särtsu ostsid? Tavaliselt teeb diiler selle taotluse ise ära ja auto hind kuvatakse sulle kui ostjale juba korrektuuriga.
-he not to go to war, she not to go to a dance.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline