Re: "Estonia" - raske tee tõeni
Postitatud: 04 Okt, 2020 23:39
Hea küll, kuniks ka reaalselt hakatakse laeva (uuesti) dokumenteerima jätan selle siia oma viimaseks postiks antud teemal:
Oeh. Hoolimata sellest mis valgus selle tunneli lõpus ees ootab ühte asja ei taha uskuda ükskõik mis stsenaariumi puhul: et see laev tahtlikult põhja lasti. Ainuke põhjus miks keegi seda tolle aja standard praami oleks tahtnud tol momendil kahjustada sai ainult olla seoses veosega laeval. Üks probleem aga: Läänemeri on lõviosas nii madal, et isegi inimkeha kannatab sügavikus töötamist ning inimene ei saa sisuliselt eriti sügavale minna ilma lämmastik narkoosi, dekompressioonhaiguse kahjustuste kui ka lihtsalt olematuks kahaneva põhjaajaga.
Tõestisündinud:
Naftaplatvormidel töötavad allveekeevitajad rõhu all olevates sukeldumiskambrites ning nende max sügavus jääb sinna 200 meetri kanti. Üks kõige sügavamaid operatsioone mida tehti tuukritega on minu teada Lõuna-Aafrikas toimunud mageveekoopast laiba kättesaamise operatsioon. Laip oli 272 meetri (!!!) peal. Tuukril oli juhtliin lisaballoonidega tagasitulekul, erinevatel distantsidel olev julgestus ning tänu varasemale leiule (mida ta varasemal sukeldumisel tegi) ka juhtnöör otse laiba juurde. 11 minutit laskumist, 10 minutit põhjaaega ja peale seda 13 TUNDI dekompressiooni ehk tagasi üles tulemist. Kahjuks tuuker sattus juba selle lühikese esimese 20 minutiga nii tugeva narkoosi alla (võrreldav joobega) et mässis ennast kokku laiba, laibakoti ning juhtnööriga ja kaotas lõpuks teadvuse. Ta sõber kes julgestas oppi rikkus omaenda laskumissügavust, põhjaaega ning ka ülestõusmise kiirust ning selle tõttu sai dekomp haiguse mille pärast pidi kuu aega käima pidevalt barokambri vahelt. Minu teada ta saigi vist püsiva osalise halvatuse ajukahjustustest. Õnneks tänu sellele, et originaaltuukril oli positiivne ujuvus ning laip oli nööriga tema külge mässitud siis järgnevatel päevade jooksul tõusid nad mõlemad lõpuks ka üle veekoopa lae juurde kus nad siis mõlemad kätte said. Päästja tuuker ei teinud seda raha pärast vaid ta leidis juhuslikult 10 aasta varem kaduma läinud laiba ning siis lubas peale tolle vanemate külastamist nende poeg tagasi tuua.
See lugu on hea näide mis ühtaegu iseloomustab ekstreemtingimusi kui ka reaalseid piiranguid mis kaasnevad inimkehaga vee all.
Spekuleerimise algus:
Seostub see esimese lõiguga kuna nagu ütlesin, et enamus Läänemerd on äärmiselt madal ja enamikus vabalt sügavvee tuukritele kättesaadav. Kui lased laeva põhja siis ookeanis on loogiline kuna last jääb sügavikku peitu. Isegi siis ei pruugi see vett-pidav variant olla nagu K-129 ja Glomar Exploreri pealt näha oli. Läänemeres aga lähvad tuukrid ja toovad selle lasti varem või hiljem välja. Eih, ainuke eesmärk mis saaks operatsioonil olla on laeva lõhkuda niivisi, et peab tegema hädapeatuse sadamas kus saad ka lasti tagasi võtta Nt Soome või Eesti. Selle jaoks on vaja loomulikult operaatoreid laeva kui ka siis muutub allveelaeva sihilik ligidus Estoniale ka loogiliseks: ühelt poolt periskoopsügavusel sidemastid väljas et suhelda nii meestega laevas kui ka pagunitega tagalas. Viimaks ka kõige olulisem: julgestus juhul kui operatsioon ebaõnnestub ning meestel on vaja kiiresti laevast lahkuda. Igal juhul mina ei usu, et nõukogude ülevalt-alla-autonoomsusele-taha käsuliinide juures ei laseks nad eales töötada meestel iseseisvalt ilma reaalajas ettekanneteta. Igatepidi vaja tugevaid saatjaid kui ka vaja olla lähedal laevale, et suhelda meeste väikeste käsijaamadega laevas. Tormisem meri, keskmised lained 4-6m, veepiiri lähedane sõit, halb nähtavus, navigeerimisvead jne = vahitorni kokkupõrge laevakerega nurgaga ligi 45 kraadi, suurema kiirusega kui Estonia, objektiga mille mass ületab 500-1000 tonni. Veepiiri ligidal, lained üle käimas ei ole ka purustatud vahitornis jugavool nii tugev, et all sillas ei jõua madrused sulgeda hermeetilist luuki. Allveelaev funktsioneerib edasi ning peale külgepidi edasi lohisemist-kolksumist, põhjustades vb veel vigastusi, saavad loa, et eemalduda sündmuskohalt. Estonial aga külgrebend ülalpool veepiiri hakkab perioodiliselt vett sisse laskma tänu lainetusele. Sealt kogunev vesi+ varasem väike kreen+ misiganes kraadid allveelaeva kokkupõrkel vabanev energia lisas lükkab laeva püsivasse 20-30 kraadi kreeni. Samal ajal ka eraldi visiiri vabanemine, ükspuha kas mehaaniline väsimus või lainete peks või tahtlik sabotaaž, tuleb eest ning aina sügavamale kreeni vajuv laev pressib rambi vahelt vett ka autotekile kus siis omakorda masinad vajuva paremasse pardasse mis lisab veelgi massi sinna jne. Edasi siis nagu ametlik raportis laeva kiire põhjaminek. Selle vahega, et paremas küljes on kere läbistavad kahjustused mis põhjustavad väga kiire alla mineku. See on ka asi millele siin varasemalt viidatud ning ka ametliku raporti kõige suurem auk: tegelikult ei ole ühtegi otsest tõendit, et visiiri ramp ka kunagi täiesti all oli. Selle asemel on küll vähemalt kolm tunnistajat kes kõik kinnitavad, et ramp oli üleval kui laev veel vee peal oli: mehaanik kes vaatas seda monitoris enne põgenemist kui ka need kaks ellujäänut kes rippusid selle küljes enne laeva lõpliku põhjaminekut.
Spekulatsiooni lõpp.
Kui sa lisad mingi analoogse persse läinud luureopi dimensiooni sellele laevale hakkavad ka kahtlased elemendid mis teda ümbritsevad enam-vähem paika loksuma:
a) Kurmi välja toodud 32 tunnistajat kelle keskne temaatika oli tugev löök vastu laeva mis neid jalast lõi/voodist välja viskas.
b) väidetavad Rootsi MUST mitteametlikud kiirsukeldumised kohe põhja minekul järgneval päeval. Spekulatsioon: nad ei teadnud mida oodata, st kas last on terve ja kas venelased tõesti uputasid ära?! Sellepärast ei tohtinud tuukrid ka rohkem üksteisega rääkida kui ainult oma lahingpaarilisega. Mida rohkem lõugu seda rohkem mölisejaid!
c) Mingi tundmatu osapoole suur huvi autoteki vastu: alates nende rambi mahalõigatud käsipiiretest kui ka Rabe väited, et keegi oleks esirampi rohkem lahti kangutanud kui ka otsinud muid ligipääse autotekile kui ka väidetavalt rekka järelhaagised millel luugid lahti ja seest tühjaks tehtud. Spekulatsioon: ilmselgelt vaja last kätte saada mille ümber kogu see jama keerlebki.
d) Venemaa kahtlane vaikus Estonia suunal kuigi see oli päeva lõpus nende varastatud tehnikaimed millega seda ka veeti.
e) Piht, Vahtras jne meeskonnaliikmete kadumine ning kahtlased surma asjaolud. Spekuleerimine: kuulati üle/peksti läbi, et saada teada palju tsiviillaev teadis asjaoludest ning tapeti selle lõpus ja vabaneti laipadest. Need ülejäänud nagu need tantsijates kaksikud ja poemüüja: nende ainuke süü oli, et nägid Pihti kui ka vb, et Piht rääkis, et põrkasid millegi vastu.
f) kadunud logiraamat- korjati üles kohe esimese mitteametliku sukeldumise ajal. Spekuleerimine: vedeleb praegu kuskil arhiivis ja sellise variandi puhul ilmselt ka üks neist salastatud dokumentidest.
g) see Eesti poolne salakauba organiseerija kes rehvi vahetamisel makaroviga maha lasti. Spekuleerimine: oli teadlik sõjalastist kuna tõenäoliselt oli vahendusosaline tehingus.
h) Dokumentide salastamine 75-200 aastat.
j) "Betooni valamine" kuigi tol korral väideti, et rahakulud lähevad samasse suurusjärku ülestõstmisega. Spekuleerimine: Asi ei olnudki lastis, st kas kiiritab või lekib. Täis savi põhi nagu seal ei moodustagi mingit baasi, et seda betooni paigal hoida. Küll aga see oli piisavalt hea ettekääne vedamaks kohale suuremas koguses liiva/kruusa millega siis varjata ära vrakki ümbritsevad paljastavad asjaolud nagu need äsja ilmunud deformatsioonid mis siis antud juhul on kokkupõrke jäljed.
k) Surnute täis koosseisus põhja jätmine. Spekuleerimine: tegelikkuses oleks sealt vabalt saanud kätte 200-300 tükki, nii nagu Rockwater ka algselt arvutas. Nad ei ole mitte ainult laevas vaid ka laeva ümbruses. Küll aga väljatoomine oleks moodustanud halva pretsedendi: tood 200-300 ära ning siis ütled et ei saa rohkem. Selle asemel sugulased moodustavad omaenda väljatoomismeeskonnad ja ei saa ka enam ära keelata: paarsada said juba, sul ei ole õigust rahvusvahelises vees keelata ka omal riskil otsida ka sügavamal laevas vabatahtlikel laipu. Palju tunnistajaid, palju tegutsemist vraki juures, kaob hauarahu ettekääne.
l) Maailma karmim hauarahu leping kui ka järelvalve. Spekuleerimine: kasutati neid elusast peast inimkilbina lasti vedamisel ja kasutatakse neid ka siiamaani, et takistada süstemaatilist, sõltumatut uurimistööd mis paljastaks ning tõendaks augud ametlikus versioonis. Jah, Estonia vrakki juurde saab endiselt minna kui kaval oled kuid suuremat sorti organiseeritud töö on välistatud kuna nii kui suurema pealvee laevaga sinna lähdale lähed on kohe rootslased-soomlased sul kannul. Lisaks seletab ära kas miks pealtnäha asja üldse mitte puutuvad osapooled nagu UK ka sellest osa võtsid: rootsi luure nüüd vaevalt üksi organiseeriks sellist suurt vedu.
m) Kahtlased elemendid ametlikus versioon- visiir-ramp. Spekuleerimine: visiir tuli eest, seda kinnitavad ka tunnistajad. Küll aga ramp ei tulnud kunagi alla kogu reisi vältel kuid lasi äärtest vett läbi. Uurimiskomisjonid ei olnud mingid vandenõulased (mida rohkem suid, seda rohkem mölisejaid!) vaid mõjutati kaudselt pannes nende uurimistööde aluseks vigased versioonid puuduliku dokumentatsiooniga. Maakeeli öeldes: nad ei teadnud aukudest paremal küljel ja seega lähtusid kõige tõenäolistematest versioonidest mis põhinesid nendele teadaolevatel andmetel ning tegid simu jaoks rambi lahti, et vajalik tonnaž vett kätte saada laeva ümberajamiseks.
o) Visiiri ladustamine Rootsi sõjaväe käes. Spekuleerimine: visiirelemendid millest vabaneti merel peale seda kui need üles leiti ja sõjavägi valvab nüüd visiiri kuna emba kumba sisaldab võõrelemente nagu nt lõikamisjäljed või võõra metalli jäljed. Sõltub palju kuidas allveelaev käitus peale esimest kokkupõrget ja kontrolli tagasi saamist st mis suunas laeva suhtes ta liikus kui ka mida nende operaatorite täpne ülesanne oli.
p) Miks läänlased vait on Venemaa osaluse paljastamisel- venelased vastavad sellega kuidas nende tagant varastatud sõjalist lasti veeti kasutades tsiviilaeva inimkilbina koos tõenditega selle sündmusest. Sellise asja eest ei lõppeks mitte ainult karjäärid vaid ka tuleksid reaalsed vanglakaristused kui kukusid valitsused. Lisaks oma praeguses suures Putini vihas ärge unustage, et 90ndad oli ju diplomaatilises toonis suur Venemaa taassünd ja sõbrunemine Läänega. Nende sõjasaladuste varastamine käiks selle avalikul legendiga vastuollu ning näeks välja kahepalgeline.
Ainuke asi millega Kurm on praegu raudselt pusse pannud, et oletas selleks Rootsi allveelaeva mida muidugi on lihtne tõestada, et ükski neist 12st Estonia ligidal ei olnud.
Oeh. Hoolimata sellest mis valgus selle tunneli lõpus ees ootab ühte asja ei taha uskuda ükskõik mis stsenaariumi puhul: et see laev tahtlikult põhja lasti. Ainuke põhjus miks keegi seda tolle aja standard praami oleks tahtnud tol momendil kahjustada sai ainult olla seoses veosega laeval. Üks probleem aga: Läänemeri on lõviosas nii madal, et isegi inimkeha kannatab sügavikus töötamist ning inimene ei saa sisuliselt eriti sügavale minna ilma lämmastik narkoosi, dekompressioonhaiguse kahjustuste kui ka lihtsalt olematuks kahaneva põhjaajaga.
Tõestisündinud:
Naftaplatvormidel töötavad allveekeevitajad rõhu all olevates sukeldumiskambrites ning nende max sügavus jääb sinna 200 meetri kanti. Üks kõige sügavamaid operatsioone mida tehti tuukritega on minu teada Lõuna-Aafrikas toimunud mageveekoopast laiba kättesaamise operatsioon. Laip oli 272 meetri (!!!) peal. Tuukril oli juhtliin lisaballoonidega tagasitulekul, erinevatel distantsidel olev julgestus ning tänu varasemale leiule (mida ta varasemal sukeldumisel tegi) ka juhtnöör otse laiba juurde. 11 minutit laskumist, 10 minutit põhjaaega ja peale seda 13 TUNDI dekompressiooni ehk tagasi üles tulemist. Kahjuks tuuker sattus juba selle lühikese esimese 20 minutiga nii tugeva narkoosi alla (võrreldav joobega) et mässis ennast kokku laiba, laibakoti ning juhtnööriga ja kaotas lõpuks teadvuse. Ta sõber kes julgestas oppi rikkus omaenda laskumissügavust, põhjaaega ning ka ülestõusmise kiirust ning selle tõttu sai dekomp haiguse mille pärast pidi kuu aega käima pidevalt barokambri vahelt. Minu teada ta saigi vist püsiva osalise halvatuse ajukahjustustest. Õnneks tänu sellele, et originaaltuukril oli positiivne ujuvus ning laip oli nööriga tema külge mässitud siis järgnevatel päevade jooksul tõusid nad mõlemad lõpuks ka üle veekoopa lae juurde kus nad siis mõlemad kätte said. Päästja tuuker ei teinud seda raha pärast vaid ta leidis juhuslikult 10 aasta varem kaduma läinud laiba ning siis lubas peale tolle vanemate külastamist nende poeg tagasi tuua.
See lugu on hea näide mis ühtaegu iseloomustab ekstreemtingimusi kui ka reaalseid piiranguid mis kaasnevad inimkehaga vee all.
Spekuleerimise algus:
Seostub see esimese lõiguga kuna nagu ütlesin, et enamus Läänemerd on äärmiselt madal ja enamikus vabalt sügavvee tuukritele kättesaadav. Kui lased laeva põhja siis ookeanis on loogiline kuna last jääb sügavikku peitu. Isegi siis ei pruugi see vett-pidav variant olla nagu K-129 ja Glomar Exploreri pealt näha oli. Läänemeres aga lähvad tuukrid ja toovad selle lasti varem või hiljem välja. Eih, ainuke eesmärk mis saaks operatsioonil olla on laeva lõhkuda niivisi, et peab tegema hädapeatuse sadamas kus saad ka lasti tagasi võtta Nt Soome või Eesti. Selle jaoks on vaja loomulikult operaatoreid laeva kui ka siis muutub allveelaeva sihilik ligidus Estoniale ka loogiliseks: ühelt poolt periskoopsügavusel sidemastid väljas et suhelda nii meestega laevas kui ka pagunitega tagalas. Viimaks ka kõige olulisem: julgestus juhul kui operatsioon ebaõnnestub ning meestel on vaja kiiresti laevast lahkuda. Igal juhul mina ei usu, et nõukogude ülevalt-alla-autonoomsusele-taha käsuliinide juures ei laseks nad eales töötada meestel iseseisvalt ilma reaalajas ettekanneteta. Igatepidi vaja tugevaid saatjaid kui ka vaja olla lähedal laevale, et suhelda meeste väikeste käsijaamadega laevas. Tormisem meri, keskmised lained 4-6m, veepiiri lähedane sõit, halb nähtavus, navigeerimisvead jne = vahitorni kokkupõrge laevakerega nurgaga ligi 45 kraadi, suurema kiirusega kui Estonia, objektiga mille mass ületab 500-1000 tonni. Veepiiri ligidal, lained üle käimas ei ole ka purustatud vahitornis jugavool nii tugev, et all sillas ei jõua madrused sulgeda hermeetilist luuki. Allveelaev funktsioneerib edasi ning peale külgepidi edasi lohisemist-kolksumist, põhjustades vb veel vigastusi, saavad loa, et eemalduda sündmuskohalt. Estonial aga külgrebend ülalpool veepiiri hakkab perioodiliselt vett sisse laskma tänu lainetusele. Sealt kogunev vesi+ varasem väike kreen+ misiganes kraadid allveelaeva kokkupõrkel vabanev energia lisas lükkab laeva püsivasse 20-30 kraadi kreeni. Samal ajal ka eraldi visiiri vabanemine, ükspuha kas mehaaniline väsimus või lainete peks või tahtlik sabotaaž, tuleb eest ning aina sügavamale kreeni vajuv laev pressib rambi vahelt vett ka autotekile kus siis omakorda masinad vajuva paremasse pardasse mis lisab veelgi massi sinna jne. Edasi siis nagu ametlik raportis laeva kiire põhjaminek. Selle vahega, et paremas küljes on kere läbistavad kahjustused mis põhjustavad väga kiire alla mineku. See on ka asi millele siin varasemalt viidatud ning ka ametliku raporti kõige suurem auk: tegelikult ei ole ühtegi otsest tõendit, et visiiri ramp ka kunagi täiesti all oli. Selle asemel on küll vähemalt kolm tunnistajat kes kõik kinnitavad, et ramp oli üleval kui laev veel vee peal oli: mehaanik kes vaatas seda monitoris enne põgenemist kui ka need kaks ellujäänut kes rippusid selle küljes enne laeva lõpliku põhjaminekut.
Spekulatsiooni lõpp.
Kui sa lisad mingi analoogse persse läinud luureopi dimensiooni sellele laevale hakkavad ka kahtlased elemendid mis teda ümbritsevad enam-vähem paika loksuma:
a) Kurmi välja toodud 32 tunnistajat kelle keskne temaatika oli tugev löök vastu laeva mis neid jalast lõi/voodist välja viskas.
b) väidetavad Rootsi MUST mitteametlikud kiirsukeldumised kohe põhja minekul järgneval päeval. Spekulatsioon: nad ei teadnud mida oodata, st kas last on terve ja kas venelased tõesti uputasid ära?! Sellepärast ei tohtinud tuukrid ka rohkem üksteisega rääkida kui ainult oma lahingpaarilisega. Mida rohkem lõugu seda rohkem mölisejaid!
c) Mingi tundmatu osapoole suur huvi autoteki vastu: alates nende rambi mahalõigatud käsipiiretest kui ka Rabe väited, et keegi oleks esirampi rohkem lahti kangutanud kui ka otsinud muid ligipääse autotekile kui ka väidetavalt rekka järelhaagised millel luugid lahti ja seest tühjaks tehtud. Spekulatsioon: ilmselgelt vaja last kätte saada mille ümber kogu see jama keerlebki.
d) Venemaa kahtlane vaikus Estonia suunal kuigi see oli päeva lõpus nende varastatud tehnikaimed millega seda ka veeti.
e) Piht, Vahtras jne meeskonnaliikmete kadumine ning kahtlased surma asjaolud. Spekuleerimine: kuulati üle/peksti läbi, et saada teada palju tsiviillaev teadis asjaoludest ning tapeti selle lõpus ja vabaneti laipadest. Need ülejäänud nagu need tantsijates kaksikud ja poemüüja: nende ainuke süü oli, et nägid Pihti kui ka vb, et Piht rääkis, et põrkasid millegi vastu.
f) kadunud logiraamat- korjati üles kohe esimese mitteametliku sukeldumise ajal. Spekuleerimine: vedeleb praegu kuskil arhiivis ja sellise variandi puhul ilmselt ka üks neist salastatud dokumentidest.
g) see Eesti poolne salakauba organiseerija kes rehvi vahetamisel makaroviga maha lasti. Spekuleerimine: oli teadlik sõjalastist kuna tõenäoliselt oli vahendusosaline tehingus.
h) Dokumentide salastamine 75-200 aastat.
j) "Betooni valamine" kuigi tol korral väideti, et rahakulud lähevad samasse suurusjärku ülestõstmisega. Spekuleerimine: Asi ei olnudki lastis, st kas kiiritab või lekib. Täis savi põhi nagu seal ei moodustagi mingit baasi, et seda betooni paigal hoida. Küll aga see oli piisavalt hea ettekääne vedamaks kohale suuremas koguses liiva/kruusa millega siis varjata ära vrakki ümbritsevad paljastavad asjaolud nagu need äsja ilmunud deformatsioonid mis siis antud juhul on kokkupõrke jäljed.
k) Surnute täis koosseisus põhja jätmine. Spekuleerimine: tegelikkuses oleks sealt vabalt saanud kätte 200-300 tükki, nii nagu Rockwater ka algselt arvutas. Nad ei ole mitte ainult laevas vaid ka laeva ümbruses. Küll aga väljatoomine oleks moodustanud halva pretsedendi: tood 200-300 ära ning siis ütled et ei saa rohkem. Selle asemel sugulased moodustavad omaenda väljatoomismeeskonnad ja ei saa ka enam ära keelata: paarsada said juba, sul ei ole õigust rahvusvahelises vees keelata ka omal riskil otsida ka sügavamal laevas vabatahtlikel laipu. Palju tunnistajaid, palju tegutsemist vraki juures, kaob hauarahu ettekääne.
l) Maailma karmim hauarahu leping kui ka järelvalve. Spekuleerimine: kasutati neid elusast peast inimkilbina lasti vedamisel ja kasutatakse neid ka siiamaani, et takistada süstemaatilist, sõltumatut uurimistööd mis paljastaks ning tõendaks augud ametlikus versioonis. Jah, Estonia vrakki juurde saab endiselt minna kui kaval oled kuid suuremat sorti organiseeritud töö on välistatud kuna nii kui suurema pealvee laevaga sinna lähdale lähed on kohe rootslased-soomlased sul kannul. Lisaks seletab ära kas miks pealtnäha asja üldse mitte puutuvad osapooled nagu UK ka sellest osa võtsid: rootsi luure nüüd vaevalt üksi organiseeriks sellist suurt vedu.
m) Kahtlased elemendid ametlikus versioon- visiir-ramp. Spekuleerimine: visiir tuli eest, seda kinnitavad ka tunnistajad. Küll aga ramp ei tulnud kunagi alla kogu reisi vältel kuid lasi äärtest vett läbi. Uurimiskomisjonid ei olnud mingid vandenõulased (mida rohkem suid, seda rohkem mölisejaid!) vaid mõjutati kaudselt pannes nende uurimistööde aluseks vigased versioonid puuduliku dokumentatsiooniga. Maakeeli öeldes: nad ei teadnud aukudest paremal küljel ja seega lähtusid kõige tõenäolistematest versioonidest mis põhinesid nendele teadaolevatel andmetel ning tegid simu jaoks rambi lahti, et vajalik tonnaž vett kätte saada laeva ümberajamiseks.
o) Visiiri ladustamine Rootsi sõjaväe käes. Spekuleerimine: visiirelemendid millest vabaneti merel peale seda kui need üles leiti ja sõjavägi valvab nüüd visiiri kuna emba kumba sisaldab võõrelemente nagu nt lõikamisjäljed või võõra metalli jäljed. Sõltub palju kuidas allveelaev käitus peale esimest kokkupõrget ja kontrolli tagasi saamist st mis suunas laeva suhtes ta liikus kui ka mida nende operaatorite täpne ülesanne oli.
p) Miks läänlased vait on Venemaa osaluse paljastamisel- venelased vastavad sellega kuidas nende tagant varastatud sõjalist lasti veeti kasutades tsiviilaeva inimkilbina koos tõenditega selle sündmusest. Sellise asja eest ei lõppeks mitte ainult karjäärid vaid ka tuleksid reaalsed vanglakaristused kui kukusid valitsused. Lisaks oma praeguses suures Putini vihas ärge unustage, et 90ndad oli ju diplomaatilises toonis suur Venemaa taassünd ja sõbrunemine Läänega. Nende sõjasaladuste varastamine käiks selle avalikul legendiga vastuollu ning näeks välja kahepalgeline.
Ainuke asi millega Kurm on praegu raudselt pusse pannud, et oletas selleks Rootsi allveelaeva mida muidugi on lihtne tõestada, et ükski neist 12st Estonia ligidal ei olnud.