Nagu ma vist juba konkureerivas foorumis mõne aja eest viitasin, on paljud Roosimäe väited risti-vastupidised tegelikule elule. See ise-enesest seab vähemalt minu jaoks kahtluse alla suurema osa Roosimäe jutu tõsiseltvõetavusest.Larry kirjutas:Seda teemat ja (taas)tekkinud vaidlust "Kamin on süüdi- ei ole", "Kunnasel on õigus- Kunnas oli ise saamatu" vürtsitaks hea meelega nopetega nüüd juba pea legendaarseks muutunud kindral Roosimäe intervjuust Eesti Ekspressile:A4, kuidas need nopped kogenud sõjaväelase mõtetest Sulle tunduvad Sinu enda kirjutatud ridade kontekstis? Intervjuu on minu arust nii hea, et kõlbab uuesti üle lugeda: http://www.ekspress.ee/2009/04/24/eesti ... tamata-verHästi lihtsalt seletades. Kui mina kaitseväelasena saan poliitilise käsu, et punktist A tuleb minna homme punkti B, siis sellega mulle öeldakse aeg, sihtkoht ja ülesanne. Aga see, kuidas ma lähen A-st B-sse, kas roomates, ujudes või Karlssoni propelleri abil, ja mis varustusega, see ei torgi kedagi teist. Seda otsustan mina. Aga meil mis toimub? Ametnikud annava ette punkti A ja B, ja siis hakkavad dikteerima, millise varustusega, mis taktikaga sinna minna. Kaitseväe ekspertidel kaob igasugune sõnaõigus kaitseväe küsimustes.
Mis on juhtimine? (loetleb püstiaetud näppudel) Sa juhid personali ning jagad ressurssi. Mind ajab alati naerma see tsiviilkontrolli asi. Kas KV täidab seadusi? Täidab! Kas KV-le eraldatud ressurss on kasutatud sihipäraselt? On! Ja see ongi kogu tsiviilkontroll. Meil aga mõeldakse, et see on see, kui tsivilistid hakkavad sõjaväelastele dikteerima, milline on taktika ja milline relvatus.
(Näitan Roosimäele kaitseministri kirja 12.veebruarist 2009, mis on saadetud KV juhatajale. Seal seisab lause "Käesoleval hetkel on käimas projekti "Investeeringute ja (suur)hangete projektipõhine planeerimise" elluviimine, mille teostamiseks moodustatud töörühma on kaastatud ka kaitseväe esindajad)
Kas see on esimene kord, kui sõjaväelasi kaasatakse?
Jah, esimene. Meie käest pole varem küsitud.
Meil on alati probleem relvastusega. Sõjaväelased ütlevad, et meil on nende ja nende ülesannete täitmiseks vaja sellist relvastust. Aga ametnikud ütlevad, et ei, teil pole vaja! Selles ongi point. Lõpuks muutub KV liivakastiarmeeks, kus otsustatakse nagu väikese lapse eest, mis ta mängib ja mis vahendid talle antakse.
Sinu poolt välja toodud hangete näide on ilmselt ehedaim näide sellest, et Roosimägi kas:
a)lihtlabaselt valetab;
b) ei oma isegi elementaarset ettekujutust sellest, kuidas kaitseväe hankeid ja ehitusprojekte ellu viiakse;
Roosimägi väidab, et kaitseväelasi on relvastuse- ja varustuse hangete läbiviimise juurde hakatud kaasama alles alates 2009. aastast ning varem nendega keegi kunagi nõu ei pidanud. Selline, ilma igasuguste konkreetsete näideteta väide jääb tema südametunnistusele.
Mina ei ole kuulnud MITTE ÜHESTKI relvastuse ja varustusehankest, mille juurde poleks kaitseväelist ekspertiisi kaasatud juba algusjärgust, samuti pole ma kuulnud MITTE ÜHESTKI juhtumist, kus ametnikud oleksid kaitseväelastele peale surunud mõnda relvasüsteemi, mida viimased ei soovi. Igasuguse elementaarse kaitseplaneerimise protsessi käigus käigus panevad kaitseväelased ja ametnikud üheskoos paika peamised võimearendusprojektid ja väevõime-eesmärgid. Seejärel ütlevad KAITSEVÄELASED, millist relvastust ja varustust nende võimete saavutamiseks tarvis on. Nimetatud relvastuse ja varustuse hanked kaasatakse mitme aasta peale ära jaotatud hankeplaanidesse ning hakatakse vaikselt hankeid ette valmistama. Enne, kui Kaitseministeerium hakkab firmadelt hinnapakkumisi võtma ja läbirääkimisi pidama, esitavad KAITSEVÄELASED hangitava relva või varustuse lähteülesande, millele hangitav vidin peab vastama. Iga relvahanke läbiviimiseks moodustatakse vastavad töörühmad, kuhu ALATI kuuluvad KAITSEVÄELASED, kes koos ametnikega käivad välismaal tutvumas toodangunäidistega, et anda kaitseväeline hinnang nende sobivusele; osalevad läbirääkimistel relvafirmadega, et hangetega kaasneks kaitseväele sobivaim hooldus- ja koolitusleping jne jne ning osalevad otsuse tegemisel selles osas, milline valitavatest relvasüsteemidest kaitseväele kõige paremini sobiks. Nii on see alati olnud ja nii jääb see ka edaspidi.
Sama kehtib ehitushangete kohta. Kui on vaja püsti lükata uus kasarmu, lao- või staabihoone, siis esitavad taaskord KAITSEVÄELASED rajatava hoone lähteülesande, kus on öeldud, mitu ja millist ruumi hoonel peab olema jne. Hanke läbiviimiseks ja projekti koostamiseks luuakse alati töörühm, kuhu kaasatakse alati KAITSEVÄELASED, kes ütlevad arhitektidele, millisel moel peavad ruumid nt kasarmuhoones paiknema, sest just nemad teavad kõige täpsemini, kus ja miks peab kasarmus olema peldik ja selline tsiviilelus mitte-esinev asi nagu relvaruum.
Arvestades seda, et Tapa VÕK-i pikaaegse ülemana tegi Roosimägi paratamatult ministeeriumiga koostööd nii Tapale uute hoonete ehitamiseks kui ka relvastuse-varustuse hangete läbiviimisel (Saksa haubitsad ja eriti Mistralid, mis on Roosimäe-suguse vana õhutõrjuja leivanumbriks), siis julgen oletada, et Roosimägi lihtsalt valetas. Või on tal tõsised probleemid mäluga? (Ma muide ei imestaks, kui me ei leiaks Roosimäge selle sama töörühma liikmete seast, kes kaitseväele Mistralide hanke läbi viis. Isegi kui Roosimäge ennast seal liikmeks ei olnud, siis olid seal kindlalt mingid natukene madalama rangiga tollase Õhutõrjedivisjoni võitlejad ja tegelased Maaväe Staabi ÕT-inspektori kontorist).
Kui keegi minu väidetes kahtleb, siis esitagu Kaitseministeeriumile teabenõue palvega anda ülevaade sellest, kui palju ja milliseid kaitseväelaseid minevikus hanke- ja ehitusprojektide läbiviimisesse on kaasatud.
Sama kehtib ka Roosimäe jutu kohta sellest, et mingid ametnikud ütlevad kaitseväelastele ette, kuidas mingeid taktikalisi ettevõtmisi läbi viia. Mingeid konkreetseid näiteid Roosimägi ei too. Mina ei oska ka tuua, sest mina pole sellistest juhtudest kuulnudki, et ametnikud hakkaksid sekkuma kaitseväe operatiivtegevusse, veel vähem taktikalise tasandi asjadesse. Siseriiklikult pole mina veel kuulnud ega näinud, et mingid tsivilistid õpetaksid kaitseväele, mitu jalaväekompaniid peab ühes linnakus olema või kuidas noorsõdurile söösthüpete sooritamist tuleks õpetada.
Välismissioonidega on asi muidugi natukene keerukam, aga ka siinkohal pole ma kuulnud, et mingid tsivilistid oleksid kaitseväelastele kunagi ette öelnud, mitu soomukit peab Estcoy'l Afganistanis olema või kuidas mässuliste vastu kuskil kolkakülas tiibmanöövrit tuleb sooritada. Asi käib nii - poliitilisel otsustustasandil (st välis- ja kaitseministeeriumis) määratakse kindlaks need välisoperatsioonid, kus Eestil oleks kasulik osaleda (st lippu püsti hoida), et kõige paremini kindlustada Eesti välispoliitilisi huve. Seejärel annab kaitsevägi hinnangu, milliste üksuste ja võimetega oleks mainitud sõjateatris Eestil mõistlik osaleda, pidades seejuures silmas kaitseväe võimalusi (nii tehnika kui inimressursi mõttes) ning seda, kuidas antud missiooni raames saaks kõige paremini koguda kogemusi kaitseväe arendamiseks. Kui Riigikogult on dabroo saadud, lendab üksus missioonipiirkonda ning alustab tegutsemist. Ning ükski Tallinna tsivilist ei topi enam oma nina üksuse igapäevasesse asjaajamisse, vaid tegevust juhib üksuse juhtkond vastavalt kõrgemalseisvate staapide suunistele. Tõsi - poliitilisel tasemel st kaitseministri poolt kehtestatakse nn jõu kasutamise reeglid (Rules of Engagement), kuid nende koostamisse kaasatakse taaskord alati kaitseväelased ning teatavasti meie ROE'd sõduritele erilisi piiranguid tegelikult ei pane