1. leht 3-st

Blohm & Voss BV-142 lugu

Postitatud: 04 Veebr, 2008 23:34
Postitas kalle
Siit üks väike lugu jällegi.

Mõni lennuk on ilus. Ilu on teadagi vaataja silmades, aga kui juba
mitmed samamoodi on mõelnud, siis kujunevadki välja üldsuse arvamused ja lõpuks legendid. Mõni lennuk on omapärane, huvitav ja ilus ka.
Minuarust on järgmise loo lennukis kõike seda, kuigi seda lennukit
teavad ehk vähesed.

Blohm & Voss BV142 pidi olema esimene tsiviilotstarbeline pikamaa
postilennuk, kavandatud Lufthansa kasutusse. Selle alatiivaline ja kahe
vertikaalse stabilisaatoriga põhilahendus võeti vesilennukilt BV 139.
BV142 esmalend toimus 11 juulil 1938. Valmis neli prototüüpi (V1-V4)
kuid peagi alanud sõda pani ka selle projekti seisma. Peagi peale sõja
algust tunti siiski huvi teha valminud neli prototüüpi ümber luure,
transpordi ja ehk isegi pommituslennukiteks. Ümberehituse käigus said
kõik lennukid pikendatud ninaosa, ülemise ja alumise laskuri pesa, kuhu
paigutati kokku 5-7 7.92 mm MG 15 kuulipildujat.

BV142-l oli algusest peale probleemiks liiga väike kandevõimega. Nii
jäi selle lennuki jõudlus loodetust väikemaks ja peale mõningat
kasutust transpordi ja eriüksue lennukina, tõmmati need peale 1942
aastat relvastusest tagasi. Üheks viimaseks ülesandeks kavanadi
väidetavalt ka juhitava torpeedo Blohm & Voss GT 1200C kandmist, aga
sllest plaanis siiski loobuti.
Peale relvastusest maha võtmist väidetavalt kõik neli lennukit lammutati
Ehk oleks selle lennuki saatus olnud teine ja jätkatud arendustööd, aga ilmselt mängis siin rolli Fw-200 Condor piisavalt õnnestunud esinemine samades rollides


Siin siis väike tabel andmetega.. aga lisaks sellele on päises olev pilt minu hinnangul üks ilusamaid vaateid lennukitest üldse:)

http://www.aviastar.org/air/germany/blohm_bv-142.php


Niisiis pole sellel lennukil ette näidata kuulsust ja lahinguid, aga omamoodi ilus ja omapärane on see kindlasti Lisaks ei ole saksa neljamootorilisi just palju.. ja sellea on asi otustatud:)

Mudel.

Kes täna tahab BV 142 valmis teha, saab valida Mach2 short run resti ja Airmodeli vacu vahel... pole just julgustav! Esimene variant on kallis ja töömahukas, teine variant odav ja väga töömahukas. Minu kogus leidub ka BV139 ja see on Mach2, siis 142ga otsustasin veel raskemat teed minna.
Airmodeli valikus leidub erinevat tüüpi vacusi ja 142 on üks kõige piinarikkam variant kui rääkida mis tuleb ise ja ümber teha.

Siin siis ülevaade, mis on karbis.

http://www.emmk.ee/kalle/models/bv142/PBV152.jpg

Siinkohal tasuks ära mainida, mida seal ei ole. Niisiis täielikult puuduvad: kogu kabiini jm sisu, mootorid, telikud, propid jm pisem kraam. St ka tootja eeldab, et ehitaja leiab ja leiutab kõik selle ise juurde.
Aga asun siis asja kallale. Siin on näha detailide vabastamine ja mõõtu lihvimine.

http://www.emmk.ee/kalle/models/bv142/PBV028.jpg

http://www.emmk.ee/kalle/models/bv142/PBV031.jpg

http://www.emmk.ee/kalle/models/bv142/PBV034.jpg

Edasi tiivad... kuna materjal on õhuke, siis peale lihvi tiiba kokku proovides tündub see nii habras, et ilma tugevdusteta valjub lausa kokku.
Siin siis näha tugevdused, mis tegin:

http://www.emmk.ee/kalle/models/bv142/PBV018.jpg

Edasi läksin veidi hoogu.. Silikon on minumeelst üks inimkonna parimaid leiutisi ja on lausa uskumatult palju asju, mida selle asjaga korda saab saata. Peale kuivamist pidi see andama tiibadele lisatugevust ja andiski. Siin tiib hetk enne kokku panemist:

http://www.emmk.ee/kalle/models/bv142/PBV023.jpg

Aga millegipärast tahtsin ma asja väga tugevaks saada. Tiivad saidki nii tugevad ja jäigad, justkui oleks need täis epost valatud. Aga üsna pea sai mulle selgeks ka probleem sellega seoses... Minu uued tiivad kaaluvad lihtsalt nii palju, et nüüd vajab kere lisa tugevdusi (siis lisa lisa..ilma poleks ka kergemate tiibadega pääsenud:) Noh, järgmine kord panen siis vähem:)
Siin näha osad kere sisesed tugevdused:

http://www.emmk.ee/kalle/models/bv142/PBV1028.jpg

Auku läheb tavalise puust rootsu asemel teras varras, et rasked tiivad omavahel kadma panna:) Kõik toimis nagu plaanitud ja tiibade liigne raskus sai ära jaotatud. Peale tiibade kinnitamist ja kere kokku panekut, selgus aga üks oluline tõisiasi. Nimelt on tootja olulise vea teinud tiiva nurgaga. Hea, et õpetuses on 1/72 joonis olemas, sellega võrdluses oli tiiva otsas olev viga mõõtkavaga korrutdes juba üle meetri:) Egs midagi.. olukorra pääsrmiseks tuli teha operatsioon, mille käigus saagisin tiibadesse lõhed ja paigaldasin kiilud, kuniks nurk patka sai:

http://www.emmk.ee/kalle/models/bv142/PBV067.jpg

http://www.emmk.ee/kalle/models/bv142/PBV070.jpg

Esimese osa lõpetuseks veel mõned vaated:

http://www.emmk.ee/kalle/models/bv142/PBV074.jpg

http://www.emmk.ee/kalle/models/bv142/PBV072.jpg

Kuigi hulk kõige raskemat tööd on seljataga on väga palju tööd ees ja vasti tuleb ka puuduvaid osi tegema hakata. Hetke pilt võib tunduda suht lootusetu, aga ise loodan küll, et sellest saab siiski üks ilus asi.

Tegelikult pidin peale viimaseid suuremaid vaevlemisi Ki-77 ja Wellington Mk V kallal võtma midagi vähema vaevaga asja ette, aga kuidagi avastan end ikkagi halust lennukit voolimas:)

Tänan vaatamast.

Kk

Postitatud: 05 Veebr, 2008 9:19
Postitas Joss Metsast
Mnjaa, see protsess tekitab huvi. Silikoonist lennukimudeli ehitamine.... Pagan, peaks ka vaakumvormi (uuesti) soetama.

Jõudu sulle igastahes.
Levar

Postitatud: 05 Veebr, 2008 10:26
Postitas asjaajaja
Ei tea, kas PÄRIS lennuki valmistajad ka nii palju loovat suhtumist pidid üles näitama oma "lapsukest" ehitades. 8)

Postitatud: 05 Veebr, 2008 10:48
Postitas Surmaingel
Vanasti vaatasin Fossi marutamist... Nüüd vaatan,et Kalleke hakkab samamoodi ära keerama! Ära pabista Kalle, tuba Jämejalas on vaba!
No on ikka kunsttükk!

Postitatud: 05 Veebr, 2008 19:28
Postitas fossiil
Nonäedsa - ei tulegi mul enam üksipäini Jämejalas kongis konutada, saame Kallega koos igasugu mulli ajada... :wink:
Lennuki valik on ka seekord Kallele iseloomulik: paras imeelukas, pole mulle senini juhtunud silma jääma, aga kuna jutt juures, siis mine tea - ehk katsun ka omal käel veidi lisaks vaadata- huvitav agregaat ju tegelikult.
Silikooni kasutamine oli ka minu jaoks üllatus, selle peale ei oleks osanud tullagi.. :roll: :wink: Kuigi sellise probleemi puhul pakuksin veel ühe võimaliku lahenduse: teadaolevalt on kõiksugu Makroflekside taolised ehitusvahud päras kuivamist üsna tugevad, mis juhtuks, kui oleksid need tiibade ja kere pooled vahuga seestpoolt kergelt kokku määrinud? Pärast viimase paisumist-kuivamist oleks jäänud üleliigne osa servadega tasaseks lõigata, omavahel kokku sobitada ja mingi liimiga pooled kokku liimida. Mis liim võiks sellist kuivanud vahtu liimida - ei tea, tuleks ilmselt katsetada, aga see-eest peaks saama tüki maad kergema ja päris tugeva konstruktsiooni. Vähemalt teoreetiliselt tundub loogiline, aga eks Kalle annab teooriale õigema hinnangu - tal see vaku näppimise tunne alles käes sees.

Aga igatahes ootan järge - tundub et sul nendest halgudest niipea veel puudust ei tule.. :wink:

Postitatud: 05 Veebr, 2008 20:14
Postitas Surmaingel
A Kalle kuule. Kuna sina oled nende lennukite ajalugudega kokku puutunud, siis äkki suudad sa seletada, miks olid B&V lennuaparaadid sellise imeliku kujuga-konstruktsiooniga? Olid nad paremini õhus püsivad, paremini manööverdavad...lihtsalt ilusad? RLM´i miskite juhtide soovid?
Näiteks: 237-peab siis paremini manööverdama, P. 202-keerab tiibade nurga muutmisega paremini...
Eriti kui vaadata luft46 lehte...no seal on ikka igausguseid anomaaliaid.
Ok, enamus küll idee tasandil, kuid ikkagi!

Postitatud: 05 Veebr, 2008 20:41
Postitas Tsiknat
Tunnen ära vana hea Kalle.Aru mina ei saa miks Sa raha mingite karpide ostmiseks raiskad?Sirged plastlehed on ju odavamad ja lõpptulemus on Sinu puhul sama.
Aga lennuk on jälle vägev!

Tom

Postitatud: 05 Veebr, 2008 22:40
Postitas kalle
Tore muidugi, et minu puhul võib miskist äratuntavast joonest rääkida ja jämejalaga olen ka täitsa nõus juba:) Tegelikult on see veidi eriliste lennukite liin selline viimase aja teema. Tgelikult on mul kogus ka palju väga tuntud asju, aga haruldusi on ka väga palju ja huvitavaid. Neid kõrvuti seisma ja oma lugu rääkima panna ongi minu pikema aja eesmärk.

Aga silikon. Selle materjalga sain kaks kärbest korraga. Peale kuivamist on see tugev ja liimib ka hästi. Vahu kasutamien oleks tööd rohekm teinud. Silikoni hea omadus on ka see, et säilitab väga täpselt selle kuju mis junni välja lased ja kui materjaliga nakkub, siis omab lausa uskumatut tõmbejõudu. Mäletate lugusi akvaariumitest, mida kunagi rääkisin... minu hoolduse all on endiselt 4000l akvaarium, mis püsib koos AINULT selle suurepärase materjaliga liimitult.. pluss väga paljud väksemad. See oli nüüd kõrvalekalle teemast, aga püüan anda selgitust oma kiindumust silikoni vastu.) Selle vacu plastikuga silikon liiga hästi ei nakku tegelikult.. siis ilma karestamata. Aga seda polegi vaja, tiibadesse läks see ainult kuju säilitamiseks. Ja ps. Urmas see silikon mida sa oma vormideks kasutad on peale kuivamist paaalju pehmem kui see mis tiiva sisse läks..see lihtslt selgituseks.

Vastuseks Raulile... B&V disain on päris mitmeti väga eriline, aga hetkel minu laual oleva ja sinu küsimuses olnud lennukite vahele mina erilist ühist joont tõmmata ei oska ja luft 46 värk on üldse nii eriline (ja ka põnev) teema, et seda annab analüüsida. Pole ma ka keegi kes asju väga teaks ja siin võiks juttu sekkuda nt herr Immelmann:)
Seda ma arvan, et bv142 otsene sugulane ja eeskuju on see siin

http://www.airwar.ru/enc/bww2/ha137.html

aga miks selle firma laualt sellised asjad tulid, seda ma küll liiga põhjalikult öelda ei oska. Igatahes põnevaid lahendusi neil jagus. Üks huvitavam on nt kasuatada tiivatalana suurt torutala, mis samal ajal on ka kütuse paak. Väga krdi kaval ja peab ikka olema nuppu, et selliste asjade peale tulla, mille peale hiljem teised ütlevad.. aga muidugi:)
Selline tala oli ka muide BV142-l olemas.

Kk

Postitatud: 05 Veebr, 2008 23:16
Postitas Lemet
OT, aga huvitav, miks sakslased kasutasid pikeerivatel pommitajatel nagu Ju 87 ja ka seesama Ha 137, mille kohta link, sellist tiivakuju.

Postitatud: 05 Veebr, 2008 23:53
Postitas kalle
Lemet kirjutas: ja ka seesama Heinkel, mille kohta link, sellist tiivakuju.
väike täpsustus.. lingil olev lennuk on ka B&V, ehk siis Blohm & Voss Ha 137

Kk

Postitatud: 05 Veebr, 2008 23:57
Postitas Lemet
Jep, mea culpa, silm fikseeris suure "H" ja edasine läks automaatselt.

Postitatud: 06 Veebr, 2008 2:23
Postitas Immelmann
Sattusin ka korraks jälle foorumisse ja näen rõõmuga, et Kalle ettevõtmised on jälle kõvasti edenenud! Lähen korraks esikusse ja kergitan mütsi Kalle pealehakkamise ees.
Nii. Luftwaffe 46 teemal ei oska kohe käigupealt sõna võtta. Tuleks enne teemat uurida ja mälu värskendada. Nende n.n. tagurpidi kajakatiibade kohta olen kohanud mitmesuguseid põhjendusi. Pikeerivate pommitajate juures loodeti nii mingil määral suurendada tiiva vastupidavust ülekoormusele, ajamata konstruktsiooni liiga raskeks. Lisaks võimaldas see lühendada telikujalgu, vähendades nende kaalu ja õhutakistust.
Ameeriklaste F4U juures tekkis probleem "võimas mootor - suur propeller - kõrge telik". Teliku lühendamisele lisaks andis "kajakatiib" parema aerodünaamika, tiib kohtus ümara kerega täisnurga all, mis vähendas seal õhukeeriste tekkimise ala.
BV139 juures võtab tiiva kuju pisut kukalt sügama. Ujukitoed said küll pisut lühemad ja aerodünaamika parem, aga samas toob see propellerid veepritsmetele lähemale.

Postitatud: 06 Veebr, 2008 21:34
Postitas Panzergrenadier
Väga vinge linnuke on küll! Mulle isiklikult jätab see mulje, nagu Stuka oleks steroide söönud.
Et sul ikka on viitsimist jännata ja selliseid imeloomi ostad sa isegi juurde veel. Igatahes jõudu!

Postitatud: 07 Veebr, 2008 18:32
Postitas fossiil
Kallel on jah kõva hoog sees, selliseid imeasju on kokku roobitsenud et hoia ja keela! Tõesõna - kokkutulekulegi oli kaasa võtnud ühe epovalu, mis kujutas endast lennuki ja tanki ristsugutist, ehk siis tiibadega T-60. Igatahes sellise valikuga oskas ta ennast väga osavalt nii tankistide, kui ka lendurite hulgas "omapoisiks" teha :wink:
Aga seda vahu värki pakkudes mõtlesin ma ennekõike mudeli kaalule, no et kui peaks teine kogemata üle laua ääre lendu panema, siis jääksid ehk varbaluud terveks..?

Urmas.

Postitatud: 06 Mär, 2008 20:41
Postitas kalle
Kuu on möödunud ja vaataks mis on saanud minu blohmist. Tuleb öelda, et ehitusaega olen näpistanud päris usinalt, aga et objekt on piisavalt töömahukas võib tunduda, nagu poleks suurt midagi toimunud.
Siit siiski mõned pildid. Nagu varem öeldud, puuduvad nö karbis päris mitmed asjad. Esimesena tuli nullist tegema hakata kabiini sisu. Kuna mingit pildimaterjali ega jooniseid ma ei leidnud, siis tuli usaldada õpetuses toodud visandit. Siin siis töö pooleli.

http://www.emmk.ee/kalle/models/bv142/PBV0046.jpg

http://www.emmk.ee/kalle/models/bv142/PBV0045.jpg

Edasi tuli väga palju vaeva näha klaaside sobitamise ja mõõtu lihvimisega ja veel väga mitmete asjadega...ja muidugi pahtel, pahtel.
Pärast mitmeid õhtuid erinevaid tegevusi ja täna õhtul näeb minu voss välja sedasi.

http://www.emmk.ee/kalle/models/bv142/PBV005.jpg

http://www.emmk.ee/kalle/models/bv142/PBV007.jpg

egas muud kui kannatlikult edasi:)

Kk