1. leht 1-st

Värvi mahavõtmine.

Postitatud: 13 Mai, 2008 16:17
Postitas fossiil
Panen siia paar rida uue teemana kirja, et edaspidi oleks lihtsam viidata, muidu otsi alati taga ja vahel ei leiagi ning hakka seletamisega jälle otsast peale..

Vahel tuleb ikka ette, et värvimistöö läheb nahka, kui värv on aerograafi või mõne muu pihustiga peale kantud, pole asi veel niiväga hull - pihustatud kihid on reeglina tüki maad õhemad, kui pintsliga pealekantud ja jääb võimalus üle värvida. Kuigi mõnikord ei tee sellegipoolest paha kõik eelnev maha koorida. Pintsliga värvimisel on kiht/kihid palju paksemad, nii et sel puhul muutub värvi mahavõtmine aktuaalseks. Selleks sobib kanalisatsiooni ummistuste korral kasutatav vedelik, nimeks on "Torusiil". Tegemist on sööbeleelisega, millega ümberkäimisel tuleb olla tavalisest ettevaatlikum - söövitab sunnik, nii enda nahka, kui ka riideid. Silma sattudes võib asi päris hulluks minna, kui kohemaid kraani alla ei torma.
Aga mudelit katvale vanale värvile mõjub see-eest ääretult hästi: teeb värvikihi/kihid pehmeks ja lahustab nad osaliselt, tavaliselt saab väikese leotamise ja vana hambaharjaga nühkimise abil (ettevaatlikult, et leelist mitte laiali pritsida!) mudeli värvist praktiliselt puhtaks. Kusjuures plastikule ta reeglina mingit mõju ei avalda, igatahes minul ei ole sellist asja seni ette tulnud.
Kuid epovalu ja metallist detailid, etsid/söövitused tuleb eelnevalt mudeli küljest ära võtta - need hävinevad leelises päris kiiresti, või siis jõuavad protsessi kestel tundmatuseni moonduda.
Selleks et vajalik toimetamine mööduks ohutult ja ei põhjustaks ka kodustele ekstsesse, tuleb varuda piisava suurusega plastmassist või klaasist anum (suurema suuga purk, väiksemast kanistrist lõigatud segment jne.). Igatahes sellise suurusega, et mudel sinna vabalt ära mahuks, ent mitte liiga suur - pole ju mõtet Torusiili liitrite kaupa lödistada. Leelis ei peagi mudelit üleni katma - leotamise kulgu on nagunii soovitav jälgida ning aeg-ajalt mudelit pöörata. Kui värv hakkab juba lahti lööma ja maha tulema, mida tuleb aeg-ajalt vana hambaharjaga testida, siis on soovitav protsessi kulgu sellesama hambaharja abil kiirendada. Kogu see tsükkel peaks kindlasti toimuma kraanikausi lähedal, et oleks vajadusel võimalik sõrmed või mida iganes koheselt üle loputada. Selga soovitavalt mõni vanem kalts, kätte õhukesed kummikindad ja ette kaitseprillid. Selline välimus võib kodustes muidugi teatavat hämmingut tekitada, aga ohutus kõigepealt!
Tavaliselt tuleb värv täiesti maha, kuid vahel harva jääb siia-sinna mõningane kiht alles, aga see on reeglina nii õhuke, et edaspidiseid värvimisi ei sega. Viimane vaatus on voolava vee alla põhjalik loputamine, seejärel las kuivab, kui väga kiire, võib fööniga ettevaatlikult aidata.

Loodan et sai kõik kirja, eks parandate, kui midagi unustasin.

Urmas.

Postitatud: 13 Mai, 2008 18:04
Postitas Black66
Mina isiklikult soovitan hoopis teist ainet. Nimelt DOT4 (pidurivedelik). On ta oma olemuselt palju ohutum, kätele sattudes ei tee midagi, sama jutt ka riiete kohta. Küll aga ei lahusta ta värvi nii kiiresti kere küljest lahti. Peab vee ja hambaharjaga ikka päris kõvasti aitama. Mudel ise peab DOT4'as vedelema kuskil päeva, vahel isegi kaks. Kuid see eest ei tee ta mudeli kerega midagi, samuti on ohutu inimesele.

Tasub proovimist igatahes. Mina siiani vaid pidurivedelikuga teinud. :)

Postitatud: 13 Mai, 2008 19:53
Postitas KASTNER
Aitäh!
Ma loodan, et sellest on kasu. :D
Kuid siiski on värvi maha võtmine suht keeruline ja ohtlik.
Mul tekkis paar küsimust.
Kuidas ma kõik need lülid korralikut ära värvin, jälle? :?
Kas see torusiil ei reageeri metalliga? :shock:

Postitatud: 13 Mai, 2008 20:11
Postitas janno8
Kui ma ei eksi siis torusiil reageerib alumiinumiga(peenestatud kujul) PS. võibolla on ka valesti meeles :roll:
Kuid epovalu ja metallist detailid, etsid/söövitused tuleb eelnevalt mudeli küljest ära võtta - need hävinevad leelises päris kiiresti, või siis jõuavad protsessi kestel tundmatuseni moonduda
Sellest lausest tuleb ju ka välja ,et "torusiil " metallidega reageerbi vähemal või rohkemal määral :wink:

Postitatud: 14 Mai, 2008 19:37
Postitas fossiil
Kuid siiski on värvi maha võtmine suht keeruline ja ohtlik.
Tegelikult ei ole see protsess pooltki nii hirmus, kui see siinkirjutatu põhjal tundub :wink: Lihtsalt tuleb mõningaid ettevaatusabinõusid jälgida. Ise eelistan leelist pidurivedelikule, kuna viimane toimib ikka väga aeglaselt ja nõuab koledal kombel nühkimist, olgu, automudeli kere juures on see veel mõeldav, kuid mõnd ažuursemat kokkuliimitud militaarset konstruktsiooni lihtsalt ei ole võimalik sel kombel töödelda, ilma et ära laguneks.
Kuid see eest ei tee ta mudeli kerega midagi, samuti on ohutu inimesele.


Nojah, plastile mitte, aga ehk on sul ka kogemusi, kas ta reageerib mingil moel epovaluga?


Urmas.