1. leht 1-st

Soome õhuväe lennuki hukk Prangli saarel 2.3.1920

Postitatud: 27 Aug, 2005 23:56
Postitas kari lumppio
Tere!

Uues Soome õhuväe lennukisid 1918-1927 käsitlevas raamatus on kirjutatud et maandumisel Prangli saarele 2.3.1920 purunes Soome õhuväe Brequet 14A2 lennuk, pardatähiseks 2C480. Meeskond oli vänrikki Leijer ning vänrikki Järvinen.

Ei mäleta et Kitveli/Tilka raamatudes (Aeg, mehed, lennukid & Lennukroonika) oleks sellest õnnetusest mainitut.

Mida see lennuk üldse võis teha seal Pranglil ja tollel ajal? 1919-1920 suhted olid küll tihedad Soome ja Eesti vahel võrreldes hilisemate aastatega. Oli Pranglil tol ajal (töökorras) rannapatareid?

Kust kandist tasuks otsida lisainfo? Mõtlen selle all Riigiarhiivi fondi.

Endal on üks foto Eesti Filmiarhiivist millel on Soome Brequet talvisel ajal ning vigastatud telikuga. Aga minu arust see lennuk küll purunenud ei ole ega mahakandmisele võinud kuuluda. Kahjuks selle foto kirjeldusest pole mitte mingisugust abi. Tahaks siiski selgitada kas see foto on või ei ole eelmainitud juhtumist tehtud.


Kari

Postitatud: 28 Aug, 2005 0:00
Postitas hugo1
Nii palju, kui mina tean oli ja on Soome-Eesti suhted alati tihedad olnud. Tihedamad, kui teiste riikidega.

Postitatud: 28 Aug, 2005 0:12
Postitas kari lumppio
Tere!

Läheme nüüd küll teemast välja...

Soome ja Eesti vahel käis konkreetne sõjaline koostöö 1919-1920. Sellega seoses lennati ka igasuguseid side jne lendusid. Hilisematel aastade all mina mõtlesin küll õhuvägesid ning 20ndete lõpupoolt. Soomes käimine vist keelati ära kui paar korda oli jäädud vahele piirituse vedamises Eesti õhuväe lennukidega. Selle järgi lennud Soome lahe üle kahanesid märgatavalt.

Soome Brequetid võeti kasutuselt ära 1927-1928 ega see foto siis saa olla tehtud seda hilisemal ajal. Fotol lennuk on kahjuks liialt tume ning pardatähiseid pole näha.

Minu jutu käis siis ainult seoses selle konkreetse juhtumi ning lennuki(tüübi)ga.


Kari

Postitatud: 28 Aug, 2005 10:59
Postitas MOrav
Mõtlesin küll, et pean sm LB möla-aja siinkirjutamisega vahet, aga olgu siiski. Pole küll allikate juures Tartus, aga paari ajalehesõnumi järgi Tallinna Teatajast oli asi umbes selline (täpsustuseks vaja vaadata teisi lehti ja arhiivi ka muidugi):

3.03.1920 kl 12 ajal [4.03 leht teatab, et "eila"] teel Tallinnast Helsingi maandus Prangli saarel lennuk, sest bensiin sai otsa. Sõitjaiks olid kaks prantsuse saatkonna liiget. Teatati Tallinna kohe, sealt tuli üks juhtumisi Tallinnas olev Soome lendur bensiini tooma. Maandus nii õnnetult, et aparaat läks puruks, ettejuhtunud laps sai surma. 4.03 läks üks Eesti lendur soomlastele abi viima. (Nii 4.03.1920 leht.)

Päev hiljem täpsustas leht, et Soomest tulnud lennukit ei juhtinud Soome lendur, vaid kaasasolnud Prantsuse lendur. Ja Tallinnast appiruttanud lenduri kohta, et Pranglis kogunenud inimesed jooksid lennuki kartuses laiali ja sattusid masina ette, suure õnnetuse vältimiseks tegi lendur järsu pöörde teades, et lennuki nii lõhub ja et enda ja kaasasolevate eesti mereväe ohvitseride ja mehhanniku elu ohtu paneb.

*

See siis vaid kahe ajalehesõnumi järgi, aga asja olemus ehk selge. Kui olen Tartu rmtk-dele ligemal kui H-i omadele, võin lähemalt veel vaadata.

Postitatud: 28 Aug, 2005 14:53
Postitas kari lumppio
Tere Estoloog!

Aitäh vihjest. Sebisin ka natuke vanade ajalehtede juures http://dea.nlib.ee 's ning sain natuke targemaks. See purunenud lennuk oli siis prantslastele appi tõttanud teine Soome lennuk. See oli postilennul Tallinast Helsingisse.

Arvaks, et juhtumist oleks tehtud mingisugune protokoll. Aga mis organisatsioon (politsei, sõjavägi...) ning kust seda Riigiarhiivis leida?

Kari