Polikarpov TIS lugu
Postitatud: 05 Okt, 2009 22:51
Siinkohal üks varem valminud lennuk, millest nüüd väikse teema.
Selle asjaga läks nii, et kui tööjärg uue mudelini jõudis, sai otsutatud, et tuleb vene lennuk. No ja kuna valida ikka veits oli, otsustasin nö liisku tõmmata. Ja loosi tahtel tuli lauale taas üks prototüüp, kuigi oleks võinud tulla ka nt IL-4:) Aga siin see on:
Polikarpov TIS
Aastal 1938 sai Polikarpovi konstrueerimisbüroo tellimuse pommitajate saatehävitaja valmistamiseks. Kuna Polikarpovil oli muude töödega kõvasti tegemist, ei alustatud selle lennuki kallal tööd enne 1940 teist poolt. Lennuki tähiseks jäigi Polikarpiv TIS (Tjazholõi istrebitel soprovozhdenija) ja selle esimene prototüüp (TIS A) tegi esmalennu septembris 1941. Tegu oli täismetall kontruktsooniga lennukiga, millel kaks mootorit Mikulin AM-37 kumbki 1400hp. Meeskonnas kaks liiget ja relvastuseks neli Shkas 7.2mm ninas, kaks Shvak 20mm tiibades ja veel üks Shkas 7.2mm tagasuunas laskurile.
Esimesed testid tõid välja stabiilsus probleemid ja liigse vibratsooni. Samuti oli ka muid probleeme mootoritega. Stabiilsusprobleemid lahendati 1943, kui peale tekkinud pausi jätkati tööd selle lennukiga. Järgmine prototüüp sai ka juba teised ja võimasmad (1700hp)Mikulin AM-39 mootorid. Samuti täeindati relvastust, millele järgnes veel umbes 15 testlendu. Siiski ei jõudnud see lennuk siit kaugemale, sest peale Polikarpovi surma konstruktorite rühma lagunes ja töö jäi lõplikult pooleli.
Mudel:
Valom on üks väga paljudest Tsehhi tootjatest, kes kõik üksteise võidu viimastel aastatel oma toodangut parandavad. MudelI osad nägid enne koostamist välja just nii head, et ennustasid kiiret ehitamist. Siiski tekkis üsna alguses üks suurem probleem. Siin on näha milline oli vaatepilt, kui tiivad kerele maskoliga kinnitasin:
http://www.emmk.ee/kalle/models/polikar ... TS3260.jpg
Oli küll päris naljakas, aga eriti aru ka ei saanud, kuidas nii, sest üheski ülevaates seda viga ei olnud mainitud. Sai siis netis olevate joonise moodi asjade järgi tiivad juurde ja maha lõigates paika ja töö jätkus. Kaasas olnud väike plekiring aitas kokpiti tegemisel igati kaasa:
http://www.emmk.ee/kalle/models/polikar ... TS3261.jpg
Ja siis läks sedasi, et ega mul rohkem pilte valmimisest polegi, sest kogu see töö sattus parasjagu kolimisega kokku. Hetkel on kadunud paar pilti sellest, kuidas ma klaasosale raame juurde lõikasin. Klaasosa ise vacu ja väga õhuke, aga samas ka praktiliselt sile. Siin veidi järgi aidatuna:
http://www.emmk.ee/kalle/models/polikar ... TS9656.jpg
Ja siit siis pildid nii, nagu see lennuk riiulisse läks.
http://www.emmk.ee/kalle/models/polikar ... TS9648.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/polikar ... TS9652.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/polikar ... TS9654.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/polikar ... TS9662.jpg
Tegu siis jällegi ühe kiretu ja üsna tundmatu projektiga. Aga ehitus oli lõbus ja see justkui äsja munast koorunud Pe-2 poeg näeb päris armas välja ka:)
Tänud vaatamast,
Kk
Selle asjaga läks nii, et kui tööjärg uue mudelini jõudis, sai otsutatud, et tuleb vene lennuk. No ja kuna valida ikka veits oli, otsustasin nö liisku tõmmata. Ja loosi tahtel tuli lauale taas üks prototüüp, kuigi oleks võinud tulla ka nt IL-4:) Aga siin see on:
Polikarpov TIS
Aastal 1938 sai Polikarpovi konstrueerimisbüroo tellimuse pommitajate saatehävitaja valmistamiseks. Kuna Polikarpovil oli muude töödega kõvasti tegemist, ei alustatud selle lennuki kallal tööd enne 1940 teist poolt. Lennuki tähiseks jäigi Polikarpiv TIS (Tjazholõi istrebitel soprovozhdenija) ja selle esimene prototüüp (TIS A) tegi esmalennu septembris 1941. Tegu oli täismetall kontruktsooniga lennukiga, millel kaks mootorit Mikulin AM-37 kumbki 1400hp. Meeskonnas kaks liiget ja relvastuseks neli Shkas 7.2mm ninas, kaks Shvak 20mm tiibades ja veel üks Shkas 7.2mm tagasuunas laskurile.
Esimesed testid tõid välja stabiilsus probleemid ja liigse vibratsooni. Samuti oli ka muid probleeme mootoritega. Stabiilsusprobleemid lahendati 1943, kui peale tekkinud pausi jätkati tööd selle lennukiga. Järgmine prototüüp sai ka juba teised ja võimasmad (1700hp)Mikulin AM-39 mootorid. Samuti täeindati relvastust, millele järgnes veel umbes 15 testlendu. Siiski ei jõudnud see lennuk siit kaugemale, sest peale Polikarpovi surma konstruktorite rühma lagunes ja töö jäi lõplikult pooleli.
Mudel:
Valom on üks väga paljudest Tsehhi tootjatest, kes kõik üksteise võidu viimastel aastatel oma toodangut parandavad. MudelI osad nägid enne koostamist välja just nii head, et ennustasid kiiret ehitamist. Siiski tekkis üsna alguses üks suurem probleem. Siin on näha milline oli vaatepilt, kui tiivad kerele maskoliga kinnitasin:
http://www.emmk.ee/kalle/models/polikar ... TS3260.jpg
Oli küll päris naljakas, aga eriti aru ka ei saanud, kuidas nii, sest üheski ülevaates seda viga ei olnud mainitud. Sai siis netis olevate joonise moodi asjade järgi tiivad juurde ja maha lõigates paika ja töö jätkus. Kaasas olnud väike plekiring aitas kokpiti tegemisel igati kaasa:
http://www.emmk.ee/kalle/models/polikar ... TS3261.jpg
Ja siis läks sedasi, et ega mul rohkem pilte valmimisest polegi, sest kogu see töö sattus parasjagu kolimisega kokku. Hetkel on kadunud paar pilti sellest, kuidas ma klaasosale raame juurde lõikasin. Klaasosa ise vacu ja väga õhuke, aga samas ka praktiliselt sile. Siin veidi järgi aidatuna:
http://www.emmk.ee/kalle/models/polikar ... TS9656.jpg
Ja siit siis pildid nii, nagu see lennuk riiulisse läks.
http://www.emmk.ee/kalle/models/polikar ... TS9648.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/polikar ... TS9652.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/polikar ... TS9654.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/polikar ... TS9662.jpg
Tegu siis jällegi ühe kiretu ja üsna tundmatu projektiga. Aga ehitus oli lõbus ja see justkui äsja munast koorunud Pe-2 poeg näeb päris armas välja ka:)
Tänud vaatamast,
Kk