Eesti-Poola lennuväe suhted
Postitatud: 24 Juun, 2010 15:06
Vaatasin täna korduses ka teist korda paraadi. Ja sain juba nii kurjaks, et pean siin selle vigade paranduse ikka ära avaldama.
Kolonelleitnant Tali, palju õnne muidugi uue tärni puhul, aga hinne on 2. Minge õppige oma valdkonna materialosa!
Eesti ja Poola lennuväel olid kahekümnendail-kolmekümnendail muidugi tihedad suhted. Aga Poola lendurimärkide kandmine (Eesti lendurite poolt) ei olnud sugugi seotud Eesti lendurite õppimisega Poola lennukoolides. Minu teadmiste põhjal õppis Poola lennukoolides üldse ainult 4 meest. Neist 3 olid hoopis lendurvaatlejad, neljas tõesti lendur. Keegi neist ei saanud Poolas lenduri väljaõpet, käidi oma eriala sügavuti täiendamas. Lendurvaatlejaist üks õppis l-v ala üldiselt, üks oli raadio alal, üks aerofoto alal täiendõpet saamas. Ainus lendur (keda mina tean) õppis hävituslennuväe koolis. Tegi veel vigurlennu harjutusel lennuõnnetuse ning veetis pool aastat ka Poola haiglas.
Võimalik, et mõni mees käis seal veel, kes minu sõelast on märkamatult läbi libisenud. 2 meest käsidi veel Varssavi aeroklubis õppimas ning said seal eralenduri kutsetunnistused. Üks mees ja üks naine õppisid Varssavi Ülikoolis lennundusinsenerideks. Aga nemad ei saanud lennuväe "kotkaid".
Lennuväe kotkaid jagati üksteise lenduritele peamiselt vastastikuste visiitide korral. Poolas peaks olema umbes sama kogus Eesti lendurimärkisi, kui Eestis Poola omasid. Aga ükski poolakas ei käinud Eestis lennukoolis.
Eesti lendurid RAF-is ja poola eskadrillides RAF-is. See on nii leierdatud teema, et kuidas sellest küll sellist jama võib rääkida?
Battle of Britain'i ajal olid need mehed kõik veel Eestis (kui rääkida kuulsast õhusõjast Inglismaa kohal, milles sakslased teiseks jäid). Blitz'i ajal nad alles mobiliseeriti ning saadeti Venemaale. Kus NELJAL (mitte neljal-viiel) neist õnnestus liituda Andersi armeesse kogutavate poolakatega. Ükski neist ei rääkinud poola keelt ega saanud tegelikult teeselda poolakat. Lihtsalt poolakad ütlesid, et need on ka meie mehed.
Neist neljast 1 loeti liiga vanaks lahinglenduri väljaõppeks. Peeter Olt sai lenduri kutsetunnistuse juba 1917. a. I maailmasõja ajal Prantsusmaal. Temast sai piloot, kes transportis lahinglennukeid tehastest treeningväeosadesse. Võimalik, et tema oli ka ainus, kes neist neljast üldse Spitfire'il lendas.
Kolm ülejäänud meest aga saadeti Mosquito väljaõppele. Üks neist kolmest (Kristiani) suri mingisse neeruhaigusse enne lahingväeossa saatmist. Kaks osalesid ka lahinguis. Ants Liblikmaa hukkus lennuõnnetuses. Endel Susi elas õnnelikult sõja üle. Oli lõpuks isegi lülikomandor või eskadrilliülema asetäitja, või mingil muul sarnasel suht kõrgel ametikohal.
Veel oli RAFis ka vähemasti 2 Eestist pärit naisterahvast, kud nemad ei olnud piloodid. Ning ei lennanud samuti Spitfire'itel.
Nii et - materialosa õppimine on kohustuslik...
Kolonelleitnant Tali, palju õnne muidugi uue tärni puhul, aga hinne on 2. Minge õppige oma valdkonna materialosa!
Eesti ja Poola lennuväel olid kahekümnendail-kolmekümnendail muidugi tihedad suhted. Aga Poola lendurimärkide kandmine (Eesti lendurite poolt) ei olnud sugugi seotud Eesti lendurite õppimisega Poola lennukoolides. Minu teadmiste põhjal õppis Poola lennukoolides üldse ainult 4 meest. Neist 3 olid hoopis lendurvaatlejad, neljas tõesti lendur. Keegi neist ei saanud Poolas lenduri väljaõpet, käidi oma eriala sügavuti täiendamas. Lendurvaatlejaist üks õppis l-v ala üldiselt, üks oli raadio alal, üks aerofoto alal täiendõpet saamas. Ainus lendur (keda mina tean) õppis hävituslennuväe koolis. Tegi veel vigurlennu harjutusel lennuõnnetuse ning veetis pool aastat ka Poola haiglas.
Võimalik, et mõni mees käis seal veel, kes minu sõelast on märkamatult läbi libisenud. 2 meest käsidi veel Varssavi aeroklubis õppimas ning said seal eralenduri kutsetunnistused. Üks mees ja üks naine õppisid Varssavi Ülikoolis lennundusinsenerideks. Aga nemad ei saanud lennuväe "kotkaid".
Lennuväe kotkaid jagati üksteise lenduritele peamiselt vastastikuste visiitide korral. Poolas peaks olema umbes sama kogus Eesti lendurimärkisi, kui Eestis Poola omasid. Aga ükski poolakas ei käinud Eestis lennukoolis.
Eesti lendurid RAF-is ja poola eskadrillides RAF-is. See on nii leierdatud teema, et kuidas sellest küll sellist jama võib rääkida?
Battle of Britain'i ajal olid need mehed kõik veel Eestis (kui rääkida kuulsast õhusõjast Inglismaa kohal, milles sakslased teiseks jäid). Blitz'i ajal nad alles mobiliseeriti ning saadeti Venemaale. Kus NELJAL (mitte neljal-viiel) neist õnnestus liituda Andersi armeesse kogutavate poolakatega. Ükski neist ei rääkinud poola keelt ega saanud tegelikult teeselda poolakat. Lihtsalt poolakad ütlesid, et need on ka meie mehed.
Neist neljast 1 loeti liiga vanaks lahinglenduri väljaõppeks. Peeter Olt sai lenduri kutsetunnistuse juba 1917. a. I maailmasõja ajal Prantsusmaal. Temast sai piloot, kes transportis lahinglennukeid tehastest treeningväeosadesse. Võimalik, et tema oli ka ainus, kes neist neljast üldse Spitfire'il lendas.
Kolm ülejäänud meest aga saadeti Mosquito väljaõppele. Üks neist kolmest (Kristiani) suri mingisse neeruhaigusse enne lahingväeossa saatmist. Kaks osalesid ka lahinguis. Ants Liblikmaa hukkus lennuõnnetuses. Endel Susi elas õnnelikult sõja üle. Oli lõpuks isegi lülikomandor või eskadrilliülema asetäitja, või mingil muul sarnasel suht kõrgel ametikohal.
Veel oli RAFis ka vähemasti 2 Eestist pärit naisterahvast, kud nemad ei olnud piloodid. Ning ei lennanud samuti Spitfire'itel.
Nii et - materialosa õppimine on kohustuslik...