K-431
Postitatud: 07 Juul, 2010 21:20
Teagi, millise rubriigi alla see peaks kuuluma, aga saagu siis siia...ikkagi otsapidi tehnika.
Veidi enne Tsernobõli õnnetust, täpsemalt 1985 aasta 10 augustil toimus Venemaal pea samamõõduline katastroof, mis aga pole siiani väärilist kajastamist leidnud. Ka Enn Vaino on ühes oma raamatus sellest vähe lähemalt rääkinud, kel huvi, saab sealt lisaks lugeda. Aatomiallveelaeva K-31 (nimetuse K-431 sai alus 1978 aastal) seeriast 675, mis oli ehitatud 1964-1965 aastatel Komsomolskis Amuuril, toimus Tšažma lahes reaktori aktiivtsooni ümberlaadimisel avarii, mille tulemusena hukkus kohapeal 10 inimest, veel paarkümmend sai vigastusi. Toimus ümbruse radioaktiivne saastumine, mille laiemat levikut piiras tuulevaikne ilm, tugev udu ja vihm. Töid, mis juba iseenesest kujutasid tõsist ohtu, teostati reegleid rikkudes. Täpsemalt- rikuti reaktori kaane eemaldamise tehnoloogiat. Veel täpsemalt- olid läinud vahetusse erineva pikkusega poldid. Selle tulemusena haaras reaktori kate kaasa reaktorist kütuse"rakukesed" ning toimus topeltplahvatus. Esimene plahvatus rebis reaktorikaane pealt ja paiskas selle vastu laevakorpust. Sealjuures paisati kontrollimatu tuumareaktsiooni tulemusena välja kolossaalne kogus energiat, mis omakorda viis järsule temperatuuritõusule reaktorisektsioonis ja reaktoris endas. Vesi, mis asus reaktoris, muutus auruks ning kustutas reaktsiooni. Kuid veidi hiljem kondenseerus reaktoris olev aur veeks ning ahelreaktsioon jätkus. Toimus teine plahvatus, mille tulemusena reaktori kaas heideti uuesti pealt ning paiskus korpusesse.
Kaks plahvatust ja reaktorikaane löögid purustasid reaktorisektsiooni, mille tõttu tekkis radioaktiivsuse pihkumine ümbritsevasse keskkonda. Kõigele lisaks pumpasid avarii likvideerimisega tegelenud madruste meeskonnad kiiritatud vee sektsioonist otse merre. Katastroofi tulemusena kattis radioaktiivne saaste Dunai poolsaare ning sattus Ussuuri lahe rannikul merre. Mõningatel allikatel kujutavad Tšažma lahe alumised veekihid siiani teatud radioaktiivset ohtu.
K-431 tunnistati peale plahvatust remondiks ja edasiseks teenistuseks kõlbmatuks. Allveelaev keevitati kinni ning avariisektsioon betoneeriti. Peale seda toimetati konserveeritud allveelaev Pavlovskisse, kuhu hiljem loodi Vaikse ookeani laevastiku "räpaste" allveelaevade laoplats, säilitamisele. Koos K-431 ootab seal utiliseerimist ka K-42, mis õnnetuse hetkel asus läheduses.
Õnnetuse tulemusena hukkus 10 inimest. Veel kümnekonnal avastati äge kiiritustõbi ning 39 kergemad kiiritusdoosid. Üldse kannatas radiatsioonist 239 inimest
Venemaal on nüüd tõusnud kisa-kära sündmuse ümber, kuna laeva tahetakse utiliseerimiseks tükkideks lõigata. Lõikajates endis ei kutsu see mõistetavatel põhjustel esile vähimatki vaimustust(seda enam, et reaktoris on kütus veel täitsa alles) ning kuna tundub, et pole enam vist päris endised ajad, siis on tehase töölised keeldunud laeva lõikamast, viidates ohule enda ja lähduses astseva asula jaoks. Kusjuures võib aru saada ka käsu andjate murest- laev on tänaseks päevaks niivõrd läbi roostetanud, et ei suuda enam vee peal püsida. Sestap on tehase Zvezda spetsid kuulutanud tööde läbiviimise täiesti ohutuks. Seda nii töötajate kui ka asula elanike jaoks. Zvezda direktori sõnade kohaselt saab utiliseerimine toimuma klassikalise skeemi kohaselt, mis on töötajatele täiesti ohutu. Teise ülema sõnul seisvat utiliseerimise eripära selles, et reaktorisektsioonis töid ei teostat. "Tänaseks on laev hermetiseeritud, reaktorisektsioon ümbritsevast kindlalt isoleeritud ning ümbrusele mingit mõju ei avalda."
Mida tehase juhtkond silmas pidas, jääb arusaamatuks, sest "klassikaline utiliseerimisskeem" näeb välja niimoodi, et reaktorist eemaldatakse äratöötanud kütus, võetakse maha kiiritamata varustus ning lõigatakse välja reaktorisektsioon ning kaks kõrvalsektsiooni. Peale seda saadud sektsioon hermetiseeritakse, kaetakse korrosioonitõrje materjalidega ning säilitatakse ujuvas olekus. Tähendab- juba kütuse mitteeemaldamine kõneleb tuntavast klassikalisest skeemist kõrvalekaldumisest.
http://www.lenta.ru/articles/2010/07/07/k431/
Veidi enne Tsernobõli õnnetust, täpsemalt 1985 aasta 10 augustil toimus Venemaal pea samamõõduline katastroof, mis aga pole siiani väärilist kajastamist leidnud. Ka Enn Vaino on ühes oma raamatus sellest vähe lähemalt rääkinud, kel huvi, saab sealt lisaks lugeda. Aatomiallveelaeva K-31 (nimetuse K-431 sai alus 1978 aastal) seeriast 675, mis oli ehitatud 1964-1965 aastatel Komsomolskis Amuuril, toimus Tšažma lahes reaktori aktiivtsooni ümberlaadimisel avarii, mille tulemusena hukkus kohapeal 10 inimest, veel paarkümmend sai vigastusi. Toimus ümbruse radioaktiivne saastumine, mille laiemat levikut piiras tuulevaikne ilm, tugev udu ja vihm. Töid, mis juba iseenesest kujutasid tõsist ohtu, teostati reegleid rikkudes. Täpsemalt- rikuti reaktori kaane eemaldamise tehnoloogiat. Veel täpsemalt- olid läinud vahetusse erineva pikkusega poldid. Selle tulemusena haaras reaktori kate kaasa reaktorist kütuse"rakukesed" ning toimus topeltplahvatus. Esimene plahvatus rebis reaktorikaane pealt ja paiskas selle vastu laevakorpust. Sealjuures paisati kontrollimatu tuumareaktsiooni tulemusena välja kolossaalne kogus energiat, mis omakorda viis järsule temperatuuritõusule reaktorisektsioonis ja reaktoris endas. Vesi, mis asus reaktoris, muutus auruks ning kustutas reaktsiooni. Kuid veidi hiljem kondenseerus reaktoris olev aur veeks ning ahelreaktsioon jätkus. Toimus teine plahvatus, mille tulemusena reaktori kaas heideti uuesti pealt ning paiskus korpusesse.
Kaks plahvatust ja reaktorikaane löögid purustasid reaktorisektsiooni, mille tõttu tekkis radioaktiivsuse pihkumine ümbritsevasse keskkonda. Kõigele lisaks pumpasid avarii likvideerimisega tegelenud madruste meeskonnad kiiritatud vee sektsioonist otse merre. Katastroofi tulemusena kattis radioaktiivne saaste Dunai poolsaare ning sattus Ussuuri lahe rannikul merre. Mõningatel allikatel kujutavad Tšažma lahe alumised veekihid siiani teatud radioaktiivset ohtu.
K-431 tunnistati peale plahvatust remondiks ja edasiseks teenistuseks kõlbmatuks. Allveelaev keevitati kinni ning avariisektsioon betoneeriti. Peale seda toimetati konserveeritud allveelaev Pavlovskisse, kuhu hiljem loodi Vaikse ookeani laevastiku "räpaste" allveelaevade laoplats, säilitamisele. Koos K-431 ootab seal utiliseerimist ka K-42, mis õnnetuse hetkel asus läheduses.
Õnnetuse tulemusena hukkus 10 inimest. Veel kümnekonnal avastati äge kiiritustõbi ning 39 kergemad kiiritusdoosid. Üldse kannatas radiatsioonist 239 inimest
Venemaal on nüüd tõusnud kisa-kära sündmuse ümber, kuna laeva tahetakse utiliseerimiseks tükkideks lõigata. Lõikajates endis ei kutsu see mõistetavatel põhjustel esile vähimatki vaimustust(seda enam, et reaktoris on kütus veel täitsa alles) ning kuna tundub, et pole enam vist päris endised ajad, siis on tehase töölised keeldunud laeva lõikamast, viidates ohule enda ja lähduses astseva asula jaoks. Kusjuures võib aru saada ka käsu andjate murest- laev on tänaseks päevaks niivõrd läbi roostetanud, et ei suuda enam vee peal püsida. Sestap on tehase Zvezda spetsid kuulutanud tööde läbiviimise täiesti ohutuks. Seda nii töötajate kui ka asula elanike jaoks. Zvezda direktori sõnade kohaselt saab utiliseerimine toimuma klassikalise skeemi kohaselt, mis on töötajatele täiesti ohutu. Teise ülema sõnul seisvat utiliseerimise eripära selles, et reaktorisektsioonis töid ei teostat. "Tänaseks on laev hermetiseeritud, reaktorisektsioon ümbritsevast kindlalt isoleeritud ning ümbrusele mingit mõju ei avalda."
Mida tehase juhtkond silmas pidas, jääb arusaamatuks, sest "klassikaline utiliseerimisskeem" näeb välja niimoodi, et reaktorist eemaldatakse äratöötanud kütus, võetakse maha kiiritamata varustus ning lõigatakse välja reaktorisektsioon ning kaks kõrvalsektsiooni. Peale seda saadud sektsioon hermetiseeritakse, kaetakse korrosioonitõrje materjalidega ning säilitatakse ujuvas olekus. Tähendab- juba kütuse mitteeemaldamine kõneleb tuntavast klassikalisest skeemist kõrvalekaldumisest.
http://www.lenta.ru/articles/2010/07/07/k431/