Ei näe selles Hvostovi kolumnis küll midagi asjalikku. Tavaline emotsionaalne-asjatundmatu ärapanemine. Hvostov küll vaevalt põdevat koolkonda esindab, ilmselt on tal artikli kirjutamise juures südames olnud muud probleemid (kodakondsuse ja tsiviilokupantide teema). "Sõja ja rahu vahest" on välja nopitud mitmesugused väited, mida siis võidukalt esitatakse. Artikkel on äärmiselt tendentslik, "tõestuseks" kõlba kõik, ka kontekstist väljarebitud väited ning liialdused. Ei arvestata tollast konteksti, vaid kogu jutt on esitatud tavalises võtmes: "Vaata, mis nad tegid! Mina ei saa aru, miks nad nii tegid, aga seda ma ütlen, et valesti tegid ja reeturid olid!"
Artikkel algab fantaasiaga sellest, kuidas Saksa poliitika Eesti suhtes 1941-1944 võis põhineda põlgusel alistujate suhtes. Võtmesõna on siin "võis". Sellele järgneb pärl:
Pole vist meelevaldne väita, et natside ajalookäsitlus 1940. aasta hindamisel kattub Nõukogude Liidu ja ka praeguse Venemaa ametliku ajalookäsitlusega, mille kohaselt Eesti koos ülejäänud Balti riikidega astus NSV Liidu koosseisu valitsustevaheliste lepingute alusel.
Millistest valitsusvahelistest lepingutest käib jutt? Täiendav NL vägede sisselaskmine 1940? Millised valitsustevahelised lepingud sellele järgnesid? Hvostov ilmselt ei tea (või eirab teadlikult - Sõja ja rahu vahel oli sellest minu mäletamist mööda juttu), et NL ajalookäsitluse kohaselt astus Eesti NL koosseisus nn "revolutsiooni" tagajärjel. Mitte mingisusgustest valitsustevahelistest lepingutest juttu polnud!
Noh ja siis see asi:
Laidoner ise oli jaanuaris rääkinud sellest, kuidas sõja puhkedes on ta valmis esimesena lööma, kandes vaenutegevuse üle vastase territooriumile (lk 30)
Hvostov vist ei saa aru, et see oli nö ametlik doktriin juhuks kui sõda tõepoolest puhkeb. Mitte kinnitus sellele, et Laidoner põlgas alistujaid. Iseasi on veel, kuivõrd Laidoner ise uskus sellise doktriini võimalikkusse, ja kui palju oli see välja öeldud lihtsalt sõjaväe moraali mõjutamiseks.
Seejärel üritatakse tõestada, et keegi on kellegile pärandanud "igavese kahemõttelisuse". Tõestuseks tuuakse asjaolu, et "Päts kirjutas alla kõigele". See on tavaline mäng emotsioonidel. Küsimusele, miks ta seda tegi, tähelepanu ei pöörata. Kui jutt läheb 1940. aasta juuli valimistele, siis kuuleme Hvostovuilt järgmist:
Siin olla Päts hakanud vabariiki päästma. Paavle kirjutab, et Päts õhutas Ühinenud Põllumeeste erakonna juhtivaid tegelasi üles seadma vastaskandidaate punastele (lk 131). Paavle: „Opositsioonikandidaatide ülesseadmine oli suurim rahvusliku vastupanu aktsioon esimesel Nõukogude aastal” (lk 132). Veretu vastupanu Mahatma Gandhi ning rahvuskaardi püssitorudesse lilli toppivate hipide vaimus.
Tuleb välja, et kui Päts kirjutab alla - on halb. Kui püüab vastu töötada - on ka halb. Nojah, tõsi, dogma, mida artiklis on vaja tõestada, nõuab sellist lähenemist. Dogma ise kõlab:
Esimene punane aasta” pole kirjeldatud ühtegi tegevust või otsust, mille üle võiks tagantjärele uhkust tunda.
Veretut vastupanu Hvostov naervuvääristab. Alternatiiv on verega vastupanu. Kuid põhjused, miks 1940. verega vastupanu otsustati mitte osutada, Hvostovi ei huvita, sest vastasel juhul poleks pilt rahvareeturitest niivõrd ühemõtteline.
Artikkel lõpeb targutusega, milles loogikat asendab paraku emotsioon:
Järjekordne rahvuslik skisofreenia: kiruda 1940. aasta okupatsiooni ning samal ajal pooljumalikustada Pätsi ja Laidoneri. Kui meil on oma okupatsiooni-teooriaga tõsi taga, siis oleks võib-olla ülim aeg kuulutada Päts ja Laidoner postuumselt reeturiteks.
Vaat siis, millistest teguritest sõltub, kas oli okupatsioon või mitte! Kui me hindame nende tegevust reeturlikkusena siis oli okupatsioon, aga kui me seda niiviisi ei hinda, siis ei olnud okupatsioon! Muud tegurid on siin vähetähtsad! Tegelikult on muidugi nii, et sellisest hinnagust ei sõltu absoluutselt, kas meil on selle "teooriaga" tõsi taga või mitte, sest faktiks jääb, et võimust kommunistide kasuks ei loobunud Päts ja Laidoner mitte vabatahtlikult vaid jõu ähvardusel.
Poleks sõjaga ähvardatud, siis poleks nad ka Punaarmeed sisse lasknud. Poleks Punaarmeed sees olnud, poleks ka "revolutsioon" võimalik olnud. Miks sõda 1939 vastu ei võtnud? Kartsid lüüa saada ja Eesti Vabariigist ilma jääda. Miks 1940 sõda vastu ei võetud? Sõdimises ei nähtud mingit mõtet, vaid selles nähti ainult kahju.