1. leht 1-st

NASA AD-1

Postitatud: 25 Jaan, 2011 23:23
Postitas Lemet
Kõige imelikum lennuk, mida kunagi NASA on loonud.

Pilt

Silmad ei peta, -selle lennuki tiivad on tõepoolest kõveriti ning pööratud kere suhtes 60 kraadi. Lennuaparaat pöördtiivaga (oblique wing) AD-1 (Ames Dryden -1) on kahtlemata üks kõige eriskummalistematest lennumasinatest, mis NASAs kunagi loodi. Aga miks ta selliseks loodi?
Esimene taoline konstruktsioon oli Blohm & Voss P.202, välja töötatud Richard Vogti poolt 1942 aastal.
Pilt
AD-1 töötati välja ning ehitati Hugh L. Dryden nimelises Drydeni lennu-uurimise keskuses, mis asub Californas, Mojawe kõrbe lääneosas möödunud sajandi 70-ndatel. Insenere huvitas sellise lennuki aerodünaamilised näitajad, samuti selliste konstruktsioonide juhtimisvõtted. Millised olid inseneride eesmärgid? Eeskätt kütuse kokkuhoid. Katsetused NASA aerodünaamilises torus näitasid, et sellise kõvera tiivakonstruktsiooni puhul kulub tänu suurepärastele aerodünaamilistele omadustele helikiirustest suurematel kiirustel poole vähem kütust.
Pilt
AD-1 projekti raames töötati 70-ndate keskel välja distantsjuhtimisega vähendatud prototüüp. Aga esimene inimese poolt piloteeritav lennuk , mida piloteeris piloot Thomas McMurtry tõusis õhku 1979 aasta 21 detsembril. Kõik töötas. Olles normaalses konfiguratsioonis, tõusis masin õhku. Kiirust kogunud, alustasid tiivad pöörlemist, kuni saavutasid oma optimaalse nurga.

Pilt
Segasevõitu väljanägemisega lennuk täitis kõik endale pandud tehnilised ülesanded, kuid tema puuduseks oli halb juhitavus alates tiibade pöördest 45 kraadi. Osalt olid selles süüdi ka materjalid, mida lennuki ehitamisel kasutati. Kahjuks edasisi uurimisi läbi ei viidud ning viimast korda tõusis lennuk maast lahti 7 augustil 1982 aastal.

http://www.youtube.com/watch?v=KqZDHBe2 ... r_embedded



http://mixednews.ru/?p=3489

Ja tavaline AD-1

Postitatud: 26 Jaan, 2011 21:05
Postitas Würger 190G

Postitatud: 26 Jaan, 2011 21:20
Postitas Lemet
Not to be confused with AD-1, a variant of the Douglas AD Skyraider.

http://en.wikipedia.org/wiki/NASA_AD-1

Postitatud: 27 Jaan, 2011 13:12
Postitas Soobel
Ikkagi - miks küll sellist lahendust üritama hakati? Loodeti lihtsamat-odavamat-töökindlamat-kergemat saavutada, kui seda on enamlevinud muudetav tiivanoolsus?

Postitatud: 27 Jaan, 2011 14:01
Postitas Lemet
Sellise tiiva mehaaniline lahendus on kindlasti kordades lihtsam sümmeetriliselt muudetavast tiiva noolsusest. Ja nagu öeldud, jahiti esmalt kütusekulu vähendamist.