Dekaalid:
Probleem oli ka
lennuki eraldusmärkidega ja nende värviga. On pilte, kus on baasiks olnud lennuki eraldusmärgid üle värvitud ja peale kantud Eesti eraldusmärgid. Leidub pilte ja infot, kus puuduvad eelmise lennuväe eraldusmärgid, need ei kuma alt läbi või ei ole enne eraldusmärkide peale kandmist üle värvitud. Lipuvärvi määramisel tekkis kaks eeskirja: üks rääkis
taevasinisest ja teine
rukkilillesinisest. Siin oli abiks Suur-Fotograafia, Mudelismi ja Värvinduse-Guru, kellele siinkohal tänud.
Esmase legendi põhjal oli plaan kasutada mudeli kleepse. Saba pöördtüürile kleepse paigaldades ilmnes, et kleepsud olid ülimalt paksud ja jäigad, täiesti vakstu. Tüüri hingede kohalt tekkisid praod ja kleeps murenes lihtsalt ära. Loobusin mudeliga kaasas olnud kleepsudest nende paksuse tõttu ja teine probleem - eraldusmärgi kolmnurgad olid vale kujuga. Mõõtsin kirjandusest suhetega lennuki mõõtkavale sobivad suurused-suhted ja maskisin ning värvisin kõik eraldusmärgid.
Esmalt kandsin peale Saksa lennuki eraldusmärgid vastavalt joonisel toodud skeemile ... :
https://lh6.googleusercontent.com/-J8dd ... G_7015.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-Bex9 ... G_7018.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-6SSE ... G_7016.JPG
... ja rohelisega ülevärvitud ristid tiibadel:
https://lh6.googleusercontent.com/-Kfbo ... G_7022.JPG
Peale seda läks Eesti lennuki eraldusmärkide ettevalmistamiseks.
Töökoht materjalidega ja käib Eesti lennuki eraldusmärkide dekaalimine:
https://lh4.googleusercontent.com/-CpPD ... G_7025.JPG
„Plaasterdamine“ etappide kaupa:
Alusvalge raamistik tiibadele ...:
https://lh3.googleusercontent.com/-NFdw ... G_7026.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-UZfj ... G_7027.JPG
... ja lennuki kerele asukoha paika panek:
https://lh3.googleusercontent.com/-pZu5 ... G_7041.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-I-gV ... G_7042.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-CyHA ... G_7043.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-mrtH ... G_7044.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/-axrw ... G_7046.JPG
Peale valgega värvimist liikusin kolmnurgas sisse poole ja teipisin piirid sinisele värvile;
https://lh6.googleusercontent.com/-WbjQ ... G_7048.JPG
Ülemine tiib ...:
https://lh6.googleusercontent.com/-z2cj ... G_7049.JPG
... alumine tiib ...:
https://lh3.googleusercontent.com/-U3Rs ... G_7050.JPG
ja lennuki kere:
https://lh4.googleusercontent.com/-EUK3 ... G_7053.JPG
Siin juhtus teine košmaar - kuna ei õnnestunud sobivat Eesti lipuvärvi sinist, värvide analüüsil olemas-olevatest akrüülidest õiget värvitooni kätte saada, kasutasin Revell'i sinist vesivärvi (361 55). sinisele osale värvisin alla otse purgist, sobivaks vedeldatult. Saadud toon jäi ultramariin. Katmiseks tuli sinisele värvile segada juurde Revell'i halli (361 57), et saada tihedamat struktuuri (10 ml sinisele –lisasin 4-5 tilka halli).
Värvimisel sain järjekordse tagasilöögi: Eraldusmärgi värvisin alla läikiva valgega ja värvi kuivades liikusin teipimisega väljapoolt sissepoole; jättes valge randi eraldusmärgile, valgele peale sinine, siis ootasin kuni värv kuiv, teipisin sinisega värvitud osa ja sisemise valge kolmnurga osa ja mustaga.
Peale kuivamist, teipi ära tõmmates olin kangestunud, kui kohati sinisega teibitud alalt tuli välja valge. See mahakoorumine juhtus õnneks poolte värvitud detailidega.
Värvi lahtikoorumised tiibadel olnud eraldusmärkidelt:
https://lh4.googleusercontent.com/-2fcX ... G_7071.JPG
... ja kerel:
https://lh4.googleusercontent.com/-TzCY ... G_7072.JPG
Pooltele värvitud detailipindadele jäid värvitud eraldusmärgid ilusti külge:
https://lh6.googleusercontent.com/-xKAj ... G_7070.JPG
Olin eelnevalt, enne teipimist, Tamiya teipi mitu korda lõikematile kleepinud ja siis ära tõmmanud, et teibi liimimisomadusi veidi "pehmendada" aga ei miskit, liim oli väga kange (kas tingis selle ka omalt osalt kõrge õhutemperatuur, 30°C). Eemaldasin kahtlased kohad ja lakkisin turvakaalutlustel tulemuse üle.
Ootasin kuni lakk oli kuivanud, teipisin sinise värvi alla kontuurid ja läks uus ring ultramariini alla ja katmiseks sinine halli täiendusega peale. Kuivamine, maskimiskleepsu eemaldamine, värvirantide tasandus ja kaitselakkimine. Siin oleks päästnud olukorra, kui enne vesivärvidega värvimist oleks värvitava ala kergelt piirituslahuse vatitikuga üle käinud, see oleks parandanud naket aluspinnaga – mõni asi tuleb ikka omal käel ära kogeda.
Lõpptulemused:
https://lh3.googleusercontent.com/-4p02 ... G_7068.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-xKAj ... G_7070.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-mfzV ... G_7090.JPG
Kuna algne plaan: kasutada mudeli omasid dekaale läks luhta siis värvimisega kaasnenud erinevad etapid ise ja apsud tekitasid tõsise sissesõidu ajagraafikusse. Viimased kaks ja pool ööd-päeva sulasid sujuvalt üheks ülipikaks päevaks. Lõppkoostamine ja trossitamine oli tõsine katsumus, et ettevõtmisele joon alla saada.
https://lh6.googleusercontent.com/-hHpl ... G_7128.JPG
Teema jätkub ...
JoRRuu