Hoonestamata kinnistutega peaks minema suhteliselt kiiresti, oleneb maaomanikest (vastuseisu suurusest ja jäikusest), läbirääkimistest ja nende tulemustest ning hindamistest.strateegiline sõdur kirjutas:Oma kodust loobumine, mis iganes avaliku huvi tagamiseks, peab olema tagatud õiglase ja kohese kompensatsiooniga. Õiglane selles mõttes, et saadud summa eest peab olema võimalik taastada teises kohas senine elujärg ja –viis ning kohene tähenduses, et riik ei pea siin hakkama igat viimast senti pooleks saagima ning aastaid kohut käima.
Tahaks uskuda, et leitakse kiire lahendus, kus kaitsevägi saab harjutada ja senistel omanikel on võimalik saadud raha eest juba mõnda järgmist jõulu vastuvõtta oma uues hubases kodus ning põhjust oma riigi peale vimma kanda ei ole.
Hoonestatud kinnisasjade asendamise/kompenseerimise jms kiiruse osas olen skeptiline.
Mida suurem talukoht, seda kauem võtab aega ka siis, kui talunik ei protsessi ja on põhimõtteliselt nõus.
Kiiremini võib nendega minna ainult juhul, kui talunik langetab otsuse lõpetada talupidamine ja talu endine majandustegevus.... või ei viitsi riik tegeleda pikemalt ja otsustab teha "kiirlahendused"... ehk n.ö. "üle sõita"
Võite juurde lugeda kaKinnisasja avalikes huvides omandamise seadus
§ 11. Tasu ja täiendav hüvitis
....
(3) Tasu makstakse rahas, kui pooled ei lepi kokku teisiti.
(3¹) Tasu ei maksta osas, milles kinnisasja omandaja võtab kokkuleppel kinnisasja omanikuga kohustuse rajada omandataval kinnisasjal asuva rajatise asemel funktsionaalselt samaväärne rajatis uues asukohas.
§ 12. Kinnisasja ja piiratud asjaõiguse väärtuse ning varalise kahju hindamine
(1) Menetluse läbiviija korraldab omandatava kinnisasja ja piiratud asjaõiguse väärtuse ning omandamisega seotud muu varalise kahju hindamise tähtajaga, mis ei või olla lühem kui kaks nädalat ega pikem kui kaks kuud.
(2) Vajaduse korral tellitakse väärtuse määramiseks hindamine kutsetunnistusega hindajalt, kellel on kutseseaduse kohane kehtiv 7. taseme vara hindaja kutse, või selgitab väärtuse välja Maa-amet maakatastriseaduse § 9 lõike 21 alusel peetavas tehingute andmebaasis sisalduvate tehinguandmete ja turuanalüüsi alusel. Menetluse läbiviija võib väärtuse määrata, lähtudes maa hindamise seaduse, looduskaitseseaduse, riigivaraseaduse või muu asjakohase seaduse alusel kinnitatud metoodikast.
(3) Kinnisasja omandamisel viiakse hindamine läbi hüvitamise eesmärgil. Kahju hüvitamine on tegevus, mille eesmärk on kahju kannatava isiku asetamine olukorda, mis on võimalikult lähedane olukorrale, milles ta oleks olnud, kui omandamise asjaolu ei oleks esinenud.
(4) Kui omandamisele kuuluv kinnisasjast tehtav äralõige on iseseisvalt kasutatav, hinnatakse äralõiget kui võimalikku müügiobjekti. Kui äralõige ei ole iseseisvalt kasutatav, on hindamise aluseks kinnisasja kui terviku turuväärtuse vähenemine, mis on põhjustatud kinnisasjast tehtavast äralõikest ja ümbritseva keskkonna muutusest.
(5) Kui hoonestatud kinnisvara asendamise kulu ületab vara hüvitusväärtust, lähtutakse väärtuse määramisel kulust, mis katab vara asendamise. Kui ehitise asendamine ei ole võimalik, lähtutakse kulust, mis katab vara ülesehitamise.
(6) Kinnisasjade vahetamisel ja riigile kuuluva kinnisasja võõrandamisel lähtutakse kinnisasja turuväärtusest, mis määratakse käesoleva paragrahvi lõikes 2 sätestatu kohaselt.
(7) Hindamise tulemus vormistatakse hindamisaruandena. Hindamisaruanne koostatakse hindamise head tava arvestades ja vajaduse korral kaasatakse hindamisse teise eriala ekspert.
§ 13. Otseselt kaasneva varalise kahju hüvitamine
§ 14. Saamata jääva tulu hüvitamine
§ 15. Täiendav hüvitis kinnisasja omandamise menetluses kokkuleppele jõudmise eest
§ 16. Täiendav hüvitis elamiseks kasutatava hoone või eluruumi kaotuse eest
§ 17. Täiendav hüvitis asjaajamisega kaasnevate kulude eest
§ 20. Hüvitis rentnikule ja üürnikule lepingu lõppemise korral
§ 21. Õigustatud isikule hüvitise maksmise otsustamine
https://www.riigiteataja.ee/akt/KAHOS
Mis puutub riigi poolsesse võimekusse pakkuda välja asendusmaad jms siis loomulikult on parimad haritavad maad juba erastatud, tagastatud ja (suur)maaärikate poolt kokku ostetud, kuid midagi on siiski alles ka n.ö riigi "reservmaana". Metsaga on lihtsam aga põllumaad on enamuses valdavalt kasutusvalduste lepingutega kaetud. Seal tuleb või tuleks IMHO riigil hakata (sobiva asendusmaa leidmisel) lisaks ka neid lepinguid lõpetama ja saamata jäänud tulu kompenseerima, aga IMHO "mäng vääriks küünlaid". Loomulikult jäävad siis lisaks mõned praegused kasutusvalduste kasutajad ilma oma kasutuses olevast rendimaast, aga kuna tegemist on ikkagi riiklikult tähtsa teemaga, siis on IMHO möödapääsmatu, et teatud kahju võivad kannatada ka teised ehk n.ö. "kogu ühiskond".
Otsustusprotsess ja tehtavad valikud on siin sõltuvad valitsusest ja ametnikest, millise valiku nad teevad ja kui "hingega" nad asja kallal on (seal on võimalik seaduslikult ka sundvõõrandamise alla jäänud maaomanikest n.ö. "üle sõita").
Nii lihtsast huvist ajendatuna võtsin kätte ja vaatlesin ainult ühte lähedal asuvat piirkonda, kus riigi maad veel on.
Sealt Nursipalu polügoonist mitte väga kaugel lõuansse (Laurimäe küla) on kohe nt. riigimaade kooslus:
69801:001:0053 Piirioja 6.81 ha, sobib hoonestamiseks
Haritav maa: 5.39 ha
Metsamaa: 0.94 ha
Muu maa: 0.48 ha
Ajutise kasutuse number: 86/2014/1766
Olek: Lõppenud leping
mv (Maavalitsuse ajutise kasutuse) leping nr 3-3/2014/530
Lepingu alguskuupäev: 01.01.2015 00:00:00
Lõppkuupäev lepingus: 31.12.2017 00:00:00
kasutusvalduse leping lõppeb 01.10.2023
https://riigivara.fin.ee/rkvr-frontend/lepingud/35544
69801:001:0198 Põllu 12.11 ha
(kõik on haritav maa)
Ajutise kasutuse number: 86/AJ869
Olek: Lõppenud leping
Lepingu alguskuupäev: 16.04.2008 00:00:00
Lõppkuupäev lepingus: 16.04.2010 00:00:00
kasutusvalduse leping lõppeb 01.10.2024
https://riigivara.fin.ee/rkvr-frontend/lepingud/41503
69801:001:0052 Kääriku 43,28ha
Haritav maa: 40.49 ha
Looduslik rohumaa: 0.40 ha
Metsamaa: 1.46 ha
Muu maa: 0.93 ha
Ajutise kasutuse number: 86/2014/1766
Olek: Lõppenud leping
mv leping nr 3-3/2014/530
Lepingu alguskuupäev: 01.01.2015 00:00:00
Lõppkuupäev lepingus: 31.12.2017 00:00:00
kasutusvalduse leping lõppeb 01.10.2023
https://riigivara.fin.ee/rkvr-frontend/lepingud/35547
69801:001:1140 Ristiku 32.82 ha
Haritav maa: 29.03 ha
Metsamaa: 2.26 ha
Muu maa: 1.53 ha
kasutusvalduse leping lõppeb 01.10.2025
https://riigivara.fin.ee/rkvr-frontend/lepingud/43367
86502:001:0074 Troodasoo 115.97 ha
Haritav maa: 31.36 ha
Looduslik rohumaa: 60.37 ha
Metsamaa: 7.66 ha
Muu maa: 16.58 ha
kasutusvalduse leping lõpetatud 10.11.2014
https://riigivara.fin.ee/rkvr-frontend/lepingud/19152
Kaitseministeeriumi kasutuses
https://riigivara.fin.ee/rkvr-frontend/lepingud/28970
ja kohe kõrval on ka metsa kust saaks vajadusel teha väljalõikeid
86501:001:0395 Pukametsa 81.43 ha
Haritav maa: 0.91 ha
Looduslik rohumaa: 0.68 ha
Metsamaa: 71.85 ha
Muu maa: 7.99 ha
mv (Maavalitsuse ajutise kasutuse) ja kv (kasutusvaldus) lepingud puuduvad
jne
Pädevatel asutustel on loomulikult pädevamad andmed ja info kui minul ja ma ei viitsi hakata neid kasutusvalduste lepinguid lugema, et teada saada erinevatest nüanssidest jm aga põhimõtteliselt IMHO pole siin midagi võimatut, kui riik tahab ja asjale läheneb kanseliitliku lähenemise asemel ka inimlikult (mida kogemustele tuginedes on paraku vist liiga optimistlik loota? Ma ei tea....)