Omapäraseim, üllatavaim ja põhjendamatuim aga oli Pätsi seletuse lõpposa. See algab Pätsi kinnitusega (mida ta on teinud ka varem): «Meie riigi kõrgemaks võimukandjaks on rahvas.» Andes niisuguse kiiduväärse tunnustuse rahva suveräänsuse põhimõttele, läheb Päts ühel hoobil üle väitele, et eesti rahvas on «raskesti haige», et «teda tuleb arstida» ja et arstimise on tema, Päts, ise võtnud enda kätte. Ta nimetab rahva haigust psüühiliseks ja võrdleb seda looga oma lapsepõlvest, kus keegi külanaine usuhullustuses olevat oma käe otsast ära raiunud. «Niisugune psüühiline haigus on ka meie rahvast praegu tabanud,» ütleb Päts. «Seda haigust on palju ja seda tuleb arstida.» Selleks, lisab ta juurde, et meie mitte endil maha ei raiuks käsi või et teised meil pead otsast ei raiuks. Esmakordselt Eesti õiguslikus ja rahvavalitsuslikus riigis seab end üksikisik kõrgeima võimukandja üle kohtunikuks — sama võimukandja üle, kellelt ta oma riigiameti oli saanud ja kellele ametisaamisel tõotanud «rahva tahte järele talitada». Olles pandud sulaseks peremehe poolt, kuulutab Päts peremehe omapead nõrgamõistuslikuks ja võtab ta õigused üle ettekäändel, et teda arstida. Selline nähe on esmakordne ka muude riikide ajaloos.
Võimuhaaranguid on maailmas ette tulnud ka enne Pätsi ja ikka samal ettekäändel, rahva ja riigi õnnistuseks. Kuid ükski varemaist ega nüüdisaja võimuhaarajaist pole oma tegu põhijendanud rahva haigusega. See põhjendus on K. Pätsi isiklik patent. Pärast selle leiutamist aga pole seda siiski kasutatud kusagil mujal. Pätsist noorem diktaatorite põlv — Ulmanis, Franco, Salazar, Peron ja teised Ladina-Ameerika võimumehed — on eranditult eelistanud jääda juba äraproovitud vanamoelise võtte juurde: seletada mis tahes, kuid mitte oma võimuhaarangut põhjendada rahva rumalusega või vaimuhaigusega.
Peaks olema eestlasele häbistav nõustuda Pätsi deklaratsiooniga, et eesti rahvas oli ja on haige. Seda kahel põhjusel: faktide põhjal ja patriootilistel motiividel. Päts ütleb: rahvas olevat olnud «ässitatud», «üles kihutatud», «hirmule aetud», «ära kihvtitatud», «palavikku aetud». Teisest küljest aga kinnitab Laidoner oma ajakirjandusele antud kõneluses 13. märtsil (kohe järgmisel hommikul pärast võimuhaarangut ja kaks päeva enne K. Päts'i seletust riigikogus): «Mingeid korrarikkumisi minu teada kuskil ette tulnud ei ole. Üle maa on igal pool täielik kord ja kodanikud võivad täiesti rahulikult teha oma tööd. Praegu mingit kartust riigi sisemise korra eest pole» («Postimees», 14. märts 1934). See Laidoneri kinnitus rahva rahulikust meeleolust ja sisepoliitilisest riigi julgeolekust on vastuolus Pätsi kirjeldusega ohtlikust olukorrast. Laidoneril, kelle ülesandeks oli juhtida 12. märtsi riigipöörde operatiivosa — ühingute sulgemist ja kodanike vangistamist ülemaalises ulatuses —, pidi just selle tegevuse tõttu olema laiem ja parem ülevaade ning täielikum selgus kui Pätsil, kes oma informatsiooni ütleb saanud olevat «tervest reast kirjadest» ja «jutuajamistest mitmelt poolt». K. Päts võtab ka ise õigeks oma seletuse ühes teises osas, «et nüüd, peale 12. märtsi ettevõetud sammu, on terrorilaine kadunud», kuid lisab juurde, «et üleskihutatud ja hirmuleaetud maad nii kerge rahustada ei ole». Siin on vajalik märkida tõsiasja: rahvas oli rahulik enne 12. märtsi, säilitas rahu ka pärast 12. märtsi riigipöörde ööd ja jäi pidevalt rahulikuks. Laidoneri sõnadest, politsei aruandeist ja tuhandete-tuhandete tunnistajate tähelepanekuist järeldub, et Pätsil polnud alust eesti rahva haigeks kuulutamiseks. Kas vast ei või K. Pätsi poolt tehtud «haigeks kuulutamise» deklaratsioonis jällegi oletada «riiklikke kaalutlusi», rahva süüd, et ta ei soovinud näha Pätsi riigivanemate kandidaatide hulgas esikohal? Siin on kohane meenutada Pätsi sõnavõttu riigikogus rahva ja valitsuse vahekordadest. Olles riigivanem kurtis Päts 22. nov. 1932: «Valitsusel mingit autoriteeti ei ole, seda ei taheta tunnustada.» Võib oletada, et kui rahvas oleks tahtnud Pätsi autoriteeti tunnustada, temale suuremat arvu soovitusallkirju andes, siis poleks Päts teda haigeks kuulutanud ega 12. märtsi riigipööret ette võtnud. Meenutagem veel Pätsi sõnavõtte 3. okt. 1933 ja 17. aug. 1937, mil ta seletas rahva suveräänsuse kõrget põhimõtet: SUMMA POTESTAS IN CIVES LEGIBUS SOLUTA (kodanikele kuulub kõrgeim võim, mis on sõltumata seadustest). See kõrgeim võim on vaba igasugustest kitsendustest, aruandmisest, kriitikast. Selle võimu üle pole kohtumõistjat.
Selle võimu kandejõust meenub mulle hea näitena prof. dr. Lee-Smithl a. 1928 peetud loeng Londoni ülikoolis (The London School of Economics & Poiitical Science), kus ma tollal õppisin.
Inglise Põhiseaduse alusel on kõrgeim riigivõim investeeritud kuningasse ja selle võimu mõte on väljendatud lausega: «The king can't do any wrong» (kuningas ei saa teha ebaõigust). Selle konstitutsioonilise põhilause mõiste seletuseks tõi dr. Smith näite: «Kujutlege, et peaminister Stanley Baldwin läheb kuninga jutule. Audientsil tapab kuningas Baldwini. Kuningale ei saa midagi teha, kuna pole kohut tema üle. Kuninga võim pole pidurdatud, piiratud ega korrigeerimisele allutatud ühegi õigusliku interventsiooni läbi. Kõik, mis kuningas tahab või teeb, on õige.» Eestis oli see kõrgeim võim investeeritud rahvasse. Inglise konstitutsioonilist põhimõtet asendab meie oludes päris tabavalt rooma rahva ütelus: VOX POPULI VOX DEI (rahva hääl on jumala hääl). Kuid auks Pätsile ei saa siiski märkimata jätta, et ta kord protesti tõstis katse vastu pidada rahvast rumalaks ja otsustusevõimetuks. See oli riigikogu koosolekul 3. okt. 1933, mil oli arutusel kvoorumi tõstmine rahvahääletamiseks vabadussõjalaste Põhiseaduse asjus. Nagu juba eelpool märgitud, ütles Päts siis:
Härra Ast pidas siin ilusa kõne, ta arvas, rahvas olla rumal, ta ei saavat aru talle esitatud eelnõust. Meie võtame seega rahva hooldamise oma kätte, kuna siin on arvamist avaldatud, nagu rahvas et oskaks otsustada. Mis õigusega teie rahva suveräänõigust enese kätte hakkate võtma?
See on korralikult sõnastatud protest ja seda on sobiv K. Pätsile endale esitada tema deklaratsiooni puhul, et rahvas olevat «haige ja otsusevõimetu».
Eestlased ei lepi rahva haigeks kuulutamisega ka puht patriootilistel põhjustel. Meie rahva geenius on põlvest põlve, aegadest aegadeni olnud kandvaks jõuks põhivaradele, mis meile on kindlustanud paiga kultuurrahvaste peres. Seesama geenius on eestlase põhiloomu märkinud kainuse, külmaveresuse, kaalukusega ja kindlusega. Eesti sündmusrikas minevik on rahvast katsunud mitme häda ja viletsusega, kuid haige pole ta olnud kunagi. Kui palju põhjust Pätsil oligi ja kui suurt võimu ta võttiski, ometi ei saa ükski patriootiline eestlane jätta protesti tõstmata rahva au ja uhkuse säärase riivamise vastu omaenese kaasmaalase poolt.
K. Pätsi seletuse kohta riigipöörde põhjustest riigikogus 15. märtsil 1934 võib kokkuvõtlikult konstateerida:
Seletus pole kaine, asjalik, tõenditega põhjendatud, mõistusele adresseeritud, riigimehelik. Seletus on täis demagoogiat,
on insinuatsioonidega opereeriv, tunnetel mängiv, paiguti maitsetusse laskuv. Seletus on vastand J. Tõnisson'i soliidsele esinemisele riigikogus 2. okt. 1933 samas küsimuses, kaitseseisukorra kehtestamises vabadussõjalaste vastu.Dr. O. Loorits («Eesti ajaloo põhiprobleemid») iseloomustab demagoogia mõistet järgmiselt: «Demagoogia üheks põhipatuks on ülesköetud kirglikkus, millega vastaspooled teevad üksteisele etteheiteid ja süüdistusi subjektiivsete hinnangute põhjal. See viib sageli valedeni ja võltsimisteni.»
K. Päts'i seletuses ei vasta tõele, et vabadussõjalased kavatsesid valmistada ette relvastatud väljaastumist. Seda põhjusel, et nad evisid kõikidest erakondadest parimaid väljavaateid võiduks eelseisvatel valimistel.
Pole tõsi, et vabadussõjalased valmistasid ette revolutsiooni. Nad tunnistasid võimule pääsemiseks vaid põhiseaduslikku teed. Oktoobris 1933, kui K. Päts tahtis tankidega Toompeal võimu haarata, võinuksid vabadussõjalased taskuskäsi valitsuse laua taha kõndida. Nad ei tahtnud ega teinud seda. Ka polnud neil mingit põhjust hiljem, enne 12. märtsi plaanitseda illegaalset võimu ülevõtmist. Pole tõsi, et Vabadussõjalaste Liidus oli vaid väga vähe tegelikult Vabadussõjast osavõtnuid. Pole tõestatud kahtlustus, nagu oleksid vabadussõjalased saanud raha võõrsilt. Pole usutav, et Pätsi poolt teostatud riigipöörde põhjused oleksid olnud täiesti vabad isiklikest motiividest.
Peab kategoorilisimalt tagasi tõrjuma Pätsi deklaratsiooni, et eesti rahvas oli haige.
Pätsi seletust kuulati riigikogu koosolekul vaikselt. Ei ühtki vahelehüüdu, ei kordagi kiiduavaldusi, ei ühtki sõnavõttu pärast seletuse lõppu. Kähku mindi päevakorras edasi, nagu rutates, et tekkinud ajakaotust tasa teha.
Istusin selle neljapäeva õhtul rõdul, kuhu olin rahvatungi tõttu pääsenud vaid oma koolivenna riigikogu liikme Ado Anderkopp'i eestkostmisel. Jälgisin K. Päts'i ta esinemise ajal. Ta kõneles improviseerides, ainult aeg-ajalt pilku heites märkmetelehele. Ta algas rahulikus toonis, sorava sõnadevooluga. Kuid sattus siis üsna ruttu hoogu, häält tõstes ja žestikuleerides. Rõdul viibijaist käis paaril korral läbi üllatuskahin. Esimest korda kuulsin seda, kui Päts nimetas väejuhti, kes oma mehi vabadussõjalastele oli pakkunud, teistkordselt, kui ta nimetas relvastatud väljaastumist, ja kolmandal korral, kui kõneleja kuulutas, et riigiametnikke hakatakse puhastama.
K. Päts oli kõnepidamises meister. Ta erialaks oli põllumeeste kongressidel lõppsõnaga saadikute pisarateni liigutamine. Ka nüüd oli ta oma seletuse lõpposa ehitanud tunnete väljakutsumisele. Kuid üllataval kombel oli rõdul tunda, et Pätsi viimane lask seekord märgist mööda lendas. Ta jutt rahva haigusest ja lapsepõlvelugu usuhullustuses käe äraraiumisest jättis kuulajaskonna külmaks. Rõdult lahkumisel kuulsin kuluaaris gruppi inimesi omavahel arutamas: Päts pole ju luterlane. Mis ta oma veneusu ogarusi eestlastele külge poogib. Kes on haige?
Hiljem Anderkopp'iga riigikogu einelauas õhtust süües küsisin temalt, millega seda seletada, et Pätsi kaitseseisukorra puhul nüüd sõna ei võetud kuna aga J. Tõnisson'ile sellesama pärast ägedalt kallale tungiti?
«Mitte millegagi,» vastas Anderkopp. «Ara minult küsi, mina enam rühmas ei seisa, olen erapooletu.»
«Kuid just erapooletuse pärast olekski sinul kõige enam sobinud sõna võtta. Ei saa ju Soots'ist oodata, et ta oma parteikaaslase Päts'i vastu üles astuks, või sots Ast'ist oma sõbramehe sarjamiseks.»
«Aga mispärast üles astuda ja sarjata? Ootame ära.»
«Mida?»
«Kuule — ei saa ikka nii naiivne olla kui sina. Vaata, Päts'i taga seisid sotsid ja põllumehed. Nüüd on tal korda läinud oma nõusse saada Laidoner'i, kellest on teada, et teda toetavad asunikud. Seega on Päts, minu teada, saanud enamuse. Mis mõtet seal enam rääkida? Ja mis pistmist minul või sinul saab olla vabadussõjalastega? Las nad räägivad enda eest. Ootame ära.»
Järgmisel päeval, 16. märtsil, kinnitas riigikogu Päts'i otsuse kaitseseisukorra väljakuulutamiseks. Jällegi sõnavõttudeta. Riigikogu riigikaitse komisjon oli selleks esitanud järgmise teksti:
Kinnitada riigivanema otsus nr. 173 — 12. märtsist 1934 —, mille, järele Põhiseaduse § 60 p. 7 ja kaitseseisukorra seaduse § 1 alusel pannakse maksma kaitseseisukord kogu vabariigis kuue kuu peale, arvates 12. märtsist 1934 kell 17.
Riigikogu nii sõnaahtrast hoiakust hoolimata Päts'i tegevuse suhtes oli selle kinnitusetekstiga ometi avaldanud protesti. Tekst kinnitab küll kaitseseisukorra maksmapaneku, kuid jätab kinnitamata kindral J. Laidoner'i määramise sõjavägede ülemjuhatajaks. Arvestades ülemjuhataja määramise tarvidust vaid ülimalt erakorralisel vajadusel ja tema väga suurt võimuhullust, lubab Põhiseaduse § 80 ülemjuhatajat ametisse määrata ainult mobilisatsiooni väljakuulutamisel kui ka sõja alguse korral. See Põhiseaduse § 80 kõlab järgmiselt:
Mobilisatsiooni väljakuulutamise, kui ka sõja alguse korral läheb kaitsevägede ülemjuhatamine riigivanema poolt määratud kaitsevägede ülemjuhatajale, kelle võimupiirid on määratud seadusega.
Ka vana, 1920. a. Põhiseaduse § 80 tekst on samane, selle vahega, et mobilisatsiooni väljakuulutamisel kui ka sõja alguse korral kaitsevägede ülemjuhataja määrab ametisse vabariigi valitsus. Et Eesti 12. märtsil 1934 kellegagi sõjajalal ei seisnud, samuti polnud välja kuulutatud mobilisatsiooni, oli ülemjuhataja määramine Pätsi poolt Põhiseaduse rikkumine mida riigikogu ei tahtnud kaasa teha.
17. märtsil ilmub ajalehtedes ülemjuhataja üleskutse kaitseväele. Päts oli kahe päeva eest annud seletuse riigikogus 12. märtsi aktsiooni põhjustest, nüüd annab seletuse ka Laidoner omal nimel. Samuti nagu Päts, pole ka Laidoner hiljem üksikasjalisemalt seletanud 12. märtsi sündmusi (üleskutse tekst on toodud lisas). Olles märkinud üleskutse sissejuhatuses, et eesti rahvas on seaduslikku ja demokraatlikku korda armastav rahvas, kahetseb Laidoner, et vabadussõjalased oma poliitiliste eesmärkide taotlemisel on asunud nende eesti rahva pühade paleuste eitamisele. Nad on arendanud võõrast ja väljastpoolt sissetoodud joont, mille sisuks on ühe erakonna kõikvõimsus ka siis, kui erakond riigis oleks vähemuses. Selle kahetsusavalduse põhjenduseks toob Laidoner ette juba Pätsi seletusest tuntud süüdistusi vabadussõjalaste vastu. Neid süüdistusi Laidoneri suust peab võtma meenutamisi, et Laidoner oli nõus esinema vabadussõjalaste riigivanema kandidaadina ja et tema neid ei hüljanud, vaid et vabadussõjalased ütlesid lahti tema kandidatuurist. Kuid Laidoner esitab veel uue, Pätsi poolt nimetamata süüdistuse: «Vabadussõjalaste liikumine hülgas meie riigihümni.»
Kohtu- ja siseminister J. Müller oma otsuses 22. märtsist 1934 Vabadussõjalaste Liidu sulgemiseks kordab sama süüdistust sõnadega: «Samal ajal sagenesid juhud, kus vabariigi hümni laulmisel kodanikkude poolt Vabadussõjalaste Liidu liikmed demonstratiivselt pead ei paljastanud ja püsti ei tõusnud, avaldades seega lugupidamatust riigi vastu.» Seda süüdistust pole hiljem korratud ei Laidoner'i, Müller'i ega kellegi poolt üldse. Lähemaid üksikasju pole kunagi nimetatud, mis oleks võimaldanud niisuguste põlgust väärivate nähete selgitamist. Tegelikult oli lugu nii, et vabadussõjaiastel oli riigivanema valimiskampaania ajal kombeks oma kõnekoosolekuid lõpetada lauluga «Eestimaa, mu isamaa». Selle kampaania ajal, mil vabadussõjalaste rahvaliikumise, Päts'i-komitee ja Laidoner'i-komitee korrapidajad üksteise võidu ühe või teise koosolekuid häirida püüdsid, üritasid Päts'i ja Laidoner'i mehed muude võtete kõrval vabadussõjalaste kõnelejate võimalikku edu halvata veel järgmisel viisil: kui koosoleku lõpul alustati «mehemeele laulu», kargasid vabadussõjalaste vastased püsti ja hakkasid samal ajal laulma riigihümni. See pidi rahvusliku patriotismi väljendusena olema vastukaaluks vabadussõjalastele, kelle kohta levitati süüdistusi, et nad tegutsevad võõrsilt saadud rahadega ja võõraste huvide eest. Vabadussõjalaste juhid ja kõnemehed aga rõhutasid manitsevalt, et riigihümn on sedavõrd püha, et seda ei kõlba laulda kihutuskoosolekul, samal põhjusel nagu kõrtsiski. Nii tekkiski juhtumeid, et ühel ja samal ajal osa koosolejaid laulis püsti seistes riigihümni ja teine osa laulis «mehemeelt» istudes. Pole teada ühtki juhtumit, mil meie rahvale traditsiooniks saanud riigihümni rakendamisel (paraadidel, aktustel, pidulikel koosviibimistel jne.) vabadussõjalased poleks tõusnud püsti või paljastanud pead. Süüdistajad Laidoner ja Müller ei võinud olla mitteteadlikud nende poolt lendu lastud süüdistuste alusetusest.
Edasi seletab Laidoner, et olevat välja kujunenud samane kodusõja riigipöörde õhkkond, mis meie rahvale tuntud 1924. a. 1. detsembri sündmustest (teadaolevalt polnud siis mingit «õhkkonda», vaid kommunistide putš tuli kui välk selgest taevast, küll valitsusele, küll rahvale, küll Laidoner'ile endale). Riigivõim pidavat sündmustest ette jõudma, nagu see olevatki sündinud 12. märtsil. Laidoner ütleb: «Oleks sääraselt suudetud toimida ka enne 1. detsembrit, siis oleks asjata verevalamine ka siis jäänud ära.» Nüüd, aastate möödumisel, teame, et süüdistused vabadussõjalaste vastu relvastatud väljaastumise katses olid valed, kuna neid kunagi pole esitatud kohtule tõestamiseks. Kaasamängimine niisugustele aluseta süüdistustele Laidoneri poolt on küllaltki omapärane. Kuid veelgi omapärasem on neid süüdistusi siduda võrdluse varal kommunistide putšiga ja mõista anda, «et mis kõige kardetavam: oht oleks meile tulnud väljast». Seega arvab Laidoner tõestanud olevat, et vabadussõjalased on niisama ohtlikud riigikukutajad, riigivaenlased ja võõrale valitsusele võimu haarajad nagu kommunistid.
On kohane meenutada, et ka admiral Pitka samal päeval, 17. märtsil, «Päevalehes» kirjutas, et vabadussõjalastele peaks mõõdetama sama mõõduga, millega mõõdeti 1924. a. riigipöörajatele. Admiral Pitka, nagu paljud teisedki, olid Päts—Laidoner'i süüdistusi vabadussõjalaste kohta võtnud puhta kullana. Kuid juba sama aasta sügisel avanesid ka tema silmad. Nii nagu Jaan Tõnisson'il, peatoimetaja Harald Tammer'il ja veel mõnel teisel avalikul tegelasel, kes Päts'i riigipööret hakkasid nüüd nimetama kojarevolutsiooniks.