Tankidest
Postitatud: 28 Okt, 2004 15:55
Hm, leidsin ühe huvitava posti, mis omal ajal tehtud newsgruppi nimega taskutark. Heal asjal ei tohi ju lasta raisku minna
Postitan siis ka siia ning et asi ei oleks puhas vargus, siis nimetaks juurde ära ka oiginaalposti autori - Mati Tee, emaili ei hakka igaks juhuks lisama, äkki ta pole sedasorti reklaamist huvitatud

Postitan siis ka siia ning et asi ei oleks puhas vargus, siis nimetaks juurde ära ka oiginaalposti autori - Mati Tee, emaili ei hakka igaks juhuks lisama, äkki ta pole sedasorti reklaamist huvitatud

Omad soomusjôud olid loodud ka Hollandil ja Belgial. Neist Holland kavatses muretseda sadu tanke (ainuüksi oma relvajôududele Hollandi Indias (Indoneesia) oli plaanis tellida 600 Marmon Harrington'i kergetanki, millest 25 jôuti ka sinna saata. Vanadest tuttavatest oli kohal muidugi "Breni" vedaja, milliseid just muretseti proovipartii.
Hollandi relvajôudude kiire kokkuvarisemine oli Liitlastele paras shokk - olid ju Hollandi vastu koondatud Saksa jôud arvuliselt väiksemad ning ilma arvestatavate soomusjôududeta. Hollandil oli ka muid soomusmasinaid, kuid neist tuleb juttu tulevikus.
PRANTSUSE tankiehitajad ei jäänud muidugi kuulsa Renault 7-e tonnise loorberitele puhkama, vaid arendasid kahe maailmasôja vahel välja mitmeid uusi ja tihtipeale vägagi omapäraseid ja novaatorlike masinaid. (Ning tohutu hulk ajaloolasi kinnitab aastakümneid ja aastakümneid jutti: kôik hädad olid sellest, et ei valmistunud, ei relvastunud...) Sedamööda, kuidas FT-17/18 vananes ja kulus, töötati välja üha uusi ja uusi mudeleid, mis pidid veterani pensionile laskma. Prantslased tulid oma sôjakogemusi analüüsides järeldusele, et ilma kahurita tankil pole lahinguväljal suurt midagi teha.
20.-ndate tankiehituse peamine moelooja - INGLISMAA vôttis aga hoopistükis teise seisukoha. Nimelt tulid Briti väepealikud järeldusele, et lisaks traditsioonilisele jaotusele kaalu ja lahinguliste vôimete järgi tuleb tankid jagada ka funktsiooni järgi. Siit saigi alguse tankide jagamine JALAVÄE (saate, tuletoetus) ja REIDITANKIDEKS (Cruiser).
U.K kergete tankide ehitamise programm käivitus 1931 ning esialgu oli tegemist Carden-Lloidi shassii arendustega. Esimesed mk I - IV olid kaheliikmelise meeskonnaga. Alates Mark V sai mehi 3. Vaatamata nôrgale relvastusele ja ôhukesele soomusele paistsid need masinad tänu oma ônnestunud käiguosale ja suurele kiirusele üpriski perspektiivikatena. Suurima leviku saavutanud mudel Mk VI kaalus 5,2 tonni ja gabariidid olid: 3.95 x 2.06 x 2.22 m. Kuni 17 mm paksune soomus kaitses 3-liikmelist meeskonda, kes vôis vastast turmata juba 2 torust: 12,7 mm ja 7,7 mm kuulipildujaist ning kihutadada kuni 56 km/h kiirusega maanteel 200 km kaugusele.
Nüüd jôuame masinani, mille môju Maailma tankiehitusele oli ülisuur, kuid mis ehtsa prohvetina jäi oma kodumaal üpriski tundmata. Juttu tuleb nn Vickersi 6,0-tonnisest tankist. Ühtekokku müüdi selle tanki litsents 4 riiki, u 10 tootsid seda ilma igasuguse litsentsita ja tank kujutas lisaks sellele endast küllaltki kuuma ekspordiartiklit - seda müüdi 18 riiki (räägitakse, et ka Eesti kavatsenud endale môned muretseda). See, masin, kuigi nimeliselt 6.0 tonnine (!) kaalus isegi Vickersi enda ekspertversioonis (1934) 7.4 tonni (Nôukogude T-26 môned mudelid isegi >12 tonni!) ning omas môôtmeid: 4.88 x 2.41 x 2.16 m. Selle 3 liikmelise meeskonnaga tanki 2 torniga mudel, "Vickers E", (kôige varasem) oli relvastaud ainult 2 x 7,7 mm kuulipildujatega (hiljem ja olenevalt tellija soovist assendati üks kuulipilduja kas 12,7 mm vôi isegi 20 mm toru vastu).
Kui ülalkirjeldatud kuulusid sinna kuivamaaristlejate kategooriasse, siis nüüd vaatame masinat, mis kuulus jalaväetankide plejaadi. Tank Mk I "Matilda" oli teistest kergetankidest raskem: 11.2 tonni. Tagasihoidlike gabariitide: 4.85 x 2.30 x 1.87 m puhul tähendas see igati soliidset soomust, mille paksus esiplaadil ulatus 65 mm ja tornis 60 mm-ni. Relvastuseks oli 1 7,7 mm (.303 cal) kuulipilduja. Kahe mehe poolt juhitav tank tegi maanteel 13 km/h, maastikul aga umbes 9 km/h. Kütust jätkus 130 kilomeetriks. Kuigi inglased lôid iseseisvate operatiiv-taktikaliste koondistena tegevad suured mobiilsed üksused kahepoolse raadioside jms kraamiga juba 20.-ndate keskel, arvasid mitmed Briti sôjaväejuhid, nagu näiteks Sir Hugh Elles, Kuningliku tankikorpuse komandör I MS-s, et igapäevase rindeteenistuse jaoks on vajalikud ka lihtsad, odavad ja hästi kaitstud (kuigi aeglased ja väikese autonoomsusega, kuid vastupidavad) tankid, mida saaks ehitada tohutute partiidena. Oktoobris 1935 pakkuski Sir John Carden "Vickers-Armstrongist" välja masina koodnimetuse "Matilda" all. Kuna üht tüüpi masin ei suutnud rahuldada kôiki Kuninglike Soomusvägede nôudmisi, alustati ka suurema, nii kahuri, kui kuulipildujatega relvastatud tanki loomist. Mk I "Matilda" katseeksemplari testimine kulges kiiresti ja edukalt ning septembris 1936 vôis masina tootmisse anda.
Tôsi, planeeritud masstootmine jäi ära - alanud Maailmasôda näitas kohe ja väga veenvalt, et ainult kuulipildujga relvastatud masinal pole seal suurt midagi teha. Nii valmistatigi neid planeeritud tuhandete asemel vaid 139.
Ometigi ei kujutanud "Matilda" I endast sugugi kerget vastast! Saabunud 1939 BEF koosseisus Prantsusmaale, elasid nad seal üle ka oma kôrghetke: 21. mail 1940, vasturünnakul Arrasi lähedal trampisid 88 "Matildat" Saksa 7.-nda tankidiviisi ja SS-diviisi "Totenkopf" mitmed üksused oma roomikute alla. Sakslased olid paanika äärel - osutus, et nende 37mm PAK 36 TT kahur oli nende pisikeste, kuid hästikaitstud masinate vastu isegi lähidistantsidelt vôimetu. Paraku olid briti tankid ilma
raadiota ja lahingu edenedes jäid need aeglasevôitu masinad BEF peajôududest eemale. Seda kasutasid ära sakslased, kes tôid kohale oma 88 mm "Flak'id" (osutus, et see koostöös NSVL-ga loodud ôhutôrjekahur oli üldse AINUKE riist kogu Wehrmachti relvastuses, mis vastase soomusesse kergest môlgist sügavama jälje jättis!). Nüüd vôttis asi brittidele halva pöörde - ainult 28 tanki leidis sama päeva ôhtul tagasitee oma positsioonidele.
Pilt poleks täielik, kui jätta mainimata, et BELGIA armee relvastuses oli 42 "Vickers-Carden-Loyd" 6 tonnise kergetanki, 1934 a mudel, mida belglased ise tähistasid T-15. Masin kujutas endast edasiarendust Briti Mk III ja IV kergetankidest, kuid mitmete Mark VIc vidinatega. T-15, kuigi kaheliikmelise meeskonnaga, omas 15 mm Besa raskekuulipildujat (mônedel andmetel - TH püssi). Belgia armee relvastuses oli ka mingi hulk originaalseid FT-17 tanke.
Ka HOLLANDI armee käsutuses olid mitmed Mark VIc tankid belgia omadele analoogilise relvastusega.
Nagu vôib eelnevast näha, ei saa kohe mitte kuidagi väita, et Liitlaste ning Madalmaade tankijôud olnuksid kergete roomikmasinate osas 1940-l aastal vastasele allajäävad. Selles valdkonnas, mida vôiks Pz I klassiks, oli Liitlaste ülekaal nii arvus kui kvalikteedis selgesti ilmne. Me pole küll arvestanud soomusautosid ja muid soomukeid, kuid ka siin oli olukord analoogiline.
Kuidas oli olukord raskemate masinatega? Sellest kunagi tulevikus!
Lugupidamisega
Wo~rokas