"Eesti" Spitfire'id - 1939
Postitatud: 17 Juul, 2014 4:55
Lgp. foorumi kolleegid;
Sooviksin väga Teie abi fotode/lisa info leidmisel "Eesti" Supermarine Spitfire'i lennukite kohta.
1939. aastal sõlmiti leping Eesti Vabariigi ja Inglismaa (Vickers/Armstrong/Supermarine tehase) vahel, kus lubati eestlastel 12 Spitfire'i hävitajat osta. Säilinud dokumendid näitavad, et esimese lepingu järgi, anti siis eestlastele 12 Spitfire Mk. I lennukit, kahe-leheliste propelleritega (värvitahvel SP-A v1).
Lepingut aga muudeti kiiresti, kus eestlased palusid, et tellitud lennukid tuleksid kolme-lehelise propelleritega (vist De Havilland propellerid; sest Mk. II Spitfire'id kasutasid Rotol propellereid) - ja, et kõik lennuki funktsioonideandmed (instrumentation/stenciling) oleksid siis meetri-süsteemis, mitte maailma standardi kuninga pöidla, käe ja jalgade mõõtudes. (värvitahvel SP-B v1).
Sooviksin väga Teie abi siin; sest ma ei ole kindel kuidas lennukabiini ukse ja tiiva aluse tekstid (tehnilise) eesti keeles olema peaksid:
- MAKE SURE DOOR IS LOCKED BEFORE FLIGHT
- LOCATION FOR WING TIP STEADYING TRESTLE
Kaks Spitfire'it, L1046 (C/N 261) ja L1047 (C/N 262), eraldati siis otsekohe eestlastele. Juuli kuul, 1939. aastal, külastas üks eesti (sõjaväe) delegatsioon Inglismaad (Hendon AFB), kus neile L1046/L1047 lennukeid siis esitati.
15 aastat tagasi olin kirjavahetuses Imperial War Museum'iga Londoni'is - ja mulle kirjutati, et selle juuli kuu lennukite inspektsiooni ajal - inglased tegid ühe pisema vea - nad kogemata maalisid Eesti tunnusmärgid (veega pestva värvidega) L1046 lennukile Briti RAF stiilis - ümmargused tunnusmärgid, mitte Eesti moodi kolmnurgad (värvitahvel SP-C v1).
Minu küsimus siis - kas kellelgi on mõned fotod sellest juuli kuu visiidist eestlaste poolt Ingismaal olemas - kus oleks selgelt näha, kuidas "Eesti" Spitfire'id tõesti välja nägid. Inglismaalt on hetkel peaaegu võimatu fotosid/andmed Eesti delegatsiooni juuli kuu, 1939. a., külakäigust enam kätte saada. Kui Supermarine firma likvideerit mitu aastad tagasi, läksid kõik nende arhivvid/foto-kogud "kuskile" lattu - ja keegi Inglismaal enam ei tea ega mäleta, kus need dokumendid/fotod tänapäeval on.
Kui 2MS algas inglastele, 03. IX. 1939. aastal, tühistas siis London kiiresti Spitfire'i ostu lepingu Eestimaaga, sest RAF'il oli neid lennukeid vaja, kuna RAF'il oli suur puudus lennukitest (ka Läti ja Leedu Spitfire'i ostu lepingud tühistati samal ajal). "Eesti" Spitfire'id, L1046 ja ka L1047, eraldati 2MS algul kiiresti RAF'i 603 eskadronile (City of Edinburgh, Auxiliary Air Force) eskadronile. Mõlematel lennukitel polnud nii nimetatud "silmapaistevad" teenistuse karjäärid.
(värvitahvel SP-D v1) näitab "Eesti" L1046 Spitfire'it RAF'i värvides; 603'e eskadrooni kood XToK; (värvitahvel SP-E v1) näitab siis L1047, millest siis RAF'i 603 eskadrooni XToM.
Soovin väga, et minu värvitahvlid oleksid nii täpselt kui võimalik valmistatud.
Tänan Teid abi eest.
Terv.;
Allikad:
ERA_526_1_84
E-kirja vahetus IWM kuraatoriga
Arvo L. V.
PS.: Ka lätlased ja leedulased soovisid endale Spitfire lennukeid osta - aga eestlastel oli leping juba käes, meie Balti naabrirahvad ei olnud veel nii kaugele oma läbiräkimistega jõudnud.
Sooviksin väga Teie abi fotode/lisa info leidmisel "Eesti" Supermarine Spitfire'i lennukite kohta.
1939. aastal sõlmiti leping Eesti Vabariigi ja Inglismaa (Vickers/Armstrong/Supermarine tehase) vahel, kus lubati eestlastel 12 Spitfire'i hävitajat osta. Säilinud dokumendid näitavad, et esimese lepingu järgi, anti siis eestlastele 12 Spitfire Mk. I lennukit, kahe-leheliste propelleritega (värvitahvel SP-A v1).
Lepingut aga muudeti kiiresti, kus eestlased palusid, et tellitud lennukid tuleksid kolme-lehelise propelleritega (vist De Havilland propellerid; sest Mk. II Spitfire'id kasutasid Rotol propellereid) - ja, et kõik lennuki funktsioonideandmed (instrumentation/stenciling) oleksid siis meetri-süsteemis, mitte maailma standardi kuninga pöidla, käe ja jalgade mõõtudes. (värvitahvel SP-B v1).

Sooviksin väga Teie abi siin; sest ma ei ole kindel kuidas lennukabiini ukse ja tiiva aluse tekstid (tehnilise) eesti keeles olema peaksid:
- MAKE SURE DOOR IS LOCKED BEFORE FLIGHT
- LOCATION FOR WING TIP STEADYING TRESTLE
Kaks Spitfire'it, L1046 (C/N 261) ja L1047 (C/N 262), eraldati siis otsekohe eestlastele. Juuli kuul, 1939. aastal, külastas üks eesti (sõjaväe) delegatsioon Inglismaad (Hendon AFB), kus neile L1046/L1047 lennukeid siis esitati.
15 aastat tagasi olin kirjavahetuses Imperial War Museum'iga Londoni'is - ja mulle kirjutati, et selle juuli kuu lennukite inspektsiooni ajal - inglased tegid ühe pisema vea - nad kogemata maalisid Eesti tunnusmärgid (veega pestva värvidega) L1046 lennukile Briti RAF stiilis - ümmargused tunnusmärgid, mitte Eesti moodi kolmnurgad (värvitahvel SP-C v1).
Minu küsimus siis - kas kellelgi on mõned fotod sellest juuli kuu visiidist eestlaste poolt Ingismaal olemas - kus oleks selgelt näha, kuidas "Eesti" Spitfire'id tõesti välja nägid. Inglismaalt on hetkel peaaegu võimatu fotosid/andmed Eesti delegatsiooni juuli kuu, 1939. a., külakäigust enam kätte saada. Kui Supermarine firma likvideerit mitu aastad tagasi, läksid kõik nende arhivvid/foto-kogud "kuskile" lattu - ja keegi Inglismaal enam ei tea ega mäleta, kus need dokumendid/fotod tänapäeval on.
Kui 2MS algas inglastele, 03. IX. 1939. aastal, tühistas siis London kiiresti Spitfire'i ostu lepingu Eestimaaga, sest RAF'il oli neid lennukeid vaja, kuna RAF'il oli suur puudus lennukitest (ka Läti ja Leedu Spitfire'i ostu lepingud tühistati samal ajal). "Eesti" Spitfire'id, L1046 ja ka L1047, eraldati 2MS algul kiiresti RAF'i 603 eskadronile (City of Edinburgh, Auxiliary Air Force) eskadronile. Mõlematel lennukitel polnud nii nimetatud "silmapaistevad" teenistuse karjäärid.
(värvitahvel SP-D v1) näitab "Eesti" L1046 Spitfire'it RAF'i värvides; 603'e eskadrooni kood XToK; (värvitahvel SP-E v1) näitab siis L1047, millest siis RAF'i 603 eskadrooni XToM.
Soovin väga, et minu värvitahvlid oleksid nii täpselt kui võimalik valmistatud.
Tänan Teid abi eest.
Terv.;
Allikad:
ERA_526_1_84
E-kirja vahetus IWM kuraatoriga
Arvo L. V.
PS.: Ka lätlased ja leedulased soovisid endale Spitfire lennukeid osta - aga eestlastel oli leping juba käes, meie Balti naabrirahvad ei olnud veel nii kaugele oma läbiräkimistega jõudnud.