www.militaar.net

Militaarteemad minevikust kaasaega
Tänane kuupäev 24 Sept, 2021 3:20

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]




Tee uus teema Vasta teemale  [ 231 postitust ]  Mine lehele 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Järgmine
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Re: Focke-Wulf 190
PostitusPostitatud: 21 Juul, 2005 16:57 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 16 Dets, 2003 20:25
Postitusi: 926
FW Anton kirjutas:
Venemaalt leiti lennuki eri detailide vorme ja muid osi ning suurimaks üllatuseks oli see et mootorit BMW 801 toodetakse Venemaal tänaseni markeeringu AŠ-82FN all. Venelane oli selle ilmselt maha viksinud ja veidike täiustanud, sest AŠ on veidi võimsam kui BMW mootor. AŠ-82FN mootoreid kasutati pommilennukitel TU2 ja hävitajatel La-9 ning La-11. Võimalik, et neid sattus ka La-7-tele.


Siiski-siiski. AŠ-82FN ei ole BMW 801 koopia ega edasiarendus. Esiteks on see mootor seerias juba 1943. aastast, kui venelased alles saksa lennukitehaste sisseseadest und nägid. Teiseks - see oli lihtsalt venelaste M-82 mootori järjekordne modifikatsioon, mitte täiesti uus ning originaalne mootor.

Mootorist endast siin
http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/eng_ash-82.html
Kahjuks pole seal küll kirjas, millisel lennukile (või muus kohas) see tänapäeval kasutust leiab.

Kui aga hakata ajama jälgi, kust on pärit M-82 mootor, siis see omakorda olevat olnud Gnome-Rhone 14B tähtmootori edasiarenduseks. Ning väidetavalt olevat kõik 14-silindrilised tol perioodil Euroopas toodetud õhkjahutusega tähtmootorid ühte või teist otsa pidi selle Gnome-Rhone'i kloonid.

Seega, AŠ-82FN ning BMW 801 olid ühe isa lapsed, aga mitte ei pärinenud esimene teisest :wink:


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 21 Juul, 2005 20:11 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 01 Jaan, 2005 21:06
Postitusi: 1826
Asukoht: Tallinn
Tuleb meelde tuletada et BMW 801 oli ka juba 1943 olemas ja et Venelastel oli kombeks kõike järgi teha, mitte ise välja mõelda. Muidugi võib olla olid apsud meedias kus uue Focke-Wulfi mootorit nimetati AŠ-82FN (Tehnika Maailm), momendil on netis tähistatud seda mootorit AŠ-82T, mis olid paigaldatud reisilennukile IL-14. Flugwerk GmbH insenerid, kes sattusid arhiivimaterjalide põhjal ühele Venemaa tehasele (Focke-Wulfi tehas koliti Venemaale) ja veendusid ise seal kohapeal, et tegu on BMW 801 koopiaga väheste täiendustega. Kui uskuda artiklit, siis seda kinnitasid ka venelased. Isegi mootori kinnitused vastasid FW originaalile. Samast tehasest leiti ka muid detaile ja vahendeid, mis pärit sõjaajast ja kasutati FW-190 tootmiseks. Sellega kergenes sakslaste töö uue masina ehitamisel.

_________________
Anton - horridoo!


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 21 Juul, 2005 20:55 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 16 Dets, 2003 20:25
Postitusi: 926
FW Anton kirjutas:
Kui uskuda artiklit, siis seda kinnitasid ka venelased. Isegi mootori kinnitused vastasid FW originaalile.


Mina kipun enamasti ajakirjanikke mitte usaldama :wink:

Kas seal oli ka kirjas, kui palju olid kinnitusaugud nihkes varasemate M-82 versioonidega võrreldes :lol:


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 21 Juul, 2005 21:33 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 01 Jaan, 2005 21:06
Postitusi: 1826
Asukoht: Tallinn
Et FW-190 A-8N mootori kinnitusi ei olnud vaja ümber teha väitsid juba sakslased ja seda mitmel pool, ka netis. AŠ-82T sobis sinna vahele ideaalselt. Olen võrrelnud BMW-801 ja AŠ-82T fotodelt ja tõesti vahet pole, isegi mootori karter on täpselt sama kujuga (M-82FN on kuju vähe teine) ja agregaatide paigutus sama mis BMW-l.

Ühel hetkel muutus M-82 seeria mootorite tähistus AŠ-82ks. Küsimus miks? Minu isiklik arvamus on, et venelane sai enda valdusesse allasadanud FW-190 mootori ja selle põhjal tegi oma versiooni. "Uus mudel" tingis ka uue tähistuse. See on kõigest oletus, kuid mul on siiski suur kahtlus, et see vastab tõele.

_________________
Anton - horridoo!


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 22 Juul, 2005 8:19 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 16 Dets, 2003 20:25
Postitusi: 926
FW Anton kirjutas:
Ühel hetkel muutus M-82 seeria mootorite tähistus AŠ-82ks. Küsimus miks? Minu isiklik arvamus on, et venelane sai enda valdusesse allasadanud FW-190 mootori ja selle põhjal tegi oma versiooni. "Uus mudel" tingis ka uue tähistuse. See on kõigest oletus, kuid mul on siiski suur kahtlus, et see vastab tõele.


Mitte ainult M-82. Muutusid ka teiste mootorite tähistused. M-105 sai VK-105 (nagu Viktor Klimov), jne.

Ning lennukite nimetused muutusid samuti. Nii Jak-1, MiG-1 ja MiG-3 kui LaGG-3 kandsid ka algul I-xxx nimesid, kuid nimetati kusagil 1941. a. algul ringi konstruktorite nimetähtede järgi. Samuti toimus veidi hiljem (vist oli millalgi 1942) lennukimootorite tähistuse muutus.

Mingit muud põhjust ei olnudki...


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 22 Juul, 2005 12:07 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 01 Jaan, 2005 21:06
Postitusi: 1826
Asukoht: Tallinn
Siiski, siiski!

Ajakiri "Aviatsioon ja kosmonautika" eriväljaanne "hävitajad LaGG-3, La-5, La-7/ FW-190" leheküljel 17 on must-valgel kirjas, et mootori tähistus muutus 1944. aastal ja sel ajal oli Arkadi Švetsovi KB-s MBW-801 laua peal kinlasti juba ammu olemas.

_________________
Anton - horridoo!


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 22 Juul, 2005 12:28 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 16 Dets, 2003 20:25
Postitusi: 926
FW Anton kirjutas:
Siiski, siiski!

Ajakiri "Aviatsioon ja kosmonautika" eriväljaanne "hävitajad LaGG-3, La-5, La-7/ FW-190" leheküljel 17 on must-valgel kirjas, et mootori tähistus muutus 1944. aastal ja sel ajal oli Arkadi Švetsovi KB-s MBW-801 laua peal kinlasti juba ammu olemas.


Võimalik tõesti, et mootorite tähistus muutus alles 1944. aastal. Aga ikkagi ma ei näe seost vene mootorite tähistuse muutumise ning BMW 801 vahel.

Kas M-82FN või AŠ-82FN, ükskõik kuidas nimetati, aga mootor oli juba 1943. aastal tootmises ning neid pandi La-5FN lennukeil.

Enne M-82FN'i oli tootmises M-82F ning enne seda M-82 ilma ühegi indeksita. Kõik need mootorid kasvasid üksteisest väikeste muudatuste ning täienduste teel ning kusagil seal arengus polnud sellist hüpet, et mootori konstruktsioon oleks järsku kardinaalselt muutunud.

Ning väline sarnasus BMW 801 ning M-82 seeria vahel - nagu ma juba varem ütlesin - neil oli ühine esivanem Gnome Rhone 14B...


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 22 Juul, 2005 20:43 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 01 Jaan, 2005 21:06
Postitusi: 1826
Asukoht: Tallinn
Tõsi küll kui M-82, M-82F ja M-82FN väliselt võrrelda BMW-801ga siis on silmaga nähtavaid erinevusi, kuid ma ei usu, et venelane jättis kasutamata BMW juures kasutatud tehnilisi lahendusi oma M-82 mootori täiustamisel. Ja AŠ-82T on ilmselgelt endine BMW-801 nagu väidavad Vene ja Saksa allikad ja välimuselt on nad ka identsed. :wink:

_________________
Anton - horridoo!


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 22 Juul, 2005 23:01 
Eemal
Liige

Liitunud: 25 Jaan, 2005 22:35
Postitusi: 273
Asukoht: Tallinn
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_801

Wikpedia artikkel BMW-801 seeria mootoritest. Lühidalt - 801 on selle andmetel BMW enda ja tema poolt ülesostetud Bramo ühine vaimusünnitis, olles ühtlasi BMW-114 (ehk litsentsi alusel toodetud Pratt & Whitney 9-silindrilise Hornet-tähtmootori) edasiarenduseks. Gnome-Rhone'i ei mainita.
Uus mootor oli algul 18-silindriline (2x9) ja kandis tähist BMW-139, aga seda vaevasid tõsised jahutusprobleemid. Siis vähendati silindrite arvu 14-le, muudeti veel nipet-näpet ja ja nimetati asi ümber BMW-801-ks.
801 seeria kallal tehti kogu sõja jooksul tõsist arendustööd (üks hilisem variant jõudis 2400 HP-ni, katseid tehti ka turbokompressoriga), nii et venelastel oli piisavalt põhjust kogu tootmine ja know-how üle võtta, isegi kui neil juba oma analoogiline mootor tootmises oli.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gnome-Rhone

Gnome-Rhone'st kah artikkel. Tõepoolest, nende 14-seeria oli 30ndatel väga popp ja selle kloone toodeti litsentsi alusel mitmes riigis (mingi variant jõudis ka jaapani Zero-hävitajale). Okupatsiooni ajal sundisid sakslased neid oma tarbeks sedasama BMW-801 mootorit tootma ning 1944 pommitasid liitlased tehase sodiks. Pärast sõda firma jäänused natsionaliseeriti (uueks nimeks sai Snecma) ning 14-seeria tootmine käivitati uuesti. Kompanii tegutseb siiani, tootes mootoreid nii tsiviil- kui militaarlennukitele ja lisaks veel Ariane-kanderakettidele.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 24 Juul, 2005 14:53 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 16 Dets, 2003 20:25
Postitusi: 926
FW Anton kirjutas:
Ja AŠ-82T on ilmselgelt endine BMW-801 nagu väidavad Vene ja Saksa allikad ja välimuselt on nad ka identsed. :wink:


Tõesti väidavad? Millised allikad? Peale selle ühe artikli, millest siin seni juttu on olnud....


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 25 Juul, 2005 1:29 
Eemal
Liige

Liitunud: 25 Jaan, 2005 22:35
Postitusi: 273
Asukoht: Tallinn
Mida Flugwerk ise mootori kohta ütleb?

"Most of the major components have been delivered by Flug Werk, as has been the case with the kit for the substitution of the former BMW-801 D aero-engine with the more modern and reliable ASch 82 14 cylinder radial. Flug Werk supplied all necessary stress-calculations and cooling analyses for the exchange of the powerplants as well."

Et siis firma viis läbi vajalikud arvutused ja analüüsid, et asendada originaalmootor vene analoogiga. Millest võib ettevaatlikult järeldada, et tegu pole siiski päris 1:1 sama mootoriga.

Selles, et venelastel AŠ-82T mootor saadaval on, pole iseenesest midagi müstilist. Mootorit kasutati (ja kasutatakse) Il-14 reisilennukil, mida vorbiti omal ajal suurtes kogustes ja mis mõnes riigis siiani kasutuses. Ilmselt on siis nõudlus vahetusmootorite järgi piisav, et seda tootmises hoida.
Isegi kui tegu pole päris BMW mootori koopiaga, oli see siiski väga lähedane ja vabalt saadaolev analoog ja selles mõttes sobis ideaalselt FW-190 projekti.

Mõned pildid ka:
AŠ-82FN
AŠ-82T - seesama, mida Flugwerk kasutab
BMW-801


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 29 Juul, 2005 10:11 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 33140
Minumeelest on see selline vene spionaazi müstifitseerimine ja tarbetu kopeerimise siltide panek

See kõnealune mootor tuli välja La-5FN-l, mis võeti kasutusse 1943. aasta paiku.

Kui vaadata 1939. aastal välja tulnud Mig-1/3 mootorit, siis see on pildi pealt vaadates näiteks sissepritse ja ülelaadimisega. Isegi A. Pokrõskin kirjutab oma memuaarides aga mingist episoodist karburaatoriga 1941. suvel, kus ta oleks äärepealt hunnikusse sõitnud ennast.

Tehnoloogiline tase oli venemaal piisavalt hea ja know-how piisav, et selle mootori tootmiseks polnud absoluutselt tarvis midagi sakslaste peakt maha teha.

Sakslaste mootoril oli ainuke revolutsiooniline asi Kommandogerät, ülejäänu poolest (sh tehnilised) näitajad jäi ta sõja teise poole ameeriklaste tähtmootoritele ikka pikalt alla.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 29 Juul, 2005 13:31 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 30 Dets, 2004 13:19
Postitusi: 2058
Asukoht: Tallinn
Kapten Trumm kirjutas:
ülejäänu poolest (sh tehnilised) näitajad jäi ta sõja teise poole ameeriklaste tähtmootoritele ikka pikalt alla.


Küll aga polnud saksa vedelikjahutusega V12-tele jänkidel midagi kõrvale panna. (nt Fw190d9"Dora," Ta152 jne) Mustangide eest sõideti minema kui rasedate kanade eest.

_________________
Vaid Siil mu kõrval lebas siin. Ta suri ammu.
Pilt


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 29 Juul, 2005 14:15 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 28 Juul, 2005 16:35
Postitusi: 33140
Samal ajal kolbmootoriga lennukite kiiruse maailmarekord kuulub ameeriklastele, 806 kmh ja see on püstitatud selline "tavalise" lennukiga nagu P-47 Thunderbolt. Tolle tähtmootor oli juba 2800 hj.

Eks Luftwaffe oli kvalitatiivselt keskmisest USA üksusest peajagu üle, aga jänksid oli lihtsalt rohkem ja neil bensiini jätkus

II MS lõpuaastatel polnud 700+ kmh enam mingi eriline saavutus, seda tegid isegi venelaste Jakid. Venelased tegid juba 1940 Mig-1-ga 650 kmh, tollal lendas Me-109 alles 540-ga.

Meenutame, et tollal oli Mig-1 mootor vaid 1200 hj, järelikult pidi kiirus tulema aerodünaamikast - et ei maksa jälle vene lennukiehitajaid alla hinnata.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 27 Dets, 2005 15:43 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 27 Sept, 2005 13:57
Postitusi: 2014
Asukoht: Harjumaa
nublu kirjutas:
FW Anton kirjutas:
Kui uskuda artiklit, siis seda kinnitasid ka venelased. Isegi mootori kinnitused vastasid FW originaalile.

--Õige, kuigi see kes kirjutas pole vist ajakirjanik.
Mina kipun enamasti ajakirjanikke mitte usaldama :wink:

Kas seal oli ka kirjas, kui palju olid kinnitusaugud nihkes varasemate M-82 versioonidega võrreldes :lol:


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 231 postitust ]  Mine lehele 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 6 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Eestikeelne tõlge phpbb.ee poolt