Arenenud riikide kosmosetehnika

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9067
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Vene kosmose hiilgus ja viletsus

Postitus Postitas Kilo Tango »

Lemet kirjutas:...Eriti selle taustal, et USA süstikutega paistab selleks korraks olema ühel pool ja suuri asju vistist polegi enam nagu millegagi üles saata.
Not so fast, my friend

Falcon Heavy - 53t LEO

http://www.spacex.com/falcon_heavy.php
Lemet
Liige
Postitusi: 19908
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Postitus Postitas Lemet »

Huvitav, et nad ise reklaamivad seda välja maailma võimsaimana, jättes Energia hoopistükkis märkimata. Tea, mis sellel koorma kilohind tuleb, kui ta ükskord lendama saadakse. Praegu venelaste Protoniga on see netiandmetel kuskil 4000 $ kilo.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
metsanurk
Liige
Postitusi: 127
Liitunud: 26 Jaan, 2007 19:11
Kontakt:

Postitus Postitas metsanurk »

Falcon Heavy koorma lennutuse kilohinna prognoos on 2204 $.

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... ch_systems
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9067
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Postitus Postitas Kilo Tango »

metsanurk kirjutas:Falcon Heavy koorma lennutuse kilohinna prognoos on 2204 $.

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... ch_systems
Tõsi ta on. Tundub absurdne, kuid Elon Musk on oma Falconitega hinnad päris kõvasti alla löönud. Peamine trikk seisneb komponentide standardiseerimises ja keerukate/kalliste komponentide asendamises lihtsa metalliga. Näiteks ei mindud taga ajama ülimat tõhusust suurte mootorite ja vesiniku kasutamise näol. Selle asemel piirduti RP1-ga ning paljude standardsete mootoritega. Tulemus on see, et Spacex toodab raketimootoreid automaatpinkides seeriatoodanguna, mis viib kapitali hinna mootori kohta oluliselt alla. Lisaks on neil iga mootori kohta eraldi turbopump, mis toob kaasa samasuguse hinnasäästu. Vesiniku kasutamisest loobumine toob omakorda kaasa säästu, sest võimaldab päädida ühe tankimissüsteemiga. Rakett tuleb seetõttu suti suurem ja raskem ning kütust kulub rohkem, kuid hind saab samas oluliselt soodsam
Lemet
Liige
Postitusi: 19908
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Postitus Postitas Lemet »

Samas- kui stardi hind on antud vahemikus $80M - $125M, siis millisel kombel on suudetud kilo hinnaks välja anda 2200 ja veel neli dollarit :scratch: Müstika.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
szultz
Liige
Postitusi: 66
Liitunud: 08 Veebr, 2007 14:38
Kontakt:

Postitus Postitas szultz »

Lemet kirjutas:Samas- kui stardi hind on antud vahemikus $80M - $125M, siis millisel kombel on suudetud kilo hinnaks välja anda 2200 ja veel neli dollarit :scratch: Müstika.
125 000 000 jagatud 53 t teeb 2358, juu siis too konkreetne number saadi veidi väiksema stardi hinnaga kalkuleerides, mis mahub ilusti antud vahemikku. 53 000 * 2204 teeb kuskil $116 800 000 stardi hinnaks.
Lemet
Liige
Postitusi: 19908
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Postitus Postitas Lemet »

Ja samas 80 000 000 juures tuleks kilohinnaks vaid 1509, kas pole. Nii et ilmselt tuleb see 2204 ikka vanast heast kolmekomponendilisest tuletisest. Nimelt pol, patalok ja palets. Elik vaatad lakke, siis põrqandale ja imed näpust numbri välja.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9067
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Postitus Postitas Kilo Tango »

Lemet kirjutas:Ja samas 80 000 000 juures tuleks kilohinnaks vaid 1509, kas pole. Nii et ilmselt tuleb see 2204 ikka vanast heast kolmekomponendilisest tuletisest. Nimelt pol, patalok ja palets. Elik vaatad lakke, siis põrandale ja imed näpust numbri välja.
Esimest kahte komponenti on nimetatud ka arhitektuurseks meetodiks.
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 4853
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Vene kosmose hiilgus ja viletsus

Postitus Postitas Gideonic »

Kusjuures erasektor kosmose arengut vaadates võib venelastel päris palavaks minna paari aastaga. Nimelt paar päeva tagasi käis ka meie uudistest läbi et SpaceX Dragon kapsliga varustati edukalt ISSi. Mis jäi aga paljudel kahe silma vahele on, et sellesama missiooni käigus tehti edukas katsetus kanderaketi esimese staadiumi tervelt tagasitoomisel, et seda korduvkasutada.

Nimelt peale eraldumist toodi kerest välja "jalad" pidurdati ja stabiliseeriti esimene staadium ning tehti pehme maandumine merre. Jälituslennuk kinnitas, et rakett maandus tervelt ning jätkati ka telemeetria edastamist 8 sekundi jooksul peale maandumist.

Järgmise sammuna on plaanis rakett mitte enam vette kukutada vaid tuua tagasi stardiplatvormile sarnaselt sellele katsemasinale (mille katsetus läks 18. aprillil samuti edukalt):
http://www.youtube.com/watch?v=0UjWqQPWmsY

Esimene maandumine stardiväljale loodetakse ära teha veel see aasta. Esimesed korduvkasutatud rakettide stardid on plaanis teha järgmine aasta. Et korduvkasutusest reaalset tulu tõuseks on seda plaanis teha nii, et staadiumit lahti võtma ja juppe vahetama ei peaks. Eesmärk on, et see oleks teoreetiliset taaskasutatav peale tankimist "tundide jooksul".

Parim artikkel, mis selle kohta leidsin, on see:
http://www.spaceflightnow.com/falcon9/0 ... 1YQJeaSyG8
Musk said. "When you combine this with Falcon 9R ... there are just only a few more steps that need to be there to have it all work, and I think we've got a decent chance of bringing a stage back this year, which would be wonderful."
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9067
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Vene kosmose hiilgus ja viletsus

Postitus Postitas Kilo Tango »

Gideonic kirjutas:Kusjuures erasektor kosmose arengut vaadates võib venelastel päris palavaks minna paari aastaga. Nimelt paar päeva tagasi käis ka meie uudistest läbi et SpaceX Dragon kapsliga varustati edukalt ISSi. Mis jäi aga paljudel kahe silma vahele on, et sellesama missiooni käigus tehti edukas katsetus kanderaketi esimese staadiumi tervelt tagasitoomisel, et seda korduvkasutada.

Nimelt peale eraldumist toodi kerest välja "jalad" pidurdati ja stabiliseeriti esimene staadium ning tehti pehme maandumine merre. Jälituslennuk kinnitas, et rakett maandus tervelt ning jätkati ka telemeetria edastamist 8 sekundi jooksul peale maandumist.

Järgmise sammuna on plaanis rakett mitte enam vette kukutada vaid tuua tagasi stardiplatvormile sarnaselt sellele katsemasinale (mille katsetus läks 18. aprillil samuti edukalt):
http://www.youtube.com/watch?v=0UjWqQPWmsY

Esimene maandumine stardiväljale loodetakse ära teha veel see aasta. Esimesed korduvkasutatud rakettide stardid on plaanis teha järgmine aasta. Et korduvkasutusest reaalset tulu tõuseks on seda plaanis teha nii, et staadiumit lahti võtma ja juppe vahetama ei peaks. Eesmärk on, et see oleks teoreetiliset taaskasutatav peale tankimist "tundide jooksul".

Parim artikkel, mis selle kohta leidsin, on see:
http://www.spaceflightnow.com/falcon9/0 ... 1YQJeaSyG8
Musk said. "When you combine this with Falcon 9R ... there are just only a few more steps that need to be there to have it all work, and I think we've got a decent chance of bringing a stage back this year, which would be wonderful."
Mõned täpsustused:
1. Eesti keeles on kombeks kasutada raketi "staadiumi" asemel lihtsalt sõna "aste"
2. Päris veatult see maandumine vette ei läinud sel lihtsal põhjusel, et ookeanil oli torm 7-10 meetriste lainetega aga kuni pinnani oli kõik ok.
3. Esialgu on tegu ainult esimese astme korduvkasutatavaks muutmisega - teise astmega on kuumuskaitse vajaduse tõttu juba lugu keerukam. Samuti on teise astme kütusevaru väiksem.
4. Spacex Falcon 9-R pole mitte testseade vaid prototüüp, millest peaks saama sama nimetusega lendav 1. aste praeguse Falcon 9 v1.1 asemel. Testseadme nimi oli Grasshopper
5. Täielikku taaskasutusse ma ei usu, sest vähemalt maanduri jalad tuleb kuumuskaitse värviga enne starti uuesti üle võõbata. Need tossavad maandumisel ikka päris kenasti.
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 4853
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: Vene kosmose hiilgus ja viletsus

Postitus Postitas Gideonic »

Kilo Tango kirjutas: Mõned täpsustused:
1. Eesti keeles on kombeks kasutada raketi "staadiumi" asemel lihtsalt sõna "aste"
2. Päris veatult see maandumine vette ei läinud sel lihtsal põhjusel, et ookeanil oli torm 7-10 meetriste lainetega aga kuni pinnani oli kõik ok.
3. Esialgu on tegu ainult esimese astme korduvkasutatavaks muutmisega - teise astmega on kuumuskaitse vajaduse tõttu juba lugu keerukam. Samuti on teise astme kütusevaru väiksem.
4. Spacex Falcon 9-R pole mitte testseade vaid prototüüp, millest peaks saama sama nimetusega lendav 1. aste praeguse Falcon 9 v1.1 asemel. Testseadme nimi oli Grasshopper
5. Täielikku taaskasutusse ma ei usu, sest vähemalt maanduri jalad tuleb kuumuskaitse värviga enne starti uuesti üle võõbata. Need tossavad maandumisel ikka päris kenasti.
Tänud täpsustuste eest :) Sai kiiruga kirjutatud, kuna foorumis kirutud, et inglise keelseid tekste ei kiputa isegi kahe lausegagi kokku võtma. Kahjuks puudub igasugune teadmine vastava eriala terminitest eesti keeles. Grasshopper'i nime mainimise jätsin seetõttu ära, et mitte segadust tekitada juba "sauruste ajal" lennanud v1.0-iga.
Lemet
Liige
Postitusi: 19908
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Vene kosmose hiilgus ja viletsus

Postitus Postitas Lemet »

Ameerika demonstreeris oma uut kosmilist batuuti.

Firma Space X looja Elon Musk demonstreeris neil päevil oma firmas loodud piloteeritavat kosmoselaeva. Dragon V2 on seitsmekohaline, korduvkasutusega, maandub jalgadele ei kasuta langevarju ning on üldiselt tubli tükk tehnilist progressi.

https://www.youtube.com/watch?v=Cf_-g3UWQ04

Soovitan soojalt esitluse ära vaadata, see kestab kõigest 15 minutit ja on mõistetav isegi neile, kel on inglise keelest väga üldine ja ebamääraane ettekujutlus.

https://www.youtube.com/watch?v=yEQrmDoIRO8

Eeldatakse, et esimene meeskond suundub sellel laeval Rahvusvahelisse Kosmosejaama 2017-ndal aastal, kuid enne seda seisavad ees veel mõned katselennud. Esmalt peab ta demonstreerima oma päästesüsteemi võimekust- raketi lennu ajal peab laev maapealse käskluse järel olema suuteline eralduma raketist ja sooritama pehme maandumise. Sellele järgneb meeskonnata orbitaallend ja alles seejärel piloteeritav.

Võib arvata, et esimene lend meeskonnaga toimub „gagarinliku“ skeemi kohaselt, ilma põkkumise ja pikema orbiidilviibimiseta.

Kontseptsiooniga tutvumisel tekib ilmselt paljudel küsimusi maandumise kohta raketimootorite abil, ilma langevarjude kasutamiseta. Langevari on küll olemas, kuid läheb käiku ekstremaaloludes, kui üles ütlevad enam kui kaks kaheksast mootorist. Mootorite abil maandumine tagab täpsema maandumise. Elon Muski sõnul võib sel kombel välja valida suvalise koha planeedil Maa- kuhu saab maanduda helikopter, sinna on suuteline maanduma ka Dragon V2. Peale selle on kergem laeva lennujärgne teenindamine ning järgmiseks stardiks ette valmistamine. Tõepoolest, Dragon V2 on korduvkasutusega, vähemalt on seda laskumismoodul. Nagu on ka NASA projekteeritaval Orionil ja vene ППТС-il(mis on samuti projekt).
Dragon V2 on toodetud SpaceX poolt NASA tellimusel eraalgatuslikul alusel Rahvusvahelise Kosmosejaama tegevuse tagamise projekti raames. Programm on juba mitu aastat vana, kuid viimasel ajal on see muutunud väga aktuaalseks. Poliitilised pinged ja Rogozini väljaütlemised Twitteris on stimuleerinud NASA ja ameerika võimude soovi pöörduda taas tagasi oma astronautide startimise juurde USA territooriumilt. Praegu lendavad nad ISS-i Sojuzidega ja hetkeseisuga jätkub see kuni 2017. aastani.

Peale Space X tegelevad oma kosmoselaevade loomisega ka Boeing ja Sierra Nevada Corp. Musk on aga hetkel konkurente, kes samuti aktiivselt katsetustega tegelevad, siiski edestanud.

https://www.youtube.com/watch?v=1448urydO8k

Liiati pole konkurentide katsetused alati edukad olnud. Nii näiteks ei tulnud minisüstikul Dream Chaser maandumisel välja üks telik.

https://www.youtube.com/watch?v=pnmyRbWNDkc

Venelaste uue põlvkonna perspektiivne kosmoselaev eksisteerib esialgu vaid paberil ja plastikmudelina, mida eksponeeriti MAKC-2013 lennundusnäitusel.


http://zelenyikot.livejournal.com/38416.html#cutid1
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Lemet
Liige
Postitusi: 19908
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Vene kosmose hiilgus ja viletsus

Postitus Postitas Lemet »

Näikse, et reede oli mõlemal pool ookeani kosmoseteemadele must. USAs likvideerus ise Elon Muski katsemoodul(ilmselt oli tegu mootoririkkega) ja venelastel läks järjekordselt satelliitide orbiidileviimisega nihu- taas olid satelliidid seal, kus nad teps mitte ei pidanuks olema(sedapuhku euroopa navigatsioonisüsteemi Galileo omad) ja taas süü kiirendusblokil. Sedapuhku küll Lavotškini "Fregat", mis siiani on neil alates 2000ndast aastast tõrgeteta toiminud. Tehiskaaslased pidanuks olema 23 500 km kõrgusel ja kaldega 55 kraadi, NORAd avastas aga satelliidid 13 700 km kõrgusel ja kaldega 49,7 kraadi. Hiljem küll eurooplased täpsustasid kõrguseks siiski 17 000 km ja kalde 49,8 kraadi peale. Vene meedia on muidugi vait kui kult rukkis...satelliitide omanikud nuputavad praegu, kuidas tõsta tehiskaaslased nende oma jõuallikate abil siiski õigele orbiidile.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Lemet
Liige
Postitusi: 19908
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Vene kosmose hiilgus ja viletsus

Postitus Postitas Lemet »

Huvitav,kas eurooplaste Astra suudetakse kahe nädala pärast korralikult üles lennutada, lastakse tükkideks või lükatakse taas edasi...?
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Lemet
Liige
Postitusi: 19908
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Vene kosmose hiilgus ja viletsus

Postitus Postitas Lemet »

9ndal jaanuaril saab ilmselt toimuma kosmonautika ajaloos põhjapanev sündmus (pidi tegelikult juba täna, aga poolteist minutit enne starti lükati edasi 9 jaanuari peale). Nimelt viib kanderakett Falcon 9 järjekordse Dragoni orbiidile ja seejärel püütakse see pehmelt ja vertikaalasendis maandada ujuvale platvormile.

http://zelenyikot.livejournal.com/2015/01/06/
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist