Superhävitajad
Postitatud: 17 Mär, 2006 19:48
Õhuväe teema all sai vist ca 20 lk lahatud kõiki uuemad ja natuke uuemaid reaktiivmasinaid. Seetõttu väike nostalgiline pilk ajalukku, kuidas pidid tolle aja arvamuse kohaselt superlennukid välja nägema. Neist ükski ei jõudnudki tootmisse, aga äärmiselt huvitav etapp siiski.
Neist ajaloos esimene oli projekt F-4X ning selle põhiline initsiaator oli Iisrael.
Oli veel selline aeg, kus F-15st ei teatud suurt midagi oodata ja kõrguses-kiiruses ruulis Mig-25 (jutt mõistagi turboreaktiivlennukitest). Mäletatavasti tekitasid neli venelastele kuulunud seda marki luurelennukit hulga paksu pahandust Iisraelile, kes ei suutnud suurt midagi ette võtta. Õigemini tekkis soov omada samakiiret luuremasinat, aga kuna F-4 airframe oli kaunis universaalne, siis ilmselt mõlgutati ka mõtteid superhävitajatest, mis siis Mig-25R masinaid kottima peaksid.
Aastatel 1972-1973 tegi vastavaid uuringud McDonnel Douglas, näiteks loodi lahendus mootorite võimsuse suurendamiseks ilma neid lõhkumata -selleks pihustati "järgiaidatud" mootorite sisemuse jahutamiseks turbiinikambrisse vett. Iisrael, kes samal ajal lasi endale ehitada luurelennukeid, käis aeg-ajalt kiibitsemas. Jahutusvett oli lennukil ligi 2200 liitrit ja selle võrra oli kütust vähem.
1974 liitus programmiga Iisrael ja see ristit ringi RF-4X-ks. Arvutused näitasid, et tänu lisavõimsusele on võimalik saada päris võimsaid tulemusi, eri allikad räägivad hetkelisest maksimaalkiirusest Mach 2,9 kuni Mach 3,2 ehk vähemasti 3000 kmh senise 2200 asemel. 10 minutise luureülesande täitmisel olnuks kiirus Mach 2,4 - 2,7 (eri allikate andmed) vähemalt 23 800 meetri kõrgusel. Asjal oli jumet ja see pani ameeriklased põnnama. Esiteks oli samal ajal käimas projekt FX ehk siis F-15 loomine ja sedavõrd kiire F-4 loomine oleks selle Kongressi silmis põhja lasknud. Teiseks ei tahtnud jänkid, et Iisrael saaks masina, mis ületaks nende omi, eelkõige ohustaks aga SR-71 lende Lähis-Idas.
Samal aastal alustati ka prototüübi ehitamist, selleks toodi kohale üks IAF lennuk kohale otse Iisraelist. Sellega ka üritus lõppes, edasi tuli üks venitamine, USA väljus üritusest ning Iisrael ei suutnud üksinda seda üritust finantseerida. Nimelt oli lahendamata veel kaitse aerodünaamilise kuumenemise eest, mis nõudis plaaneri ringiehitamist ning palju muidu teadusmahukat (ja $$$$ mahukat) tööd. Alumiiniumkattega lennuk aga sellise kiirusega lennata ei saa, sest teatud kohad kuumenevad ca 350 kraadini, algab alumiiniumi sulamine ja muud hädad.
Ainukest prototüüpi ei ole säilinud kusagil (ilmselt vedas IAF oma kola tagasi).
E-266M Super Foxbat
Nii oleks seda ilmselt ameeriklased nimetanud.
Tegemist oli seekord ka lendudeni jõudnud prototüübiga, mis põhines suuresti Mig-25, kuid lennukil olid märksa võimsamad mootorid, kuid need olevat olnud sama ökonoomsed kui nõrgemad vanad. Vee pritsimist seal igatahes ei olnud.
Lennukit nimetati ka Mig-25M, tööd toimusid Mig-25 pikema moderniseerimise raames (ei olnud seotud Belenko seiklustega Jaapanis) ning mis lõpuks viisid Mig-31 tulekuni, kuna sõjavägi eelistas lennukaugust ja kandejõudu kiirusele.
Lennuk sai üle ootuste tige, kuid seda ei ehitatud lõpuni (programm peatati enne seoses Mig-25MP aka Mig-31 väljavalimisega - arendustöö toimus mitmes eri suunas.
Nimelt jäi kiirus siiski reaalses elus järgi proovimata, sest plaaneri termokaitse ei saanudki valmis ja laialilagunemise ohu tõttu ei riskitud tarbetult. Mootorid aga olid stendis saavutanud need näitajad, mida oldi oodatud ning seetõttu püstitati lennukiga mitmeid maailmarekordeid, mis püsivad tänaseni.
Kiirust oodati muidu 3400 kmh ehk vähemalt Mach 3,2. Kuna varasemaid seeria -25tesid püüti Siinai kohal kinni üks kord M 3,0 kiirusega, siis lisavõimsust arvestades ilmselt reaalne number.
Huvipakkuvaid reaalselt saavutatu tulemusi
Absoluutne kõrguserekord (ilma koormata) 37 650 m
Kõrguserekord turboreaktiivlennukite klassis 2000 kg koormaga (nt 4 R-40 raketti) - 37 080 m.
Tõus 35 000 meetri kõrgusele, start seistes - 4 min 11,7 sek
Pingerida 0-25 000 meetrit tänase seisuga
1. E-266M 2 min 34,2 sek
2. F-15 2 min 41,0 sek
3. E-266 3 min 12,6 sek
4. F-4 3 min 50,4 sek
5. F-104 4 min 26,0 sek
Umbes samasugune pingerida on ka 0-30 000 m
Valmis ehitatud lennuk vedelevat kuskil Moskva-lähedasel lennuvälja ja näeb välja selline, mootoreid peal ei ole

Neist ajaloos esimene oli projekt F-4X ning selle põhiline initsiaator oli Iisrael.
Oli veel selline aeg, kus F-15st ei teatud suurt midagi oodata ja kõrguses-kiiruses ruulis Mig-25 (jutt mõistagi turboreaktiivlennukitest). Mäletatavasti tekitasid neli venelastele kuulunud seda marki luurelennukit hulga paksu pahandust Iisraelile, kes ei suutnud suurt midagi ette võtta. Õigemini tekkis soov omada samakiiret luuremasinat, aga kuna F-4 airframe oli kaunis universaalne, siis ilmselt mõlgutati ka mõtteid superhävitajatest, mis siis Mig-25R masinaid kottima peaksid.
Aastatel 1972-1973 tegi vastavaid uuringud McDonnel Douglas, näiteks loodi lahendus mootorite võimsuse suurendamiseks ilma neid lõhkumata -selleks pihustati "järgiaidatud" mootorite sisemuse jahutamiseks turbiinikambrisse vett. Iisrael, kes samal ajal lasi endale ehitada luurelennukeid, käis aeg-ajalt kiibitsemas. Jahutusvett oli lennukil ligi 2200 liitrit ja selle võrra oli kütust vähem.
1974 liitus programmiga Iisrael ja see ristit ringi RF-4X-ks. Arvutused näitasid, et tänu lisavõimsusele on võimalik saada päris võimsaid tulemusi, eri allikad räägivad hetkelisest maksimaalkiirusest Mach 2,9 kuni Mach 3,2 ehk vähemasti 3000 kmh senise 2200 asemel. 10 minutise luureülesande täitmisel olnuks kiirus Mach 2,4 - 2,7 (eri allikate andmed) vähemalt 23 800 meetri kõrgusel. Asjal oli jumet ja see pani ameeriklased põnnama. Esiteks oli samal ajal käimas projekt FX ehk siis F-15 loomine ja sedavõrd kiire F-4 loomine oleks selle Kongressi silmis põhja lasknud. Teiseks ei tahtnud jänkid, et Iisrael saaks masina, mis ületaks nende omi, eelkõige ohustaks aga SR-71 lende Lähis-Idas.
Samal aastal alustati ka prototüübi ehitamist, selleks toodi kohale üks IAF lennuk kohale otse Iisraelist. Sellega ka üritus lõppes, edasi tuli üks venitamine, USA väljus üritusest ning Iisrael ei suutnud üksinda seda üritust finantseerida. Nimelt oli lahendamata veel kaitse aerodünaamilise kuumenemise eest, mis nõudis plaaneri ringiehitamist ning palju muidu teadusmahukat (ja $$$$ mahukat) tööd. Alumiiniumkattega lennuk aga sellise kiirusega lennata ei saa, sest teatud kohad kuumenevad ca 350 kraadini, algab alumiiniumi sulamine ja muud hädad.
Ainukest prototüüpi ei ole säilinud kusagil (ilmselt vedas IAF oma kola tagasi).
E-266M Super Foxbat
Nii oleks seda ilmselt ameeriklased nimetanud.
Tegemist oli seekord ka lendudeni jõudnud prototüübiga, mis põhines suuresti Mig-25, kuid lennukil olid märksa võimsamad mootorid, kuid need olevat olnud sama ökonoomsed kui nõrgemad vanad. Vee pritsimist seal igatahes ei olnud.
Lennukit nimetati ka Mig-25M, tööd toimusid Mig-25 pikema moderniseerimise raames (ei olnud seotud Belenko seiklustega Jaapanis) ning mis lõpuks viisid Mig-31 tulekuni, kuna sõjavägi eelistas lennukaugust ja kandejõudu kiirusele.
Lennuk sai üle ootuste tige, kuid seda ei ehitatud lõpuni (programm peatati enne seoses Mig-25MP aka Mig-31 väljavalimisega - arendustöö toimus mitmes eri suunas.
Nimelt jäi kiirus siiski reaalses elus järgi proovimata, sest plaaneri termokaitse ei saanudki valmis ja laialilagunemise ohu tõttu ei riskitud tarbetult. Mootorid aga olid stendis saavutanud need näitajad, mida oldi oodatud ning seetõttu püstitati lennukiga mitmeid maailmarekordeid, mis püsivad tänaseni.
Kiirust oodati muidu 3400 kmh ehk vähemalt Mach 3,2. Kuna varasemaid seeria -25tesid püüti Siinai kohal kinni üks kord M 3,0 kiirusega, siis lisavõimsust arvestades ilmselt reaalne number.
Huvipakkuvaid reaalselt saavutatu tulemusi
Absoluutne kõrguserekord (ilma koormata) 37 650 m
Kõrguserekord turboreaktiivlennukite klassis 2000 kg koormaga (nt 4 R-40 raketti) - 37 080 m.
Tõus 35 000 meetri kõrgusele, start seistes - 4 min 11,7 sek

Pingerida 0-25 000 meetrit tänase seisuga
1. E-266M 2 min 34,2 sek
2. F-15 2 min 41,0 sek
3. E-266 3 min 12,6 sek
4. F-4 3 min 50,4 sek
5. F-104 4 min 26,0 sek
Umbes samasugune pingerida on ka 0-30 000 m
Valmis ehitatud lennuk vedelevat kuskil Moskva-lähedasel lennuvälja ja näeb välja selline, mootoreid peal ei ole
