Manurhin kirjutas: ↑29 Dets, 2022 4:53
Igatahes minek on sellel tapjamossel pehmelt öeldes hämmastav. Poleks tol korral Raadil omaenda silmaga saanud kapotialust uurida, no elu sees ei usuks, et 1,5 liitrine ja 4 silindriline Mosse mootor sellisteks asjadeks võimeline on. Tol korral Mosse küll lausa esiotsa maast lahti ei tõstnud, aga ühel katsel hakkas kergelt vibama ja sõitis mõned raja keskel olnud lambid puruks. Korraks tekkis juba hirm, et kui nüüd käest ära läheb, siis on laibad ka taga.
Kui ma õigesti mäletan, siis Žiguli mootorist pigistas Stasys Brundza mingi 160 hj välja (Lada VFTS) ja tolle tippkiirus oli midagi natuke üke 200km/h. No muidugi, kiirendusvõistlus ja ralli on ka kaks eri asja nagu 100 meetri jooks ja maraton. Ilmselt see betooni täis valatud jahutussärgiga Mosse mootor üle paari-kolme minuti järjest töötada ei saakski, vajab vahepeal mahajahtumiseks aega.
Kui venelased poleks Fiat 124 tootmislitsensi läbirääkimistel välja rääkinud teatud ümberehitusi võrreldes esialgse Fiati konstruktsiooniga, siis võibolla oleks VFTS ja Brundza tegelenud hoopis mossega.
Osad muudatused olid ralliautole sobivad, osa mitte. Peamised erisused 2101-, mis Fiatist erinesid
1. 2101 mootor sai plokikaanes asuva ülanukkvõlli, originaalne oli alanukkvõlli ja tõukurvarrastega (selle vastu olevat itaallased enim sõdinud). Seepärast tuli mootori päris kõvasti ringi teha. Miks seejuures ei kasutatud aga juba 412 mootoril juurutatud crossflow - tüüpi plokikaant, jääb segaseks.
2. 2101 tagasild on spiraalvedrudel ja reaktiivvarrastel, Fiati oma oli lehtvedrudel. Lada tüüpi sild aga oli üks peamisi juhitavuse eeliseid mosse ees.
3. 2101 tagapidurid olid trumlitega, kuid Fiat oli nelja ketaspiduriga. Siin ehk tehti rallimeestele karuteene. Trummelpidurite paremus avaldub poristel teedel.
Kui Brundza VFTS arendas 160 hobust, siis AZLK tehases ehitatud 2140 1,6 mootoriga 140, kuid näiteks BMW 2002 võidusõiduversioonid andsid 2,0 "Mosse" mootorist 240 hobujõudu. Kui lugeda raamatuid, siis mosse mootorist millegi tegemiseks vajanuks see uut mootoriplokki, kuna sellel innovatiivsel vannilaadsel plokil polnud piisavat jäikust ning ühel hetkel ei püsinud raamlaagrid enam ühel joonel, millele järgnes kokku jooksmine. BMW M10 mootor aga oli igikõva malmplokiga, millest aeti välja kõvasti jõudu ja plokk kannatas küll. Ladal jällegi oli ka vanamoodsam, malmist plokk.
Venemaal on neid ralli 2140 replikasid mitmeid ehitatud samade meeste poolt, kes neid tehases ehitasid, mossest ralliauto saamine vajab päris korralikku ringitegemist, tagasilda hoitakse paigal lisatavate reaktiivvarrastega, lonzeroonid keevitatakse pikemaks ja ühendatakse tagavedruse esimeste kinnitustega jne jne jne.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.