Autotehnikateema

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
AMvA
Liige
Postitusi: 3543
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas AMvA »

OLAVI kirjutas:
AMvA kirjutas:... Päris jama ei ole mõtet ka ajada, autol ei ole mitte ühtegi andurit ega sensorit, mis suudaks tuvastada, kas ratas on kontaktis teega või mitte.
...

Paljude andmete jaoks ei pruugi olla vahetut eraldi andurit, sest vajadusel tekitatakse puuduolev info teistelt anduritelt saadud info alusel.

Näiteks milliste andurite abil konkreetsel juhul?
Peeter
Liige
Postitusi: 2577
Liitunud: 19 Veebr, 2006 20:12
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Peeter »

AMvA kirjutas:
OLAVI kirjutas:
AMvA kirjutas:... Päris jama ei ole mõtet ka ajada, autol ei ole mitte ühtegi andurit ega sensorit, mis suudaks tuvastada, kas ratas on kontaktis teega või mitte.
...

Paljude andmete jaoks ei pruugi olla vahetut eraldi andurit, sest vajadusel tekitatakse puuduolev info teistelt anduritelt saadud info alusel.

Näiteks milliste andurite abil konkreetsel juhul?
Selle postituse valguses tähenärijaliku küsimustejada lõpetamiseks pean esmase postituse tegijana tegema siin täienduse oma esialgse postituse terminis "ratas on kontaktis teega". Siin autoteemas pidasin silmas, et meil siin on rohkem tehnikainimesed, aga mitte leitnant Dubid koos. Oma postituses Volvo ESTC-st pidasin termini all "ratas on kontaktis teega" silmas olukorda, kus auto ratas on juhtmooduli jaoks vajalikul tasemel kontaktis maapinnaga kandmaks edasi auto juhi ja/või juhtmooduli poolt vajalikuks peetud auto juhtimise toiminguid. Ehk siis pidasin silmas olukorda, et kui ikka rattal pidamist või vedu pole, siis seda ka juhtmooduli poolt sinna rattale ei suunata, aga mitte kellegi tähenärijalikku arvamust, et justkui peaks ratas hoopis justkui õhus olema...
Ja olukorra kus... auto ratas on juhtmooduli jaoks vajalikul tasemel kontaktis maapinnaga kandmaks edasi auto juhi ja/või juhtmooduli poolt vajalikuks peetud auto juhtimise toiminguid tuvastamiseks ja selle olukorra lõpetamiseks on tänapäeval väga paljudel, kui mitte enamusel autodel küllalt andureid ja ka arvutijõudlust. Näited: ABS, veojõukontroll, stabiilsuskontroll jne.
Paneme nüüd AMvA vahelehõike minu postitusele õigesse mõttekonteksti: ... Päris jama ei ole mõtet ka ajada, autol ei ole mitte ühtegi andurit ega sensorit, mis suudaks tuvastada, kas ratas on juhtmooduli jaoks vajalikul tasemel kontaktis maapinnaga kandmaks edasi auto juhi ja/või juhtmooduli poolt vajalikuks peetud auto juhtimise toiminguid või mitte. Ma arvan, et see vahelehõikaja ise suudab kah öelda mitmeid autol olevaid andureid, sensoreid ja süsteeme mis sellist olukorda suudavad tuvastada.
OLAVI poolt kirjutatud lause peale Paljude andmete jaoks ei pruugi olla vahetut eraldi andurit teen ääremärkuse: Näiteks kasvõi "distance to empty" (st teekond km-des kütuse lõppemiseni) andurit ei ole küll ühelgi autol, see number tuletatakse teiste andurite ja programmi koostöös (kütusemõõdik paagis, kiirus, mootori pöörded, reisiarvestusprogramm jne).
OLAVI
Liige
Postitusi: 1673
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas OLAVI »

AMvA kirjutas:
OLAVI kirjutas:
AMvA kirjutas:... Päris jama ei ole mõtet ka ajada, autol ei ole mitte ühtegi andurit ega sensorit, mis suudaks tuvastada, kas ratas on kontaktis teega või mitte.
...

Paljude andmete jaoks ei pruugi olla vahetut eraldi andurit, sest vajadusel tekitatakse puuduolev info teistelt anduritelt saadud info alusel.

Näiteks milliste andurite abil konkreetsel juhul?

Vastavalt tehnilise ülevaatuse ja tüübikinnituse nõuetele peavad olema kõik gaaslahendus ja LED laternatega (suure valgusjõuga tuledega) autod olema varustatud tulede kõrguse automaatse reguleerimisega. Et automaatne tulede kõrguse regulaator saaks toimida peab auto teadma tulede kõrgust maapinnast ja auto kere paiknemist (kõrgust ja nurka) teepinna suhtes.

ABS anduritega mõõdetakse rataste pöörlemiskiirust ja nurkkiirendust.

Muutuva kliirensiga autod jälgivad pidevalt kere kõrgust teepinnast.

(Täismassipiiranguga autod (isegi Berlingo, Partner) mõõdavad pidevalt teljekoormust ja lubatava massi ületamisel keelduvad liikumast, kui see funktsioon on aktiveeritud.)
Milliste vahenditega nõutav käitumine saavutatakse on autotootja oma valik.
Ainuke asi, mis jagades paljuneb on teadmised.
vanahalb
Liige
Postitusi: 2635
Liitunud: 21 Juun, 2009 18:48
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas vanahalb »

Peeter kirjutas:[Oma postituses Volvo ESTC-st pidasin termini all "ratas on kontaktis teega" silmas olukorda, kus auto ratas on juhtmooduli jaoks vajalikul tasemel kontaktis maapinnaga kandmaks edasi auto juhi ja/või juhtmooduli poolt vajalikuks peetud auto juhtimise toiminguid. Ehk siis pidasin silmas olukorda, et kui ikka rattal pidamist või vedu pole, siis seda ka juhtmooduli poolt sinna rattale ei suunata, aga mitte kellegi tähenärijalikku arvamust, et justkui peaks ratas hoopis justkui õhus olema...


Minuteada ei suunata ühelgi vanakooli autol eri ratastele juhtmoodulite poolt eraldi veojõudu. Elektriautodel millel igal rattal oma mootor on - võimalik et seal. Igasugused ABS-d, erinevate nimetustega stabiilsuskontrollid jms toimivad loll-lihtsalt. Veojõudu on nii palju kui juht seda mootorist välja muljub ja vajadusel pidurdatakse rattaid eraldi. ABS-il jälgitakse seda ratast mis teistest tunduvalt aeglasemalt pöörlema jääb ja lastakse tal pidurit järgi. Stabiilsuskontrollil pidurdatakse auto õigesse suunda, hinnates güroskoobi ja rooli nurga järgi seda kuhu juht õigupoolest sõita tahaks jne.
Sellepärast jääb konarlikul teel ABS-ga pidurdades ka mulje et pidurit üldse polegi. Ükski andur ei tuvasta et kas ratas on õhus või kui palju tal üldse maapinnaga kontakti on. ABS-i andur näitab ainult et ratas on blokeerunud ja pidur lastakse lahti. Blokeerunud on ta sellepärast et parasjagu õhus olev ratas blokeerub peaaegu kohe. Kui auto siis kõigi nelja rattaga hüpleb jääb pidurdusjõust üsna vähe järele. Seda võib ka talvel tähele panna kui ristmike eest on tee koristamata jääst treppi sõidetud.

Akf OLAVI kirjeldatud täismassipiiranguga Berlingot mis lubatud koorma ületamisel enam paigast ei liigu tahaks kunagi oma silmaga näha :) Õhkvedrustusega oleks see täiesti mõeldav aga õhkvedrustusega kaubikuid olen ma ise ainult kiirabil läinud. Seal ka mitte sellepärast et 200 kg haiget ei saaks vedada vaid et haigel mugavam oleks. Veoautodel, millel on õhkvedrustus tavapärane on küll selliseid süsteeme hulgim ja neid saab koorma paigutamiseks ning teljekaalude mõõtmiseks kasutada. Võib-olla kui keegi on pigimusta neegri autojuhiks palganud kes numbreid üldse ei tunnegi on ka täismassi blokeeringu sinna lisanud.
Leht- või spiraalvedrudega kaubikutel pole ma sellist asja küll kohanud ja sellepärast olen ükskord ka julgelt üht ekskavaatori mootorit vedanud mis 500 kg ülekaalu tekitas. Mitte nüüd sellepärast aga juba varem hakkas selsamal kaubikul üks plekkvelg keevituse vahelt õhku läbi laskma. Ma polnud sellist asja enne kohanud. Viisin ratta töökotta, lasin rehvi maha võtta, keevitasin korralikumalt kinni ja küsisin et kas seda juhtub siis tihti et plekkvelg järgi annab. Hiina valuveljed sõidetakse isegi sõiduauto all risti-põiki pragusid täis kuid terasvelg peaks ikka tugevam olema. Kummimees lõi käega et Poolast kurgivedajad võtavad igal aastal uue jooksu velgi sest pirukakongidele pannakse Kesk-Euroopast tulles pooleteist-tonnised koormad.
OLAVI
Liige
Postitusi: 1673
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas OLAVI »

Lubatud masside ületamisel seiskumise saab vajadusel teha kohustuslikuks sõiduki omanik (liisingufirma Või kindlustus näiteks).
Juht saab seda nupuvajutusega väljalülitada 5 minutiks, et näiteks tanklast välja sõita ja 50kg kaupa maha panna.
Vedrustuse tehniline lahendus ( kas õhk- või raudvedrustus) ei mängi toimimise kohalt rolli, kui vaja siis leitakse sobiv tehniline lahendus ohutustestides kõrgema koha saamiseks.

Aga vaatame, et mida kirjutab 2019a omaniku käsiraamat.
Manused
IMG_20211121_102503.jpg
Ainuke asi, mis jagades paljuneb on teadmised.
taara
Liige
Postitusi: 837
Liitunud: 12 Jaan, 2011 21:13
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas taara »

Seal pole sõnagi mainitud, et selle massi ületamisel auto ei töötaks.
AMvA
Liige
Postitusi: 3543
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas AMvA »

Peeter kirjutas:
AMvA kirjutas:
AMvA kirjutas:... Päris jama ei ole mõtet ka ajada, autol ei ole mitte ühtegi andurit ega sensorit, mis suudaks tuvastada, kas ratas on kontaktis teega või mitte.
...

Näiteks milliste andurite abil konkreetsel juhul?
Selle postituse valguses tähenärijaliku küsimustejada lõpetamiseks pean esmase postituse tegijana tegema siin täienduse oma esialgse postituse terminis "ratas on kontaktis teega". Siin autoteemas pidasin silmas, et meil siin on rohkem tehnikainimesed, aga mitte leitnant Dubid koos. Oma postituses Volvo ESTC-st pidasin termini all "ratas on kontaktis teega" silmas olukorda, kus auto ratas on juhtmooduli jaoks vajalikul tasemel kontaktis maapinnaga kandmaks edasi auto juhi ja/või juhtmooduli poolt vajalikuks peetud auto juhtimise toiminguid. Ehk siis pidasin silmas olukorda, et kui ikka rattal pidamist või vedu pole, siis seda ka juhtmooduli poolt sinna rattale ei suunata, aga mitte kellegi tähenärijalikku arvamust, et justkui peaks ratas hoopis justkui õhus olema...
Ja olukorra kus... auto ratas on juhtmooduli jaoks vajalikul tasemel kontaktis maapinnaga kandmaks edasi auto juhi ja/või juhtmooduli poolt vajalikuks peetud auto juhtimise toiminguid tuvastamiseks ja selle olukorra lõpetamiseks on tänapäeval väga paljudel, kui mitte enamusel autodel küllalt andureid ja ka arvutijõudlust. Näited: ABS, veojõukontroll, stabiilsuskontroll jne.
Paneme nüüd AMvA vahelehõike minu postitusele õigesse mõttekonteksti: ... Päris jama ei ole mõtet ka ajada, autol ei ole mitte ühtegi andurit ega sensorit, mis suudaks tuvastada, kas ratas on juhtmooduli jaoks vajalikul tasemel kontaktis maapinnaga kandmaks edasi auto juhi ja/või juhtmooduli poolt vajalikuks peetud auto juhtimise toiminguid või mitte. Ma arvan, et see vahelehõikaja ise suudab kah öelda mitmeid autol olevaid andureid, sensoreid ja süsteeme mis sellist olukorda suudavad tuvastada.
OLAVI poolt kirjutatud lause peale Paljude andmete jaoks ei pruugi olla vahetut eraldi andurit teen ääremärkuse: Näiteks kasvõi "distance to empty" (st teekond km-des kütuse lõppemiseni) andurit ei ole küll ühelgi autol, see number tuletatakse teiste andurite ja programmi koostöös (kütusemõõdik paagis, kiirus, mootori pöörded, reisiarvestusprogramm jne).


Palju huvtavat teadmislaadset sõnavahtu, aga iga jama ausalt öeldes ka ei viitsi pikemalt kommenteerida. Eriti huvitav on seda muidugi lugeda esilagse postituse kontekstis :lol:
AMvA
Liige
Postitusi: 3543
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas AMvA »

OLAVI kirjutas:
AMvA kirjutas:
AMvA kirjutas:... Päris jama ei ole mõtet ka ajada, autol ei ole mitte ühtegi andurit ega sensorit, mis suudaks tuvastada, kas ratas on kontaktis teega või mitte.
...

Näiteks milliste andurite abil konkreetsel juhul?

Vastavalt tehnilise ülevaatuse ja tüübikinnituse nõuetele peavad olema kõik gaaslahendus ja LED laternatega (suure valgusjõuga tuledega) autod olema varustatud tulede kõrguse automaatse reguleerimisega. Et automaatne tulede kõrguse regulaator saaks toimida peab auto teadma tulede kõrgust maapinnast ja auto kere paiknemist (kõrgust ja nurka) teepinna suhtes.

ABS anduritega mõõdetakse rataste pöörlemiskiirust ja nurkkiirendust.

Muutuva kliirensiga autod jälgivad pidevalt kere kõrgust teepinnast.

(Täismassipiiranguga autod (isegi Berlingo, Partner) mõõdavad pidevalt teljekoormust ja lubatava massi ületamisel keelduvad liikumast, kui see funktsioon on aktiveeritud.)
Milliste vahenditega nõutav käitumine saavutatakse on autotootja oma valik.


Kena BS aga paluks vastust konkreetsele küsimusele (millele sa justkui vastust näivat teadvat)

PS: HID ja LED tuledga autodel mõõdetakse tulede asendit kere ning tee suhtes väga lihtsate ja lollikindalate lahendustega, ei ole seal mitte mingit kaudse mõõtmise raketilahendusi, sama pädeb ka isenivelleeruva vedrustuse osas.
slider
Liige
Postitusi: 472
Liitunud: 02 Jaan, 2016 22:51
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas slider »

Hmm, kui google ei aita siis milnet äkki ikka. Nutu ja hala põhjuseks on vibratsioon roolis 110 ja 120 kmh juures:
jama algas suvel, lasin rattad uuesti tasakaalustada, ei aitand.
Vahetasin esimesed ja tagumised rattad, ei miskit, lasin teises kohas tasakaalustada, ei miskit.
Panin talvekad(lamell) ja justkui kõik ok aga vahepeal on tunda. Veider on just see, et vahepeal.

Pidurikettad kõverad? no ei ole, ees on päris uued ja ei mingit vibra pidurdamisel. Kunagi bemmil olid odavad mis läksid kähku selliseks, et ei julgend maannteel üldse pidurdada aga muidu sõites vibratsiooni ei tekitanud.

Velg kõver? hmm võimalik aga kuidas järsku 4tk korraga kõveraks lähevad kui ausõna pole äärekivis käinud ega muid lollusi teinud.

Auto on Scirocco, viimati ülevaatusel polnud ühtegi märkust, ma ise kahtlustan rooliotsa v sharniiri, samas ei tee ühtegi kolksu

Mida veel? Pooltelg sutsu kõver aga siis väntaks ju pidevalt..
häh
Liige
Postitusi: 213
Liitunud: 23 Nov, 2014 20:42
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas häh »

Miks laagrid või püsikad süüdi olla ei võiks? Just üks laager eest läks vahetusse, pärast seda kadus pidurdamise vibra ära, mis vahel oli ja vahel mitte. Kusjuures häält ei teinud ja üsna värske, paar aastat vana. Ilmselt mingi auk/ülesõidukoht/kanalkakaev tegi 1:0 ära, omaarust nagu polnud miskit olnud, aga...
moscito
Liige
Postitusi: 232
Liitunud: 30 Juun, 2017 10:56
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas moscito »

See vibratsiooni teema on mingil määral olnud alati üks paras peavalu. Enda autol Insignial oli ostes all vanad lamellid, oli ok siis tuli talv ja alla said uued naastud ja oli ok. See kevad ostsime töökaaslasega koos odavama klassi uued suvekad ja mõlemad olime hädas vibraga mis tekkis 112+ kiirusel. Nüüd sai jälle alla talverehvid ja jamad kadusid. Minu opeli puhul ütlesid enamus, et on parema poole veovõlli loksu probleem. Tegin samuti suvel rataste vahetust ja tasakaalustasin mitu korda, aga tulemus oli ikka, et esimene osa hakkas lainetega vibreerima. Kuna nüüd on vaikus tegelen sellega jälle kevadel. Ilmelt vahetan parema veovõlli ja amordi, esimene mis tekitab vibra ja teine mis ei leevenda ja on muutunud õliniiskeks, kas ongi läbi või on see vibratsiooni tulemus.
Walter2
Liige
Postitusi: 4001
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Phuket
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Walter2 »

OLAVI kirjutas:Mehaaniline rooli väändejõu andur on olemas kõigil roolivõimenditel...

Üha huvitavamaks läheb... :dont_know:
OLAVI kirjutas:Näiteks ka mehaanilise termostaadi klapil pole andurit aga selle avatuse protsent arvutatakse vajadusel teiste mootori andmete alusel ja viga kuvatakse kui tulem väljub etteantud piiridest.

Misasi on mehaaniline termostaat? Lähim mis võiks sellele pretendeerida oli varajase Gaz/Moskvitši ribikatik radiaatori ees, mida sai salongist avada-sulgeda.
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
slider
Liige
Postitusi: 472
Liitunud: 02 Jaan, 2016 22:51
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas slider »

häh kirjutas:Miks laagrid või püsikad süüdi olla ei võiks? Just üks laager eest läks vahetusse, pärast seda kadus pidurdamise vibra ära, mis vahel oli ja vahel mitte. Kusjuures häält ei teinud ja üsna värske, paar aastat vana. Ilmselt mingi auk/ülesõidukoht/kanalkakaev tegi 1:0 ära, omaarust nagu polnud miskit olnud, aga...


tõsi, probleem justkui kiirendades oleks.. hmm. eks vaatab püsikaid
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40172
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Tuleks rehvitöökojas panna rattad tasakaalustuspinki ja vaadata, palju ratas viskab. 5 mm piires mingit vibrat ei tekita.
Tundlikumatel autodel (jäik sportlik vedrustus, madalad rehvid) piisab vibra tekkimiseks sellest, et mingi sild sööb rehve - maha kuluv kumm rehvi servas mõjutab tasakaalu oluliselt.

Rehvitöökodade hulgas on selliseid kohti ka (nt Rehvitakso Sõpruse pst), kus suudetakse tasakaalud valele poole panna.

Ja kui kasutad vargapolte, siis pane kaalule koos tavalise poldiga. Oli kunagi üks BMW, mis vibras - sõltumata korduvast tasakaalustusest. Probleem lahenes, kui panin (kergema) vargapoldi kohale rehviserva külge 10 grammise raskuse.

Läbi munakad/puksid ja kõverad kettad tekitavad vibrat pidurdades, mitte vabalt sõites.

Kui mõni ratas on sul kogemata lohviga (nt vandaalid on rehvi külge naaskliga torkinud), siis ka lohv põhjustab vibrat, kuigi ratas on tasakaalus.

slider kirjutas:Hmm, kui google ei aita siis milnet äkki ikka. Nutu ja hala põhjuseks on vibratsioon roolis 110 ja 120 kmh juures:
jama algas suvel, lasin rattad uuesti tasakaalustada, ei aitand.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
OLAVI
Liige
Postitusi: 1673
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas OLAVI »

Walter2 kirjutas:... Misasi on mehaaniline termostaat? Lähim mis võiks sellele pretendeerida oli varajase Gaz/Moskvitši ribikatik radiaatori ees, mida sai salongist avada-sulgeda.

Mehhaaniline termostaat:
Pilt
Mille sees on paisuvaks elemendiks "lõunamaa puu vaha", mis paisudes vahetult mõjutab vedeliku klapi asendit.
Pilt
Moodsates ja sportmasinatel, mis nõuavad termostaadi täpsemat tööd, kasutatakse elektrilisi termostaate.
Ainuke asi, mis jagades paljuneb on teadmised.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Bing [Bot] ja 36 külalist