kalvis kirjutas:Tõenäoliselt oleks Saksa majandus toibunud ka ilma Hitlerita!
Mitte tõenäoliselt, vaid kindlasti. Pigem oleks ilma Hitleri või kellegi teise "plaanimajanduse" ja kunstliku forsseerimiseta olnud areng küll mõnevõrra tasasem, kuid selle eest jätkusuutlikum. Näiteks Reichsbahni näide, mis oli tollal üks maailma suurimaid firmasid, kui ma ei eksi, ning pidi planeerima ja opereerima rongiliiklust üle kogu riigi, kus veel I ms. aastatel oli igas riigis-piirkonnas oma raudteefirmad, koos kõigega, mis selle juurde käis. See sai ennast aastatel 24-34 väga ilusti tööle, tagas kogu riigi tollase ning prognoositava vajaduse nii reisi- kui kaubaveol, oli tervislikus kasumis ja madala võlakoormusega ning täitis ka oma reparatsioonide kohustusi. Probleemid algasid just Hitleri ajal, mis viimane asus jõudsalt majandusse sekkuma ja ka raudtee "riigistati" ja "natsifitseeriti". Vähenes kasumlikkus, suurenes koormus vagunitele-veduritele, suurenesid hilinemised, kasvasid järjekorrad, ootamatult kasvas vajadus uute vagunite ja vedurite järgi, teede ummistumine sai suureks probleemiks, vähenes panustamine innovatsiooni jne jne.
Osaliselt oleksid need probleemid olnud lahendatavad, kui riigi juhtkond oleks raudteejuhid otsustamise juurde kutsunud, kuid pigem eeldasid Hitler ja tema lähikond pimesi, et kuna Reichsbahn oli senini alati suutnud vajadused katta, suudavad nad seda ka tulevikus relvastumise ning sõjaks ettevalmistumise ajal. Seega oli raudteedel pikalt madal prioriteet nii otsustamiste juures kui kas toorme saamisel.
Nüüd eeldame korraks, et raudteetransport ei olnud ainuke majandussektor, millel tekkisid Hitleri ajal sellised värdprobleemid. Sellisel juhul muutub "majandusime" järjest enam ühest hunnikust teise raha ja toorme kühveldamiseks, kus teisel saabub aasta-kahe pärast kriitiline hetk, mis tähendab, et riik peab kolmandast teise kühveldama, mis tekitab varem või hiljem probleeme kolmandale jne jne. Selline teguviis ei ole jätkusuutlik ning varem või hiljem oleks selline õhuloss kokkuvarisenud.
My fair lady.