Lääne vs. idabloki lennukid

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
Kasutaja avatar
denis23
Liige
Postitusi: 1961
Liitunud: 17 Okt, 2004 11:38

Lääne vs. idabloki lennukid

Postitus Postitas denis23 »

Varem siin kaptain Trumm kunagi esines päris asjaliku analüüsiga vene hävitajate kohta. Kas on võimalik veel kuulata seda, mis moodi omavahel asuvad näiteks MIG 29 ja SU 27 lahinguvõimalused VS kaasaegsed lääne lennukid (F-15A, F/A-18, F-16 jne)
Mingi müstika. Kui suhtlen endiste VVS pilootidega, jääb minul mulje, et nende lennukite tase on ikka päris kõrge. Ja ma ausalt öeldes kipun need vende usaldama, tavaliselt on ikka kui sitt siis oli ausalt öeldud et sitt on.
Kui lugeda lahingu tulemused siis iraagis oli vist 4 või 6 kaotatud MIG-29 n.n. kuivalt. Jugoslaavias oli 6 kaotatud MIG-29 8 lennus. Isegi ei jõudnud ühtegi raketti lasta.
Olen kuulnud et Efioopia ja Eritrea konfliktis MIG-29 vs SU-27, sai alla tõmmatud 6 MIG-29 ilma ühtegi SU-27 kaotuseta.
Kas vene R-27 rakettid on täielik ballast? Kuidas muutuvad MIG-29 ja SU-27 lahinguvõimalused RVV-AE hankimisega?
Kasutaja avatar
Tux
Liige
Postitusi: 1327
Liitunud: 30 Okt, 2005 21:13
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Tux »

Seda oleks huvitav teada küll, eriti selles valguses, et varsti võib Iraaniga löömiseks minna ja neil peaks ka vene lennukeid olema.
Olulisem kui lennukiirus ja kaugus tundub tänapäeval küll olema see elektroonika ja tarkvara mis neil peal on. Kas ja kuidas lennukid omavahel infot vahetada suudavad, kas ühe lennuki radaripilti saab teisele edastada või mitte, kuidas on lood satelliitsidega ja kui intelligentsed on raketid mis kaasas on. Võidab see, kes teist esimesena näeb, kuulipildujate ja kahuritega kahevõitlus pole enam vist primaarne.
Tagantjärele tarkus on täppisteadus!
Kasutaja avatar
Würger 190G
Liige
Postitusi: 2039
Liitunud: 27 Sept, 2005 12:57
Asukoht: Harjumaa
Kontakt:

Postitus Postitas Würger 190G »

Kõigil on omad plussid ja miinused, aga vene propaganda on teinud Su-27 ning selle modifikatsioonidest vaata et superlennuki. Kõik need Su-30 ja-35 on nii manööverdamisvõime kui elektroonika poolest üle kõigest, mis läänes lendab. Samas kui MiG-29 on raskusi igailmaga lendamise ja täpisrelvade kasutamisega. Raske üldse võrrelda, kuna jänkidel primaarne erinevate ründerelvade-süsteemide kasutamine igailmaga ning vaenlase avastamine võimalikult kaugel ning siis relvade kasutamine. Näiteks F/A-18 pole mingisugune ainult dog-fight plane, vaid ka ründelennuk. Vene hävitajad luuakse alguses kui puhtad püüdhävitajad milledele alles hiljem hakatakse külge pookima maasihtmärkide hävitamiseks mõeldud relve ja elektroonikat.
Näiteks F-14 pole millegiga võrreldav, suur, raske ja mitte eriti kiire, aga ta oli mõeldud lennukikandjate kaitseks.
uusmario
Liige
Postitusi: 1355
Liitunud: 28 Aug, 2005 20:30
Asukoht: järvamaa

Postitus Postitas uusmario »

Lisaks lennukilaevade kaitsmisele pidi F-14 vist ka pommitajaid jahtima.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 39981
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Ahaa, huvitav teema lahti läinud 8)

Alustama peab vist jälle ajaloost ja põhimõtetest.

Ainukesed kohad, kus NL lennuk+piloot vs lääs või lääne koolkond õhus kokku põrganud on, on Korea ja Lähis-Ida.

Korea on halb näide, sest palju lendureid ja komandöre VVS-st, kes lendasid, olid siiski WWII hundid. Ehk nende tulemused ei peegelda eriti tüüptaktikaid ja väljaõpet.

Paremini sobib ilmselt Egiptus.

Ainus suurem õhulahing Niiluse kohal lõppes venelastele fiaskoga, mida nad tunnistavad ka ise. Seejuures oli tehniline ülekaal siiski juutidel, sest nii pool lennukeid olid F-4, mis vastab Mig-23-le, mitte Mig-21-le. Jääb vaid oletada, mis oleks juhtunud, kui NL juhtkond oleks lahingusse paisanud ühe polgu Mig-25P-sid, mis oleks siis 20 km kõrgusel Mach 2,5ga kruisides tulistanud juutide pihta nagu lasketiirus.

NN üksus 68, mis koosnes 4 Mig-25R-st, oli täielik nõukogude tehnika triumf lääne oma ees - sisuliselt polnud vahendeid, millega neid lennukeid alla lasta.

Seejuures jääb memuaare lugedes silma, et venelasi vedas vähemalt tollal alt paindumatu maapealne juhtimissüsteem ning õhulahingu taktika puudulikkus.

Siis oli teine aeg, elektroonika oli teine ja nagu näitas Mig-25 lugu, võis veel domineerida puhtalt väljapaistvate lennuomadustega.

Peale 1970ndate algust ei ole NL piloodid+lennukid rohkem lääne omadega kuskil kohtunud. Vahepeal tuli peale neljas põlvkond. 1982 sõjas seletab juba juutide edu araablaste ees puhtalt tehnoloogiline üleolek (4 põlve hävitajad ning uute lahenduste kasutamine, samuti ka lühimaa all-aspect rakettide kasutamine).

Seetõttu on kõik need Mig-29 vs F-16 ja Su-27 vs F-15 vähem või rohkem teoreetilised arutelud.

Edasi. Vähe on ainult lennuki üldmargi teadmisest. Näiteks F-16C on midagi muud kui F-16A (A- on vaid lühimaarakettidega ja algelisema avioonikaga. Sama vahe on F-15A ja F-15C vahel. Samuti on olemas F-15E Strike Eagle, millel pole kahe esimesega peale väliskuju suurt ühist.
Samuti on Saksamaal kasutatav F-4G vaid väliskuju poolest sarnane Vietnami-aegsete masinatega.

R-27 rakettide kohta on keeruline midagi kosta, sest nendega pole kunagi ega kellegi pihta lastud. Vene relvaeksport klopib vahtu ja ajakirjandus kirjutab. Samas on tegemist tänaseks selgelt vananenud rakettidega. Sellest räägib juba kasvõi see, et vana vene kombe kohaselt on neid mitu eri tüüpi, mida peaks siis korraga tulistama, et kindlalt tabada - see räägib iseenda eest. Näiteks Su-27 täiskomplekt koosneb juba kolme tüüpi R-27 rakettidest. Miks?

Lennutehnilised omadused on F-16 vs Mig-29 võrdluses pigem Mig-29 poole. Veider küll, aga F-16 on elektrodistantsjuhtimisega, kuid Mig-29 on tavalise hüdromehhaanilisega. Edasi sõltub mudelist, F-16A Mig-29 vastu minna on ilmselt natuke enesetapp, sest keskmaaraketid annavad taktikalise eelise vene lennukile. F-16C on aga teispidi, AMRAAM-raketid teevad oma töö.

Ka on lennutehnilistes omadustes Su-27 selgelt üle F-15-st sõltumata mudelist. Avioonika ja relvade osas ilmselt mitte.

Mis puudutab viletsat nähtavust, siis ilmselt on eeskõnelejatel õigus. Vene lennukite radarisüsteemidel isegi pole maapinna nn mappingu võimalust, ainuke madallennu abiline on raadiokõrgusmõõtja, mis ei kaitse kahjuks elektriliinide, korstende vms kõrgete takistuste eest.

Radari kohta niipalju, et Mig-29/Su-27 piloot on kogu selle aja pime, mil ta on radari nö lukustanud ja/või raketi välja lasknud. Indikaatoril on näha vaid see lennuk, mida ta sihib. Kuna keskmaarakett lendab tavaliselt pool minutit kuni minut, siis vahepeal oled pime. Lääne lennukitel suudab radar korraga nii sihtida kui lukustada. St. et piloodil on pidevalt ülevaade toimuvast.

Põhimõtteliselt ei ole Mig-29/Su-27 radaril (faktiliselt on see sama radarisüsteem) muud vahet 3. põlve lennukite radariga (Mig-23) kui parem indikaator (Mig-23-l pole indikaatorit üldse, muudel on tuubus jne) ja natuke paremad tehnilised näitajad.

Mis puudutab õhk-maa võimet, siis ärge võrrelge erinevaid masinaid. Mig-29, Su-27, F-15A/C, F-14 on air superiority fighter'id. Ka ameerika masinatel pole erilist õhk-maa võimekust.
Kasutaja avatar
denis23
Liige
Postitusi: 1961
Liitunud: 17 Okt, 2004 11:38

Postitus Postitas denis23 »

Siinkohal ma tahtsin küsida, kui suur on erinevus MIG-29 9-12mod (lääne Fulcrum A) ja MIG-29 9-13mod (lääne Fulcrum B) vahel. Mind üllatas omal ajal see et Jugoslaavia ostis (või täpsemalt öeldes sai bartertehingu raames) 15 MIG-29 9-12mod. Aasta oli alles 1987-88. Lennukid aga ei olnud uued, vaid olid esimesed selle tüübi seeriamasinad, 1983-84 vla. Sellega 4 aastat vanad. Mind üllatas see, et selleks hetkeks 4 aastat vanad masinad olid juba sõjaväeosadest eemaldatud ning seisid reservis (vene keeles "у забора") Jugoslaavlased said need väga odavalt ning kasutasid üsna intensiivselt. 1999 aastal need masinad said täieliku fiasko (8 lendu, 6 allatulistatud lennuki, mitte ühtegi lastud raketti, igal missioonil toimusid mitmed rikked)
Samas, oma pikal kogemusel jäi minul mulje et isegi MIG-23MLD (lihtsamalt öeldes MIG-23 viimane versioon) olid lednurite hulgas päris kõrgelt hinnatud masin. Siin ongi koer minu jaoks peidetud. Erulendurid tavaliselt sellise otsekohese ütlemisega vennad, kui mingi asi oli sitt siis tavaliselt need seda ka ütlevad. Ning vastupidi.

Siin on andmed MIG-29 kohta:

Система управления вооружением СУВ-29 включает:

1. Радиолокационную систему РЛПК-29Э в составе доплеровской РЛС Н-091ЭА "Рубин".

2. Оптоэлектронный прицельно-навигационный комплекс ОЭПрНК-29Э (С-31) в составе системы ОЭПС-23С (КОЛС) с ИК датчиком и лазерным дальномером, нашлемного прицела НСЦ-29, индикатора на фоне лобового стекла, бортовой ЦВМ С-100.02-02 и ряда других устройств.

Система РЛПК-29Э позволяет одновременно сопровождать до десяти воздушных целей, выбирать из них объект, представляющий наибольшую опасность, и вырабатывать данные для пуска одной ракеты Р-27Р с полуактивной головкой самонаведения. СУО работает в четырех режимах: режим "Д" - атак из задней полусферы, режим "В" - атака из передней полусферы, режим "АВТ" - атака в автоматическом режиме, режим "Бл.бой" -маневренный ближний бой. Максимальная дальность обнаружения типовой воздушной цели класса МиГ-21 на уровне моря - 70км, максимальная дальность сопровождения цели - 60км. Дальности обнаружения и сопровождения сильно варьируются в зависимости от параметров полета и эффективной поверхности рассеяния цепи. Углы сканирования антенны РЛС - +-50град. по азимуту и +/-18град по углу места.

ОЭПрНК-29Э работает в инфракрасном диапазоне спектра и вырабатывает данные, необходимые для применения управляемых ракет с тепловыми головками самонаведения и стрельбы из пушки. ИК система, лазерный дальномер и радиолокатор могут работать как в едином комплексе, так и независимо друг от друга. Диапазон сканирования датчика системы КОЛС составляет 30град. по азимуту и 15град. по углу места, максимальная дальность обнаружения контрастной тепловой цели составляет 15км, максимальная дальность сопровождения - 12км при максимальной угловой скорости цели 30град/с. Диапазон измерения расстояний лазерным дальномером - от 200м до 6,5км. Оптимальная дальность стрельбы из пушки по воздушной цели - 200-800м, по наземной цели - 800-1800м. Результаты атаки фиксируются фотокинопулеметом ФКП-ЭУ на основе индикации нашлемного прицела на дистанциях стрельбы до 3000м. Фотокинопулемет использует стандартную 35-м пленку, скорость съемки 8 кадров в секунду, длина пленки 30м.


SU-27

Радиолокационный прицельный комплекс РЛПК-27. В состав РЛПК-27 входит импульсно-доплеровская радиолокационная станция Н001, обеспечивающая обнаружение и сопровождение целей в свободном пространстве и на фоне земли в передней и задней полусферах. Дальность обнаружения цели типа "истребитель" в передней полусфере - 80-100 км, в задней полусфере - 30-40 км Радиолокатор может одновременно сопровождать на проходе до 10 воздушных целей и обеспечивать перехват одной, представляющей наибольшую угрозу. Диапазон высот обнаруживаемых целей в телесном угле 120° - от 50-100 м до 27 км. РЛС имеет антенну диаметром 975 мм с механическим сканированием по азимуту и углу места. Работой РЛПК-27 управляет бортовой цифровой вычислитель Ц100.

Оптико-электронная прицельная система ОЭПС-27 предназначена для поиска, обнаружения и сопровождения воздушных целей по их инфракрасному излучению, определения координат линии визирования при работе летчика по визуально видимым

целям, измерения дальности и решения задач прицеливания по воздушным и наземным целям. В состав ОЭПС-27 входят оптико-локационная станция ОЛС-27, представляющая собой комбинацию теплопеленгатора и лазерного дальномера (теплопеленгатор обеспечивает обнаружение цели по тепловому излучению и ее угловое сопровождение, лазерный дальномер - измерение дальности до цели), нашлемная система целеуказания (НСЦ) "Щель-ЗУМ" и цифровой вычислитель Ц100. ОЭПС-27 выполняет те же функции, что и РЛПК-27, но только в простых метеоусловиях, и отличается большей точностью и лучшей помехозащищенностью.

Датчик ОЛС-27 размещается в сферическом обтекателе по оси самолета перед кабиной летчика. Дальность обнаружения теплопеленгатором ОЛС воздушной цели типа "истребитель" со стороны задней полусферы достигает 50 км, со стороны передней полусферы - 15 км. Поле поиска ОЛС составляет 120x75°, поле обзора - 60x10°, 20x5° или 3x3°. Диапазон измеряемых дальностей лазерным дальномером, входящим в состав ОЛС, составляет 0.3-3.0 км при работе по воздушным целям и 0.3-5.0 км при работе по наземным целям. Точность измеряемых координат достигает: по углам - 5', по дальности -10 м. Угловая скорость автосопровождения цели следящим теплопеленгатором может превышать 25°/с.

НСЦ позволяет производить целеуказание головкам самонаведения ракет и сканирующему устройству ОЛС-27 путем поворота головы летчика в сторону той части пространства, где ожидается нахождение цели. Нашлемная система целеуказания включает визирное устройство, закрепленное на шлеме летчика, блок оптической локации со сканерным устройством определения поворота головы летчика и блок электроники обеспечения работы сканерного устройства и определения координат линии визирования цели. С помощью аппаратуры НСЦ оптико-электронная прицельная система обеспечивает возможность визуального поиска летчиком цели в зоне ±60° по азимуту и -15°...+б0° по углу места, а также измерение координат линии визирования при слежении за целью со скоростью линии визирования до 20°/с.

Система единой индикации СЕИ-31 обеспечивает отображение необходимой пилотажно-навигационной и прицельной информации на прицельно-пилотажном индикаторе на фоне лобового стекла ИЛС-31, а также вывод информации от БРЛС и ОЛС на индикатор прямого видения (ИПВ). В состав СЕИ входят также электронный блок и блок электропитания.

ИЛС-31 представляет собой электронно-оптический индикатор с формированием информации в буквенно-цифровом и графическом виде на экране электронно-лучевой трубки и последующим переносом этого изображения на полупрозрачный отражатель посредством коллиматорной системы. Этот индикатор выполнен на проекционной трубке с высокой яркостью и работает в двух режимах:

вывод прицельно-пилотажной информации в буквенно-цифровом и графическом виде с количеством символов 120;
вывод прицельно-пилотажной информации с количеством символов 60 совместно с обзорной информацией на 60-строчном растре.
ИПВ представляет собой электронный индикатор тактической обстановки с отображением информации от РЛПК и ОЭПС в буквенно-цифровом и графическом виде с необходимым количеством символов.

Индикаторы ИЛС и ИПВ могут взаимно дублировать друг друга. Система индикации обеспечивает нормальное восприятие летчиком изображения на экранах без применения тубуса при прямом освещении солнцем.

Система управления оружием. Для проведения подготовки оружия к боевой работе в состав СУВ входит блок связи и контроля, который обеспечивает выдачу всех необходимых сигналов и команд в соответствии с временным графиком подготовки оружия к применению. Связи этого блока с головками самонаведения ракет организованы на основе унификации сигналов для всех ракет. Целеуказание ракетам обеспечивается единой бортовой системой целеуказания, использующей все бортовые источники информации. Подготовка ракет к пуску и их пуск осуществляется системой управления оружием.

В целях снижения загрузки летчика при боевом применении оружия СУО обеспечивает:

переход от применения одного вида оружия к другому без снятия летчиком рук с органов управления самолетом;
полуавтоматический и ручной режим подготовки и применения оружия;
программный расход боекомплекта ракет;
выдачу на систему индикации сигналов о выбранном для применения оружии, его состоянии, о расходе и остатке боекомплекта.
Для применения оружия без снятия рук с органов управления самолетом устанавливаются: на ручке управления самолетом - переключатель "пушка-ракеты" и боевая кнопка, на ручке управления двигателем -кнопка-переключатель выбора группы подвесок применяемого оружия.

При разнородной загрузке летчиком может выбираться одна из трех симметрично загруженных пар подвесок: крыльевые, фюзеляжные и мотогондольные. После выбора пары подвесок с необходимым оружием происходит их программная разгрузка.

Сопряжение СУО с бортовым оборудованием осуществляется по цифровым линиям связи. Логические задачи СУО по подготовке и применению оружия решаются в ее специализированном цифровом логическом устройстве. Такое построение СУО дает возможность изменять набор оружия, логику управления им и временные интервалы подготовки его к пуску.

Бортовая аппаратура наземной автоматизированной системы управления "Спектр" предназначена ДЛЯ:

приема и декодирования сигналов запроса наземных станций системы активного запроса-ответа;
приема информации о целях, команд наведения и управления перехватчиком, передаваемых наземными автоматизированными системами управления (НАСУ);
декодирования и преобразования принятой информации для передачи в бортовые системы обработки и отображения.
Бортовая аппаратура связи с НАСУ содержит каналы "Лазурь", "Бирюза" и "Радуга", обеспечивающие передачу наборов команд, свойственных данным НАСУ. Всего может передаваться 21 набор различных команд. Информация, полученная от НАСУ, поступает для обработки в систему автоматического управления самолетом, в систему управления вооружением и отображается на прицельно-пилотажном индикаторе системы единой индикации.

Внешними источниками информации для бортовой аппаратуры "Спектр" являются автоматизированные системы типа "Луч-2" и "Воздух-1М", оборудованные радиолиниями "Лазурь-М", "Бирюза" и "Радуга-СП К". Информация по радиолиниям поступает в бортовую аппаратуру НАСУ в виде наборов команд, содержащих информацию наведения, целеуказания, разовые команды, координатную поддержку по целям для полуавтономных действий
Kasutaja avatar
denis23
Liige
Postitusi: 1961
Liitunud: 17 Okt, 2004 11:38

Postitus Postitas denis23 »

Siin vene piloot kirjeldab ühe "õppelahingu" mis on analoogne sellele milles venelased kaotasid Jegiptuses.


МИХА-74:

Для поднятия этой ветки решил повториться с ветки по фигурам.
Учения на Украине 24ВА ВГК против ВВС ОдВО. Миг-21 с Маркулешт. я со Староскотинова.
Преследую на учение ночью "вражеский" Миг-21, на Миг-23МЛД. расстояние до цели 6-8 км и так как скорости сближения нет, то нет и разрешенной дальности, а разогнатся быстрее ни он не я не можем - перейдем звук и разбудим мирно спящие села. Я спокойно думаю - вот крест в кольце. а ПРа нет - уйдет. И тут вижу, в переди загорается форсаж и он (ЗАЧЕМ-ТО! наверное вой "сирены", время погони и мысль, что 21 маневреннее, а 23 с крылом 72 быстрее толкнули его на это) делает петлю. У меня тут же появляется скорость сближения, загорается ПР и я делаю два зачетных пуска, при этом отклонение Кольца от Креста не более 2R (оценка отлично). Я еще и тормозил как мог для второго пуска. Не к месту сманеврировал


15/08/2005 [14:12:07]
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 39981
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Kõige parem arusaamiseks lääne vs vene avioonika on proovida kahte head lennusimulaatorit. Näiteks Falcon 4.0 (F-16) ja Flanker 2.0 (Su-27). Need mõlemad kasutavad detailideni aetud kabiini ja avioonia imiteerimist. Mõlema koostamisel on osalenud tegevlendurid ja autorid on ise lennu ajal kabiinis istunud.

Ütleks, et võrrelda pole seal midagi.

Su-27 puhul ei ole seal mingit imejuttu "jälgib 10 märki ja valib ise ohtliku". Ei valita seal midagi.

Paremal pool asub umbes 20x20 cm indikaator, kus kuvatakse sümbolitega "omad" (ümar märk) ja "vaenlased" (kolmnurkne märk").

Samaaegselt kuvatakse HUD peale iga märgi kohta horisontaalne kriips. Seejuures HUD peale oma-võõras ei tule.

Edasi (kauglahingus) nuppude abil ajad radari fookust imiteeriva nelinurkse kasti vastava kriipsu peale ja vajutad "zahvat".

Seepeale hakkab radar saatma vaid seda väljavalitud lennukit. Nii HUD kui indikaatori pealt kaovad muud sootuks, alles jääb üks märk HUD-il ja ekraanil radari pidevimpullsi imiteeriv kiirtekimp koos selle otsas oleva lennukiga.

Kui vahemaaa/kaugus vastab laskeulatusele, ilmub HUD peale kiri PR - pusk rasreshon. Ilma selleta tulistada ei saa. Eri tüüpi R-27 rakette tuleb selekteerida käsitsi.

Peale lasku (sama märgi pihta saab lasta rohkem kui 1 raketi) pead hoidma lennuki sellisel kursil, et vaenlane ei väljuks radari töötsoonist. Seejuures ei näe sa ümbritsevat olukorda ja manööverdada ei saa enne tabamust/lõplikku möödalasku. Pealegi suudab enamik R-27 mudeleid tabada kuni 7G manööverdavaid märke.

Radarit üles-alla tuleb suunata käsitsi ja tööpiirkond ei kata kogu lennuki esist ala.

Eriti primitiivne on radarihoiatus (vist SPO-15 Berjoza), mis määrab ohu allika vaid 45 kraadises sektori täpsusega, kõrguse sinu suhtes kõrgemal/madalamal) ning üldise kiirguse allika 6 eri tüübis (AWACS, lennuk, EWR jne). Seejuures ei suuda see eristada, kas neid "ohte" on üks või mitu ja kui kaugel need on. Samuti antakse raketi stardihoiatus alles siis (indikaator PUSK), kui rakett sabas on.

Indikaator ise on primitiivne lennuki pilt lampidega ja ei asu kohas, kus suure ülekoormuse all piloot seda näeb (üle 6 G tekib "tunnelnägemine", kus piloot peale HUD ümbruse ei näe).

Näiteks F-16 RWS tuvastab ka lennuki/raketi/radari tüübi, nende arvu ning selle, kas sa oled nende laskeulatuses või mitte. Selleks on NB! otse HUD kõrval 360 kraadine indikaator, kus kuvatakse sümboliga oht põhimõttel ohtlik/mitteohtlik (kaks ringi). Radari tüüpi järgi määratakse täpne oht (nt SA-2 korral ilmub sümbolile kiri "2") ning (NB!) kõrvaklappidesse andakse spetsiaalne helisignaal, mida piloot eristab ja 9G all. Näiteks õhutõrjekahuri radari korral tuleb pidev pinin. Ka oma lennukeid tunneb süsteem ära.

Põhimõtteliselt 6 AIM-120ga relvastatud F-16 vastu on isegi mitme vaenlase rünnak enesetapp. Natuke aega peale raketi starti asendub HUD peal kiri "A" (aiming) kirjaga "T" (tracking"). Sel hetkel hakkab raketi enda radar tööle. Siis võid ise ringi pöörata ja jalga lasta või valida järgmise märgi. Kõik toimub nagu lasketiirus.

Ja veel. Mig-29 ja Su-27 reedavad ned nt pilvede taustal paksu tossuga juba enne, kui nad radarisse ilmuvad (F-16 nii 90 km). Kõrguses on hea nähtavus ja jahtimiseks pole sellisel juhul üldse radarit vaja.

Nt Su-27 peal on väga ebamugav rünnaku all olla, sest väga raske on aru saada, kuskohast rakett tuleb, et oma manööverduvõimet kasutada (selleks tuleb ennast sättida kaarjoonele raketi kursiga risti).

Mis puudutab Jugoslaavia lennukeid, siis need lasti alla ilmselt sedasi, et piloot ei saanudki teada, mis teda tabas.

Kuskil Itaalia ranniku lähedal lendav AWACS avastas need kohe peale starti. Edasi sättis õhupatrull väljalülitatud radariga end õigesse kohta ootama, jäädes väljaspoole Mig radarite vaatevälja. AWACSi info kanti sidekanali kaudu üle lennukile ja tema indikaatorile ilmub pilt nagu tema radari nähtuna, ainult radar on väljas. AWACSi juhtnööride kaudu lähenetakse Mig-idele, jäädes neile märkamatuks. Laskeulatusse jõudes lastakse keskmaaraketid välja, kasutades AWACSi radaripeegeldust (AIM-7) või AWACSi antud suunamist (AIM-120). Mig piloot hoiatust ei saa, sest 20 km peale starti on NATO raketi mootor põlemise lõpetanud ja rakett lendab mööda ballistilist trajektoori, jätmata ühtegi suitsujälge. Mig piloodid näevad vaid Berjoza ekraanil vilkumas AWACSi hoiatust. Tabamise hetkel piloodid isegi ei manööverda, sest nad ei tea, mis toimub.

Samasugune võimalus on nt Su-27 ja A-50 vahel, niiet see pole ulmejutt.

Samas on mõlema vene masina lennuomadused päris head (Mig-23 ja Su-15 võrreldes lausa revolutsioon) ning neist saaks kahtlemata taeva valitsejad kui
-panna sinna normaalne avioonika
-panna sinna aktiivsed keskmaaraketid
-panna mittetossavad ökonoomsed mootorid
-parandada kabiini ergonoomikat, väljavaadet (panna raamideta klaas nagu F-16-l) ning info visualiseerimist tulenevalt lahingupidamise suurest pingest ja ülekoormusest tulenevast nägemise kadumisest, panna lenduriistmele väiksem peatugi (vaateväli), kaotada paljud lülitid ja analooginstrumendid
-kasutada neid AWACSi, mitte maapealse radari juhtimisel
-panna kabiini vastava oskusega lendurid.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 39981
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Panen siia mõningad pildid jutu illustreerimiseks

Vaenlasest hoiatamine kahel viisil

SPO-15 Berjoza (Su-27, Mig-29)
Pilt


F-16C RWR
Pilt

Selgitus - "16" on paarimehe F-16, "29" on laskeulatuse piiril olev Mig-29, "5" eespool on SA-5, "A" on madalsageduslik õhutõrjepatarei radar

Minuarust on kommentaarid liigsed. Mugavamat asja vist raske leiutada?
Kasutaja avatar
kaur3
Liige
Postitusi: 6199
Liitunud: 26 Juul, 2005 12:09
Kontakt:

Postitus Postitas kaur3 »

Kpt Trumm, tänud kena ülevaate eest!
Kasutaja avatar
denis23
Liige
Postitusi: 1961
Liitunud: 17 Okt, 2004 11:38

Postitus Postitas denis23 »

Tänud ka minu poolt, Kapten Trumm.

Aga kuidas HUD-i ja radari informatiivsusega, sest et teoreetiliselt, on võimalik kui nende interfeis on OK, siis põhimõtteliselt see ei ole otsustav puudus. Minu jaoks kõige suurim puudus vene hävitajatel see on see et neil puudub reaalselt väeosades kesmaa aktiivse-hominguga rakett. Kuigi RVV-AE (AA12) rakett on reaalselt olemas ning seda tarnitakse välismaale ekspordilennukitega, selle kasutamise võimalus tavalisel masinatel ei ole olemas, tõsi küll selle tekitamine ei ole keeruline.
Teine suur SU-27 puudus mina näen selles et rivimasinatel puudub sisseehitatud ECM jaam.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 39981
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Eespool oli juba juttu, et sellisel kujul ei saa lennata iseseisvalt, vaid sind peab toetama A-50 või maapealne radar.

Kogu raketi sihtimise ajal ei näe sa muud kui oma sihtmärki. Kui aga sihtimine kestab 1,5 min, siis vahepeal võib olukord kenakesti muutuda. Teine puudus on see, et radari skaneerimispiirkonna muutmiseks tuleb ise nuppe liigutada, suunates radari fookust soovitud piirkonda. See võtab aega ja kiires lahingus pole aega pusida, vaja on sellist infot, kus situatsioon on lennuki kabiinis kogu aeg nähtaval.

Ajakirjandus kirjutab tegelike omaduste pähe tegelikkuses soovunelmaid, on kõik lugenud, et Su-27 radar näeb ka selja taha jne jne. Tegelikult jamajutt.

Muidugi veel see asi, et AWACSi kasutamine suurendab lennuväe efektiivsust vähemalt 2 korda (so 2 lennuki efekt võrdub neljaga jne). Samapalju muudab asja ka aktiivsete segajate kasutamine jne jne jne.

Maismaal asuva radariga on lennukit võimalik suunata vaid rahuajal kuskil NL piiril, sõjaolukorras on radarid esimesed asjad, mis maa pealt pühitakse.

Samuti on maismaaradari vaateväli piiratud, eriti väikestel kõrgusel.

Kogu probleem on lennuki kasutamise filosoofia. Siiamaani kasutatakse vana paindumatut GCI süsteemi, kus operaator maa peal ütleb, millal pöörata ja millal lasta.

Lääs on ammusest ajast panustanud standalone võimekusele, kus lennuk on efektiive ka omapäi. Selleks on arendatud välja paremad radarid, infosüsteemid, hoiatusüsteemid, õhus tankimine jne jne.

Saksa Luftwaffe ei arvanud Mig-29-st suurt midagi, need sattusid naljahinna eest üsna varsti Poolale. Üks peamine probleem oligi radar - vahepeal oli Luftwaffes isegi lahinguformeering selline, kus Mig-29 lüli kohta lendas üks moderniseeritud F-4 kaasas, et teha radari töö ise ära.

Ise arvan siiski, et keerukates oludes on nn look-down võimalused neil masinail kaunis piiratud. Neil on jah pulse-dopler peal, aga asja ebaefektiivsusest annab selgelt tunnistust see, et relvastuses olevatel Su-27 ega Mig-29 ei ole radaril maapinna skannerimise võimalust, mis NATO masinatel on juba ammu-ammu. See piirab pimelendu ja õhk-maa võimet, samuti seab küsimuse alla selle, kui tõhus on ikka madallennul lendavate masinate avastamine, kui isegi staatilist maapinda skanneerida ei suudeta.

Lennuomadustest on väga head masinad, ehkki Mig-29 tuleb see ka suuresti võimsate mootorite arvelt, mis nõuavad palju kütust ja mis piiravad lahingukoormat - võrrelge Mig-29 koormat nt F-16 omaga....

Su-27 on ilmselt võimekam platvorm ja tänu elektrilisele distantsjuhtimisele ning ebastabiilsele plaanerile parema perspektiiviga.
Kasutaja avatar
denis23
Liige
Postitusi: 1961
Liitunud: 17 Okt, 2004 11:38

Postitus Postitas denis23 »

Ei no kõik on õige. Aga kas on näiteks SU-27 kogu kokpiiti pilt. Sest et SPO-15 (mis on selle süsteemi nimi) tegelikult ei ole ainuke koht kust lendur ammutab informatsiooni ümbrusest, seda isegi ilmselt 5% ei tule sealt. Kas on näited, esitleks HUD, siis radari ja siis optilise radari pealt?
Mis moodi informatsioon seal kajastatakse? Kas optilisest radarist on tolku?
Palun, siin on Su-27 kabiin. http://www.airliners.net/open.file?id=0 ... bl=COCKPIT
Seletage mulle kus on kõik need vidinad.
Mina omakorda näen HUD ja suurt ekraani kuhu ilmselt koondatakse kogu inffi..
matiair
Liige
Postitusi: 103
Liitunud: 10 Jaan, 2006 22:46
Kontakt:

Postitus Postitas matiair »

iga asi on tehtud millegi jaoks, lisade külgepookimine ei tee veel aerodünaamilisi omadusi paremaks. Lennukite võrdluses minu teadmist mööda ikka läheb võrdlusse kere ja tiib mitte elektroonika, mootor ja see mis moodi seda lennukit maalt või teisest lennukist juhitakse. Tõsi on see, et nii Mig i kui Su õhku tõusva kilo kohta vajatakse vähem energiat, seega tiib ja kere on paremad kui F-16 või F 15. Võrdlemiseks sobib kui kõrvuti panna maksimaalsed stardimassid (mtow) ja mootori võimsus.
Mootorid ja elektroonika jah ei jõua vene lenukitel USA toodangule lähedale ja sellega kaotatakse kogu eelis.
Kasutaja avatar
denis23
Liige
Postitusi: 1961
Liitunud: 17 Okt, 2004 11:38

Postitus Postitas denis23 »

Muidugi mis on vene lennukite eripäraks on võrdlemisi kõrge kaal. Su 27 on F-15 30% võrra raskem näiteks. Muidu, nii palju kui mul nüüd tuli meelde, SU-27 on võimeline korraga tulistada 2 sihtmärki, ning see sama displey ongi koos HUD-ga peamine infoallikas sellel lennukil. Nii et jäävad põhimõtteliselt kaks suurimat puudust: ECM jääma ning kaasaegsete keskmaarakettide puudumine.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 3 külalist