Lääne vs. idabloki lennukid

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
pwn13
Liige
Postitusi: 342
Liitunud: 20 Mai, 2014 15:49
Kontakt:

Re: Lääne vs. idabloki lennukid

Postitus Postitas pwn13 »

See on Vatla lennuväli. Enamjaolt kasutasid seda väetiselennukid.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 39981
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Lääne vs. idabloki lennukid

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Ma ei oska ei kinnitada ega ümber lükata. Selle Vatla lennuvälja kohta on netis ka andmeid, et see oli sõjalaevastiku oma. :dont_know:
Võibolla käib jutt eri kohtadest. Ma pole seda teemat endale kunagi vaevunud lõpuni selgeks tegema, räägin, mida kuulda oli.
Mida ma oma silmaga olen näinud - siis see varulennuvälja kraam oli ladustatud Uuemõisa lähedal asunud eraldi sõjaväeossa, kus seisid pikkades rivides Kraz tankurid, igasugu side- ja juhtimiskongid ning mägede kaupa neid perfoplaate. Seda väeosa valvasid siniste lõkmetega sõdurid, st merevägi see polnud.

Muidugi 20 m lai asfaltliba 3 km pikkuselt sai olla ainult ühe lennuki stardi/maandumisrada, sest lennukid pidi ise sealt sõitma kuskile põlla peale. Isegi 50-80 m laiustel radadel lennukeid ei hoitud.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
pwn13
Liige
Postitusi: 342
Liitunud: 20 Mai, 2014 15:49
Kontakt:

Re: Lääne vs. idabloki lennukid

Postitus Postitas pwn13 »

Raja kõrval mõlemal pool on seal siuksed paunad või kaares teed.
Peeter
Liige
Postitusi: 2506
Liitunud: 19 Veebr, 2006 20:12
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Lääne vs. idabloki lennukid

Postitus Postitas Peeter »

Ega see Vatla polnud ju ainuke selline koht. Täiesti korralik varurada/lennuväli koos paunadega mõlemal pool, ja seejuures kui mälu ei peta, siis paunadest viisid eraldi teed välja niimoodi, et stardi-maandumisrada ei kasutataks. Ma arvan, et Trumm nägi mingisugust varu-varu-varulennuvälja, mis oli juhtumiks kui tõesti tuleb põllapeale kuskile rada rajada. Loomulikult ka see põld oli siis varem selle arvestusega planeeritud. Samasugune kompleks nagu see Karula-Vatla oli ka Tartu-Jõhvi tee peal Mustvee all Ninakülast Kasepää ristist Tartu peale jääval sirgel. Mustvee all oli lihtsalt laiem ja massivsem, kui see Karula värk. Tundus, et see oli suuremate TU-16-22 ja IL-76-te jaoks, mis Tartus baseerusid. Rada oli veel aastaid nii heas seisukorras, nii raja laiuselt, pikkuselt kui võsa jne., et 1999-2000 sain seal veel Volvol pedaali põhjas 235 kätte, kurvist sisenemine lennurajale oli kiirusel nii ca130-140. 180-190 tuli lihtsalt, aga sealt edasi venis palju vaevalisemalt, uus142kW LPT. Kiirus käes algas kohe mahapidurdus.

NB! Nüüd olen üle 20 aasta vanem ja loen moraali: Tänav pole võidusõidurada!
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 39981
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Lääne vs. idabloki lennukid

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Nende meest ees, kes julgesid väljaspoole kõvakatet näiteks MiG-21 maandada, tuleks müts maha võtta, nende stardi- ja maandumiskiirused olid tänapäeva lennukitega võrreldes ikka suuremad ja jooksud ka palju pikemad (suurem võimalus millegi juhtumiseks). Jutt on seal kiirustest suurusjärgus 400 kmh.

MiG-21 omadusi illustreerib vast hästi tuntud Soome katselenduri Jyrki Laukkaneni kommentaar oma esimesest maandumisest MiG-21ga - "ei, ei - sellele postmargile (jutt oli lennuvälja suurusest) taolise raketiga maanduda küll pole võimalik" :P

Samas katselendurina sai ta väänata neid lennukeid rohkem kui tavapiloodile lubatud oli. Näiteks ütles vana, et tema suurim staatiline lennukõrgus oli üle 22 km (and "it was still climbing"), samas tehnilistes andmetes figureeris 18 km. Paljud asjad on antud turvavaruga ja selleks puhuks, et suures ja jagamatus lennuväes oli igasugu rahvast, kes oleks üle pingutades lihtsalt surma saanud.
Viimati muutis Kapten Trumm, 09 Veebr, 2023 13:24, muudetud 1 kord kokku.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
2korda2
Liige
Postitusi: 1580
Liitunud: 01 Juul, 2014 11:56
Kontakt:

Re: Lääne vs. idabloki lennukid

Postitus Postitas 2korda2 »

Eks neid sirgeid maantee lõike ole mujalgi. Näiteks Tõitoja-Häädemeeste vahel on 8km noolsirget teed. Kitsavõitu küll ja tänaseks tee ääred võssa ka kasvanud. Ei tea, kas oli kunagi ka mingil moel militaarotstarbelisust arvestatud.
Peeter
Liige
Postitusi: 2506
Liitunud: 19 Veebr, 2006 20:12
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Lääne vs. idabloki lennukid

Postitus Postitas Peeter »

No need "metsavahede sirged" on ikka suht kitsad ja ainult väikeste tiivakeste jaoks. See Karula lõik on/oli lihtsalt üks paunadega metsavaheline sirge, millelt on justkui tiba rohkem võsa maha võetud, aga ei enamat. Samas Mustvee oma oli selle kõrval ikka nagu lennuväli, kogu see praegune teekoridor oli siis üks lai asfaldilint. Seal oli ikka niimoodi, et kui nn. metsavahelt välja sirge peale said, siis oli ikka kohe üheselt aru saada, et vat nüüd oled lennuväljale sattunud. Järsku sai kaherealisest minimaalselt 4-ne. Tee oli nii lai, et 4 rea pealt kõrvuti võidu anda polnud probleemi, nagu Jägala omal.
Peeter
Liige
Postitusi: 2506
Liitunud: 19 Veebr, 2006 20:12
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Lääne vs. idabloki lennukid

Postitus Postitas Peeter »

Kapten Trumm kirjutas: 09 Veebr, 2023 13:13 Nende meest ees, kes julgesid väljaspoole kõvakatet näiteks MiG-21 maandada, tuleks müts maha võtta, nende stardi- ja maandumiskiirused olid tänapäeva lennukitega võrreldes ikka suuremad ja jooksud ka palju pikemad (suurem võimalus millegi juhtumiseks). Jutt on seal kiirustest suurusjärgus 400 kmh.
Maandumiskiirus märgitud suht tavaline 250 km/h :scratch:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-21
Landing speed: 250 km/h (160 mph; 130 kn)
Take-off run: 830 m (2,723 ft)
Landing run with SPS and brake parachute: 550 m (1,804 ft)

Vene keeles 21pf: Avalikel andmetel stardiks 430 meetrit ja maandumiseks 500 parašütiga.
https://aviamuseum.com.ua/ru/exposition ... 3-mig-21pf
Разбег/пробег: 360-430/420-500 м
Lemet
Liige
Postitusi: 19908
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Lääne vs. idabloki lennukid

Postitus Postitas Lemet »

No need "metsavahede sirged" on ikka suht kitsad ja ainult väikeste tiivakeste jaoks
Soomlased opereerivad nendelt "metsavahe sirgetelt" probleemideta F-18tega, mille tiivaulatus on 12,3 meetrit. Mis on märkimisväärselt F-16 üheksast meetrist rohkem. Või Jas-39 8,4 meetrist.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 39981
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Lääne vs. idabloki lennukid

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Peeter kirjutas: 09 Veebr, 2023 14:20
Maandumiskiirus märgitud suht tavaline 250 km/h :scratch:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-21
Landing speed: 250 km/h (160 mph; 130 kn)
Take-off run: 830 m (2,723 ft)
Landing run with SPS and brake parachute: 550 m (1,804 ft)
Vene keeles 21pf: Avalikel andmetel stardiks 430 meetrit ja maandumiseks 500 parašütiga.
https://aviamuseum.com.ua/ru/exposition ... 3-mig-21pf
Разбег/пробег: 360-430/420-500 м
[/quote]

Ei usu neid arve hästi. 250 võib olla muutuvnoolsusega masinal. 21 on aga rämedalt noolja ja pisikese tiivaga masin.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 39981
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Lääne vs. idabloki lennukid

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Lemet kirjutas: 09 Veebr, 2023 15:19
No need "metsavahede sirged" on ikka suht kitsad ja ainult väikeste tiivakeste jaoks
Soomlased opereerivad nendelt "metsavahe sirgetelt" probleemideta F-18tega, mille tiivaulatus on 12,3 meetrit. Mis on märkimisväärselt F-16 üheksast meetrist rohkem. Või Jas-39 8,4 meetrist.
F-18 muidu on masin, mille dünaamika on paljuski ohvriks toodud tekil kasutamiseks vajalikele omadustele nagu väike maandumiskiirus ja hea juhitavus väikestel kiirustel (sellest ka vähenooljas tiib LERX-idega). Ning hea püsivus suurtel kohtumisnurkadel.

Näiteks Pentagoni katse läbi suruda F-15 ja F-16 kasutamine lennukikandjal lükkas USA laevastik resoluutselt tagasi. Pimedal ööl suutlikkus maanduda kõikuvale paberlehele on väärtus omaette.

Samad omadused muidu soodustavad ka nende maanteekasutust.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9067
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Lääne vs. idabloki lennukid

Postitus Postitas Kilo Tango »

Kapten Trumm kirjutas: 09 Veebr, 2023 15:49 ...
Landing speed: 250 km/h (160 mph; 130 kn)
...
Ei usu neid arve hästi. 250 võib olla muutuvnoolsusega masinal. 21 on aga rämedalt noolja ja pisikese tiivaga masin.
F-104-l (mis oli tuntud oma keeruliste maandumisomaduste poolest) oli see üle 300km/h. Kuna MiG-21 oli lennatav ka igasuguste keskmisest madalama distsipliiniga harjunud tegelastele (vaata seda lennukit kasutavate riikide nimekirja - leiad terve nimekirja riikidest, kus distsipliin on harvaesinev nähtus), siis siinkohal ütleks, et see 250km/h on üsna piiri peal, et sedalaadi seltskond selle lennuki maandamisega üldse hakkama saaks. Eriti arvestades tõsiasjaga, et nimetatud kiirus on tegelikult üsna nobe.
Peeter
Liige
Postitusi: 2506
Liitunud: 19 Veebr, 2006 20:12
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Lääne vs. idabloki lennukid

Postitus Postitas Peeter »

400 km/h kiirusega maandumine 550 meetriga?
Või ikka 250-ga maandumine 550 meetriga?
Aga kui nii, siis nii... Tuleb wikit teavitada, et Trumm ütles, et ta ei usu seda numbrit.
pwn13
Liige
Postitusi: 342
Liitunud: 20 Mai, 2014 15:49
Kontakt:

Re: Lääne vs. idabloki lennukid

Postitus Postitas pwn13 »

eelmisel lehel olevad kordinaadid on jh vatla lennuka omad. laiendatud osa algab paremal pool asuvast teeristist ja on 3/4 sirge pikkusest. Lähedalt vaadates, näeb ära kus maalt puud on teele lähemal. Üks nendes paunadest tundub kinni kasvanud olevat vist (paremal tee risti pool). Või pani keegi need betoon plaadid pihta.
https://www.google.com/maps/place/58%C2 ... d23.805834
Kasutaja avatar
lamba-ants
Liige
Postitusi: 427
Liitunud: 25 Juul, 2022 14:48
Kontakt:

Re: Lääne vs. idabloki lennukid

Postitus Postitas lamba-ants »

Vatla maanteelennuväli ei erine oluliselt Piibe maanteel Jägala juures olevast, on ainult mõnisada meetrit pikem. Mõlemal läheb (läks) tee laiemaks ja kõrvalt mets maha võetud. Ka Jägala juures oli kaks "pauna", nüüdseks on Tartu poolne üsna kinni kasvanud, aga ortofotolt siiski aimatav.

Üks võimalik "põllulennuväli" oli Virtsu lähedal Esiveres, kus nüüd on tuulepark. 2002. aasta ortofotol on selline.
screenshot.png
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist