Vaatasin kitsarööpmelise raudtee ajalugu ja leidsin:
Liin sai alguse Rapla jaamast. Ehitatamist alustati 1928.a., liikluseks avati 01.12.1931.a. Suuremad jaamad olid Märjamaa, Vigala, Lihula ja Virtsu. Liin suleti liikluseks 26.05.1968.a., kuid lõik Raplast Raikülani töötas kuni 1971.aastani teenindamaks Raikülas asunud Nõukogude sõjavebaasi.
Sel ajal oli Rapla kandis tsiviilkaitsepolk, mis hiljem kolis Jõhvi (võib-olla just sel ajal -- kuni 1971. aastani?). Rapla edelaserval olid sõjaväelaste elumajad. Enamik "soome majakesi" on seal juba maha kistud. Ma ei tea, kus asusid seal selle polgu staap, kasarmud, autopark jms --- võib-olla Kuusiku (Ira) linnakus? Kuusiku pole Raikkülast eriti kaugel, sealne väeosa võis Raiküla jaama kasutada küll. Sel ajal oli vist ka Viljandi raudtee veel kitsarööpaline? Siis said nad seda pidi Tallinna.
Ühe allika kohaselt asus kusagil Raikküla lähedal Keila-Joa seniitraketibrigaadi 10. divisjon. Sellest ei tea ma muud, kui et vähemasti kaheksakümnendate aastate lõpul sellist divisjoni ei olnud.
Kapral Karu kirjutas:... kuni 1971. aastani... sel ajal oli vist ka Viljandi raudtee veel kitsarööpaline? Siis said nad seda pidi Tallinna.
Laiarööpmeline ehitati sellel lõigul mitte kitsarööpmelise asemele, vaid kõrvale, nimelt ida poole. Mingi aeg paari aasta jagu 1970ndate algul olid korraga käigus nii kitsas kui ka lai teineteise kõrval.
Muide, veel kümmekond aastat tagasi olid paljud kitsarööpmelise liiprid veel laiarööpmelise tee kõrval alles.
Valdo
[b][url=http://tinyurl.com/rattad]Eesti Jalgrattamuuseumi[/url][/b] looja ja eestvedaja
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk tn 9. Maist septembrini oleme avatud R,L,P 11-18, muul ajal kokkuleppel
Tutvustame jalgratta ajalugu eesti vaates, meie seitsmes saalis on välja üle 120 ratta
Mina olen näinud Raikkülast veidi Rapla poole betoonist raketikujulisi asju tee ääres vedelemas. Nüüdseks on külamees need endale hoovi peale tassinud, aga ega betoonraketid ei pruugi baasiga seotud ollagi.
Igati huvitatud sellest baasist (ning ka Kuusiku lennuvälja militaarajaloost)
AB
Rapla nn "Veneküla" (pärastsõjaaegsed Soome kilpmajad) on pärimuse järgi seotud ikka Kuusiku lennuväljaga. Kuigi, Raplast Märjamaa poole sõites võib näha, et Kuusiku omaaegne garnison (kasarmud (endine metsamajand) ning ohvitseride elamud, praeguseks ümberehitatud eramud)) on selgelt ümber lennuvälja üheskoos.
Mis puudutab raudteeharu Raikkülla, siis sellest pole midagi kuulda olnud. Isiklik arvamus on: kui oli tegu aastaga 1971, siis võis tegu olla NL raudteevägedede ajutise PMTB-ga Tallinn-Virtsu raudtee ülesvõtuks.
Betoonist "rakette" mäletan hästi, sest tee vanaema juurde viis neist mööda.
Vene sõjaväest saadud teadmiste põhjal võin öelda, et tegu on ebakindla pinnase (peaaegu ainult igikeltsa) tingimustes ehitatavate rajatiste vundamendikinnistitega (mitte vaiadega).
Jõhvi....? NL tsiviilkaitse varjend (punker) ehitati kiiruga ja lambist a-tel 1982-1984 vana hea õllejoomiskoha (Rapla alevi puhastusseadmete (Hotel 'Pistols'i ) ja Rapla KK staadioni kirdenurka. Valvas Balti laevastik.
Kuskil 1990 jäi kompleks ilma valveta ja levis kuuldus, et all on kogu ENSV valitsuse tarbeks lihakonserve ja punast veini. ...
Praegu asub samal kohal Rapla päästeameti depoo.