K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9122
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Kliimamuutustest

Postitus Postitas Kilo Tango »

Madis Reivik kirjutas:...
Tesla superakujaam Austraalias põles ju hiljuti suure leegiga mitu päeva..
...


Mitte terve jaam ei põlenud, vaid 1 plokk ca. 80-st, mis süütas ka teise ploki. Põlengu põhjuseks oli jahutusvedeliku leke, mis välja lülitatud plokis jäi tuvastamata.

Ka diiselgeneraatorid ning isegi tuulegeneraatorid põlevad ereda leegiga halbade asjaolude kokku sattumisel. Akusalvestusjaamadel ei ole mingit erilist eripära süttida. Kui jahutus feilib, siis lähevad kõik suured energiasüsteemid põlema. Nagu ka näiteks hüdrojaamad: https://www.bbc.com/news/world-asia-india-53861457
Madis Reivik
Liige
Postitusi: 3342
Liitunud: 20 Dets, 2019 13:30
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Madis Reivik »

Täna just üks asjasse väga puutuv isik rääkis liitiumakudega tõstukite ohutusnõuetest Soomes.

1) laadimine mehitatud valvega
2) lähedalasuv tuletõrje peab olema informeeritud ja varustatud keemiakaitseülikonnaga

Kindlustusfirmade seisukoht "liitiumtõstuk laos" olukorrale pidi olema pehmelt öeldes tõrjuv.

Liitiumisalvestusjaam põleb põhimõtteliselt, hüdrojaamal põleb õli. Kustutamine on hoopis eraldi teema - õlipõlengut saab kustutada, liitiumipõlengut... not so much.

Ega ma pole liitiumivastane, ma lihtsalt olen kõrgendatud ohutundega.
OLAVI
Liige
Postitusi: 1659
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas OLAVI »

Madis Reivik kirjutas:Täna just üks asjasse väga puutuv isik rääkis liitiumakudega tõstukite ohutusnõuetest Soomes.

1) laadimine mehitatud valvega
2) lähedalasuv tuletõrje peab olema informeeritud ja varustatud keemiakaitseülikonnaga

Kindlustusfirmade seisukoht "liitiumtõstuk laos" olukorrale pidi olema pehmelt öeldes tõrjuv.

Liitiumisalvestusjaam põleb põhimõtteliselt, hüdrojaamal põleb õli. Kustutamine on hoopis eraldi teema - õlipõlengut saab kustutada, liitiumipõlengut... not so much.

Ega ma pole liitiumivastane, ma lihtsalt olen kõrgendatud ohutundega.

Kui ressursse on vähe siis peab neid ohutusnõuetega hoidma.
EUs on ka elektrisõidukite remondil kohustuslikud ranged ohutusnõuded (alates remondis oleva sõiduki ohulindiga piiramisest ja teatud pistikute reaalselt tabalukuga lukustamisel ettenähtud kohtadesse ja nende lukkude võtmete haldamise korraldamine) aga Aasias, kus inimressurssi on külluses, selliste ohutustehnikanõuete kohta andmed puuduvad.
Ainuke asi, mis jagades paljuneb on teadmised.
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 4867
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: Kliimamuutustest

Postitus Postitas Gideonic »

Madis Reivik kirjutas:Kui vaid õnnestuks elektrolüüt fluorivabaks ja mittesüttivaks teha, siis oleks elu ilus.


Nature'is just värskelt avaldati artikkel kus üheks variandiks on - aendada see puuga :D

https://www.nature.com/articles/s41586-021-03885-6

No tegelt mitte päris, aga tselluloosist loodud polümer-torud mingis koosluses vasega. Artikli järgi kipuvad tahkispatareide elektrolüüdid olema keraamilised (ja seega haprad). Selle lahenduse puhul reklaamivad seda, et on elastne ja põrutustkindlam.

Kahjuks muidugi ei mainita sünopsises kitsaskohti (mida kindlasti on) ega ka seda millal võiks praktilist väljundit ootama. Igatahes on näha, et teema on "kuum" ja käib üsna aktiivne teadustöö.
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 4867
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Gideonic »

Elektriautode müük Hiinas viimastel aastatel, kvartali kaupa.

Oranžiga on välja toodud ID seeria (ehk siis VAG grupi toodang) mis peale Tesla ainuke arvestatavam tegija Läänest:

Pilt

sama graafik euroopast:
Pilt
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 4867
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Gideonic »

Kuuldused liitiumi lõppemisest tunduvad olevat tublisti liialdatud. Seal kus tekib nõudlus tekib ka pakkumine:

Geotermilise energia elektrijaamad hakkavad seda lähiajal kõrvalproduktina tootma päris muljetavaldavas koguses:

1. Saksamaal
2. Potentsiaalselt USAs (Kalifornias rohkem kui terve riik lähiajal vajab)
3. Uus meremaal

Ilmselt ka mitmel pool mujal. Jutt käib ikka sadadest tuhandetest tonnidest (kokku ilmselt üle miljoni) aastas. Võrdluseks praegu kevandatakse umbes 85 000 tonni aastas.

Üldiselt ei ole liitiumi ja boori termaalveest välja filtreerimine olnud kuluefektiivne, kuid uued tehnoloogiad on seda kiiresti muutmas.
Kasutaja avatar
Some
Liige
Postitusi: 4082
Liitunud: 11 Aug, 2008 9:25
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Some »

Et Eesti hakkab koostöös Lätiga uute vedukite hanget ette valmistama siis äkki peaks USA moodi elektriautodele üle minema?
USA maavägi plaanib saada kliimaneutraalseks 2050. aastaks, sõduritele hakatakse tutvustama klimatoloogia aluseid

https://forte.delfi.ee/artikkel/9590561 ... ia-aluseid
Kohalikud võrgud saavad ühenduda võimsamate võrkudega ja vajadusel saab neist lahti ühendada. Praegu uurib armee võimalust kasutada kohalike võrkude toiteks taastuvaid energiaallikaid ja loodussõbralikke salvestamisvõimalusi.

Teine suund on sõidukite üleviimine elektrimootorile. Aastaks 2035 on toetusüksuste sõidukipark, sealhulgas Chevrolet Tahoe ja Ford F-150, täielikult viidud elektrimootoritele. Mis puudutab taktikalisi sõidukeid (näiteks Hummerid), siis need tehakse aastaks 2035 hübriidseteks ja 2050. aastaks ka täiselektrilisteks.
nimetu
Liige
Postitusi: 7583
Liitunud: 25 Mär, 2016 21:16
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas nimetu »

Veokate puhul pole akudel põhinevad masinad mõistlikud (ulatus, kaal jne väga problemaatilised). Vesinikuga võib-olla. Aga kumbki tehnoloogia pole hetkel sellises staadiumis, et neid laialdaselt kasutusele võtta kaitseväes.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9122
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Kilo Tango »

nimetu kirjutas:Veokate puhul pole akudel põhinevad masinad mõistlikud (ulatus, kaal jne väga problemaatilised)...


Nii kategoorilised väited on naljakad. Eriti kontekstis, kus Caterpillar müüs äsja UPR-le 10 akutoitel vedurit: https://www.caterpillar.com/en/news/cor ... cific.html

https://www.progressrail.com/en/Segment ... Joule.html

Üldiselt jätaks sellised kalkulatsioonid äriinimeste teha. Küll nemad leiavad, mida saab ja mida ja mitte ja mis kuhu sobib.

EKV kontekstis ütleks, et kui tahetakse kütusekulusid alla viia, siis pigem hübriid, kuid kogu see elektrifitseerimine ja rohekampaania militaarkontekstis lähtub imho eeldusest, et sõda ei tule. Siinsele seltskonnale ei pea seletama, kui totter see mõte on.
nimetu
Liige
Postitusi: 7583
Liitunud: 25 Mär, 2016 21:16
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas nimetu »

Nii kategoorilised väited on naljakad. Eriti kontekstis, kus Caterpillar müüs äsja UPR-le 10 akutoitel vedurit:

10 veduri katseeksemplari?
Kuidas see üldse aku-elektrilistesse militaar-veoautodesse puutub? Me räägime ikkagi päris riviautode ostmisest (eeldatavalt 20 aastaks), mitte katsetamisest.
Kasutaja avatar
Some
Liige
Postitusi: 4082
Liitunud: 11 Aug, 2008 9:25
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Some »

Huvitav, kuidas akuautosid 20a konserveeritakse? Akud hapuks ei lähe vahepeal?
2korda2
Liige
Postitusi: 1596
Liitunud: 01 Juul, 2014 11:56
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas 2korda2 »

Some kirjutas:Huvitav, kuidas akuautosid 20a konserveeritakse? Akud hapuks ei lähe vahepeal?

Sõltuvalt akutehnoloogiast vaja aastas korra-paar laadida 80%ni ja kestavad väga hästi (sedasi laadides 20 aasta peale mahutavuse kadu kuni 5%). Elektronid tänapäeva akus kipuvad paremini säilima kui tänapäeva kütus paagis.
kana tagumik
Liige
Postitusi: 1870
Liitunud: 13 Mai, 2009 19:12

Re: Kliimamuutustest

Postitus Postitas kana tagumik »

praegu Fääri saate kandis põleb autolast, sh elektriautode jaoks akud. Meeskond evakueeriti ja laeva erivarustusega tõrjujad , sest uusi Liitium ioonakusid veega kustutada pole võimalik.

https://merendus.postimees.ee/7458140/elektri-porchede-li-ion-akud-ei-lase-atlandil-loomaval-laevapolengul-vaibuda#_ga=2.172580331.955443985.1636893635-291894604.1636893633maksuline. Loomulikult, erinevalt tuletõrjest, mida vedeleb igal pool, neid erivarustusega tõrjemehi on vähe ja kui neid akuõnnetusi hakkab tulevikus rohkem tulema, palju õnne.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9122
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Kliimamuutustest

Postitus Postitas Kilo Tango »

Kriku kirjutas: 30 Jaan, 2023 22:49 ... Nii et realistlikult võttes ei ole "roheliste" sisepõlemismootorite jaoks kuskilt kütust võtta ning paratamatult on lähitulevikus ees üleminek elektriautodele.
Seda on ka tobe otsida, sest elektrimootorist paremat mootorit pole olemas.
Kasutaja avatar
Marvin
Liige
Postitusi: 332
Liitunud: 25 Veebr, 2022 10:41
Kontakt:

Re: Kliimamuutustest

Postitus Postitas Marvin »

Kilo Tango kirjutas: 31 Jaan, 2023 0:19
Kriku kirjutas: 30 Jaan, 2023 22:49 ... Nii et realistlikult võttes ei ole "roheliste" sisepõlemismootorite jaoks kuskilt kütust võtta ning paratamatult on lähitulevikus ees üleminek elektriautodele.
Seda on ka tobe otsida, sest elektrimootorist paremat mootorit pole olemas.
Vaatenurga küsimus. Elektri kaasaskandmise energiatihedus ei ole vedelkütuse lähedalgi. Nii et kui ajamit ja kütust tervikuna vaadata, siis see elektri ilu kahvatub ära.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 4 külalist