K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
Dr.Sci
Liige
Postitusi: 3299
Liitunud: 30 Okt, 2015 11:59
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Dr.Sci »

Some kirjutas:Kaitseväel seisab ees rohepööre: https://epl.delfi.ee/artikkel/94575823/ ... briidautod
Ehk siis kasutama hakatakse taastuvenergiat, diiselautode asemel hakatakse eelistama hübriide ja diiselgeneraatorite asemel vesinikul töötavad PowerUp generaatorid.

Mingi osa mõistusest on siiski säilinud:
Kaitseväel on väga palju autosid ja muud liikuvat tehnikat. Mis puutub sõjalise otstarbega masinatesse, siis need kasutavad diislit ja nende puhul on raske midagi muuta. Näiteks ei saa kasutada biolisandiga diislit, sest kaitseväe masinaid peab saama isegi pärast pikalt seismist võtmega käivitada. Ent biolisandiga kütus ei kannata paagis seismist.


Energiast veel:
Ühe lüpsilehma aastasest sõnnikukogusest saab toota 200 kg rohegaasi, millega saab sõita kuni 5000 km.... mulle isiklikult oleks 7-8 lehma vaja, ja naisele ning lapsele kahe peale veel teist sama palju...
Jaanus2
Liige
Postitusi: 3810
Liitunud: 31 Mai, 2007 13:17
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Jaanus2 »

Sõnnik on tegelikult vilets biogaasi tooraine, igasugune rohi on parem. Selliseid rohumaid on meil palju, mida nagunii niita tuleb ja kus saadud rohuga midagi teha pole (jõeluhad näit., jõge pidi saaks ka transportida). Sakslastel on suured toetused ja nemad kasvatavad eraldi maisi (silo) biogaasi tootmiseks.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9067
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Kilo Tango »

Wright Electric hakkab 2MW mootorite ümber kuduma lähimaa reisilennukeid (800 km 186 reisijat). Lennuk ise ei ole eriti huvitav - näeb veider välja, aga mootor küll. Suudavad välja pigistada 10 kW/kg.

https://medium.com/@jeff_60994/wright-h ... cb01c2cfc6
karrvik
Liige
Postitusi: 349
Liitunud: 01 Veebr, 2007 12:43
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas karrvik »

Kaitseväe rohepööre.............et igale ajateenijale oma lehm?
voina k voinu, a obeb-po rasparjadku!
AMvA
Liige
Postitusi: 3517
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: EV energia ja julgeolek

Postitus Postitas AMvA »

Kilo Tango kirjutas:
Gideonic kirjutas:Elektriautode varjukülg:

https://insideevs.com/news/527874/volks ... -charging/


Sisepõlemismootoriga autod süttivad kordades tihemini kui elektriautod. Taandatuna identse kasutussageduse peale.


Võttes arvesse ka auto vanust, siis ma kardan et elektriautod põlevad suhtes autode hulka tihedamalt.
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 4853
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: EV energia ja julgeolek

Postitus Postitas Gideonic »

AMvA kirjutas:Võttes arvesse ka auto vanust, siis ma kardan et elektriautod põlevad suhtes autode hulka tihedamalt.

Vaevalt küll. Need on siiski üksikud eksemplarid ja tihti lapshaigustega uued mudelid. Lisaks ei tasu unustada et meedia kajastab praktiliselt kõiki elektriautode põlenguid. Bensiini puhul (vähemalt statistika järgi) väga harva..

Inimesed kipuvad ära unustama, et ka bensiin on tuleohtlik ja tavaautosid süttib üsna regulaarselt. USAs näiteks oli 2019. aastal üle 190 000 auto tulekahju.

Sõidetud miili kohta juhtub näiteks Tesladel tulekahjusid 10x vähem kui tavaautodel. Ja neid liigub USA teedel siiski juba umbes miljon.

Kui minna vähe demagoogiliseks ja tuua näiteks anekdootlike isiklikke kogemusi, siis ühel tuttaval süttis veel selle aasta veebruaris lihtsalt garaažis seisev auto:
Tuttavatest elektriauto omanikest (keda küll ka ainult mõned üksikud) pole keegi kuulnud kedagi, kellel oleks midagi põlema läinud.


Ehk siis tegelik murekoht ei ole mitte süttimiste tihedus (mis on siiski väga väga harva) vaid se, et elektriautosid on sisuliselt võimatu kustutuda.

Samas ka seda tõika välja toovad inimesed kipuvad tihti olema parajalt kahepalgelised. Täpselt sama oht varitseb meid enamvähem kõigi liitiumioon akudega seadmete puhul:
Nende seadmetega on inimestel aga reeglina rohkem kogemust ja seetõttu ka hirmu vähem - kuigi oht on täiesti olemas. Seetõttu olen korduvalt juhtinud väikeste sugulate tähelepanu, mitte laadida telefoni või arvutit voodi peal.

Ühesõnaga, kui su elektriauto akupank põlema läheb, on väga halvasti ja auto 100% mahakandmisele. Tõenäosus aga, et see juhtub on circa 10x väiksem kui tavaautol. Lisaks sellele on need juhtumid peaaegu erandituna pargituna, mitte näiteks õnnetuses.

Seda kõike arvesse võttes küll, korraldaks ise elektriauto parkimise pigem varikatuse alla, mitte garaaži, kui see just ei ole üleni kivist/betoonist ja tränist suht vaba.
AMvA
Liige
Postitusi: 3517
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: EV energia ja julgeolek

Postitus Postitas AMvA »

Kuidas need elektriautode akud käituvad, kui nad on arvestatava koguse aastaid vanad, talunud vibratsiooni, temperatuurimuutusi ja niiskust?
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 4853
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: EV energia ja julgeolek

Postitus Postitas Gideonic »

AMvA kirjutas:Kuidas need elektriautode akud käituvad, kui nad on arvestatava koguse aastaid vanad, talunud vibratsiooni, temperatuurimuutusi ja niiskust?


Kõik põlevad garanteeritult viimseni maha :D

Tõsisemalt rääkides, Eks see ole küsimus jah, praegu annab otsida autosid mis oleks 5+ aastat vanad ja samas juba mudelid mil akude temperatuuri korralikult haldama hakati (esimesed Leaf'id olid selles osas täiesti kohutavad).

Akude kvaliteet/kestvus sõltub paljudest teguritest. Alati ei lähe nii halvasti. Näiteks Bjørn Nylandil, kes testis 2013. a. Tesla Model S'i, mis on läbi sõitnud 350 000km. Aku vahetati küll kuskil 2014. a. 80 000 km peal ära (kuna kanuis varjane eksemplar ajast mil autol oli miljard häda). Sellegipoolest 270 000 kilomeetri ja 7 aastaga kaotas aku ainult 11% oma mahutavusest.

Samas on ka näiteid kus 2020. a. VW ID.3 kaotab aastaga 10% akust.

Õnneks on sel autol jälle 8-aasta ja 160 000 km garantii. Kui selle aja jooksul kukub aku mahutavus alla 70%, saad uue aku (mis muidu oleks nii €12 000 -15 000 laks).
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36340
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: EV energia ja julgeolek

Postitus Postitas Kriku »

Gideonic kirjutas:Nende seadmetega on inimestel aga reeglina rohkem kogemust ja seetõttu ka hirmu vähem - kuigi oht on täiesti olemas. Seetõttu olen korduvalt juhtinud väikeste sugulate tähelepanu, mitte laadida telefoni või arvutit voodi peal.
Ma olen ise ka sellele mõelnud, aga jõudnud järeldusele, et pole vahet, kui kivi- või metallpinnal ei lae.

https://www.youtube.com/watch?v=AAZ62tUtc0w
Lemet
Liige
Postitusi: 19908
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Lemet »

Tuttaval õnnestus oma elamine sel kombel Rootsis sõna otseses mõttes maha põletada (Issand olgu kiidet kindlustusfirmade eest). Peale seda hoian kõik laadijad võimalust mööda ühe pikenduse otsas ning kontrollin alati kodust lahkudes, et need igat sorti laadijad voolust väljas oleksid...
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 39981
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Kuna meil elektriautode osade allhange tuleb Hiinast, siis pole ka midagi imestada.
Mina käin hommikul enne kodust tööle minekut elamise läbi ja eemaldan vooluvõrgust kõik Made in China USB laadijad, mida lapsed sinna jätnud on.
Tihti on need püstitulised.

Uued fossiilautod ei põle naljalt midagi. Arvan, et nende põlenud konventsionaalsete autode statistikast annavad enamuse vanad rondid ja enamuse põlemise põhjuseks on kööginoaga elektritööde tegemine või vanusest riknenud isolatsiooniga juhtmestikud. Osa firmad proovisid vahepeal olla nii "loodussõbralikud", et paigaldasid autodele biolaguneva isolatsiooniga juhtmeid, mis lagunesid juba garantiiajal (nt Mercedes).
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Walter2
Liige
Postitusi: 3955
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Phuket
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Walter2 »

Kapten Trumm kirjutas:Mina käin hommikul enne kodust tööle minekut elamise läbi ja eemaldan vooluvõrgust kõik Made in China USB laadijad, mida lapsed sinna jätnud on.
Tihti on need püstitulised.

Selleks tehakse elamisse eraldi kaitsme alt lülitatav pesade ahel kilpi kui kodust lahkutakse või vaja kiiresti (äike, veeavarii vms) kriitilised tarbijad võrgust lahutada.
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9067
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Kilo Tango »

Kapten Trumm kirjutas:Kuna meil elektriautode osade allhange tuleb Hiinast, siis pole ka midagi imestada.
...


Täpsemalt. Millised firmad teevad elektriautodele allhanget Hiinast ja kuidas see on seotud põlengutega? Minu teada peale CATL akude sealt suurt muud midagi ei osteta, kuid võin eksida. Kontrollerid ja mootorid tulevad enamasti ikkagi tsiviliseeritud maailmast. Tesla toodab ka Hiinas, kust eksporditakse masinaid ka Euroopasse, kuid minu teada on see nii värske teema, et ühtegi põlengut sellega seoses küll ei tohiks olla.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9067
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Kilo Tango »

Liitium-väävel akud tulemas ca. 3x suurema eneriatihedusega: https://www.greencarcongress.com/2021/0 ... lyten.html
teeline35
Liige
Postitusi: 1534
Liitunud: 11 Apr, 2010 9:21
Asukoht: LÄÄNEMAA
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas teeline35 »

teeline35 kirjutas:
...Need sõnad kehtivad ka akf Kilo Tango kohta, kes iga arendaja ja müügimehe juttu või kirjutist kohe kohe tootmisküpseks saavate või isegi tootmis algusfaasis oleva uue tehnoloogia kohta puhtaks kullaks peab!
...


Eh, mis, kus millal? Ei ole sellist süüdistust küll ära teeninud, kui kodanik just näpuga minu konkreetsete sõnade peale ei näita.
Aga palun;
Liitium-väävel akud tulemas ca. 3x suurema eneriatihedusega: https://www.greencarcongress.com/2021/0 ... lyten.html
Võtame selle artikli lahata.
Lyten, an advanced materials company, introduced its LytCell EV lithium-sulfur (Li-S) battery platform. The technology is optimized for the electric vehicle market and is designed to deliver three times (3X) the gravimetric energy density of conventional lithium-ion batteries.
Selle asjaga on klaar. Peaks mahutama kolm korda rohkem elektrit kui hetkel tarvituses olevad Liitium ioon patareid, aga;
Lyten says that its 3D Graphene-based Li-S architecture has the potential to reach a gravimetric energy density of 900 Wh/kg, which would significantly outperform both conventional lithium-ion and solid-state batteries if achieved.
Mina oma puuduliku inglise keelega loen välja, et nende väljatöötatud Liitium-väävel patareidel on potensiaali mahutada 900Wh/kg kui seda õnnestub saavutada. Edasi lubatakse tootma hakata 2025-2026, aga
Critical to Lyten’s battery breakthrough was the development of Lyten 3D Graphene, a novel three-dimensional graphene material platform that took years to refine.
pole kindel, et 3D grafiit materjalist platvorm nii pea muutub selliseks nagu oodatud. Pluss veel tootmistehnolooogilised probleemid. Hea kui kümne aasta pärast tulevad turule, aga võib-olla mitte kunagi. Asi võetud hästi kokku kommentaaris;
Lyten says that its 3D Graphene-based Li-S architecture has the potential to reach a gravimetric energy density of 900 Wh/kg'

Rather less talk about 'potential' and some actual figures on present energy density would be appreciated.

It sounds as though they are still at the cell level, not the pack level Toyota are at, and so have not really had to tackle the issues of how to mass produce the batteries in a dry environment.
Parem vähem kõneleda potensiaalist ja rohkem tegelikest saavutustest energia tiheduse alal oleks väga hinnatav. Paistab, et Lyten toimetab alles elemendi tasemel ja pole jõudnud veel tegeleda akupakkidega ning tegelikult tootmisprobleemideni pole veel jõutudki.
Vabandust vaba tõlke pärast. Mu Inglise keel nii hea ka pole :oops:
(Üli)koolitamata,aga lugeda kirjutada mõistan.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Bing [Bot] ja 3 külalist