K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9068
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Kliimamuutustest

Postitus Postitas Kilo Tango »

Marvin kirjutas: 31 Jaan, 2023 9:12
Kilo Tango kirjutas: 31 Jaan, 2023 0:19
Kriku kirjutas: 30 Jaan, 2023 22:49 ... Nii et realistlikult võttes ei ole "roheliste" sisepõlemismootorite jaoks kuskilt kütust võtta ning paratamatult on lähitulevikus ees üleminek elektriautodele.
Seda on ka tobe otsida, sest elektrimootorist paremat mootorit pole olemas.
Vaatenurga küsimus. Elektri kaasaskandmise energiatihedus ei ole vedelkütuse lähedalgi. Nii et kui ajamit ja kütust tervikuna vaadata, siis see elektri ilu kahvatub ära.
Sedan'd küll, kuid:
1. Elektrimootor on niivõrd kõrgelt sisepõlemismootorist üle, et see kompenseerib ca. poole tiheduse puudujäägist
2. Akut on lihtsam pakendada, mistõttu võib see küll rohkem ruumi võtta, kuid see ei avalda sõiduki arhitektuurile nii suurt mõju
3. Tulemus on see, et paremate näidiste läbisõidud ulatuvad üle 700km
4. Akude energiatihedus kasvab iga uue mudeliga. Samas hind salvestatava kWh kohta langeb

Nii, et elektriautodele üleminek lähitulevikus vähemalt sõiduautode osas on täiesti paratamatu (rekkad on teine teema) mitte regulatiivsetel põhjustel, vaid selle pärast, et tavakodaniku vaatest tõmbab elektriauto sisepõlemismootoriga autole peaaegu igast asendist mütsi kandadeni pähe (üksikud erandlikud kasutusjuhtumid välja arvata). Aga selle jaoks on meil teine teema ja modede lahkel abil kolivad viimased postitused ka sinna.
Madis Reivik
Liige
Postitusi: 3307
Liitunud: 20 Dets, 2019 13:30
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Madis Reivik »

Elektriautodele üleminek nõuab vähemalt Eestis ca 2x võimsamat elektrivõrku. See ei ole just väike investeering ja lisaks peab seda tegema riiklik ettevõte, nii et see võtab 1000 aastat aega.
Kasutaja avatar
Manurhin
Liige
Postitusi: 5166
Liitunud: 09 Jaan, 2007 0:05
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Kliimamuutustest

Postitus Postitas Manurhin »

https://jarvateataja.postimees.ee/77018 ... -000-eurot
Vot siis. Sama raha eest saaks juba kaks uut Daciat. Ega vist asjata öelda, et elektriauto väljalasketoru pole küll auto küljes, aga see-eest on see õige jäme.
Kirves pole mänguasi, raiuge see omale pealuu sisse!
"Suured inimesed on ikka tõesti imelikud," ütles ta endamisi lihtsal moel, kui ta oma teekonda jätkas.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9068
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Kliimamuutustest

Postitus Postitas Kilo Tango »

Manurhin kirjutas: 31 Jaan, 2023 13:32 https://jarvateataja.postimees.ee/77018 ... -000-eurot
Vot siis. Sama raha eest saaks juba kaks uut Daciat. Ega vist asjata öelda, et elektriauto väljalasketoru pole küll auto küljes, aga see-eest on see õige jäme.
See on üks esimesi enam-vähem sõidetavaid elektriautosid, mis turule tuli. Selle ja tänapäevast elektrikate vahel haigutab terve kuristik. Korraliku jahutusega akupakid kestavad märksa kauem. Kohe kõvasti kauem. Saati, et ka akude mahtuvused on suuremad ja aku arvuti saab koormata laadimisel elemente ühtlasemalt. Kui iga kord aku silmini täis laadida, siis langeb aku mahtuvus kiiremini.
Kasutaja avatar
Manurhin
Liige
Postitusi: 5166
Liitunud: 09 Jaan, 2007 0:05
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Kliimamuutustest

Postitus Postitas Manurhin »

Kilo Tango kirjutas: 31 Jaan, 2023 15:54 Korraliku jahutusega akupakid kestavad märksa kauem. Kohe kõvasti kauem.
Aga kui kaua? Kas vähemalt 20-30 aastat peavad hea peremehe käes vastu ehk siis vastavalt omaaegse Lada või Mosse eluea?
Kirves pole mänguasi, raiuge see omale pealuu sisse!
"Suured inimesed on ikka tõesti imelikud," ütles ta endamisi lihtsal moel, kui ta oma teekonda jätkas.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9068
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Kliimamuutustest

Postitus Postitas Kilo Tango »

Manurhin kirjutas: 31 Jaan, 2023 18:27
Kilo Tango kirjutas: 31 Jaan, 2023 15:54 Korraliku jahutusega akupakid kestavad märksa kauem. Kohe kõvasti kauem.
Aga kui kaua? Kas vähemalt 20-30 aastat peavad hea peremehe käes vastu ehk siis vastavalt omaaegse Lada või Mosse eluea?
Suvaline guugeldamine: https://ev-lectron.com/blogs/blog/how-l ... 0per%20day.
Tesla car batteries can last for 300,000 to 500,000 miles, or 1,500 battery cycles. That’s around 22 to 37 years if you’re driving 40 miles per day.
Teine suvaline guugeldamine: https://www.uetechnologies.com/tesla-battery-life/
According to a study of 286 Tesla car owners, these fantastic vehicles lose around 5% of their power every 50,000 miles. Also, Tesla cars can exceed 150,000 miles before losing 10% of their starting battery life. So, for its life, expect the battery to last for at least 300,000 to 500,000 miles.
Miks Tesla näitena? Sest Tesla oli esimene, kes integreeris akusse korraliku temperatuuri juhtimise. Sestap on neil ka kõige pikem ajalugu ja selle põhjal kõige lihtsam mingit statistikat teha. Vanade iMiev-de ja Leafide põhihäda ongi aku jahutuse puudumine või puudulikkus, mistõttu vananevad akud kiiremini, kui nad peaksid. Leafidele on muide olemas ka täiesti korralikud kolmanda osapoole asendusakud, mis kestavad kauem (väidetavalt), kui Nissani omad. Lähim selliste paigaldaja on Soomes. Kui asendust ei taha, saab ka (pagasiruumi arvelt) tellida lisaaku laiendusena.
Kasutaja avatar
MadMan
Liige
Postitusi: 1958
Liitunud: 23 Veebr, 2005 19:33
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Kliimamuutustest

Postitus Postitas MadMan »

Ja läkski täpselt nii nagu ma ennustasin: Saksamaa ja veel neli liikmesriiki võtavad tagasi oma nõusoleku keelustada sisepõlemismootoriga sõidukid aastaks 2035.
At the time of writing, at least five member states have indicated they will not back the law.

A meeting to ratify the legislative proposal scheduled for today (7 March) – seen as a mere formality – has been cancelled. No new date has been proposed yet.
https://www.euractiv.com/section/transp ... ommission/
https://www.euractiv.com/section/road-t ... ngine-row/
Vihkad Eestit? Vali Reformierakond.
Kasutaja avatar
Some
Liige
Postitusi: 4050
Liitunud: 11 Aug, 2008 9:25
Kontakt:

Re: Kliimamuutustest

Postitus Postitas Some »

Mõistlik otsus. Panustama peaks infrasse, ehk siis sisepõlemismootorid peaks loomuliku konkurentsi tingimustes välja surema. Ja igalepoole pole mõistlik võimast elektritaristut rajada - mägedesse või hõredalt asustatud metsamassividesse jne...
Leo
Liige
Postitusi: 3302
Liitunud: 27 Dets, 2006 20:35
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Kliimamuutustest

Postitus Postitas Leo »

Seda oligi oodata, akf Some poolt loetletud põhjustel ja see nimekiri ei ole kindlasti lõplik. Üks suuremaid tegureid on kindlasti seegi, et Saksa ei kavatse lasta oma autotööstust ise põhja.
Kasutaja avatar
wolfgang
Liige
Postitusi: 732
Liitunud: 28 Dets, 2008 22:44
Kontakt:

Re: Kliimamuutustest

Postitus Postitas wolfgang »

Paistab, et keegi "täiskasvanu on tuppa astunud"(kui nüüd ühe teise foorumi autoriteetse kasutaja terminoloogiat kasutada). Ma mõtlesin, et tehakse veidike pehmemalt. No, et segatakse mingi lisand diislisse ja see pole enam fossiilkütus vaid süsisnikuneutraane vms.. Või et mingi knifiga nimetatakse sisepõlemismootorid ümber, mingiks muuks a la hõõgniidiga lambipirnid muutusid elektriküttekehadeks. A, et kohe otsene konfrontatsioon... ei oodanud. OT: Toyota teatas ka paar kuud tagasi, et nemad ei suuda niipea sisepõlmise põhistest jõuallikatest loobuda. Ometi kõvad rohe purjetajad.
_dumbuser_
Liige
Postitusi: 1972
Liitunud: 14 Jaan, 2011 0:37
Asukoht: Viimsi
Kontakt:

Re: Kliimamuutustest

Postitus Postitas _dumbuser_ »

Ma olen aru saanud, et siiamaani ei ole olemas mitte ühtegi lähedast ollust diiselküttele. Sellel on säilitamise ning energiasisalduse koha pealt kõige "suurem number" hetkel teada olevatest lahendustest. Akudega võib mürada palju jaksatakse aga see energiahulk mis sinna sisse toppida hakkab laadimisjuhtme paksust mõjutama. Samuti on see aku lihtsalt energia ühest kohast teise tassimise vidin. See pole küll kuskilt otsast ei roheline, sinine, ega mingi muu värv. Aga sellest nad aru ei saa, et sinna aku sisse tuleb ka kuskil see energia ajada. Üldiselt on selle asja nimi füüsika. Aga enamus rohelisi, ei ole vist mitte kunagi mitte üheski füüsikatunnis käinud. Nad ei ole võimelised tegema mitte midagi muud peale korrutamise "roheline ..." Oleks nad päriselt midagi muuta tahtnud siis tegeleks keegi näiteks mobiilse tuumareaktoriga, prooviks mingit moodi tekitada fotosünteesi laadset asja või kasvõi üritaks leida lahendust kuidas gravitatsioon nö tagurpidi tööle panna.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9068
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Kilo Tango »

_dumbuser_ kirjutas: 08 Mär, 2023 17:30 ... Aga enamus rohelisi, ei ole vist mitte kunagi mitte üheski füüsikatunnis käinud. Nad ei ole võimelised tegema mitte midagi muud peale korrutamise "roheline ..." Oleks nad päriselt midagi muuta tahtnud siis tegeleks keegi näiteks mobiilse tuumareaktoriga, prooviks mingit moodi tekitada fotosünteesi laadset asja või kasvõi üritaks leida lahendust kuidas gravitatsioon nö tagurpidi tööle panna.
Kallikene, just füüsika pärast sellise jamaga ei tegeletagi. Aku, nagu ka kütusepaak, on tõepoolest energia varundamie vahend, mida saab kaasas kanda. Aga elektriauto point ei ole akus. Keerukus on akus. Point on ikkagi selles, et elektrimootor muundab energiat liikumiseks ca. 90% tõhususega (ja seda peaaegu kõikides töörežiimides). Samal ajal on diiselmootori maksimum kusagil 50% ringis. Samas selle tõhususeni ei pruugita näiteks linnas liikudes üldse kunagi jõudagi.

Muidugi on diislit raske asendada. Selle kohta on meil lõputult postitusi ühes teises teemas (kuhu moded võiksid siit ka kogu selle autojutu kolida). Aga valdav enamus eraisikuid saavad oma autodega elektritoitel väga kenasti hakkama. See ongi oluline.

Pakun, et alternatiiv sellele keelule saab olema vana hea Euroopalik "kui ei taha, maksustame" sorti poliitika. Mis jätab alati müüjale ja ostjale alternatiivi. Ehkki senisest kallima.
nimetu
Liige
Postitusi: 7571
Liitunud: 25 Mär, 2016 21:16
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas nimetu »

Ma arvan, et probleem polegi nii hull sõiduautode kuivõrd rasketehnika puhul. Veoautodel, laaduritel, traktoritel, metsamasinatel jne pole lihtsalt hetkel tõsist (juba tootmises) alternatiivi pakkuda ning nende arendamine võtab veel palju aastaid. Alles näiteks vaatasin, et esimesed kergema klassi elektrilised metsatraktori prototüübid on ilmunud. Nende tööaeg ühe laenguga on 2 tundi. Sedasi võib metsatööstuse üldse koomale tõmmata. Neid sektoreid, mis sõltuvad vanast heast diislist, on väga väga palju. Ma ei kujuta ette kuidas kõik need probleemid lahendatakse kui juba sõiduautodega on raskusi.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36346
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Kriku »

Rasketehnika sisepõlemismootoreid pole keegi kavatsenudki ära keelata. 2035. aasta jutt oli kogu aeg sõiduatodest.
nimetu
Liige
Postitusi: 7571
Liitunud: 25 Mär, 2016 21:16
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas nimetu »

Ma pole seda väitnudki. :)
Lihtsalt räägin, et kui isegi sõiduautodega on energiakandjate üleminek niivõrd keeruline, siis CO2 vähendamise eesmärke silmas pidades on teised sektorid veelgi raskemas seisus. Aastaks 2030 55% taseme saavutamiseks on ju igal pool seda vaja vähendada. Ilmselgelt on võetud ebarealistlikud eesmärgid ja praegune tehnoloogiline tase ega tööstus pole selleks väljakutseks valmis.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline