Tachikawa Ki-77 lugu
Postitatud: 15 Aug, 2007 23:03
Tegin "kes millega tegeleb" teemas paar posti Ki77 valmimise kohta. Nüüd tekkis mõte teha sellest eraldi teema.. lennukeid ei kohata siin just liiga tihti. Niisiis veidi tutvustuseks:
Tachikawa Ki77 lugu saab alguse projektist, mille nimeks sai alguses A-26. Projekti suunas kohaliku ajalehe idee tähistada Jaapani impeeriumi 2600. aastapäeva aastal 1941. Ja selle tähistuseks pidi saama peatusteta lend liinil Tokyo - New York. Jooniste ja lennuki teostusega hakkas tegelema firma Tachikawa Hikoki K.K. Projekt aga venis ja peagi oli selge, et õigeks ajaks ei suudeta lennukit valmis ehitada. Alanud sõda aga peatas kogu tegevuse selle projekti kallal ja pooleli jäänud lennuk pandi lattu seisma.
1942 aasta keskel võeti aga projekt uuesti käiku. Seekord eesmärgiga sooritada eriülesannetega lende Jaapani ja Saksamaa vahel. Lennukile anti militaartähiseks nüüd Ki-77 ja selle esmalend toimus 1942 aasta lõpus.
Esimene lend Tokyost Berliini pidi teoks saama 1943 aasta suvel, kuid lennuk läks India ookeni kohal kaduma. Hiljem teatas RAF, et oli samal ajal tulistanud alla tundamatu Jaapani lennuki...
Üldse tehtigi neid lennukeid kaks tükki ja järgmine lend toimus alles 1944 juulis, seekord aga eesmärgiga sooritada rekordlend. Sõja tingimustes aga rekordeid ei registreeritud ja ka lennu reit sai kummaline. Nimelt pidi lennuk tiirutama u 500 miiliseid ringe Korea piiri lähedal, eemal sõjategevusest.
1944 juulis startis Ki-77 kuue meeskonnaliikmega pardal, kaasas kütust 3052 gallonit. Lennu alguses kadus autopiloot ja probleeme oli ka kabiini tihedusega, pannes sedasi meeskonna kõvasti vaeva nägema. Aga 19 mainitud ringi hiljem oligi täis enam kui 10000 miili ja peale 57 tundi ja 11 minutit kestnud lendu maandus Ki-77 (või seekord siis jälle A-26) õnnelikult, olles sooritanud rekordi, mis aga jäigi registreerimata.
Paakides järgi olnud 200 galloni kütusega oleks saanud lennata veel aga üle 1000 miili.
Veel on huvitav fakt, et esimest korda lennati New Yorgist Tokyosse alles 1975 aastal ja tookord oli lennu sooritanud Boeing 747SP pardal ka
kunagise A-26 projekti juhtfiguur Dr. Hidemasa Kimura.
Nüüd aga paar sõna mudelist kah:)
Siin on siis näha mis tuleb lagedale kui Planet Modelsi karp avada.
http://www.modelingmadness.com/scotts/a ... t/016a.jpg
Pöörake tähelepanu kere seinte paksusele.. sellest unustasin ise pilti teha. Lihvimist jagus, sest akende juurest oleks see eriti pahasti silma paistnud.
Lisaks on kaasas vaid kaks istet ja veerand kabiini põrandat. Kuna infot ja pilte selle lennuki kohta on VÄGA vähe, siis sisu ehitamisel polnud just paljule toetuda. Siinkohal suured tänud Immelmannile ja tema raamatukogule selles osas:)
Kuna sisu jääb näha väga minimaalselt siis väga peeneks pole justkui ka mõtet minna. Siin siiski paar pilti sisu tegemisest
http://www.emmk.ee/kalle/models/ki77/P12.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/ki77/P15.jpg
Tiibadel puudusid igasugused panel lined ja need tuli ka ise sisse uuristada..siin esimene katsetus vs tiib karbist
http://www.emmk.ee/kalle/models/ki77/P24.jpg
Aga kui kere kokku ja tiivad külge said (tiibadele tegin ka pikematest kruvidest lisa toetus talad, et asi ainult liimile lootma ei jääks)
siis... te vaadake vaid milline ulatus! Mõni ime siis, et sellise kere ja tiibadega lennuk üle 16000km õhus püsis
)
http://www.emmk.ee/kalle/models/ki77/P22.jpg
Peale seda sai aimu, et sellest tuleb siiski üks väga ilus ja elegantne lennuk tõesti. Aga tööd on veel palju palju ees.
Mõningad detailide jooned on siiski kerele tehtud ka tootja poolt. Aga kole madalad. Kui püüdsin sabaosa veidi üle käia, jõudsin lõpuks niikaugele et lõikasin kõik lahti ja tein ise nagu siin näha.
http://www.emmk.ee/kalle/models/ki77/P19.jpg
Ja üsna pea oli selge, et sama tuleb teha ka tiibadega...likuvad osad said lahti lõikamisel tugevalt kannatada. Kuna mudeli epo on päris pehme ja kohati leidub ka sisemisi pragusi. Liikuvate osade taastamine pole veel alanud..siin aga poolik tiiva serv sealt kuhu pevad need tulema:
http://www.emmk.ee/kalle/models/ki77/P18.jpg
Ja ühesõnaga pahtlit, lihvi, lõikamist, pahtlit, lihvi jne... siit veel pilte veidi
http://www.emmk.ee/kalle/models/ki77/P20.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/ki77/P25.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/ki77/P26.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/ki77/P27.jpg
Teip lennuki kerel on selleks, et ülemise liitekoha elu veidi kergendada. Olen seina üpris õhukesks lihviud ja ei ole kindel kui kaua see hoiab ilma toeta kui mässan ja rassin.
Akende maskimiseks kasutan väga tugevat reklaamkilet (see valge) mis talub nii mõndagi..saab vabalt veits pahtlit peale ajada ja kannatab ka lihvimist päris kaua.
Siin on aga näha kuidas peab veidi valesti tehtud osi tõstma ja toestama, et mootori katted kuidagigi sobiks ja ratta koopast mootor ei paistaks:
http://www.emmk.ee/kalle/models/ki77/P17.jpg
Ka rataste gondlid oli algselt väga paksud ja tahtsid kõva lihvi.
Ja siit mõned näited kui palju oli vaja õhemaks võtta. Kõrvuti on mootori kate otse karbist ja pärast lihvimist...
http://www.emmk.ee/kalle/models/ki77/P90.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/ki77/P95.jpg
Ka tuli lahti lõigata tuulutusribid jne...
Ühesõnaga töö käib ja vaikselt edeneb, aga juba ammu võib öelda, et selle mudeli näol on tegu u 600 eeguse toorikuga. Aga mis teha, osad epokad vist ongi sellised. Ise loodan ja usun et valmis asi on seda väärt.Kuigi esimene vasikas (siis epo minu jaoks) pidi teadagi kuhu minema:))
Kk
Tachikawa Ki77 lugu saab alguse projektist, mille nimeks sai alguses A-26. Projekti suunas kohaliku ajalehe idee tähistada Jaapani impeeriumi 2600. aastapäeva aastal 1941. Ja selle tähistuseks pidi saama peatusteta lend liinil Tokyo - New York. Jooniste ja lennuki teostusega hakkas tegelema firma Tachikawa Hikoki K.K. Projekt aga venis ja peagi oli selge, et õigeks ajaks ei suudeta lennukit valmis ehitada. Alanud sõda aga peatas kogu tegevuse selle projekti kallal ja pooleli jäänud lennuk pandi lattu seisma.
1942 aasta keskel võeti aga projekt uuesti käiku. Seekord eesmärgiga sooritada eriülesannetega lende Jaapani ja Saksamaa vahel. Lennukile anti militaartähiseks nüüd Ki-77 ja selle esmalend toimus 1942 aasta lõpus.
Esimene lend Tokyost Berliini pidi teoks saama 1943 aasta suvel, kuid lennuk läks India ookeni kohal kaduma. Hiljem teatas RAF, et oli samal ajal tulistanud alla tundamatu Jaapani lennuki...
Üldse tehtigi neid lennukeid kaks tükki ja järgmine lend toimus alles 1944 juulis, seekord aga eesmärgiga sooritada rekordlend. Sõja tingimustes aga rekordeid ei registreeritud ja ka lennu reit sai kummaline. Nimelt pidi lennuk tiirutama u 500 miiliseid ringe Korea piiri lähedal, eemal sõjategevusest.
1944 juulis startis Ki-77 kuue meeskonnaliikmega pardal, kaasas kütust 3052 gallonit. Lennu alguses kadus autopiloot ja probleeme oli ka kabiini tihedusega, pannes sedasi meeskonna kõvasti vaeva nägema. Aga 19 mainitud ringi hiljem oligi täis enam kui 10000 miili ja peale 57 tundi ja 11 minutit kestnud lendu maandus Ki-77 (või seekord siis jälle A-26) õnnelikult, olles sooritanud rekordi, mis aga jäigi registreerimata.
Paakides järgi olnud 200 galloni kütusega oleks saanud lennata veel aga üle 1000 miili.
Veel on huvitav fakt, et esimest korda lennati New Yorgist Tokyosse alles 1975 aastal ja tookord oli lennu sooritanud Boeing 747SP pardal ka
kunagise A-26 projekti juhtfiguur Dr. Hidemasa Kimura.
Nüüd aga paar sõna mudelist kah:)
Siin on siis näha mis tuleb lagedale kui Planet Modelsi karp avada.
http://www.modelingmadness.com/scotts/a ... t/016a.jpg
Pöörake tähelepanu kere seinte paksusele.. sellest unustasin ise pilti teha. Lihvimist jagus, sest akende juurest oleks see eriti pahasti silma paistnud.
Lisaks on kaasas vaid kaks istet ja veerand kabiini põrandat. Kuna infot ja pilte selle lennuki kohta on VÄGA vähe, siis sisu ehitamisel polnud just paljule toetuda. Siinkohal suured tänud Immelmannile ja tema raamatukogule selles osas:)
Kuna sisu jääb näha väga minimaalselt siis väga peeneks pole justkui ka mõtet minna. Siin siiski paar pilti sisu tegemisest
http://www.emmk.ee/kalle/models/ki77/P12.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/ki77/P15.jpg
Tiibadel puudusid igasugused panel lined ja need tuli ka ise sisse uuristada..siin esimene katsetus vs tiib karbist
http://www.emmk.ee/kalle/models/ki77/P24.jpg
Aga kui kere kokku ja tiivad külge said (tiibadele tegin ka pikematest kruvidest lisa toetus talad, et asi ainult liimile lootma ei jääks)
siis... te vaadake vaid milline ulatus! Mõni ime siis, et sellise kere ja tiibadega lennuk üle 16000km õhus püsis

http://www.emmk.ee/kalle/models/ki77/P22.jpg
Peale seda sai aimu, et sellest tuleb siiski üks väga ilus ja elegantne lennuk tõesti. Aga tööd on veel palju palju ees.
Mõningad detailide jooned on siiski kerele tehtud ka tootja poolt. Aga kole madalad. Kui püüdsin sabaosa veidi üle käia, jõudsin lõpuks niikaugele et lõikasin kõik lahti ja tein ise nagu siin näha.
http://www.emmk.ee/kalle/models/ki77/P19.jpg
Ja üsna pea oli selge, et sama tuleb teha ka tiibadega...likuvad osad said lahti lõikamisel tugevalt kannatada. Kuna mudeli epo on päris pehme ja kohati leidub ka sisemisi pragusi. Liikuvate osade taastamine pole veel alanud..siin aga poolik tiiva serv sealt kuhu pevad need tulema:
http://www.emmk.ee/kalle/models/ki77/P18.jpg
Ja ühesõnaga pahtlit, lihvi, lõikamist, pahtlit, lihvi jne... siit veel pilte veidi
http://www.emmk.ee/kalle/models/ki77/P20.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/ki77/P25.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/ki77/P26.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/ki77/P27.jpg
Teip lennuki kerel on selleks, et ülemise liitekoha elu veidi kergendada. Olen seina üpris õhukesks lihviud ja ei ole kindel kui kaua see hoiab ilma toeta kui mässan ja rassin.
Akende maskimiseks kasutan väga tugevat reklaamkilet (see valge) mis talub nii mõndagi..saab vabalt veits pahtlit peale ajada ja kannatab ka lihvimist päris kaua.
Siin on aga näha kuidas peab veidi valesti tehtud osi tõstma ja toestama, et mootori katted kuidagigi sobiks ja ratta koopast mootor ei paistaks:
http://www.emmk.ee/kalle/models/ki77/P17.jpg
Ka rataste gondlid oli algselt väga paksud ja tahtsid kõva lihvi.
Ja siit mõned näited kui palju oli vaja õhemaks võtta. Kõrvuti on mootori kate otse karbist ja pärast lihvimist...
http://www.emmk.ee/kalle/models/ki77/P90.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/ki77/P95.jpg
Ka tuli lahti lõigata tuulutusribid jne...
Ühesõnaga töö käib ja vaikselt edeneb, aga juba ammu võib öelda, et selle mudeli näol on tegu u 600 eeguse toorikuga. Aga mis teha, osad epokad vist ongi sellised. Ise loodan ja usun et valmis asi on seda väärt.Kuigi esimene vasikas (siis epo minu jaoks) pidi teadagi kuhu minema:))
Kk