Itaalia kergetank

Militaartehnika mudelitest. Tehnoloogiad ning mõõtkavad ei ole piiratud.
Vasta
fossiil
Liige
Postitusi: 3637
Liitunud: 18 Aug, 2005 11:18
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Itaalia kergetank

Postitus Postitas fossiil »

Vahepeal juba tundus, et foorumil hakkab vaekauss üsna tugevalt lendurite poole kalduma..., arvan et poleks paha veidi tankistide positsioone parandada ja seepärast panen ka ühe väikese loo üles asjast, millega juba üsna tüki aega tegelen. Kalle on oma kirjutistega märgi maha pannud, nii ei jäägi muud üle, kui proovida järele teha.
Niisiis Itaalia kergetank.
Pilt

Tegelikult ainus omataoline, kuna rohkem neid tolleaegses Itaalias ei olnudki – ülejäänud olid kas tanketid, või siis keskmised tankid (muidugi itaalia klassifikatsiooni alusel). Kuigi esialgne katseeksemplar oleks samuti äärepealt keskmiseks tankiks tituleeritud – tanki täismass ikkagi ületas veidi 6 tonni, mistõttu oli algseks nimekski M6, kuid sellises uhkes keskkaalus õnnestus tal siiski väga vähe aega mõnuleda: varsti tõsteti keskmiste tankide kaalukategooriat 2 tonni võrra, mispeale masina tähistus muutus L6 –ks (carro leggero – kergetank). Selle katsemasinaga tehti tükk aega kõiksuguseid eksperimente, mistõttu järgnevate isendite konfiguratsioon tuli eelkäijast erinev, muudeti mootori asukohta, et suurendada soomustatud lahingusektsiooni mahtu, prooviti kahte erinevat relvastuse varianti ja lisati tolle aja kohta tähtis uuendus – raadiovastuvõtja. Moderniseeritud masin sai 1940 aasta aprillis esialgse heakskiidu ja pärast samal suvel läbitud lõplikke katsetusi demonstereeriti tanki 7 augustil Mussolinile endale.
Tanki ametlik tähistus oli kuni 1942 aasta 4 augustini L 6 ja pärast seda daatumit L 40, arvatavalt kirjutati need hiljem kokku ja saadi L 6/40 – arvatavalt seetõttu, et sellise variandi pakuvad välja itaalia sõjaajaloo uurijad.
Konstruktsiooni poolest see tank millegi väga erilisega silma ei paistnud, kuigi oli ka huvitavaid uuendusi, nagu torsioonvedrustus, kusjuures torsioonid paistsid silma oma lühidusega. Tavaliselt ulatuvad vedruvõllid tanki ühest pardast teiseni, mistõttu sellise vedrustuse tüübiga masinatel on parema ja vasaku külje rataste read teineteise suhtes nihutatud, kuid L6 torsioonid saavad kenasti tanki põhja keskkohta kinnituvates kronsteinides kokku. Kuna kere alumise osa laius on kõigest 1,2 m, siis on torsiooni pikkus pool sellest pluss balanssiiri sisse kinnituv ots. Kuid nende lühidusele vaatamata ei olevat vedrustusele pretensioone olnud – seda arvatavalt balanssiiride suhteliselt suure pikkuse tõttu, mis võimaldas ka torsiooni väikese pöördenurga juures rattakärudele parajalt suure üles-alla- liikumise. Itaalia tankide juures on mind alati mõtlema pannud veorataste ja roomikute konstruktsioon, õigemini nende omavaheline „suhe“ – veorattad on reeglina kaherealised ja roomikud seega ühe, keskel asetseva hammaste reaga. Kuid veoratta tähikud asuvad teineteisele nii lähedal, et roomikulülides olevad tähiku hammaste avad satuvad tugirataste veerepinnale – mis esmärgil just sellist lahendust kasutati – jääb mulle suureks saladuseks. Aga ilmselt pidasid tugirataste kummibandaažid vastu, kuna tanki kaal ei olnud märkimisväärne.
Kere ja torn koostati tollele ajale üsna iseloomulikult: soomusplaadid kinnitati nurkraudadest raamistikule neetide ja poltide abil, kuigi paljude kergetankide juures (näiteks sakslaste Pz I) oli juba mitu aastat tagasi üle mindud keeviskonstruktsioonile. Relvastus asus torni esiossa monteeritud maskis – 20 mm suurekaliibriline kuulipilduja Breda 35, koos 8 mm kuulipilgujaga Breda 38. Mitmetes väljaannetes tituleeritakse Breda 35 küll kiirlaskekahuriks, küll automaatkahuriks, aga itaallased ise nimetavad seda suurekaliibriliseks kuulipildujaks.
Olgu, püüan mitte ära tüüdata - nüüd veidi ka mudelitest. Õigemini sellest, et seni on turul olnud saada vaid epovalust mudelid, pakkujateks Model Victoria ja Crielmodel. No ja hinnaklass kusagil 70 euro ringis, kusjuures sellise raha eest ootaks veidi paremat, kui pakutakse.... Kuigi selle tanki mudelit ehitama ei ajanud mind sugugi väljakannatamatu ihalus itaallaste imelooma järele, vaid hoopis kergelt ärplev toon ühe sealtkandi kollegi jutus – olen temaga päris mitu aastat kontaktis olnud – no et ehk oleksin nõus vähe korralikuma tegema, kui epovalu tegijad pakuvad? Ja mina muidugi vastasin, et kui piisavalt head materjali leiaks, siis võiks ju proovida... No ja ta saatiski, sunnik..., manuaali koopia oli ükspäev postkastis ja hiljem veel ketta mõne raamatuga. Ega siis muud üle jäänudki, kui käised üles käärida, kuigi nendes väljaannetes olevad joonised olid tegelikult täielik jura. Ent samal suvel sai Kubinkas ära käidud ja vaatamata sellele, et meid koos sõbraga sealt üsna kähku välja aeti, õnnestus siiski seal asuvalt masinalt mõned mõõdud võtta. Nendele tuginedes sai graafika lõpuks enam-vähem klappima ja toimetamine algaski pisitasa peale. Nüüd on päris palju aega möödas, vahepeal on ka pausid olnud – TKS tuli vahepeal valmis teha, ikkagi püha üritus – kuid päris seisma pole protsess siiski jäänud. No ja kusagil nädalapäevad tagasi lugesin perthmilitary lehelt rõõmusõnumi – Italeri kavatseb sellel aastal L 6/40 mudeli välja lasta – väikestviisi nagu Murphy seadus kohe. No et kui hakkad midagi kas nullist või muidu veidi põhjalikumalt aretama, siis teeb mõni tootja lõpuks meeldiva üllatuse. Aga tegelikult saabki olema huvitav võrrelda – no et kes millega rohkem põõsasse pani...
Kuna L 6 torn oli peaaegu identne Autoblinda AB 41 torniga ja et see mudel on Italeril täiesti olemas, siis oli AB 41 mudeli ostmine igati loogiline algus – esimese hooga mõtlesin torni kloonida ja asi oleks kohe palju lihtsam olnud. Kuid asja lähemal uurimisel tuli välja et jah, peaaegu on õige igas mõttes: karkass oli sama, kuid soomusplaadid olid erineva paksusega, mistõttu torni välismõõdud erinesid veidi. Võtsin siis olemasoleva aluseks ja tegin selle baasil tsipa suurema, esiseina kaldenurka tuli muuta – Italeri poisid olid selle 15 kraadise nurga alla väänanud, kuigi oleks pidanud olema 12 kraadi. Siin on nüüd näha, mis sellest kõigest välja tuli:
Pilt

Varsti järgneb...
Viimati muutis fossiil, 24 Mär, 2013 17:21, muudetud 1 kord kokku.
mad mats
Liige
Postitusi: 196
Liitunud: 23 Jaan, 2007 20:44
Kontakt:

Postitus Postitas mad mats »

Super,eriti võimas on lugulaul .Se et lendurid natuke laiutavad on aga seotud sooja ilmaga,proovi selles mudas ja poris toimetada aga kui mätas kuiv on oleme jälle sadulas.Pane ka kere pildid ülesse protsess (kliendi kallal) on teinekord huvitavamgi kui tulemus,kuigi sinu puhul pole tulemuse hindes mingit kahtlust.
Kasutaja avatar
janno8
Liige
Postitusi: 450
Liitunud: 09 Nov, 2007 21:04
Kontakt:

Postitus Postitas janno8 »

Ja Fossiil tegutseb jälle :P
Lugu on tõetsi supper, vist kõige pikkeme mida mina olen ühe mudeliga koos näinud, :shock: Ja ootan väga uusi pilte :D a ja küsiks et need Poldid/needid sul endal ikka lisatud :?:
joomise maha jätame jätame, selle peale võtame võtame
Luciano
Liige
Postitusi: 1132
Liitunud: 07 Veebr, 2007 18:21
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Luciano »

janno823 kirjutas: küsiks et need Poldid/needid sul endal ikka lisatud :?:
see kogu tank on tal ise tehtud - tühja koha peale!!!

Ja tundub, et kogu töö on sooritatud nii, et pahtlit vaja ei ole. Mudelitootjad võiks siit midagi õppida!
Pakkuda võib filateeliat perioodist 1918-1941.
www.aiaimpeerium.ee
asjaajaja
Liige
Postitusi: 835
Liitunud: 07 Dets, 2004 16:03
Asukoht: Kuressaare
Kontakt:

Postitus Postitas asjaajaja »

Juba see tekst on super aga torni pildi peale läksid mul küll mõlemad suunurgad märjaks. Ausõna!
Aga mis seal Kubinkas juhtus, ega te seda tanki ometi käivitada ei püüdnud, et teid sealt välja aeti? :lol:
Kõik, mis toimub praegu, on minuti pärast juba ajalugu
Kasutaja avatar
janno8
Liige
Postitusi: 450
Liitunud: 09 Nov, 2007 21:04
Kontakt:

Postitus Postitas janno8 »

No jah ma unustasin et tegu Urmasega :lol:
joomise maha jätame jätame, selle peale võtame võtame
skeletondude
Liige
Postitusi: 785
Liitunud: 28 Apr, 2007 7:33
Asukoht: Mustvee
Kontakt:

Postitus Postitas skeletondude »

Müts maha Urmase ees!
Ainult päris maniakk püüaks tervet tanki nullist teha ja üks neist oled sina! (Ikka heas mõttes)

Marek
Kasutaja avatar
Panzergrenadier
Liige
Postitusi: 1555
Liitunud: 02 Apr, 2005 22:12
Asukoht: Tartu/Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Panzergrenadier »

Võtab muigama. Varjas mis ta varjas, aga lõpuks pani pildid ikka üles. Olen seda ka oma käes hoidnud ja töö on tõesti vägagi täpne ja puhas. Ise oleksin asja juba üleni halliks suutnud mökerdada. Lausa hämmastab see järjekindlus ja pühendumus.
Kui ma nüüd õigesti mäletan, siis selle masina kahurimaski poltidega oligi sajandike täpsuseni minek jah?

Tuletaks kõigile meelde, et see torn sobib suuruse poolest mulle pöidla otsa, seega ehk saaks äkki ühe pildi kus on hiiglaslik tikutoos kõrval?
Tsiknat
Liige
Postitusi: 701
Liitunud: 23 Okt, 2007 21:15
Asukoht: Tallinn,Nõmme
Kontakt:

Postitus Postitas Tsiknat »

Superurmas annaksin Sulle uue kasutajanime.Mina olen selline õnnelik inimene kes on päris paljusid selle masina detaile näinud.Ja mitte arvuti vahendusel!Reaalis on aga kellassepa nägemist vaja,et aru saada kui täpne asi tegelikult on.

Tom
Kui kaks inimest suudavad pimedas teki all ilma abivahenditeta valmis teha kolmanda inimese, siis igasugune mudeli kokkupanemine peaks olema käkitegu.
fossiil
Liige
Postitusi: 3637
Liitunud: 18 Aug, 2005 11:18
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas fossiil »

Tänan, tänan, aga ega ma nüüd miski imemees kah ei ole :oops: - kogu kulutatud aja peale oleks mõni ärksam tegija asja juba ammu ära lõpetanud.
...ehk saaks äkki ühe pildi kus on hiiglaslik tikutoos kõrval?
Ilmad on pimedavõitu, aga olgu pealegi, saab ikka, kuid ega see torn niiväga väike olegi:
Pilt

Nende poltidega oli tüki mässamist jah, enne kui suuruse paika sain - päris mitu korda tuli puansooni ümber teha. Aga tegelikult on mul kõik poltide-mutrite puansoonid mõõdu järgi sajandiku täpsusega lihvitud, kuigi ega see mingi näitaja ole - pärast plastikut matriitsi sisse pressides kahaneb viimane ikkagi mingil määral, nii et lõpptulemuse väärtus ei ole nagunii sajandikes mõõdetav. Lihtsalt pingis on mugavam mikromeetriga mõõta.
Aga mis seal Kubinkas juhtus, ega te seda tanki ometi käivitada ei püüdnud, et teid sealt välja aeti?
Tegelikult ei midagi erilist: lihtsalt sealsetele tegelastele ei meeldinud, et veidi pildistasime, sest põhiline pretensioon, mis esitati, kõlas nii: "...võ zanimajetesj professionalnoi sjomkoi - eto zapršeno..." Ühesõnaga üritasid 600 dollarit välja pressida. Ja kui sõbral poleks olnud taskust võtta väga mõjuvat töötõendit (ta läks pinsile ühest jõustruktuurist, kus töötas autojuhina), siis mine tea, mis oleks saanud. Kuid need kaaned hirmutasid noid tegelasi parasjagu.

Aga nüüd veidi asjast kah:
Kuna nende väheste mõõtude juures, mis võtta õnnestus, oli üksjagu veermiku detailide omi, siis alustasingi nendest – teades roomikulüli sammu ja lülide arvu roomikus, lootsin sel kombel veermiku külgprojektsiooni paika saada. Lõpuks see ka õnnestus, kuigi peamurdmist jagus ikka päris tükiks ajaks.
Alustasin ratastest, protsess on omajagu tüütu – kõigepealt tuleb mõõdud välja rehkendada ja seejärel toorik pinki ning lähebki masteri treimiseks. Kuigi see osa on tegelikult veel üsna põnev, aga kui master valmis ja vorm samuti, siis läheb kloonimiseks – sellele mudelile läheb tarvis 16 +2 ratast, kaheksateist korda jutiga kloonida on nii keskmiselt tüütu, aga 36 korda on lausa õndsuse tipp.... Aga miskipärast ma nii just toimetasingi, nii et lõpuks oli veermiku detaile kahele tankile. Kusjuures tugirataste vorme juurde tegema hakata seekord kah ei tahtnud. Samuti läks nii pingutus – kui ka veoratastega, tugiratastega võrreldes oli neid vaja lausa meeldivalt vähe. Siin nad siis on, samuti ka tugirataste kärud, võrdluseks on taustal KV veoratas:

Pilt
Pilt

Seejärel võtsin ette masterid balanssiiride ja pingutusrataste korpuste jaoks, kõige rohkem oli nokkimist torsiooni otsi sulgevatel korkidel oleva kirjaga, aga lõpuks tuli see nii enam-vähem välja, üksjagu meeldiv oli muidugi ka et korke ümbritsevatel mutritel olid lõhikud splintimise tarvis. Olgu, need tegin veel kuidagi ära, aga splindid... ehk mõni teine kord...

Pilt

Edasi toimetasin roomikuga - masteri nokkisin valmis, kloonisin seda ja seejärel sobitasin kaks lüli omavahel korralikult kokku - nüüd kloonisin omakorda neid kümme eksemplari ja tegin vormi. Sihuke ta siis tuli, pilt on võetud töö käigus:

Pilt

Ja siin proovin juba veermiku detaile omavahel loogilisse järjestusse seada:

Pilt

Varsti järgneb.
Viimati muutis fossiil, 24 Mär, 2013 17:25, muudetud 1 kord kokku.
Luciano
Liige
Postitusi: 1132
Liitunud: 07 Veebr, 2007 18:21
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Luciano »

Ära ole kindel, et sind sinna Jämejallasse võetakse üldse.

Sellist detailsust jälgida on lausa valus.
Aga kas sa kõikidest detailidest töö käigus vorme teha ei saa? Et siis hiljem väikeseeriana välja anda - kollektsionäär-mudelistid maksaks kindalsti su vaeva kinni.

Kaspar
Pakkuda võib filateeliat perioodist 1918-1941.
www.aiaimpeerium.ee
skeletondude
Liige
Postitusi: 785
Liitunud: 28 Apr, 2007 7:33
Asukoht: Mustvee
Kontakt:

Postitus Postitas skeletondude »

Jällegi on väga mõnus näha fossiili meisterdamist. :)
Jõudu!

Marek
andrusan
Liige
Postitusi: 499
Liitunud: 16 Nov, 2006 21:48
Kontakt:

Postitus Postitas andrusan »

Sellise töö nägemise peale ei oskagi muud öelda, kui et inimvõimetel ei ole piire, aga see on muidugi individuaalne. Minu puhul on see piir päris kindlasti palju suuremate vidinate juures. Praegu.
Jõudu jätkamisel.
Tervitused
Tsiknat
Liige
Postitusi: 701
Liitunud: 23 Okt, 2007 21:15
Asukoht: Tallinn,Nõmme
Kontakt:

Postitus Postitas Tsiknat »

Nüüd vast saate aru miks Urmas 1:72 skaalat ei armasta.Mutritele ei saa tootja markeeringut peale kirjutada.
Aga Urmast ennast lohutaks nii:
Mis Sa ise arvad kui palju on neid inimesi kes märkavad,et mutrid on splintimata?Eeltingimuseks sean,et Sa ise sellele tähelepanu ei juhi.
Minu nägemine ilma abivahenditeta seda välja ei peili.Noh aga noorem põlvkond tuleb peale ja selline täpsus paneb ka neid silmi punnitama.

Tom
Kui kaks inimest suudavad pimedas teki all ilma abivahenditeta valmis teha kolmanda inimese, siis igasugune mudeli kokkupanemine peaks olema käkitegu.
Kasutaja avatar
kalle
Moderaator
Postitusi: 1255
Liitunud: 17 Aug, 2005 21:23
Kontakt:

Postitus Postitas kalle »

fossiil kirjutas:Tänan, tänan, aga ega ma nüüd miski imemees kah ei ole :oops: - kogu kulutatud aja peale oleks mõni ärksam tegija asja juba ammu ära lõpetanud.
Imemees või lihtsalt imekspandav, aga selle teema kohta võivad vist küll kõik, kes vähegi viitsinud maailama foorumites ringi vaadata, nõus olla mõne väitega.
Mina julgeks küll väita, et selle ja ka mõne muu Urmase 0st asja puhul on tegu selle maailma absoluutse tippklassiga ja kui Urmas tahab oma tagasihoidlikuses selle väite ümber lükata, või midagi vähemat väita, siis siinkohal ootaks küll pilte, kus keegi midagi detailsemalt ja mis mitte vähem tähtis-puhtamalt on teinud!:) ja kiirus, või siis selle puudumine pole sinkohal küll mingi argument.
Olen seda tööd näinud päris mitmes faasis ka oma silmaga ja see pühendumus on lihtsalt rabav. Aga tegelikult olen viimasel ajal hoidunud neid väga pikalt vaatamast, muidu võib endal ehitamise isu ära võtta:)

Kk
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 14 külalist