Catalina lugu
Catalina lugu
Polegi ammu midagi lisanud, aga tegelikult ikka tegutsen, niisiis üks lugu.
Kui mõnigi viimane mudel on mul olnud suht tundmatutest lennukitest, siis seekord vägagi vastupidi, lubage esitleda üht tuntumat anfiiblennukit PBY Catalina.
Kõigepealt mida tähendavad tähed Catalina ees:
P = Patrol
B = Bomber
Y = Consolidated Aircraft Corp.
Siit tuleb ka välja, mille jaoks see lennuk algselt planeeriti, kuigi hiljem täitis ta veel teisigi rolle, päästis merehädalisi jne. Ja sai sellest lennukist siis üks kuulsamaid ja samas kõige arvukamalt ehitatud lennupaate lennunduse ajaloos ja pealegi nägi see linnuke vaeva läbi kogu suure sõja. Samuti pani mind hämmastama kui palju neid lennukeid üle maailma täna (mõnedki neist erakätes) säilinud on. Kindlasti rassib veel mõnigi tööd teha vesipommitajana tuld kustutades.
Välja arendatud oma eelkäijast Y-1/P2Y, tegi Cat. esmalennu juba märtsis 1935. Lennuki areng jätkus läbi mitmete eri tüüpide (PBY2-PBY4), mis kõik olid puhtatõulised lendpaadid, mis maandusid ainult vette ja millele pandi rattad eraldi alla, et lennuk saaks veest väja sõita. Minu mudel kujutab PBY-5A mudelit, mis oli aga juba nö anfiib, millel lennu ajaks sisse tõmmatavad rattad,uuendus mis võimaldas maanduda nii maismaale, kui vette. Selline uuendus tõstis muidugi märgatavalt lennuki mitmekülgsust, samas langetas süsteemide lisaraskus kiirust, kandevõimet ja lennukõrgust.
Catalinad pidasid edukat sõda nii peal, kui alveelaevade vastu ja seda nii Atlandil, India ja Vaikse Ookeani kohal ja ka mujal. Lisks moodustati ka spetsiaalseid üksuseid, millede lennukid kandsid spetsiaalset varustust öösel ründamiseks. Ja just selle sama vägagi kõlava nimega Black Cat üksuse lennukist on ka minu mudel.
Mudel siis nagu ikka mõõdus 1/72 ja tootjaks seekord Academy. Pärast vacu ja short runiga rassimist, pidi sellest saama selline rõõmus quick build mudel, sest nii andis karbi sisu loota. Ja kuigi kokku läheb see mudel igati eeskujulikult, võtsid igasugu nikeradmiste palju lisaaega ja lisaks muudele aeglustavatele teguritele, võttis mudeli valmimine ikkagi aega üle kolme kuu. Seekord tegin teema peale mudeli valmimist ja seega see eriti järge siin ei saa, seega kohe mõned pildid ka.
Päris algusest unustasin kahjuks pilte teha ja seega siinkohal teema, millega päris palju aega kulutasin. Selleks siis laskuri kupplite ehitus, mis karbis liiga lihtsaks olid tehtud. Eesmärgiks siis ühtleselt kinnisena valatud mullid veidi elavamaks teha.
Siin siis näha algne variant ja osa eesmärgist:
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA0014.jpg
veidi tooni andmiseks nikerdasin etsi materjalist raamid üle, siin näha vana ja pooleli uus:
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA001.jpg
Enne seda tuli aga kuplid lahtiseks teha..siin käib aukude puurimine 0,4mm
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA006.jpg
Siin siis nähe sisu ka veidi ja raame veidi veel, koos võrdluses vanaga
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA016.jpg
Lisaks tuli tahtmine veel mõningaid asju juurde nikeradad..siin nt teliku täiendused. 1/72 mõõdus pole need asjad teab mis suured.
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA0049.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA0048.jpg
Välja vahetatud, täiendatud sai veel paljugi..mootorid, kapotid, kabiini sisu jm.
Lõpuks oli käes nö kruntimise aeg:
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA0058.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA0060.jpg
Ja jättes vahele väga palju pisemaid nikerdusi ja ehitamist, siinkohal siis asi kappi läinud kujul:
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA100.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA099.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA091.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA106.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA101.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA097.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA096.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA110.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA112.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA113.jpg
Nagu ikka läks ühtteist ikka pekki ka ja igasugu vajalikke kogemusi tiksus juurde. Samas teeb mind veidi murelikuks, et ka sellise kiirelt kokku mineva asja suutsin enda jaoks nikerdamiseks teha.. nii jõuab enne pensoni põli kätte, kui oma karbi kogu valmis ehitamisega poole peale jõuan:/ Igatahes oli taas lõbu laialt ja egas muud kui järmise korrani. Tänud vaatmast.
Kk
Kui mõnigi viimane mudel on mul olnud suht tundmatutest lennukitest, siis seekord vägagi vastupidi, lubage esitleda üht tuntumat anfiiblennukit PBY Catalina.
Kõigepealt mida tähendavad tähed Catalina ees:
P = Patrol
B = Bomber
Y = Consolidated Aircraft Corp.
Siit tuleb ka välja, mille jaoks see lennuk algselt planeeriti, kuigi hiljem täitis ta veel teisigi rolle, päästis merehädalisi jne. Ja sai sellest lennukist siis üks kuulsamaid ja samas kõige arvukamalt ehitatud lennupaate lennunduse ajaloos ja pealegi nägi see linnuke vaeva läbi kogu suure sõja. Samuti pani mind hämmastama kui palju neid lennukeid üle maailma täna (mõnedki neist erakätes) säilinud on. Kindlasti rassib veel mõnigi tööd teha vesipommitajana tuld kustutades.
Välja arendatud oma eelkäijast Y-1/P2Y, tegi Cat. esmalennu juba märtsis 1935. Lennuki areng jätkus läbi mitmete eri tüüpide (PBY2-PBY4), mis kõik olid puhtatõulised lendpaadid, mis maandusid ainult vette ja millele pandi rattad eraldi alla, et lennuk saaks veest väja sõita. Minu mudel kujutab PBY-5A mudelit, mis oli aga juba nö anfiib, millel lennu ajaks sisse tõmmatavad rattad,uuendus mis võimaldas maanduda nii maismaale, kui vette. Selline uuendus tõstis muidugi märgatavalt lennuki mitmekülgsust, samas langetas süsteemide lisaraskus kiirust, kandevõimet ja lennukõrgust.
Catalinad pidasid edukat sõda nii peal, kui alveelaevade vastu ja seda nii Atlandil, India ja Vaikse Ookeani kohal ja ka mujal. Lisks moodustati ka spetsiaalseid üksuseid, millede lennukid kandsid spetsiaalset varustust öösel ründamiseks. Ja just selle sama vägagi kõlava nimega Black Cat üksuse lennukist on ka minu mudel.
Mudel siis nagu ikka mõõdus 1/72 ja tootjaks seekord Academy. Pärast vacu ja short runiga rassimist, pidi sellest saama selline rõõmus quick build mudel, sest nii andis karbi sisu loota. Ja kuigi kokku läheb see mudel igati eeskujulikult, võtsid igasugu nikeradmiste palju lisaaega ja lisaks muudele aeglustavatele teguritele, võttis mudeli valmimine ikkagi aega üle kolme kuu. Seekord tegin teema peale mudeli valmimist ja seega see eriti järge siin ei saa, seega kohe mõned pildid ka.
Päris algusest unustasin kahjuks pilte teha ja seega siinkohal teema, millega päris palju aega kulutasin. Selleks siis laskuri kupplite ehitus, mis karbis liiga lihtsaks olid tehtud. Eesmärgiks siis ühtleselt kinnisena valatud mullid veidi elavamaks teha.
Siin siis näha algne variant ja osa eesmärgist:
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA0014.jpg
veidi tooni andmiseks nikerdasin etsi materjalist raamid üle, siin näha vana ja pooleli uus:
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA001.jpg
Enne seda tuli aga kuplid lahtiseks teha..siin käib aukude puurimine 0,4mm
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA006.jpg
Siin siis nähe sisu ka veidi ja raame veidi veel, koos võrdluses vanaga
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA016.jpg
Lisaks tuli tahtmine veel mõningaid asju juurde nikeradad..siin nt teliku täiendused. 1/72 mõõdus pole need asjad teab mis suured.
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA0049.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA0048.jpg
Välja vahetatud, täiendatud sai veel paljugi..mootorid, kapotid, kabiini sisu jm.
Lõpuks oli käes nö kruntimise aeg:
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA0058.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA0060.jpg
Ja jättes vahele väga palju pisemaid nikerdusi ja ehitamist, siinkohal siis asi kappi läinud kujul:
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA100.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA099.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA091.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA106.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA101.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA097.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA096.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA110.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA112.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/PBY5/PCA113.jpg
Nagu ikka läks ühtteist ikka pekki ka ja igasugu vajalikke kogemusi tiksus juurde. Samas teeb mind veidi murelikuks, et ka sellise kiirelt kokku mineva asja suutsin enda jaoks nikerdamiseks teha.. nii jõuab enne pensoni põli kätte, kui oma karbi kogu valmis ehitamisega poole peale jõuan:/ Igatahes oli taas lõbu laialt ja egas muud kui järmise korrani. Tänud vaatmast.
Kk
Viimati muutis kalle, 31 Jaan, 2009 11:11, muudetud 1 kord kokku.
Ega päevad pole vennad. Vahest tuleb ka nikerdamistööd teha. Endal ka üks Tšehhis toodetud aparaat käsil ja ka kuidagi ilma nühkimise, viilimise ning pahteldamiseta ei saa ühtki tükki paika. Osa jubinaid veel epost ka tehtud ja need on üpris haprad. Aga sinu aparaat on ilus! Balti laevastikul oli selle järeltulijaid PBN "Nomad"-eid 5 tk nendest 3 olid 1944 mingil ajal ka Tallinnas.
Anton - horridoo!
-
- Liige
- Postitusi: 2087
- Liitunud: 23 Aug, 2005 9:34
- Kontakt:
Mõnus, mulle meeldib, sihuke suur ja laisa välimusega lennumasin. See ümbertehtud kuppel näeb võrreldes karbi omaga näeb ikka jupp maad parem välja. Loodetavasti on võimalik teist ka kolmapäeval näha?
Vahemärkusena mainin et huvitav kas eesti pime öö paneb musta karva lennumasinaid tegema, omal üks pooleli ja sõbral külas käies vaatasin et tal kah öine apastraat laual valmimas. Kaamose mõju ?
jõudu
Levar
Vahemärkusena mainin et huvitav kas eesti pime öö paneb musta karva lennumasinaid tegema, omal üks pooleli ja sõbral külas käies vaatasin et tal kah öine apastraat laual valmimas. Kaamose mõju ?

jõudu
Levar
hea tähelepanek:) Ei saa eitada ju tegelt. Aga teadlikult võtsin selle skeemi nö vahelduse mõttes. Enamus asju tuleb nö värvilise camoga ja üritan neid erinevaid kokku saada. Mul karbis ka olemas PBY-4, mis tuleb kunagi camoga ja just seetõttu tuli see 5-A must... lisaks black cat värk, mulle kassid meeldivad väga;)Joss Metsast kirjutas: Vahemärkusena mainin et huvitav kas eesti pime öö paneb musta karva lennumasinaid tegema, omal üks pooleli ja sõbral külas käies vaatasin et tal kah öine apastraat laual valmimas. Kaamose mõju ?![]()
ps. peaks ikka kaasa tooma kolampäevaks, sest piltidel pole kõike näha jne, kuigi väga transasõbralik see asi pole.
Kk
Viimati muutis kalle, 28 Jaan, 2009 10:42, muudetud 1 kord kokku.
just...sellist nikerdamist tuleb ikka ette. Mina mõtleisn seekord aga seda, et see mudel on tootja poolt hästi tehtud ja oleks kokku läinud ilma igasugu nikerdamiseta, aga ma pidin ikka asja keeruliseks ajama:)FW Anton kirjutas:Ega päevad pole vennad. Vahest tuleb ka nikerdamistööd teha. Endal ka üks Tšehhis toodetud aparaat käsil ja ka kuidagi ilma nühkimise, viilimise ning pahteldamiseta ei saa ühtki tükki paika.
Need vist olid litsensi alused venelaste enda tehtud masinad?FW Anton kirjutas: Balti laevastikul oli selle järeltulijaid PBN "Nomad"-eid 5 tk nendest 3 olid 1944 mingil ajal ka Tallinnas.
Kk
- Parovoz
- Liige
- Postitusi: 985
- Liitunud: 20 Aug, 2005 20:30
- Asukoht: Lasnogorsk, Balti mere ääres
- Kontakt:
Tere-tere!
Tubli töö! Igati kihvt Must kass... soovitaks ta rohkem selliseks "rääbakamaks" teha, oli see ju troopika ja värv kulus väga kiiresti niiskuse ja ilmastiku tõttu küljest...aga eks see ole minu arvamus ja mudel on tõesti väga "cool"
...
Nomadid olid ikka Lend - lease abi korras saadud, minu teada ei toodetud siis peale Li-2(DC-3) litsensi alusel midagi...
Lugupidamisega
Tubli töö! Igati kihvt Must kass... soovitaks ta rohkem selliseks "rääbakamaks" teha, oli see ju troopika ja värv kulus väga kiiresti niiskuse ja ilmastiku tõttu küljest...aga eks see ole minu arvamus ja mudel on tõesti väga "cool"

Nomadid olid ikka Lend - lease abi korras saadud, minu teada ei toodetud siis peale Li-2(DC-3) litsensi alusel midagi...
Lugupidamisega
Taara avitab! ...
Venemaal toodetud vesilennuk GST. Masin osteti 1937 aastal. Tootmisse läks ta nimega GST (transpordi hüdrolennuk), mootoriteks olid M-87 ja M-88 neist esimese võimsus oli 950 hj. Nende tootmine oli seotud raskustega, sest lennukid vajasid head tehnilist inseneri baasi mida hetkel polnud olemas. Lõpuks tootmine algas 1939 aastal mis järgmisel aastal paraku seoses tootmise raskustega lõpetati. Kõik lennukid anti sellistesse organisatsioonidesse nagu Glavsevmorput ( aga ikka kõlab!) ja Aeroflot kus neid edukalt kasutati MP-7 nime all. Mootoriteks nendel masinatel olid M-62 IR võimsusega 850 hj.
GST tehnilised andmed:
Lennuki suurus oli identne PBY1 mõõtudega. Vene toodang oli pisut raskem kuid tänu võimsamatele mootoritele kiirem ja poole tonni võrra suurema kandevõimega. Kandevõime 12,25 t, kiirus 329 km/h. Lennukõrgus suurem- 5500, kuid lennukaugus väiksem- 2600 km. Lennuaeg oli mõlemil 20 h.
Kui oskaks keegi ütelda mitu tükki neid kahe aasta jooksul valmistati, siis jõuaks õnn ka meie õuele, mina seda ei tea.
Kalle Catalinast meeldis mulle ikkagi tööprotsessis hõbedase värviga kaetud masin, ilus pind ja kõik detailid tulevad seal elavalt välja.
GST tehnilised andmed:
Lennuki suurus oli identne PBY1 mõõtudega. Vene toodang oli pisut raskem kuid tänu võimsamatele mootoritele kiirem ja poole tonni võrra suurema kandevõimega. Kandevõime 12,25 t, kiirus 329 km/h. Lennukõrgus suurem- 5500, kuid lennukaugus väiksem- 2600 km. Lennuaeg oli mõlemil 20 h.
Kui oskaks keegi ütelda mitu tükki neid kahe aasta jooksul valmistati, siis jõuaks õnn ka meie õuele, mina seda ei tea.
Kalle Catalinast meeldis mulle ikkagi tööprotsessis hõbedase värviga kaetud masin, ilus pind ja kõik detailid tulevad seal elavalt välja.
Vägev lennuk! Mulle meeldivad kah need hõbedase linnukese pildid rohkem, aga miskit pole parata - reaalsus nõuab tihtipeale oma osa - kui ikka peab must olema, siis peab. No ja nende kuplitega mässamine on täiesti omaette ooper, kuid tulemus on seda väärt kah.
Nii et jõudu edasiste lennumasinate kallal nokitsemiseks, kardan et mida aeg edasi, seda raskemini annab "quick build" ennast kätte - järjest tihemini võid ennast avastada selliste detailide kallal pikalt nokkimas, millele varem erilist tähelepanu ei pööranud..
Urmas.
Nii et jõudu edasiste lennumasinate kallal nokitsemiseks, kardan et mida aeg edasi, seda raskemini annab "quick build" ennast kätte - järjest tihemini võid ennast avastada selliste detailide kallal pikalt nokkimas, millele varem erilist tähelepanu ei pööranud..

Urmas.
-
- Site Admin
- Postitusi: 5708
- Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
- Kontakt:
Toodeti 27 GST-d. Veel kaks lennukit pandi kokku (enne seeriatootmise algust) ameerikast ostetud detailidest ning ameerika mootoritega.siirlane kirjutas: Kui oskaks keegi ütelda mitu tükki neid kahe aasta jooksul valmistati, siis jõuaks õnn ka meie õuele, mina seda ei tea.
http://velikvoy.narod.ru/vooruzhenie/vo ... et/gst.htm
Minu allikates sama jutt.
GST M-87A: 5 tükki
GST M-88: 6 tükki
GST M-62IR: 10 tükki
MP-7: mootoritega M-62 reisivariant. Arvu polnud juures, aga matemaatika annab vastuseks 6 eksemplari.
Lend Lease'ga saadi Ameerikamaalt üle kahesaja PBY-5, -6 ja PBN lisaks.
USA-s ja Kanadas vorbiti Catalinasid ja Nomade umbes 4000.
GST M-87A: 5 tükki
GST M-88: 6 tükki
GST M-62IR: 10 tükki
MP-7: mootoritega M-62 reisivariant. Arvu polnud juures, aga matemaatika annab vastuseks 6 eksemplari.
Lend Lease'ga saadi Ameerikamaalt üle kahesaja PBY-5, -6 ja PBN lisaks.
USA-s ja Kanadas vorbiti Catalinasid ja Nomade umbes 4000.
Tänud 27´me GST eest.
Minu andmed pärinevad 80´nendate aastate algusest. Huvitav oli võrrelda "narod´i" saidilt olevaid andmeid masina kauguse, lennukiiruse ja kõrguse kohta. Julgen loota, et "narod´i" sait on täpsem, sest võrreldes minu andmetega nad tublisti erinevad. Vanad andmed sisaldavad rohkelt erinevaid mõõtmisi, nagu maandumise ja õhkutõusmise pikkuseid, kaal tühjalt ja suurim kanderaskus, jättes niiviisi soliidsema mulje. Kiirused vee kohal ja maandumiskiirus. Mootorid olid antud M-87, M-87A oli MDR-5 peal ning mõlemad olid sama võimsusega. Nagu nende vene andmete ja ajalooga ikka kõik on umbmäärane.
Ärge arvake et ma virisen ilma põhjuseta, vene andmed olid alati salastatud ja pimedal stagna ajal ei saanudki teistmoodi teabeteoseid väljaanda kui pisut ei vassinud ja toodetud lennukite hulgast tuli hoopis vait olla ':mrgreen:'.Seega väga huvitav, mis on õige ja mis vassitud või lihtsustatud, seda ei tea.
Kuid tänud. Ainuüksi fakt et neid venemaal toodeti on huvitav.
Kui te nüüd juhuslikult lugesite samalt saidilt ka MBR-2 lahinguajalugu siis leiate sealt pärli kus see vesilennuk varustatud kahe 7,62 mm kuulipildujaga ühe minuti jooksul tõmbas alla kolm Bf-109 neljast, viimane hakkas õhutõrje patareisid kartma ja põgenes. See on juba midagi, ajalugu!
Loodame et Kalle oma saladusliku Catalina järgmisele kokkutulekule saab kaasa tuua, ehk näidatagi teist.
siirlane
Minu andmed pärinevad 80´nendate aastate algusest. Huvitav oli võrrelda "narod´i" saidilt olevaid andmeid masina kauguse, lennukiiruse ja kõrguse kohta. Julgen loota, et "narod´i" sait on täpsem, sest võrreldes minu andmetega nad tublisti erinevad. Vanad andmed sisaldavad rohkelt erinevaid mõõtmisi, nagu maandumise ja õhkutõusmise pikkuseid, kaal tühjalt ja suurim kanderaskus, jättes niiviisi soliidsema mulje. Kiirused vee kohal ja maandumiskiirus. Mootorid olid antud M-87, M-87A oli MDR-5 peal ning mõlemad olid sama võimsusega. Nagu nende vene andmete ja ajalooga ikka kõik on umbmäärane.
Ärge arvake et ma virisen ilma põhjuseta, vene andmed olid alati salastatud ja pimedal stagna ajal ei saanudki teistmoodi teabeteoseid väljaanda kui pisut ei vassinud ja toodetud lennukite hulgast tuli hoopis vait olla ':mrgreen:'.Seega väga huvitav, mis on õige ja mis vassitud või lihtsustatud, seda ei tea.

Kuid tänud. Ainuüksi fakt et neid venemaal toodeti on huvitav.
Kui te nüüd juhuslikult lugesite samalt saidilt ka MBR-2 lahinguajalugu siis leiate sealt pärli kus see vesilennuk varustatud kahe 7,62 mm kuulipildujaga ühe minuti jooksul tõmbas alla kolm Bf-109 neljast, viimane hakkas õhutõrje patareisid kartma ja põgenes. See on juba midagi, ajalugu!
Loodame et Kalle oma saladusliku Catalina järgmisele kokkutulekule saab kaasa tuua, ehk näidatagi teist.
siirlane
Kes on foorumil
Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 10 külalist