PZL.23 Karas lugu
PZL.23 Karas lugu
Ja kui eelmine lennuks valmis, egas muud kui kohe uus lauale.
Järjekorras siis poolakad ja valik nende lennukitest, nii palju, kui mul neid hetkel leidub. Valik oli põhiliselt kahe vahel ja seekord pidi Zubr oma järjekorda ootama jääma, sest töösse läks PZL.23 Karas.
Karas on üks tuntumaid Poola lennukeid WWII ajajärgust. Selle lennuki valmimine sai alguse juba 30 aastae algupoolel, kui Poola õhujõuduses tekkis vajadus vahetada välja vanemaid lennukeid.
Karasi kaks esimest prototüüpi polnud kuigi edukad. 1935 aastal esmalennu teinud kolmas prototüüp, millel viidi läbi rida muudatusi, osutus juba palju edukamaks. Nähtavuse parandamiseks viidi allapoole mootorit (millest sai see lennuk osa oma veidi erilisest välimusest)ja tõsteti piloodi ruumi. Pommiruum viidi kerest tiibadele jm. Esimene seeriamudel PZL.23A varustati mootoriga Bristol Pegasus IIM2. Sellele mootoril esines aga probleeme töökindlusega ja üsna pea võeti kasutusele
Pegasus VIII. Neid mootoreid valmistas Poola tehas litsensi korras ise.
Seeriasse läinud lennukit toodeti aastatel 1936-38 PZL.23A variandis 40 ja B variandis 210tk.
Üleni metallist lennuki kabiinis leidus ruumi kolmele meeskonna liikmele (piloot/bombardiir, navigaator ja laskur)kellede käsutuses olid relvastuseks kolm kuulipildujat (üks fikseeritult ette tulitav 7,9mm ja kaks liikuvat tahapoole tulistavat 7,7mm) ja 700kg pomme.
Huvitav on fakt, et just Karasile langes osaks au viia läbi liitlaste esimene pommirünnak Saksamaa territooriumil, kui 2. septembril 1939 rünnati tehast Olhaus.
Kuid siiski kandis see lennuk oma aeglase kiiruse ja vähese kaitstuse tõttu tõsiseid kaotusi. Nii oligi enamus toodetud leenukitest kaotatud Poola kampaania lõpuks. Osa neist sattus ka Rumeenia õhujõududele.
Siit ka üks pilt, kust saab aimu, miiline lennuk on Karas
http://ww2db.com/image.php?image_id=4063
ja mõned andmed:
Tiibade siruulatus 13.95 m
Pikkus 9.68 m
Kõrgus 3.30 m
Tiibade pindala 26.80 m²
Tühikaal 1,928 kg
Koormaga 2,813 kg
Masimaalne stardikaal 3,428 kg
Maksimaalne kiirus 304 km/h
Mudel.
Tegu siis jällegi 1/72 mudeliga ja tootjaks sedakorda Heller. Vaatamata sellele, et tegu on siiski 70date vormiga on see Heller silmatorkavalt hea. See tähendaks seda, et see mudel oleks täiesti vabalt tehtav otse karbist.. no ehk veidi juurde mudides. Mul läks aga sedakorda sootuks teisiti. Leidus nimelt selline Poola tootja, nagu Part, kes on sellele Helleri karbile vägagi tõsise etsisarja teinud. Part pakub siis sarja nii interiöri, kui väliste detailide jaoks ja läheb selles osas ka Eduardi toodangust mööda. Veidi asja uurinud, tuleb mul tõdeda, et etsi restides leidub detaile tunduvalt rohkem, kui karbis plastikut, mida polnud ka vähe. Kõige selle pleki külge panemine eeldab tõsist kere lõikumist. Sinkohal viimased hetked terve Helleri kere ja veel puutumatute Parti restidega:
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKR099.jpg
Siin aga etsid eraldi..tööd jätkub:
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKR1102.jpg
Nagu öeldud, eeldas etside paigaldus kere poolte kõva töötlemist ja lõikumist. Nii alumine kui ülemine pool tuli täiesti maha lõigata, et hiljem plekiga asendada, samuti tuli kogu sisu puhtaks lihvida. Siin siis kere pooled enne ja töö käigus:
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKR103.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKR102.jpg
Ja peale lõikumist ja lihvimist läks siis suuremaks pleki painutamiseks. Poolakad on väga tõsiselt ette võtnud ja detailsuse ajanud tasemele, kus väiksemad detailid tuleb sisse hingamise vältimisek paigalada hinge kinni hoides;)
Siin siis seeria sisetöödest:
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKR184.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKR186.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKR180.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKR188.jpg
Ja edasi, kus kere koos ja varsti algab välimise osa painutamine
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKR4180.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKR0182.jpg
Hetkel siis niikaugel ja vaikselt areneb.
Tänud vaatamast:)
Kk
Järjekorras siis poolakad ja valik nende lennukitest, nii palju, kui mul neid hetkel leidub. Valik oli põhiliselt kahe vahel ja seekord pidi Zubr oma järjekorda ootama jääma, sest töösse läks PZL.23 Karas.
Karas on üks tuntumaid Poola lennukeid WWII ajajärgust. Selle lennuki valmimine sai alguse juba 30 aastae algupoolel, kui Poola õhujõuduses tekkis vajadus vahetada välja vanemaid lennukeid.
Karasi kaks esimest prototüüpi polnud kuigi edukad. 1935 aastal esmalennu teinud kolmas prototüüp, millel viidi läbi rida muudatusi, osutus juba palju edukamaks. Nähtavuse parandamiseks viidi allapoole mootorit (millest sai see lennuk osa oma veidi erilisest välimusest)ja tõsteti piloodi ruumi. Pommiruum viidi kerest tiibadele jm. Esimene seeriamudel PZL.23A varustati mootoriga Bristol Pegasus IIM2. Sellele mootoril esines aga probleeme töökindlusega ja üsna pea võeti kasutusele
Pegasus VIII. Neid mootoreid valmistas Poola tehas litsensi korras ise.
Seeriasse läinud lennukit toodeti aastatel 1936-38 PZL.23A variandis 40 ja B variandis 210tk.
Üleni metallist lennuki kabiinis leidus ruumi kolmele meeskonna liikmele (piloot/bombardiir, navigaator ja laskur)kellede käsutuses olid relvastuseks kolm kuulipildujat (üks fikseeritult ette tulitav 7,9mm ja kaks liikuvat tahapoole tulistavat 7,7mm) ja 700kg pomme.
Huvitav on fakt, et just Karasile langes osaks au viia läbi liitlaste esimene pommirünnak Saksamaa territooriumil, kui 2. septembril 1939 rünnati tehast Olhaus.
Kuid siiski kandis see lennuk oma aeglase kiiruse ja vähese kaitstuse tõttu tõsiseid kaotusi. Nii oligi enamus toodetud leenukitest kaotatud Poola kampaania lõpuks. Osa neist sattus ka Rumeenia õhujõududele.
Siit ka üks pilt, kust saab aimu, miiline lennuk on Karas
http://ww2db.com/image.php?image_id=4063
ja mõned andmed:
Tiibade siruulatus 13.95 m
Pikkus 9.68 m
Kõrgus 3.30 m
Tiibade pindala 26.80 m²
Tühikaal 1,928 kg
Koormaga 2,813 kg
Masimaalne stardikaal 3,428 kg
Maksimaalne kiirus 304 km/h
Mudel.
Tegu siis jällegi 1/72 mudeliga ja tootjaks sedakorda Heller. Vaatamata sellele, et tegu on siiski 70date vormiga on see Heller silmatorkavalt hea. See tähendaks seda, et see mudel oleks täiesti vabalt tehtav otse karbist.. no ehk veidi juurde mudides. Mul läks aga sedakorda sootuks teisiti. Leidus nimelt selline Poola tootja, nagu Part, kes on sellele Helleri karbile vägagi tõsise etsisarja teinud. Part pakub siis sarja nii interiöri, kui väliste detailide jaoks ja läheb selles osas ka Eduardi toodangust mööda. Veidi asja uurinud, tuleb mul tõdeda, et etsi restides leidub detaile tunduvalt rohkem, kui karbis plastikut, mida polnud ka vähe. Kõige selle pleki külge panemine eeldab tõsist kere lõikumist. Sinkohal viimased hetked terve Helleri kere ja veel puutumatute Parti restidega:
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKR099.jpg
Siin aga etsid eraldi..tööd jätkub:
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKR1102.jpg
Nagu öeldud, eeldas etside paigaldus kere poolte kõva töötlemist ja lõikumist. Nii alumine kui ülemine pool tuli täiesti maha lõigata, et hiljem plekiga asendada, samuti tuli kogu sisu puhtaks lihvida. Siin siis kere pooled enne ja töö käigus:
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKR103.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKR102.jpg
Ja peale lõikumist ja lihvimist läks siis suuremaks pleki painutamiseks. Poolakad on väga tõsiselt ette võtnud ja detailsuse ajanud tasemele, kus väiksemad detailid tuleb sisse hingamise vältimisek paigalada hinge kinni hoides;)
Siin siis seeria sisetöödest:
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKR184.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKR186.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKR180.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKR188.jpg
Ja edasi, kus kere koos ja varsti algab välimise osa painutamine
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKR4180.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKR0182.jpg
Hetkel siis niikaugel ja vaikselt areneb.
Tänud vaatamast:)
Kk
-
- Liige
- Postitusi: 278
- Liitunud: 27 Okt, 2005 13:48
- Kontakt:
-
- Liige
- Postitusi: 2087
- Liitunud: 23 Aug, 2005 9:34
- Kontakt:
Esimese hooga arvasin et Kalle on hulluks läinud oma plekimaaniaga , teise hooga arvasin et part teeb kifte plekitükke, kolmandaks tuli meelde Karasi väetisekülvikut meenutav kuju. Rohkem ei arva midagi , kleepsud lennuki küljel on vast niiehk naa kassipildiga:)
See heller on juba isegi igati vinks vonks mudel, ma ei kujuta ettegi mis sealt plekkide abil õnnestub välja võluda.
igastahes ootan huviga jätku.
Levar
See heller on juba isegi igati vinks vonks mudel, ma ei kujuta ettegi mis sealt plekkide abil õnnestub välja võluda.
igastahes ootan huviga jätku.
Levar
Ei, Kalle ei ole üldsegi mitte hulluks läinud, Kalle hakkas hoopis plekksepaks.. Eks ta ole ju raske majandussurutise aega ja puha, tulebki vajaduse korral kärmelt ümber profileeruda...
Aga projekt on küll võimas - seda plekikolinat küll, mida tal kodus nüüd veel tüki aega kuulda on... No ja selliste kribalate kokkuliimimine on samuti omaette kunst, või paned vahel mõned jupid omavahel ka jootmise teel kokku? Ma kunagi üritasin tanki mudeli porilaua serva külge plekist nurkrauda liimida, korraks jäi kinni küll, aga tibakese väntsutamist ja pudeneski jälle küljest ära - lõpuks sai hing täis ja jootsin teised külge, alles siis sai rahu majja.
Urmas.

Aga projekt on küll võimas - seda plekikolinat küll, mida tal kodus nüüd veel tüki aega kuulda on... No ja selliste kribalate kokkuliimimine on samuti omaette kunst, või paned vahel mõned jupid omavahel ka jootmise teel kokku? Ma kunagi üritasin tanki mudeli porilaua serva külge plekist nurkrauda liimida, korraks jäi kinni küll, aga tibakese väntsutamist ja pudeneski jälle küljest ära - lõpuks sai hing täis ja jootsin teised külge, alles siis sai rahu majja.
Urmas.
Neetima, keevitama ja jootma pole esialgu plaanis hakata:) Jootmisega on see lugu, et kui ka oleks selline koht, mille puhul tuleks isu, siis see peaks toimuma juba plastmassiga lähestikku ja ma ei taha proovida. Kuigi selle küsimuse peale tekkis isu see asi järgi proovida..esialgu proovitükiga, pole seda enne teinud sellisel kujul.
Aga siit veel mõned viimased pildid tööde seisust...plekki tuleb veel painutada..
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKA198.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKA204.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKA199.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKA202.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKA203.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKA211.jpg
Tänud kaasaelajatele:)
Kk
Aga siit veel mõned viimased pildid tööde seisust...plekki tuleb veel painutada..
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKA198.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKA204.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKA199.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKA202.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKA203.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/karas/PKA211.jpg
Tänud kaasaelajatele:)
Kk
-
- Liige
- Postitusi: 1416
- Liitunud: 25 Mär, 2008 13:16
- Asukoht: saaremaa
- Kontakt:
Küll on tõsine projekt ette võetud! Mis see patakas etse koos mudeliga ka maksma läks?
Olen ka plekiga mässanud, kui tööriistaklambreid painutasin ja tean, et see on üks püsivust nõudev ettevõtmine.
Siinkohal küsimus, et kas kogu see toredus kokpitis läbi kupli ka välja näha jääb? Kuidas kogu seda kupatust värvida kavatsed ja mis juhtub siis, kui värvimise ajal mõni jubin lahti liguneb ja kaotsi läheb?
Igal juhul näitab ettevõtmine tõsist pühendumist ja fanatismi.
Olen ka plekiga mässanud, kui tööriistaklambreid painutasin ja tean, et see on üks püsivust nõudev ettevõtmine.
Siinkohal küsimus, et kas kogu see toredus kokpitis läbi kupli ka välja näha jääb? Kuidas kogu seda kupatust värvida kavatsed ja mis juhtub siis, kui värvimise ajal mõni jubin lahti liguneb ja kaotsi läheb?
Igal juhul näitab ettevõtmine tõsist pühendumist ja fanatismi.
Hinnaga on selline lugu, et mudel maksis 75 eeku (tänud Levarile Narva impordi eest:) ja etsid kokku u16 euri plus veidike saatmiskulu Poolast. Siinkohal tuleks poolakatele taas au anda, sest lisaks heale tööle on ka hind vägagi hea.von manstein kirjutas: Mis see patakas etse koos mudeliga ka maksma läks?
Siinkohal küsimus, et kas kogu see toredus kokpitis läbi kupli ka välja näha jääb? Kuidas kogu seda kupatust värvida kavatsed ja mis juhtub siis, kui värvimise ajal mõni jubin lahti liguneb ja kaotsi läheb?
Nähtavusega selline pluss, et Karas on selline avara kupliga riistapuu, kus palju klaasi, niiet näha ikka peaks päris hästi jääma.
Värvimisega saab raskem olema kaks asja. Nimelt on kabiini klaaside osa nii peenest materjalist, et peale seda kui see kuidagi kokku on saadud võib see kõik nii õrn olla, et teibilaadse materjaliga maskida ei kannata ja maskoliga oleks jube tüütu. Seega tuleb teha miski enne värvimise kombinatsioon nagu alumise gondliga juba pooleli näha. Ja teiseks, et üldse kipub see asi lõpupoole paras pingutus olema just ses osas, et kui kõik paigas, siis viimistlusega tuleb päris ettevaatlik olla.
Kk
-
- Liige
- Postitusi: 2087
- Liitunud: 23 Aug, 2005 9:34
- Kontakt:
Heh.. ise sa tahtsid seda väetisekülvikut, mina olin ainult õiges kohas karp nina ees 
Teemasse ka , sellest tuleb üks igavesti vahva aparaat, kuidas sa selle klaasimajanduse suudad seal kenasti vormistada, see on parasjagu ime. Tegelikult oli mul sama küsimus nagu von mansteinil, misnipiga sa seda peen sisu värvima hakkad, see nõuab ju ülipeent pintslit ?
Ja lisaks uuriks ikkagi et kas kassipilt küljele tuleb? Või oli see tiiger....
Igastahes jõudu
Levar

Teemasse ka , sellest tuleb üks igavesti vahva aparaat, kuidas sa selle klaasimajanduse suudad seal kenasti vormistada, see on parasjagu ime. Tegelikult oli mul sama küsimus nagu von mansteinil, misnipiga sa seda peen sisu värvima hakkad, see nõuab ju ülipeent pintslit ?
Ja lisaks uuriks ikkagi et kas kassipilt küljele tuleb? Või oli see tiiger....

Igastahes jõudu
Levar
- Parovoz
- Liige
- Postitusi: 985
- Liitunud: 20 Aug, 2005 20:30
- Asukoht: Lasnogorsk, Balti mere ääres
- Kontakt:
Tere-tere!
Ei ole kindel kas teemasse aga neid peeneid jooni saab teha dekaalidena.
Värvitu dekaalipaberile vastavat värvi foon ja neist siis ribad lõigata ja saabki palju õnne
Kui huvitab siis peaks paberit natsi olema ...
Lugupidamisega
P.S Lennuk ja tehtud töö on muidugi kiiduväärt
Ei ole kindel kas teemasse aga neid peeneid jooni saab teha dekaalidena.
Värvitu dekaalipaberile vastavat värvi foon ja neist siis ribad lõigata ja saabki palju õnne

Lugupidamisega
P.S Lennuk ja tehtud töö on muidugi kiiduväärt
Taara avitab! ...
- Panzergrenadier
- Liige
- Postitusi: 1555
- Liitunud: 02 Apr, 2005 22:12
- Asukoht: Tartu/Tallinn
- Kontakt:
Kes on foorumil
Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 10 külalist