JAK-38 teenistuskäik ?

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 44026
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Kilo Tango kirjutas:No üldjoontes tundub mulle lennukikandja tervikuna (kontseptsioonina) vigane lahendus probleemile kui teemaks on all-out suur sõda suurriikide vahel. Tohutud kapitalimahutused, tohutu kaitselaevastik, tohutu logistika tohutu väljaõpe. Ja tulemus - märklaud keset vett, kus ei ole mitte kusagile peituda. Üks massiivne rünnak laevavastaste rakettidega varustatud tugeva vastase poolt (ma ei pea silmas venemaad, vaid hüpoteetilist mõtlevat vastast, kes suudab ka midagi luua) ning see kraam on merepõhjas.
Kunagi hakkas üks lennukikandjaid puudutav film pihta sõnadega "If president on United States calls 911, this is something what he gets"

Ei saadud lennukikandjateta hakkama OIF ega Afganistani ajal. Mõnikord algab sõjategevus punktist, kus pole maapealseid baase, mida kasutada (mis tuleb alles vallutada), kuid USMC Harrieridega just mingit air superiority't ei tee. B-52'd läksid romulasse, aga carrierid miskipärast jäid- veelgi enam, neile loodi uusi lennukeid.

Kui USA kaitse-eelarve on külma sõja lõpust langenud kaks korda, siis vähendamise asemel tuli üks Nimitz-klassi laev veel juurdegi. Kui sul on ikka vaja tõsist sõda pidada, siis nendel USMC väikestest carrieridest ei piisa ja algfaasis ei pruugi maapealset baasi olla.

Kuna USA üritab praegu maailmas sandarmiks olla, siis ilma lennukikandjateta on seda keeruline teha. Mingi USMC väikse lennukikandjaga võib kuskile Somaalia randa dessanti teha, aga Hiina või VF vastu ei tee nendega midagi. Lennukikandjal olevad lennukid on ju samal ajal "pika käe" õhukaitse.

Mis puudutab tiibraketirünnakut, siis see paraku pole nii lihtne kui tundub. Venelased arvestasid, et Nimitz klassi tabamiseks merel tuleb korraldada kombineeritud õhu- ja allveerünnak, kus lastakse välja vähemalt sada tiibraketti korraga (Kurski tüüpi allveelaevad olid just selleks ehitatud, samuti Tu-22M pommitajad).

Ameeriklastel oli aga selle vastu mõeldud mitu kaitserõngast, välimine F-14 ja AIM-59 Phoenix (üks lennuk võis lasta kuute märki üheaegselt), järgmine AEGIS tüüpi lahingujuhtimise süsteemiga ristlejad, siis laevade enda Sea Sparrow raketid ja kõige lõpuks 20 mm CIWS. Selliseid ristlejaid on USA-l 22 tk, seega vähemalt 2 igale lennukikandjale. Iga laev suudab maha võtta 90 õhumärki.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aegis_combat_system

Aegis disainiti just sellist olukorda silmas pidades. Õhurünnaku ajaks lülitatakse vastav moodul automaatselt tööle ja inimene vaatab ainult pealt. See, et lennukikandjal endal erilist relvastust pole, ei määra midagi.

Mitmekümne raketi kandmiseks vajaliku kümnete Tu-22de liikumine ei toimu märkamatult, selleks on taas mitmeastmeline eelhoiatus, alates signinti tegevatest allveelaevadest Koola poolsaare läheduses, siis tulevad maismaaradarid, siis AWACS ja lõpuks laevade endi radarid.

Ehk on vähevõimalik, et üllatada suudetakse ja kui rünnak tulemas on, siis hakkavad ründajad enne tina saama kui nad oma raketi lendu suudavad lasta.

F-14'd patrullivad laevast 400 km kaugusel, laskekaugus on 120-150 km.
Põhiline oht on X-22 (AS-4 Kitchen) lennukaugusega kuni 500 km. Piisava eelhoiatusega hakkavad ründajad enne tina saama.
Viimati muutis Kapten Trumm, 18 Veebr, 2009 12:12, muudetud 1 kord kokku.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 5594
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Postitus Postitas Gideonic »

Kapten Trumm kirjutas: Kui USA kaitse-eelarve on külma sõja lõpust langenud kaks korda, siis vähendamise asemel tuli üks Nimitz-klassi laev veel juurdegi. Kui sul on ikka vaja tõsist sõda pidada, siis nendel USMC väikestest carrieridest ei piisa ja algfaasis ei pruugi maapealset baasi olla.
Ancient Info, USA kaitseelarve on ka inflatsiooni arvestades suurim kui ta kunagi olnud on peale teist maailmasõda.

Samuti võeti see mainitud Nimitz kasutusele USS John F. Kennedy (CV-67) pensionile minemise tõttu 2007 a. Hetkel on olukord kus on üks Aircraft flight wing rohkem kui laevu. Seda siis senikaua kuni seesama Nimitz elukas USS George H. W. Bush lahingkõlbuliseks tunnistatakse. Esimene uus Gerald R. Ford-klassi laev asendab ka veel viimase mitte-Nimitz jäänuki USS Enterprise (CVN-65)'i, nii et kokkuvõttes jääb USA'le ikkagi 11 Carrier Group'i nagu juba kaua kaua on olnud.
Kasutaja avatar
Hydrazine
Liige
Postitusi: 1182
Liitunud: 17 Mär, 2008 11:12
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Hydrazine »

F-14/AIM-54 Phoenix kombinatsioon on tiba kehva kuulsust omav. F-14 õhus/remondis tund oli nii suur "saladus", et sellest ei taha mehhaanikud ise ka rääkida. AIM-54 pole miskit märkimisväärset saavutanud, märkimist vast väärib tema hind ja asjaolu kui palju neid merre lasti enne tekile maandumist.
Kasutaja avatar
Würger 190G
Liige
Postitusi: 2063
Liitunud: 27 Sept, 2005 12:57
Asukoht: Harjumaa
Kontakt:

Postitus Postitas Würger 190G »

Kilo Tango kirjutas:
Kapten Trumm kirjutas: Brittide lennukiehitus on mõnes mõttes tase omaette, nt Concorde, mis suutis Mach 2ga cruisida üle Atlandi. Järgmine sellise supercruise võimega lennuk oli alles F-22 ja venelased pole selleni tänini jõudnud. Venelane ei suutnud Tu-144-ga Mach 2 saavutada ilma järelpõletita, mistõttu oli lennukaugus väike.
See on ainult pool tõde. Tegelikult oli venelastel esimeste Tu-144-dega raskusi ilma järelpõletiteta üleüldse helibarjääri ületamisel. Tu-144s lahendas selle probleemi. Seal taga oli tegelikult 3 asja:
1. Mootorid - prantslased kasutasid militaarlennukitele mõeldud elektroonilist mootorite juhtimist, mida venelastel ei olnud
2. Kere - Tu-144 oli mõnevõrra ruumikam, mis suurendas lennuki ristlõikepindala. Samuti oli 144-l palju optimeerimata tehnilisi lahendusi, mis suurendasid oluliselt selle massi.
3. Tiib - Concorde tiib on ligi 80 ruutmeetrit väiksem, mis tõi kaasa suurema tiiva erikoormuse. Samuti oli concorde tiib aerodünaamiliselt väga põhjalikult lihvitud ülehelikiirusega lendamiseks, mis Tu-144 puhul
ei olnud nii hästi õnnestunud.

Aga lõppeks plaanisid ameeriklased ehitada ju oma SST, milledest Lockheed L-2000 kruisikiirus pidi olema Mach3.0 ning Boeing 2707-200 SST-t Mach2,7. see oleks mõlemad jutualused reisilennukid selja taha jätnud.

Mis viib mõtted General Electric GE4 (tänini maailma võimsaim järelpõletitega turbiinmootor) kaudu XF-108 Rapieri juurde ja sealt AIM 47 Falconi kaudu SR-71-st tuletatud YF-12 juurde. Mnjaa. Olid ajad.
Viimati muutis Würger 190G, 25 Veebr, 2009 12:55, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 44026
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Hydrazine kirjutas:F-14/AIM-54 Phoenix kombinatsioon on tiba kehva kuulsust omav. F-14 õhus/remondis tund oli nii suur "saladus", et sellest ei taha mehhaanikud ise ka rääkida. AIM-54 pole miskit märkimisväärset saavutanud, märkimist vast väärib tema hind ja asjaolu kui palju neid merre lasti enne tekile maandumist.
Äkki enne uuriksime natuke asja? F-14 tähelend oli paraku Iraani õhujõududes ja tema põhirelvaks oli seal just nimelt AIM-54. Confirmed kill'e oli pärslastel rohkem kui ameeriklastel. Põhiline ohver oli MiG-25, mis siiani oli teistele lennukitele tabamatu saak.

http://www.acig.org/artman/publish/article_211.shtml

1970ndatel oli AIM-54ga relvastatud F-14 ainus hävituslennuk maailmas, mis suutis üheaegselt tulistada rohkem kui ühte sihtmärki ühekorraga.

Mis puudutab neid merre laskmisi, siis selle põhjuseks oli asjaolu, et F-14 ei saanud maanduda rohkem kui kahe AIM-54ga, kuid täiskomplekt oli 6 tk. Tolle aja lennukite remondimaht oligi tohutu, nt analoogne seisutundide langus, mis toimus F-14'lt üleminekil F/A-18-le, toimus ka USAF-is F-4-lt üleminekul F-16'le.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Hydrazine
Liige
Postitusi: 1182
Liitunud: 17 Mär, 2008 11:12
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Hydrazine »

Kapten Trumm kirjutas:
Äkki enne uuriksime natuke asja? F-14 tähelend oli paraku Iraani õhujõududes ja tema põhirelvaks oli seal just nimelt AIM-54. Confirmed kill'e oli pärslastel rohkem kui ameeriklastel. Põhiline ohver oli MiG-25, mis siiani oli teistele lennukitele tabamatu saak.
Mida on teada üldse Iraani õhuväest? Esitad tabeli täis küsimärke. CONFIRMED info?

Confirmed kille oli rohkem kui ameeriklastel? Milliseid ameerika confirmed AIM-54 kille siin silmas peetakse nüüd?
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 44026
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Postitus Postitas Kapten Trumm »

aga mida sina esitad oma andmete kinnituseks?
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Hydrazine
Liige
Postitusi: 1182
Liitunud: 17 Mär, 2008 11:12
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Hydrazine »

Kapten Trumm kirjutas:aga mida sina esitad oma andmete kinnituseks?
Ma ei esitagi midagi, sest minu standardite järgi "confirmed" info Iraani õhuväe kohta on väga vastuoluline, milleks spekuleerida.
On 1 raamat muidugi, Tom Cooperi kirjutatud F-14 kasutusest Iraani õhuväes, ma ei ole ise seda lugenud aga mäletan kui Tom Cooper seda koostas, siis oli ta "all over the internet" ja mällu jäi asjaolu, et adekvaatset infot on praktiliselt võimatu kätte saada. Ma ei teagi, kas see lugemine võiks olla umbes sama väärtusega nagu Clancy raamatute hoogsad laused müstilistest relvadest, et siis pigem meelelahutuslik. Vast mitte nii "hull"

Mis puudutab US Navy tegemisi, siis mäletan, et selle ülimalt keeruka ja hooldusmahuka relvasüsteemi saatsid nad vaat, et tseremooniaga ajaloo prügikasti lausetega a la stiilis "no combat kills". See muidugi ei välista, et Iraanlaste skoor ei võiks märksa parem olla arvestades Iraaklaste õhuväe võimalikku taset, aga mis see AIM-54 skoor neil täpselt on... kas nad isegi teavad.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 44026
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Postitus Postitas Kapten Trumm »

See süsteem loodi puhtalt carrier groupide kaitseks venelaste tiibrakette kandvate pommitajate massireidide vastu. Oli päris pikka aega ainuke relvasüsteem, millega oli edukalt tulistatud samaaegselt mitme eri märgi pihta. Õnneks neid massireide ei tulnud.

Samas võib öelda, et F/A-18 asemele tulekuga kaotas ka USN suure osa sellisest tõrje võimekusest. Mida tõsi küll, polnud enam vaja. F/A-18 ei suuda reaalselt interceptida Tu-22M enne rakettide välja laskmist.

Miks USN sarnast süsteem enam ei kasuta, pole mitte kulud, vaid vastast enam polnud. Mõne araabiamaa märja unenäoga Nimitz põhja lasta tulevad ka Hornetid suurepäraselt toime.

Kaudne F-14+AIM-54 efekt oli selles, et nende kasutuselevõtt sundis NSVL muutma oma senist, põhiliselt Tu-22del põhinevat anti-carrier strateegiat ja lisama kompotti spetsiaalsed Antei klassi ründeallveelaevad nagu Kursk. Nende ehitamine omal ajal oli üks neid "viimaseid piisku", mis ajasid karika üle ääre ja NSVL majanduse käpuli. Suhteliselt väikese arvu lennukite ja rakettide ehitamisega provotseeris USA NSVL assümmeetrilise vastuse.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10269
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Postitus Postitas Kilo Tango »

see viimaste piiskade jutt (allveelaevad, tähesõdade programm jms. värk) seostatuna NSVL lagunemisega Reagani geniaalsuse tõttu on tegelikult üks paras vabariiklaste valimispropaganda, mille seos reaalsusega on väike. NL lagunes ainult ühel ainsal põhjusel - kõikide NL ekspordiartiklite (peamiselt energiakandjad ja tooraine) konjunktuur välisturgudel püsis pikka aega väga madalal. Lisaks muutus vasallriikide poputamine järjest kulukamaks. Need suurprogrammid võisid asja mõjutada kuude, kõige enam aasta võrra. Mitte enam. Makroökonoomilised näitajad olid lihtsalt silmini mülkas..
Kasutaja avatar
Hydrazine
Liige
Postitusi: 1182
Liitunud: 17 Mär, 2008 11:12
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Hydrazine »

Kilo Tango kirjutas:see viimaste piiskade jutt (allveelaevad, tähesõdade programm jms. värk) seostatuna NSVL lagunemisega Reagani geniaalsuse tõttu on tegelikult üks paras vabariiklaste valimispropaganda, mille seos reaalsusega on väike. NL lagunes ainult ühel ainsal põhjusel - kõikide NL ekspordiartiklite (peamiselt energiakandjad ja tooraine) konjunktuur välisturgudel püsis pikka aega väga madalal. Lisaks muutus vasallriikide poputamine järjest kulukamaks. Need suurprogrammid võisid asja mõjutada kuude, kõige enam aasta võrra. Mitte enam. Makroökonoomilised näitajad olid lihtsalt silmini mülkas..
Siin peaks ka väärakast riigikorrast tingitud plaanimajandust vast mainima. Kui ikka oli plaanikomitee ette näinud, et mingeid napakaid kastekanne pidi tegema n+1 tükki, mis siis, et neid kellegil vaja ei olnud... jne. Ja olgem ausad, see "poohui mentaliteet" oli ikka liiga kaugele süvenenud. Katteta raha juurde trükkimine ja hüperinflatsioon... ses riigis oli ikka tõesti palju kapitaalsemaid jamasid kui paari relvaprogrammi eelarve.

Krt, muigan kui meenutan neid 1. mai paraade, kus a la "töökas naiskollektiiv Punane Võit" kandis loosungeid, et "viisastaku plaan kolme aastaga" ja karjusid Ura-Ura... tegelikult virutati pool toorainet ära ja plaan täideti paberil...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 44026
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Postitus Postitas Kapten Trumm »

K-36 katapulteerumise protseduuridest

"Ejection procedures

Ejection can be accomplished on the ground above 40 KIAS (knots indicated air speed, 64 kmh), (GT 80 KIAS (128 kmh))"

GT on "German Trainer" ehk MiG-29UB.

Allikas: Flight Manual MiG-29. Luftwaffenmaterialkommando, GAF T.O 1F-MIG-29-1. 1994. Lk 3-7.

Seega mingist zero-zero istmest siiski jutt ei ole.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Hydrazine
Liige
Postitusi: 1182
Liitunud: 17 Mär, 2008 11:12
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Hydrazine »

Kapten Trumm kirjutas:K-36 katapulteerumise protseduuridest

"Ejection procedures

Ejection can be accomplished on the ground above 40 KIAS (knots indicated air speed, 64 kmh), (GT 80 KIAS (128 kmh))"

GT on "German Trainer" ehk MiG-29UB.

Allikas: Flight Manual MiG-29. Luftwaffenmaterialkommando, GAF T.O 1F-MIG-29-1. 1994. Lk 3-7.

Seega mingist zero-zero istmest siiski jutt ei ole.
Ma ei oska sellepeale miskit kosta, ma ei tea skslaste 9.12 seeria mig'idest(ehk kõige viletsamatest ja veel omakaorda ekspordiks nuditud) lennukitest kuigi palju. Esimestel K-36 istmetel polnud isegi mitte mikroprotsessoriga kontrollerit... niiet, see selleks.
Kasutaja avatar
Noor
Liige
Postitusi: 1911
Liitunud: 13 Aug, 2006 13:47
Asukoht: Euroopa
Kontakt:

Re: JAK-38 teenistuskäik ?

Postitus Postitas Noor »

Upitaks korra vana teemat...
Brittide lennukiehitus on mõnes mõttes tase omaette, nt Concorde, mis suutis Mach 2ga cruisida üle Atlandi. Järgmine sellise supercruise võimega lennuk oli alles F-22 ja venelased pole selleni tänini jõudnud. Venelane ei suutnud Tu-144-ga Mach 2 saavutada ilma järelpõletita, mistõttu oli lennukaugus väike.
Siin pilt Concorde mootorist, mis muide sammuti kasutas just Mach 1 saavutamise hetkel järelpõleteid.

Pilt

järelpõleti

Pilt
Ostan või vahetan kõike, mis puudutab EW lennundusega seonduvat.
Kasutaja avatar
Noor
Liige
Postitusi: 1911
Liitunud: 13 Aug, 2006 13:47
Asukoht: Euroopa
Kontakt:

Re: JAK-38 teenistuskäik ?

Postitus Postitas Noor »

Palju "põnevam" Brittide (esimene) reaktiivmootor Gloster Meteorilt.
Hästi on sellelt pildilt just näha unustusehõlma vajunud "multiple Can Combustor"ite süsteemi.

Pilt

Kusjuures pildil olev isend on täitsa töökorras ning kord aastas ka käivitub :wink:
Ostan või vahetan kõike, mis puudutab EW lennundusega seonduvat.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist