Laagri katakombid

Kindlusehitised. Teed, sadamad ja lennuväljad. Kasarmud ja linnakud.
Maalinnad ja linnused. Kõik militaararhitektuurist.
Vasta
Martti
Liige
Postitusi: 311
Liitunud: 21 Nov, 2004 21:05
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Martti »

Kurjam kirjutas:Selliseid rajatisi tühjaks pumbata on sama mis sõelaga vett tassida. Algselt oli neil isevooluga drenaažisüsteem. Kui õnnestuks see üles leida ja ära puhastada oleks asjal mõtet.

Stebel tõmmati kunagi tühjaks, ei ole küll kindel, aga oli vist tuletõrje autoga. On olemas ka "jõhkra" tootlikusega pumbad, oli vist tankimootoriga, aga sellisel juhul on kütuekulu ka proportsioonis. Võimalik on tühjaks tõmmata, lihtsalt kulud on ülemõistuse suured ja mõne aja pärast on jälle vett täis. Ühekordne kulu pealekauba, mida pole mõtet kümnekonna pildi pärast ette võtta.
Kas drenaažisüsteemist pole eraldi kaarti kuskuilt välja tulnud, või pole seda üldse olnudki?
Vanasõiduki huviline
Minu sõidukid: Gaz 22; Moskvich 412 1969
Kurjam
Liige
Postitusi: 1565
Liitunud: 10 Dets, 2007 22:35
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Kurjam »

Stebel on suht pisike koht võrreldes Laagri kilomeetriste käikudega. Küllap nende süsteemide ehitust drenaažitunnelitest alustatigi ja kindlasti olid ka joonised. Mis neist aegade jooksul saanud on teab vist vaid vana :twisted:
ademox
Liige
Postitusi: 57
Liitunud: 24 Aug, 2009 15:59
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas ademox »

Viini lähistel Seegrotte nimelises vanas kaevanduses on niinimetatud maa-alune järv, mida pumbatakse konstantselt tühjaks, muidu täituks käigud veega. Aga see kant on räme turistilõks ka, igasugu "Kolme musketäri" filmimisest järele jäänud rämps ja muud atraktsioonid (paadimatk). Laagri käigud jääks sellise asja jaoks vist natuke lahjaks :wink:

muide, kogusin siia kokku nüüd igasugust värki, mis Laagri kohta leidsin (enamus vene materjal):

kõigepealt minu enda tehtud kaardikene aerofoto peale:
http://www.ademox.planet.ee/Laagri/Laag ... ofotol.jpg

natukene fotomaterjali kondajatelt:
http://www.foto24.ee/album/31362
http://album.ee/album/374533/50094788
http://web.zone.ee/andres323/katakombid/
http://nagi.ee/photos/grx392/sets/222639/
http://pilt.delfi.ee/album/58037/
http://pilt.delfi.ee/album/58041/

ja videomaterjali ka:
http://www.youtube.com/watch?v=NjMY5CBj ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=jYc3l5Kr ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=e8ZL7ZOt ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=CHS9N00l ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=ewgUP1-O ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=fHJ45-XUU5Y
http://www.youtube.com/watch?v=OaPzLxh2LNM
http://www.youtube.com/watch?v=-zZjPr5zGpo
http://www.youtube.com/watch?v=t2m4k7O4aMk

siis veidi sisukamad lehed piltidega:
http://www.jamert.ee/v1/2005/07/24/laagri-catacombs/
http://www.travelzone.lv/Fort/Laagri/index.php
http://www.travelzone.lv/Fortification/ ... /index.php

noh ja muidugi ei saa ära unustada varem kellegi poolt juba mainitud põhjalikku http://www.battal.pri.ee/ mille probleem on muidugi see, et mine ja otsi üles õiged kohad, eksole!

eesti keeles materjali ikka suht vähe:
http://register.muinas.ee/?menuID=monum ... ew&id=8884
http://et.wikipedia.org/wiki/Peeter_Suure_Merekindlus
http://www.sakala.ajaleht.ee/?id=148834

ja umbes nii paljukest seda ongi, paar ajaleheartiklit veel, mida ei viitsinud panna (varem siin foorumis viidatud).

Kui kellelgi ettepanekuid, kuidas aerofotol skeemi täiendada, siis andke teada.
Kasutaja avatar
ivalo
Liige
Postitusi: 1102
Liitunud: 13 Apr, 2004 20:01
Asukoht: Lilleküla
Kontakt:

Postitus Postitas ivalo »

Mina arvan, et vee äravoolu tarbeks olidki rajatud need kaks kraavidesse jooksvat tunneliharu.
Punkri 2. juurest jooksev käik lõppes betoneeritud osaga, selle lõpus oli rauduks ja omakorda selle taga olev lahtine väljapääs oli pinnase ja vanarauaga täidetud. Vene aeg sai sealt ühte nurka pidi sisse ronida.
Ju siis tänaseks täis aetud.
Kunagi oli ka varjendi No.2 esine süvend täispikkuses lahti, sealt purukslastud osast sai ka varjendisse siseneda.
Kõik rooduvarjendid ja neist käikudesse laskuvad trepid olid seest suht puhtad ja liikuda sai ilma mingi turnimiseta.
ademox
Liige
Postitusi: 57
Liitunud: 24 Aug, 2009 15:59
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas ademox »

Muide, kui sa veel vaadanud pole, siis praegust olukorda saad jälgida siit: http://nagi.ee/photos/ademox/sets/224764/
Iga pildi juures on ka veel kommentaar, kus see koht asub. Üritasin enamus olulistest kohtadest üles pildistada.

Kusjuures huvitav on siiski see, et too väidetavalt äravooluks mõeldud tunneliosa on kõige kuivem selles süsteemis. 3-2 ja 2-5 varjendite vahel oli vesi, kirdeharu aga kuiv.
Kasutaja avatar
ivalo
Liige
Postitusi: 1102
Liitunud: 13 Apr, 2004 20:01
Asukoht: Lilleküla
Kontakt:

Postitus Postitas ivalo »

Sinu fotol No. 6 ongi sama uks, selle tagant hakkas kohe varing ja lae alt sai vasakust nurgast läbi. Teiselpool, kus kraav edasi jookseb oli traadikerasid täis veetud, see metall kindlasti ammuilma kokkuostus.
Vaatan jah, et põrand täitsa kuiv!
Viimane kord, kui seal käigus käisin (vast 1991) sai läbi ainult kalamehe kummikutega.
Kurjam
Liige
Postitusi: 1565
Liitunud: 10 Dets, 2007 22:35
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Kurjam »

Eks see laest varisenud praht takistab lisaks vee äravoolu. Algselt oli kindlasti plaanis mingi kanal põranda all nagu näiteks Astangu ladudes.
Kasutaja avatar
ivalo
Liige
Postitusi: 1102
Liitunud: 13 Apr, 2004 20:01
Asukoht: Lilleküla
Kontakt:

Postitus Postitas ivalo »

Kindlasti takistab vee äravoolu aja jooksul laest-seintest pudenenud ja inimkäte poolt kokkuveetud pinnas ja kivid.
Tolle uksega käigu kalle on aga tugevalt kraavi suunas, kuna viimasel korral kui veetase suht kõrge, oli käigu hargnemiskoht pea kuiv ja vesi hakkas tõusma, mida edasi ukse poole liikusid. Kusagil keskosas oli vesi juba tavakummiku ääreni, sealt lõppu saigi vaid kalamehe kummikutes ja seda viimase vindi peal.
Varjendist No. 1 kulgevas käigus pole ise käinud.
Mis suunaline sealne langus on?
Mida kujutab endast varjendi 2 juures olev läbimatu varing? Tunnelis, mis peaks jooksma varjendite 1 ja 4 suunal?
ademox
Liige
Postitusi: 57
Liitunud: 24 Aug, 2009 15:59
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas ademox »

ivalo kirjutas:Varjendist No. 1 kulgevas käigus pole ise käinud.
Mis suunaline sealne langus on?
Raske öelda kalde suunda, kui käik on kuiv ja väidetavalt on käik no1-st kraavi poole alati olnud kuiv. Nagu sellelt pildilt http://nagi.ee/photos/ademox/12495175/in-set/224764/ näha võid, on käigu põrand kivirähuga üle puistatud ja seetõttu kõrgem, ning vett on näha ainult läänepoolses servas, kus seda rähku pole.
ivalo kirjutas:Mida kujutab endast varjendi 2 juures olev läbimatu varing? Tunnelis, mis peaks jooksma varjendite 1 ja 4 suunal?
Lühidalt võin öelda järgmist - Käikude 2-5 ja 3-1/4 ristil on varing, mis paneb kinni edasipääsu 1 ja 4 suunal. Keegi rammumees on kaevanud augu, (http://nagi.ee/photos/ademox/12494938/in-set/224764/) nii et sellest kohast pääseb pugedes veel nr2 varjendi trepini. 5-nda poole liikudes probleemi pole, käik täiesti lahti (pilt ongi viienda käigust tehtud). Kuna 2. varjendisse käigust praegu ei saa, siis on seda markeerimas väike punane viisnurk.

Ülejäänud punased tärnid tähistavad samuti varinguid, kust praegu läbi ei saa. Näiteks see kraavi suunduv lõik 2 ja 3 vahel lõpeb täiesti kinnise varinguga. Kui sa väidad, et 20 aastat tagasi sai sealt läbi, siis mind isiklikult huvitab, kas see oligi käigu lõpp või jätkus ta veel natukene. Minu aerofotol on varing tähistatud venelaste kaardi järgi mitte päris käigu lõppu.



Nr.1 juures on 4 poole on samuti ära kontrollitud varing (http://nagi.ee/photos/ademox/12495179/in-set/224764/), kuid teine tärn 4. varjendi pool on üle kontrollimata ning tugineb jällegi ühele vene saidile, mille olen siin varem välja toonud.

Minule on selgusetuks jäänud, kas tunnelilõiku 2,3,5 ja 1,4,6 vahel üldse on olnud? Kuidas olukord 20 aasta eest oli? Sai seal liikuda või mitte?
Martti
Liige
Postitusi: 311
Liitunud: 21 Nov, 2004 21:05
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Martti »

ademox kirjutas: Nr.1 juures on 4 poole on samuti ära kontrollitud varing ( http://nagi.ee/photos/ademox/12495179/in-set/224764/ ), kuid teine tärn 4. varjendi pool on üle kontrollimata ning tugineb jällegi ühele vene saidile, mille olen siin varem välja toonud.
Olen käinud selle varingu juures, väidetavalt varises käik kokku uue radaribaasi ehituse käigus, ja see varing on seal tõesti totaalne. Vett on ka omajagu, tavalise kummikuga lõpuni ära ei lähe. Enne varingut, umbes 70 meetrit on kunagi väljapääs maapinnale, mis praeguseks on suletud "nõukogude meetodiga" aga nurgast saab suhteliselt hästi läbi roomata. Kui mul oleks vaba aega, siis näitaks teile maksimaalse kvaliteediga pilte ka kõikidest nendest kohtadest, aga puudu ongi vaba aeg... Kunagi ikka.
Vanasõiduki huviline
Minu sõidukid: Gaz 22; Moskvich 412 1969
Kasutaja avatar
ivalo
Liige
Postitusi: 1102
Liitunud: 13 Apr, 2004 20:01
Asukoht: Lilleküla
Kontakt:

Postitus Postitas ivalo »

Need varingud olid samadel kohtadel ka 20 ja 30 aastat tagasi.
Varjendi 2 trepini sai täpselt samast sisseuuristatud mulgust lae all.
Varingu kohal on algselt olnud vist avatud šurf, mille kaudu ehituse käigus pinnast välja võeti. Seesama auk ongi lihtsalt ülevalt täis aetud.
Mis puutub raudukse ja selle taguse varinguga lõppevat tunnelit, siis varing oli ja on täpselt sama koha peal.
Ukse tagant tõusis kuhjatud pinnas kohe poolviltu vastu lage ja sealt vasakust nurgast olid ka kraavis väljas.
Algselt jooksis tunnel seega lihtsalt maa peale välja.
Ukse taga on tunnelit veel umbes 5-6 meetrit.
Kraav kulges otse raba ääres oleva teeni ja tegi siis 90 kraadise pöörde ning moodustas maantekraavi.
Nagu kaardilt näha on tunneli maapeale väljumise koha ümber praegu majad ja see koht ise lihtsalt pinnaga tasa aetud.
Viimati muutis ivalo, 14 Aug, 2010 13:39, muudetud 2 korda kokku.
Kasutaja avatar
ivalo
Liige
Postitusi: 1102
Liitunud: 13 Apr, 2004 20:01
Asukoht: Lilleküla
Kontakt:

Postitus Postitas ivalo »

Usun, et oli pigem siia teemasse mõeldud!
Impiger kirjutas:Panen siia lingi H. Gustavsoni artikli Pääsküla positsiooni kohta, mis ilmus 1995. aastal Õhtulehes.

http://static2.nagi.ee/i/p/502/70/12567669f992f5_o.jpg
Faust
Liige
Postitusi: 1743
Liitunud: 27 Dets, 2004 10:01
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Faust »

Vagonette lükati käsitsi ja vedureid ei kasutatud.
Jumal lõi inimese aga mr. Colt tegi nad kõik võrdseks:
Kasutaja avatar
ivalo
Liige
Postitusi: 1102
Liitunud: 13 Apr, 2004 20:01
Asukoht: Lilleküla
Kontakt:

Postitus Postitas ivalo »

Ma ei räägi, et vedurid seal all vurasid vaid sellekohasest legendist.
Võibolla peeti nn. veduriks sedasama alusraami või vagonetti ennast, mis kusagil käigus veel vedelemas?
Kurjam
Liige
Postitusi: 1565
Liitunud: 10 Dets, 2007 22:35
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Kurjam »

Seda veduri legendi kuulsin esimest korda juba ammu nõukaajal, hiljem samuti eri allikatest. Kõik aga selliste joomalaua-juttude tasemel. Väidetavalt kõik oma silmaga näinud ja -käega katsunud, kuid kui hakkad lähemalt uurima on jutumehel suu (piiks!) täis :) Tollajal oli vedur hinnaline asi ja selle maa alla jätmiseks pidi ikka mõjuv põhjus olema.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline