Kalle lennukilood. Farman NC 223.3

Militaartehnika mudelitest. Tehnoloogiad ning mõõtkavad ei ole piiratud.
Vasta
Kasutaja avatar
kalle
Moderaator
Postitusi: 1255
Liitunud: 17 Aug, 2005 21:23
Kontakt:

Kalle lennukilood. Farman NC 223.3

Postitus Postitas kalle »

Polegi ammu siia teemat teinud, niiet viimane aeg ka elumärki anda.
Ehitamist vaatamata suvele jm ikka olnud, kuigi tempo veidi alla
läinud. Vahepealsetest tegemistest tulevad veel mõned teemad aga
seda hiljem.
Täna näitan nö järjekorras järgmist. Ja kuna peale Murometsa jäi esialgu
vaid ühelt maalt neljamootorilne tegemata ja see oli Prantsusamaa. Seega
oli valik tehtud. Esialgu oli riiulist võtta ainult üks asi, millel õige
maa tootja ja just neli mootorit. Ja see on:

Farman NC 223.3

Farmani 220 seerias oli päris mitu mudelit, üks ilusam kui teine.
Põhiliselt ehituselt olid kõik sarnased ülatiivalised monoplaanid, mille
neli mootorit rippusid tiibade all gondlites- Kõigil oli kaks tõukavat
ja kaks tõmbavat propellerit. Erinevsed olid mootorites, saba ehituses
ja telikus. Kasutusalad algasid jällegi postilennukist, aga kasutust
leidsin need ka reisilennuki, militaar transpordilennuki ja
pommitajana. Esimene mudel tegi esm,alennu mais 1932 ja arendustööd
kestsid 30date lõpuni.
Mainitud 223 seeria tekkis 1937 ja 223.1 täitis pikamaa postiveo
ülesandeid Brasiiliast Lääne-Aafrikasse.
223.3 oli aga tehasest tulnud pommitaja ja ainuke prantsalaste
raskepommitja, millel oli sõja alguses motoriseeritud laskepesad

Viimane versioon 223.4 sai aga verstapostiks, olles esimene liitlate
lennuk, mis pommitas Berliini. Tegelikult oli see postilennukist
pommitajaks kohendatud lennuk, mis kandis nime Jules Verne. Huvitavaks
teeb selle sündmuse veel see, et juunis 1940 toimunud pommitamisel, kui
linnale langetati 2 tonni pomme, oli pommisihiks paigaldamata jäätud ja
seega tehti esimene rünnak sõna otses mõttes palja silmaga.

Peale Prantsusmaa langemist kasutati seda tüüpi lennukeid transpordil
Prantsusmaa ja Põhja-Aafrika vahel


Andmed NC 223.3 kohta

Meeskond: 5
Mootorid: 4 x Hispano-Suiza 12Y29 910 hp
Pikkus: 22 m
Tiibade siruulatus: 33,5 m
Tiibade pindala: 188 m2
Kõrgus:5,2 m
Tühikaal: 10488 kg
Täiskaal: 18700 kg
Maksimum kiirus: 320 km / h
Kruisi kiirus: 280 km/h
Tõusus kiirus: 473 m/min
Lennukaugus: 2000 km

Relvastus: 3x 7.5mm Mac 134
4100 kg pomme

Mudel:

See, miks just Tsehhist nii palju mudeli tootjaid tuleb, on minu meelest
doktoritööd vääriv teema. Azur, kes siis selle mudeli pressinud on üks
osa sellest teemast. Nagu arvata, on tegu short runiga. Üsna tüüpiline
parema otsa valu, nagu neid teevad sarnaselt päris mitu firmat sealt maalt.
Päris tamigawaga ei saa mudugi võrrelda ei detailsust, ega istuvust, aga
omas klassis tugevalt üle keskmise. Karbi hind on ka üsna ootuspärane
jäädes ümmarguselt 50€ kanti
Jah see on liiga kallis, kui võrrelda ja juurelda, aga üsna pea saad
aru, et oliline on siiski see, kas sa tahad asja valmis teha. Ja kui
tahad, siis tuleb kahjuks maksta ja vähem juurelda.

Azur toodab sellest lennukist kolme varianti ja neist üht tootearvustust
lugedes jäi kõlama kriitika autentsuse kohta. Siit midagi puudu ja sealt
valesti jne. Enamus sellest jutust ei käinud minu tehtava variandi
kohta, aga mõnegi asja sai sealt arvesse võtta küll.

Ümber ja juurde tegemist võtan siiski suht mõõdukalt ette. Aga alustada
saab kohe algusest. Peale tugevduste ja lisa liimipindade tegemist saab
sisu kallale asuda. Seekord on tootja päris suure osa aknaid
kinnistena pressinud. Ole hea ja lõika ise sisse ja lahti. Peale seda
sai hakata veidi juurde lõikama. Noh, et päris lage ei oleks sein. Väga
hulluks sellga ei tasu minna, kui kere koos ei ole palju näha:

Pilt

Vahepeal jäid mõned pildid tegemata, nt sellest kuidas kabiini ja
laskepesa klaasid ümber sai tehtud. Need olid muidu igati ok, aga siiski
kole paksud. Sai siis ise taas termoplasti venitatud. Ja ega siis midagi
muud kjui et ikka säti, pahtelda ja lihvi.
Lõpuks sai midagi kokku ka:

Pilt

Täiesti maha lihvida tuli tiiva all olnud tugevdused. Neid tuli teha
rohkem ja suuremad, kui karbi tiival pakuti:

Pilt

Mootoritega oli veidi tööd.. just viimistlust. Siin on asi aga juba
lõpusirgel ja ka kinnitused on küljes:

Pilt

Pilt

Mulle esimene sellise lahendusega mootorid, niiet igati huvitav.
Ja üsna pea saigi proovi mõttes maskoliga külge liimitud..üldmulje
täitsa olemas.

Pilt

Pilt

Mootorite juures on ka näha karbis kaasas olnud epo tükke

Ja siis taas laiali ja värvimiseks.
Peale ettevalmistusi:

Pilt

ja esimest tooni, sai taas vorstikesi proovida. Seekord siis nö kontori
tati kord. Vahepeal tuli selle markigi vahetada, sest esimese tootja
(Pritt) oma kippus kinni kleepuma. Edasi siiski sujus kuidagi ja
maskimine võis jätkuda.

Pilt

Pilt

Siin aga näha sellel korral esimest korda proovitud nipp rataste
maskimisel. Kaugemal näha üle jäänud klaasosad:

Pilt

Veel parajalt jändamist telikute ja muu pisemaga ja peale väga heade
dekalide panekut hakkabki juba looma. Sellisele lennukile võib
tunduda veider pingutustrosse panna. Aga siiski tuli nendega kitsastes
mootori vahedes päris pikalt mässata. Lõpuks oli siiski klaasi taha
tõstmise aeg. Mõned pildid veel puudu, ag selline se siis sai. Reste
karbis vaadates Pealt võiks arvata, et läheb kiirelt ja tegelikult oli
tööd ikka palju. Asi kippus kõvasti venima, aga lõpupoole sain hoo ja
rütmi tagasi ja lõpptulemusega võib nati rahul olla küll

Pilt

Pilt

Pilt

Hetkel nii ja tänud vaatamast,
Kk
Kasutaja avatar
Würger 190G
Liige
Postitusi: 2063
Liitunud: 27 Sept, 2005 12:57
Asukoht: Harjumaa
Kontakt:

Re: Kalle lennukilood. Farman NC 223.3

Postitus Postitas Würger 190G »

On mida vaadata ja värvida oli vist päris keeruline, mootorite gondlid eriti. Kahe sõja vahel tehti huvitavaid lennuaparaate nii tsiviil kui militaar tarbeks.
Kasutaja avatar
FW Anton
Liige
Postitusi: 1831
Liitunud: 01 Jaan, 2005 20:06
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Kalle lennukilood. Farman NC 223.3

Postitus Postitas FW Anton »

Valmis kujul on see aparaat oma silmaga üle vaadatud. Nüüd siis nägin ka valmimisprotsessi. Sain ka vastused mõnele küsimusele. Igatahes tänud ja kiitus tegijale!
Anton - horridoo!
Kasutaja avatar
vaoinas
Liige
Postitusi: 2313
Liitunud: 21 Apr, 2006 1:42
Asukoht: Kalamaja
Kontakt:

Re: Kalle lennukilood. Farman NC 223.3

Postitus Postitas vaoinas »

Kalle teemasid lugedes saab lisaks silmailule alati ka aviatsiooniajaloo-alaste teadmiste võrra rikkamaks.

Käesolev subjekt on minu jaoks kindlasti üks lemmikuid Kalle seniilmunud lennukilugude sarjast. Selle välimus ja tehniline lahendus just mootoreid puudutavas osas on minu jaoks midagi seninägematut. Lisaks püüab pilku ka kirev värvikostüüm. On olnud au seda mudelit ka ihusilmaga näha, kuid fotod annavad võimaluse detailidesse süveneda. Ehituslugu pildiseeriana on ka väga väärt asi.



Kristjan
Kasutaja avatar
calico
Liige
Postitusi: 1233
Liitunud: 08 Apr, 2009 23:12
Asukoht: Laisholm - Jõgewa
Kontakt:

Re: Kalle lennukilood. Farman NC 223.3

Postitus Postitas calico »

Tore näha et vana õhuäss on ka ikka tegevuses ja mõne pildi pealt paistab ka seletus rahulikule tempole, kollase segumasina näol. Eks seda hobi peab ikka millegi kõrvalt tegema ja kui ise ei tekita seda aega, ei saagi midagi valmis. sellised ideaaltingimused kus hobitad ja veel teenid ka sellega norm sissetuleku, et muuga tegelema ei tea, on vist küll halval kapitaliläänes ning needki rohkem erandid. Lennuk on ka ikka võimas! :D
https://www.youtube.com/@Rihosk76 Üks vähestest Eesti mudelikanalitest Youtubes 8)
von manstein
Liige
Postitusi: 1416
Liitunud: 25 Mär, 2008 13:16
Asukoht: saaremaa
Kontakt:

Re: Kalle lennukilood. Farman NC 223.3

Postitus Postitas von manstein »

Järjekordne valik harulduste seast.
Autor on kõvasti vaeva näinud ja tulemus on seda väärt. Mudel on väga elutruu.

Aga mõni sõna pildistamisest. Kuna iga mudelisti eesmärgiks on väljendada reaalsust, tuleks seda ka rakursside valikul arvestada. Praegused võtted ei jää loomulikud.

Esimene jutuubist ette sattunud foto kujutab masinat näiteks nii:
Pilt

Ehk tasuks üritada? Kas või osa kaadritest..
Joss Metsast
Liige
Postitusi: 2087
Liitunud: 23 Aug, 2005 9:34
Kontakt:

Re: Kalle lennukilood. Farman NC 223.3

Postitus Postitas Joss Metsast »

Väga tore et Kalle leidis aega järjekordse harulduse tutvustamiseks. Ausalt, ma ei teadnud sellest elukast enne midagi...
Juba viimasel välikokkutulekul jättis sügava mulje, vt pilt kus ta küünaldest moodustatud lennurajal seisab.. http://simmtann.planet.ee/Klubi%202011- ... 050022.jpg .. puhas kunst, prantslastel oli ikka maitset.

Nüüd täitsa valminuna on veel vahvam. Huvitav kas Vichy vabariik neid pommitajaid ka otstarbekohaselt kasutas ?

Jõudu ja tahaks juba järgmist "järjejuttu"
Levar
Kasutaja avatar
kalle
Moderaator
Postitusi: 1255
Liitunud: 17 Aug, 2005 21:23
Kontakt:

Re: Kalle lennukilood. Farman NC 223.3

Postitus Postitas kalle »

von manstein kirjutas: Aga mõni sõna pildistamisest. Kuna iga mudelisti eesmärgiks on väljendada reaalsust, tuleks seda ka rakursside valikul arvestada. Praegused võtted ei jää loomulikud.
Ehk tasuks üritada? Kas või osa kaadritest..
Ega need pildid head pole. Esialgu oli eesmärk mingi märk maha saada, hiljem teen veel ja ehk õnnestub paremini. Aga selle reaalsusega ola ka mitmed lood. See sinu toodud näide oli küll hea näide, aga oma mudeli pildistamine sedasi, et see sama reaalsuse annaks ei ole ilmselt minu võimuses. ja lisaks egas ainult maalt saa pildistada.. üle lennuki saab ka madallennul lennata ja pildistada:) Lisaks sellised pildid
Pilt

Pilt

Igasugu reaalsuseid leiab. ja veel, et mulle meeldivad lennukitest sellised vaated kus kogu tiivaulatus oleks peal. Kuju ja olemus, suurus jne. Ühesõnaga ma pean ka easpidi arvestama riskiga, et mulle meeldivad rakursid sulle ei meeldi:)

Kk
Kasutaja avatar
kalle
Moderaator
Postitusi: 1255
Liitunud: 17 Aug, 2005 21:23
Kontakt:

Re: Kalle lennukilood. Farman NC 223.3

Postitus Postitas kalle »

Joss Metsast kirjutas:Huvitav kas Vichy vabariik neid pommitajaid ka otstarbekohaselt kasutas ?
Üldiselt oli selle Farmani sõjaline karjäär lülike ja segane. Ühe lennuki panid sakslased pihta, mõned laksid Vichi kätte jne. Aga üldiselt tegutsesid kõk ikka pigem transa peal. Vichy omad vedid nodi Süüria liinil. Pommitamisi pole kirja pandud justkui.

Kk
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 12 külalist