Space Shuttle: mida sooviti ja mis saadi

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
Kasutaja avatar
Laiakas
Liige
Postitusi: 305
Liitunud: 22 Sept, 2011 10:00
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Space Shuttle: mida sooviti ja mis saadi

Postitus Postitas Laiakas »

Kunagi sai venekeste Buranist looke kribatud ja olgu siis vastukaaluks natuke juttu ka ameerikamaa tegemistest. :D

Pilt
Suur samm inimkonnale

Space Shuttle programm sai oma alguse 60-ndte lõpus, kui ameeriklaste kosmoseprogramm oli tipus ja kogu riik oli saavutustest vaimustunud. Neil Alden Armstrong ja Edwin Eugene Aldrin esimeste inimestena 20.juunil 1969 astusid Kuule, täites sellega John Fitzgerald Kennedy unistuse, mille ta ütles välja 25.mail 1962: "Ma usun, et selle aastakümne lõpuks suudab meie rahvas jõuda Kuule ja sealt edukalt Maale naasta!"
Apollo programmi arenedes aga tekkis peagi küsimus: mis edasi? NASA taipas seda üsna varakult ning seati mitmeid eesmärkke: organiseerida pikaajalisi ekspeditsioone Kuule, luua seal alalisi baase, ehitada Maa jälgimiseks orbitaaljaamu ja orbitaaltehaseid meeskonnaga kuni 50 inimest, alustada piloteeritavaid reise Marsile, asteroididele ja kaugematele planeetidele.
Kõigi nende programmide algetapiks planeeriti rahalisi vahendeid vähemalt 6 miljardit dollarit aastas. Paraku hakkas raha neelama tohututes kogustes hoopis Vietnami sõda. Seoses sellega oli juba enne kuundumist 1.augustil 1968 vastu võetud otsus, et kanderakette Saturn toodetadekse vaid algses mahus ehk Saturn-1B 12 eksemplari ja Saturn-5 15 ühikut. See kõik tähendas seda, et edasised programmiarendused Apollo programmi raames piirdusid eksperimentaalorbitaaljaamaga Skylab. Vähenes ka kodanikkonna huvi, Kuule lennud olid muutunud rutiinseks ja ei müünud ennast.

Pilt
Skylab

Oli vaja uusi eesmärkke ning 30.oktoobril 1968 pöördusid Kosmoselaevade Piloterimise Keskus Houston´is -MSC- ja Marshall´i nimeline Kosmosekeskus Huntsville´s -MSFC- kosmosetööstusega seotud firmade poole ettepanekuga uurida võimalusi luua mitmekordselt kasutatavaid kosmosesüsteeme. Seni kasutatavad kosmoseaparaadid olid ühekordselt kasutatavad välja arvatud kosmoselaevad Mercury numbritega 2,8 ja 14 ning teine Gemini. Neid kasutati kaks korda.

Pilt
Mercury

Pilt
Gemini

Seati eesmärgiks luua süsteem, kus nii kosmoselaeva kui ka kanderaketti saaks kasutada vähemalt 10 korda, mis vähendaks kosmosehõivamise kulusid. Veebruaris 1969 anti vastav ülesanne neljale kompaniile, kes asusid võistlema riikliku tellimuse peale.
Piloteeritav süsteem pidi olema tiibadega, startima vertikaalselt. Kanderakett (õieti oleks ehk kandelennuk) pidi peale laeva eraldumist maanduma iseseisvalt lennuväljale. Laev pidi pardaloleva kütusega jõudma orbiidile, täitma ülesanded ning seejärel samuti naasma lennukina. Süsteem sai nimeks Space Shuttle. Et loodav laev rohkem kasu tooks siis orbitaaljaamade teenenduse kõrval seati tema ülesandeks ka kommertssatelliitide orbiidile toimetamine. 30 lendu aastas peeti täiesti reaalseks.
Need eesmärgid ka avaldati, mis viisid aga segadusse nõukogude poole, kus ei teatud midagi ameeriklaste planeeritavast orbitaaljaamast ning ei suudetud kuidagi välja arvutada projekti ökonoomilist kasutegurit. Punaste maal kahtlustati, et tegemist on sõjalise süsteemiga. Õli valas tulle ka USA Kaitseministeeriumi lülitumine programmi, mis iseenesest oli ju mõistetav, kuna millegiga pidi ühekordsetest süsteemidest loobumise korral ju miski ka nende kila-kola orbiidile toimetama. Kaitseministeeriumi nõudmised olid:
Süstik pidi olema suuteline viima orbiidile videooptilise luuresatelliidi KH-II (sõjaline Hubble prototüüp), mis pidi orbiidilt erisatama maapinnal objekte alates 0,3m. Suuteline orbiidile toimetama seadme pikkusega 18m ja diameetriga 4,5m , kaaluga 29500kg ning orbiidilt naasma kasuliku koormusega 14500kg. Jällegi nõukogude pool, kes teadis ainult lastiruumi suurust, kahtlustas, et laev projekteeritakse orbiidilt ära koristama CCCP märgistusega sputnikuid ja programmi Алмаз piloteeritavaid orbitaaljaamu Салют, mis seetõttu varustati ka Nudelman-Richter süsteemi automaatkahuriga.

Pilt
Салют-5

Samuti nõudsid sõdalased, et süstiku atmosfääri sisenemisel oleks lennuulatus algse 600km asemel 2500km.
1971 sai selgeks, et NASA ei saa 9-10 miljardit dollarit, et luua täielik mitmekordselt kasutatav kompleks. Süstik pidi startima hakkama ühekordsete süsteemidega, mis perspektiivis aga tõstis kogu projekti maksumust. Märtsis 1972 kinnitati Houston´i projekt MSC-040C kujul nagu me teame süstikuid tänagi: tahkekütusstardikiirendid, kütusekomponent keskel ja kolme peamootoriga obitaallaev. Projektist kriipsutati maha ka atmosfääris kasutatavad turbo-reaktiivmootorid. Projekti maksumuseks hinnati 5,15 miljardit rohelist raha.

Pilt

Kompanii North American Rockwell sai omale tellimuse 2,6 miljardi dollari peale, mis nägi ette orbitaallaeva projekteerimise, kahe stendi ja kahe lendava eksemplari loomise. Laeva peamootorid pidi välja töötama Rocketdyne, keskse kütusepaagi Martin Marietta, kiirendid United Space Boosters Inc ja tahkekütusemootorid Morton Thiokol. NASA´le jäi juhtimine ja väiksemate komponentide loomine.
Lendavaid laevu hakati tähistama OV-101, OV-102 jne. Esimest lendavat isendit hakati ehitama Palmdale´is tehases N42 juunis 1974. OV-101 valmis 17. septembril 1976 ja sai omale nimeks Enterprise, mis võeti kuulsa teleseriaali Star Trek tähelaevalt.

Pilt
Enterprise

Horisontaallennukatsetused toimusid 1977 ja vibratsioonkatsetused 1978, millede käigus selgus, et tugevdama peab tiibu ja kere keskosa. Neid võeti arvesse OV-102 kokkupanemisel, kuid selle tagajärjel langes kasulik koormus 80 protsendini algsest planeeritust. Kaaluti ka Enterprise´i ümberehitamist täisväärtuslikuks orbitaallaevaks aga peale arvutusi leiti see liiga kulukas olevat.
Niisiis orbiidile jõudiski esimesena OV-102. Nimeks sai ta Columbia.
Järgnesid OV-099 Challenger, OV-103 Discovery ja OV-104 Atlantis. Peale Challenger´i hukku ehitati veel OV-105 Endeavour.

Pilt
Columbia

Pilt
Challenger

Pilt
Discovery

Pilt
Atlantis

Pilt
Endeavour

Selline väike ülevaade siis sellest, mida planeeriti ja mis lõpuks valmis ehitati. Minu tagasihoidliku arvamuse kohaselt olenemata kõigest olid need ägedad apastraadid ja on jätnud uhke jälje kosmosevallutuse ajalukku :write:
Viimati muutis Laiakas, 06 Jaan, 2012 14:09, muudetud 3 korda kokku.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10218
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Space Shuttle: mida sooviti ja mis saadi

Postitus Postitas Kilo Tango »

Ühekordsed süsteemid ei ole SS kalli hinna põhjuseks. Praktiliselt ainus suur ühekordne komponent on väline kütusepaak, mis moodustab stardi $450 - 500 mil hinnast ainult 10-15%.

Peamise kulu tekitavad siiski süstiku enda kontrollimine ja korrastamine enne starti. Süstiku puhul on ohutusmarginaalid oluliselt kõrgemad kui kapslite korral, kuna süstikul puudub võime stardi ajal meeskonna eraldamiseks kanderaketist. Suur osa süstikust võetakse pärast maandumist lahti. Olen lugenud, et SSME-de hooldamine ja inspekteerimine ning taastamine maksab kokku vähemalt sama palju kui mitte rohkem kui ühekordsed mootorid. Ehk siis süstikul oleks pikaajalises perspektiivis olnud odavam kasutada ühekordseid mootoreid. Ühe kannatada saanud kuumuskaitse ploki vahetamisele kulub 1 inimnädal ja iga lennu järel tuleb neid vahetada sadu. Samuti tuleb üle kontrollida struktiirsed elemendid, avioonika toimimine, hüdraulika, kõik OMS rakettmootorid jne. jne. ...

SRB-de taastamine on praktiliselt sama kallis kui uute ehitamine.

Lisaks kõigele tuleb hoida käigus infrat (stardikompleksid, roomikplatvormid, koostetehased jms.).

See kõik toob kaasa selle, et töös tuleb hoida suurt meeskonda. Jämedalt töötas Shuttle programmi käigus hoidmiseks 25 000 inimest. Püsikulud aastas 1 mlrd $.

Süstiku stardikulusid on hinnatud vahemikus $55 mil (inkrementaalne cache-out) kuni $1,3 mlrd (kogu programmi kulud / startide arv) stardi kohta.

On selge, et Shuttle on võimas kosmoseajastu sümbol ja kahtlemata ajaloolise väärtusega saavutus, mis muutis kosmoselennud rutiinseks. Samas on maksumaksja palgal (piltlikult öeldes) olevate inseneride töö tulemus alati selline - überkeerukas süsteem tohutute kuludega. Praegune lähenemine, kus hakatakse ostma teenust, mitte riistvara tundub olevat kordades mõistlikum.
Viimati muutis Kilo Tango, 06 Jaan, 2012 13:40, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
Laiakas
Liige
Postitusi: 305
Liitunud: 22 Sept, 2011 10:00
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Space Shuttle: mida sooviti ja mis saadi

Postitus Postitas Laiakas »

Mind ennast jäi kummitama see koht kus räägiti, et Saljudid varustati automaatkahuritega. Kahtlesin, et kas see pole artikkli autori luulu. Kas see poleks vastuollu läinud mingite kosmose demilitariseerituna hoidmise lepetega? Samas sorisin netis ja tõesti nii see oli. Saljut-3´e pardalt sooritati ka katselaskmine. Säh sulle siis relvavaba kosmost :D

Pilt
Optimist
Uudistaja
Postitusi: 21
Liitunud: 29 Dets, 2011 15:18
Kontakt:

Re: Space Shuttle: mida sooviti ja mis saadi

Postitus Postitas Optimist »

Lisaks kriitikale SS aadressil kirjutasin varem siin:
Optimist kirjutas:Ok, militaarse kallakuga Saljut-3/5 relvastus oli ehk parem, lennundusest tuttava NR-23'ga lasti sellega testiks satelliite juppideks. Mitte, et kosmoses 0,5-3km efektiivse laskeulatusega kuulipilduriga väga palju ära teeks.
Wiki kirjutas: The Almaz (Russian: Алмаз - "Diamond") program was a series of military space stations (or "Orbital Piloted Station" - OPS) launched by the Soviet Union under cover of the civilian Salyut DOS-17K (Durable Orbital Station) program after 1971.

Three Almaz stations were launched: Salyut 2, Salyut 3 and Salyut 5.

Salyut 2 failed shortly after achieving orbit, but Salyut 3 and Salyut 5 both conducted successful manned testing. Following Salyut 5, the Soviet Ministry of Defence judged in 1978 that the time consumed by station maintenance outweighed the benefits relative to automatic reconnaissance satellites.
Laiakas, tundub nüüd kuulipildur loogilisem ? :) Kosmosest on ballistiliste rakettide peatamine aktuaalne teema olnud juba väga mitu aastakümmet ja arvata, et kosmoses erinevaid relvakatsetusi läbi ei viidud on suht naiivne. Orbiidil, kus vahemaad on tihti tuhandeid kilomeetreid ja madalal orbiidil liigutakse ~7,8 km/s ei tee sellise ebatäpse ja suhteliselt aeglase tongipüssiga suurt midagi ära. Vaja on näiteks laserit. Tulevikus FTL sensorite ajastul või varemgi kui vahemaad miljonites kilomeetrites ja rohkemgi on vaja juba ülikiireid (footon jms)torpeedosi.
[url=http://www.militaar.net/phpBB2/viewtopi ... 2&start=10]...nagu väga tark arvutiprogramm võib täna olla suurem ressurss kui kogu meie riigi sõjavägi kokku...[/url]
Kasutaja avatar
Laiakas
Liige
Postitusi: 305
Liitunud: 22 Sept, 2011 10:00
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Space Shuttle: mida sooviti ja mis saadi

Postitus Postitas Laiakas »

Ei oska kommenteerida ega vaielda, ärme unustame, et ma pole autor vaid refereerija :) Koht kust ma andmed võtsin . seal räägiti automaatkahurist. Märkuseks, leidsin vähemalt kolm samasisulist allikat ja need ei olnud WIKI...khmmm :) Omapoolselt võin loogiliselt oletada, et prooviti võibolla nii manuaal- kui ka automaatsüsteemi. Võimalik, et tegemist oligi lihtsalt manuaalselt juhitava automaatrelvaga, ma ei kujuta hästi ette, et nad oma Saljudikalossi erilisi tulejuhtimissüsteeme oleks suutnud integreerida. Iga kilo ju maksis. Tol ajal olid laserrelvad siiski rohkem paberil ja püüti kasutada asju mis praktiliselt kättesaadavad.
onu juulius
Liige
Postitusi: 434
Liitunud: 25 Jaan, 2005 21:35
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Space Shuttle: mida sooviti ja mis saadi

Postitus Postitas onu juulius »

mäletatavasti oli USA kosmosesüstikute lastiruum piisavalt suur, et 'Saljut' orbitaaljaama ära mahutada. Ilmselt venelased kartsidki, et imperialistid võivad tulla nende jaama kaaperdama. Aeglaselt lähemale manööverdava süstiku oleks vist küll saanud kahuriga auklikuks lasta.
Optimist
Uudistaja
Postitusi: 21
Liitunud: 29 Dets, 2011 15:18
Kontakt:

Re: Space Shuttle: mida sooviti ja mis saadi

Postitus Postitas Optimist »

Laiakas kirjutas:...Omapoolselt võin loogiliselt oletada, et prooviti võibolla nii manuaal- kui ka automaatsüsteemi. Võimalik, et tegemist oligi lihtsalt manuaalselt juhitava automaatrelvaga, ma ei kujuta hästi ette, et nad oma Saljudikalossi erilisi tulejuhtimissüsteeme oleks suutnud integreerida. Iga kilo ju maksis. Tol ajal olid laserrelvad siiski rohkem paberil ja püüti kasutada asju mis praktiliselt kättesaadavad.
Sihtimiseks tuli sisuliselt tervet jaama liigutada, seda tehti manuaalselt eemalt. Kosmonaudid testlaskmiste ajal jaamas polnud. Kardeti et NR-23 raputab äkki midagi tulistamise ajal katki. Mitte valminud OPS-4 (OPS-3=Salyut 5) kaitseks olevat planeeritud kahte kuulipildurit ja/või kahte ilma juhtimiseta raketti. Laser oli 1970'datel täiesti olemas, tõsi oma kaalu kohta lahja versioonina aga pimedaks tegi väga kiiresti. Alles 1980 võeti Genfis vastu otsus keelata pimestavad laserrelvad. Isegi kui läheb mitukümend minutit kütusepaaki augu tegemiseks on sellisest relvast teatud olukorras suurem kasu kui kuulipldujast.
onu juulius kirjutas:mäletatavasti oli USA kosmosesüstikute lastiruum piisavalt suur, et 'Saljut' orbitaaljaama ära mahutada. Ilmselt venelased kartsidki, et imperialistid võivad tulla nende jaama kaaperdama. Aeglaselt lähemale manööverdava süstiku oleks vist küll saanud kahuriga auklikuks lasta.
Selle mahutuvusega on nii ja naa. Päikesepaneelid/antennid oleks pidanud küljest ära rebima ja kui midagi oli samal ajal orbitaaljaama põkkumissõlme küljes, oleks ka selle pidanud lahti saama. Saljut 6st alates oli põkkamissõlmi juba 2. Kindlasti oleks vaja selleks mõeldud kinnitusi, et väga rasket lasti paigal hoida, mis pole mõne g-jõulise ülekoormuse juures mitte kerge ülesanne. Orienteerumismootorite kütuse ja hapnikuballoonid oleks ilmselt pidanud ka tühjaks saama, et neid eest ära manööverdamiseks või Shuttle sees olles kasutada poleks võimalik jne jne. Siis jääb veel alles kaal. Esimene Saljut kaalus 18,4t seitsmes 19,8t ja seda siis ilma Progress/Sojuz/vms külge dokitud mooduliteta. Shuttle suutis Maale tuua 14,4t. Mitte küll päris võimatu aga väga keeruline protseduur oleks see kindlasti olnud. Lisaks kui juba teisaldamist kardeti, siis suhteliselt kerge on mingi väike plahvatus organiseerida kui jaam X aega kontaktist väljas,g-jõud/temperatuur ületavad y-väärtuse, radar näitab vastase lähenemist jms. Shuttle pardal roboteid polnud, seega kasvõi ajutiselt Maa kiirgusvööndisse suunatud orbitaaljaama vaevalt oleks üritatud alla tuua. Viimane oleks sõltunud muidugi orienteerumismootorite kütusevarust. Seega 100% eduka operatsiooni tõenäosus ülipisike aga külma sõja ajal olid hirmul eriti suured silmad :D
[url=http://www.militaar.net/phpBB2/viewtopi ... 2&start=10]...nagu väga tark arvutiprogramm võib täna olla suurem ressurss kui kogu meie riigi sõjavägi kokku...[/url]
Kasutaja avatar
VanaUnt
Liige
Postitusi: 79
Liitunud: 27 Mai, 2010 12:57
Asukoht: Tartu, Tallinn
Kontakt:

Re: Space Shuttle: mida sooviti ja mis saadi

Postitus Postitas VanaUnt »

Tegelikult huvitaks veel teada saada, miks nii läks, sest enne Shuttle programmi oli isegi sula USA ja NSVL vahel, mille tulemusel toimus isegi Sojuz-Apollo reis. Ei usu, et see oli ainult poliitiline zest, sest eks oli ikka mõlemapoolne huvi, arvan, et see suri tänu tähesõdade kartusele kummalgi poolt.
Mäletan, et Ameerika Hääl isegi oli sellest koostööst vaimustuses, sest ega muud infot eriti ju ei liikunud.
Optimist
Uudistaja
Postitusi: 21
Liitunud: 29 Dets, 2011 15:18
Kontakt:

Re: Space Shuttle: mida sooviti ja mis saadi

Postitus Postitas Optimist »

Apollo Sojuzi projekti NASA poolt vaadates pole midagi imestada. Kuul käidud, Apollo projekti rahastamine oli sisuliselt läbi. Vaja oli lõppeva projektiga kähku teha midagi uut ja sensatsioonilist. Peale seda ühisprojekti kanti Apollo ju maha ja 6 aastat hiljem 1981 lendas alles Space Shuttle. Usun et see missioon tegi kosmoselende populaarsemaks mõlemal poolel. Praegu näiteks on ESA hädas noorte kaasamisega nende tegemistesse, vat ei ole sellist toredat sensatsioonilist projekti, mis ESA popiks ja noortepäraseks üleöö muudaks.
[url=http://www.militaar.net/phpBB2/viewtopi ... 2&start=10]...nagu väga tark arvutiprogramm võib täna olla suurem ressurss kui kogu meie riigi sõjavägi kokku...[/url]
vesilemb
Liige
Postitusi: 58
Liitunud: 06 Mär, 2012 0:09
Kontakt:

Re: Space Shuttle: mida sooviti ja mis saadi

Postitus Postitas vesilemb »

Ääre märge space shuttle kohta. Et tegemist oli pigem ikkagi katseseeriaga ja kontseptsiooni testiga kui et majanduslikult õigustava projektiga.

Sellegipoolest on tegemist masinaga, mis tõenäoliselt on keeruliseim mis kunagi üldse on ehitatud hõlmates väga palju erinevaid kõrgtehnoloogilisi saavutusi ühes tükis. ning tulemuseks oli sõiduriist, millega sai maa orbiidile lennata, seal tiirutada ja siis uuesti maale laskuda näiliselt täiesti probleemivabalt, kiiresti ja täpselt.

selle tõestuseks üks pilt mis on tehtud maa orbiidil, mis oleks justkui ulmefilmist võetud ainult et tegemist on reaalse masinaga.

Kahjuks veel ei ole nii, et paljud meist võiks endale lubada sellist orbitaalmasinat ja aegajalt kuul puhkamas käia. Enne tuleb lahendada energia probleem. Praegu kulub orbiidini jõudmiseks liiga palju ressurssi et 1 inimene või väike inimeste grupp suudaks seda endale lubada.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... CPanel.jpg
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline