Viimasel ajal mul kohe veab selle lennukibensiiniga
Täna jälle muid asju lugedes jäi kaks dokumenti ette, kus lennukibensiini teema sees.
ERA 526-1-94 - ka muidu igati huvitav kaust
Ajaliselt varasem neist oli lähetuse korraldus Postile ja muule kambale, kes läksid Saksamaale Hs 126 luurelennukeid vastu võtma. Selles oli sõnastatud Postile ka täiendav ülesanne.
Kohapeal selgitada, kuidas Saksamaal saadakse 87 oktaaniarvuga lennukikütust. Kas on võimalik saada seadeldist kütteainete segamiseks pliitetraetüüliga (no midagi nad siis ikka teadsid, kuidas saadakse Saksamaal 87 oktaaniarvuga kütust

ja muidu selgituseks - Hs 126 mootor vajas juba 87 oktaaniarvuga bensiini).
Post tuli sellest lähetusest tagasi 8. juunil 1940. Kui seal Saksamaal midagi ka õnnestus teada saada, siis realiseerida neid teadmisi enam ei jõutud.
Teine dokument samast kaustast - 3. Üksiku Lennudivisjoni ülema kolonelleitnant Reissaare raport selle kohta, miks venelased 7. juunil 1940 Kingissepas kevadel tellitud ning ammu lubatud kaupa üle ei andnud.
Nagu dokumendist võis aru saada - kätte ei antud 2 UTI-4 tüüpi õppe-hävituslennukit ning sellega koos saabuma pidanud lennukibensiini ning õli.
UTI-4 kohta räägiti legendi, et lennukid olid juba valmis ning taheti ära pakkida, aga siis avastati, et tagumisse kabiini on näidikud paigutamata jäänud. Ja et nüüd neid paigutatavat.
Bensiini ei saadud kohale toimetada aga selle pärast, et lepingu sõlmimisel polnud juures olnud lennuväe spetsialiste, kes oleks kohe öelnud, et müüa pakutud 94-95 oktaaniarvuga bensiin pole stabiilne ning säilitamisel plii sadestub. Sestap on nad nõus saatma 74-78 oktaaniarvuga kütust ja pliitetraetüüli eraldi. Kui Eesti pool sellega loomulikult nõus on.
No ja õli ei saadetud lihtsalt selle pärast, et bensiini ka ei saadetud.
Sellel kirjal on kaks Tombergi resolutsiooni, milles too soovitab venelaste venitamist kasutada koguste suurendamiseks - lubatud 200 tonni asemel nõuda 300 või koguni 400 tonni. Ning väidab, et Moskvas toimunud kohtumistel oli talle kinnitatud - bensiin on kvaliteetne ning tema omadused säilitamisel ei muutu...
Selgituseks - see venelaste 94-95 oktaaniarvuga bensiin oleks läinud N Liidust tellitud UTI-4 ning I-16 lennukeile.
Kui oleks saadud kütus kahes osas, siis oleks lahendatud ka muude lennukite kütuseprobleem.
Ning loomulikult ei tulnud EV lennuväele sealt poolt ühtegi lennukit ega tilkagi kütust.
Nii palju siis allikmaterjale bensiinist selleks korraks

kui sul on vanu lennundusega seotud pilte, dokumente või muud huvitavat - võta ühendust...