carrierlost kirjutas:Kapten Trumm kirjutas:
Ühel NATO koosolekul, kui ameeriklased rääkisid, mida nad F-22ga (tollal oli F-35 alles prototüüp) teha saaksid ja kuidas neid ei nähta, oli üks tsehhi ohvitser tõstnud pastaka püsti ja märkinud, et selline tehnika on Tsehhis ammu tootmises ja müüdud juba mitmele poole - kas see on legend või mitte, ei tea öelda, aga nii on räägitud. Konks selles ongi, et need "radarid" ei kiirga midagi välja ja nende avastamine on võimalik üksnes visuaalselt.
No VERA peaks ju ka meil olemas olema. Iseasi kas sellega neid lennukeid näeb.
Seesama
VERA passiivsensor on olemas nii meil kui ka USAl. 3 sellist seadet suudavad trianguleerida õhus olevaid
saatjaid üsna täpselt. See aga tähendab, et õhusihtmärk peab ka midagi välja saatma, näiteks radarit sees hoidma. Samuti peab see sihtmärk olema nende kolme VERA seadme jaoks mõistlikus positsioonis (soovitatavalt nende keskel), muidu on saadav asukohat vägagi ebatäpne. Analoogiaid võib tuua GPS seadmega, mis võib mõnikord kätte saada kasvõi 11 sateliidi signaali, aga kui kõik on parasjagu grupeerunud ühte kitsasse taeva-ossa, on tulemus ikka sitt.
Mis kõige olulisem, eelnevale lisaks,
peab see signaal üldse jõudma igasse VERA sensorisse. Uued LPI AESA radarid kasutavad väga suunatud ja lühiajalisi impulsse, mis muudab selle kaheldavaks. Tõestuseks paar väljavõtet siit
Northop Grumman'i videost APG-81 kohta. Video ise võib ju padupropagandaks liigitada, aga radarite tööpõhimõtteid näitavad nad õigesti. Omavoliliselt võtsin sealt välja kaks viiesekundilist lõiku, et illustreerida seda selgemini:
Väljavõte reaalsest APG-81 lennutestist:
Õhus, kuni 100 miili kaugusel, asub 23 sihtmärki (erinevatel kõrgustel). Radar käivitatakse animatsiooni alguses, animatsioon jookseb reaalajas.

Tulemus: 19 sihtmärki leiti 3 sekundi jooksul, kõik 23 circa 9 sekundi jooksul, uute otsimisel ajal jälgiti (
track) pidvealt edasi ka kõiki vanu. (
sama hetk eelviidatud videos)
Kuidas see töörežiim lennus välja võiks näha? Illustratsioon, jälle reaalajas.
AESA Radar vs vanakooli Pulse-Doppler Radar:
Lisaks kiire suunamise kiiruse vahele, tasub märgata et
Pulse-Doppler Radar peab seda kiirt liigutama mehaaniliselt ning suudab seda mõistlikult teha ainult fikseeritud rada pidi (
search-pattern), mitte pseudo-juhuslikult, nagu AESA.
See on üheks põhjuseks, miks iga viimanegi hävitaja arendaja tahab AESA radaritele üle kolida (venkud, hiinalsed, Eurofighter, Rafale, jne). Asi ei ole vaid tuvastuskauguses, vaid ka enda nn "elektroonilises jalajäljes" ja segamiskindluses.
Lõpetuseks, et keegi mulle sõnu suhu toppima ei hakkaks
VERA ei ole sitt, tšehhid ei ole "ullikesed kes midagi teha ei oska"™. Küll aga on konkreetne VERA USAl olemas ja ka selliste seadmete tööpõhimõtted üldiselt ju teada. Kindlasti leidub olukordi, mil selle seadmega on võimalik varglennukeid passiivselt tuvastada, eriti kui viimased radaritega liberaalselt on. See on muide võimalik ka mõnede aktiivivahenditega nagu
OTH radarid. Küsitav on just sihtimiseks vajaliku täpsusega info kättesaamine, eriti operatiivselt usutavas olukorras. See eeldab varghävitaja rakendajalt üsna suuri prohmakaid või mõttelaiskust.