Paraku pole positiivne see, et sellest piirangust ei teadnud isegi notarid midagi. Tegelikult on maa-ameti piirangute kaardikihile tekkinud sõjaväeobjektide ümber üks salapärane punane piiranguala. Vaatasin huvi pärast - Klooga laskevälja ümbruses on täna müüa suurusjärgus mitukümmend elamukrunti selle piiranguala (2 km) sees. Ostjad näiteks ei tea kartagi, et mingid piirangud on. Notari käest hiljuti küsisin - reaktsioon

(notaritehingus märgitakse ära kinnisvaraga seotud piirangud ja kitsendused). Ühesõnaga - teavitus on olematu ja seda "piirangut" andis sealt maa-ametist ka mul otsida (töötan sellega igapäevaselt). Veelvähem teavad sellest võhikutest maaostjad (maa ja kinnisvara ostuga petta saamine on levinud teema). Tulemuseks saavad lihtsalt olema järjekordsed kisakoorid, rahvakoosolekud ja Facebooki miitingud, kuidas militaristid põhiseaduslikke õigusi piiravad. Seda eriti ei tea ka omavalitsused (kes peaks).
Mõistagi laiutatakse nüüd korrektselt käsi - AGA eelnõu juhtivministeerium oli MKM, nemad on tegemata jätnud....
Sellega on järgmised lood.
Igasuguste "elamukruntide" moodustamist reguleerib KOV üldplaneering.
Üldplaneering peab olema vastavuses EV seadusandlusega (kõikide muude seaduste ja määrustega).
Üldplaneering sätestab tingimused nii ehitiste püstitamise võimalustele, tingimustele kui ka aladele.
Samuti detailplaneeringutele (DP), ning määratakse ära ka detailplaneeringu kohustusega alad.
Elamukruntideks jagamine detailplaneeringu järgi eeldab seda, et see detailplaneering on läbinud KÕIK kooskõlastuste ringid ja saanud dabroo kõikidelt asjaomastelt instantsidelt. Asjaomased instantsid esitavad oma nõuded ja tingimused, millele peab DP vastama. Kui kõik nõuded ja tingimused täidetud ning kooskõlastused saadud, siis võtab KOV selle DP vastu ja kehtestab (selle käigus määrab kruntidele ära ka maasihtotstarbed..."elamumaa" nt. ehituskruntide puhul). DP-s näidatakse ära ka nt. ehitusalad kruntide lõikes (kuhu krundil tohib ja kuhu ei tohi ehitada), ehitiste max gabariidid (s.h. kõrgus), krundi täisehitatuse % jms. Ostes omale sellise "ehituskrundi" saab ostja omale KÕIK kooskõlastused ja saanud kinnisasja ja tohib seal teha täpselt niipalju ja täpselt kõike seda, mis kehtestatud planeering lubab ja suurt vahet pole, mida mõni notar kuskil lepingus selle kohta kirjutab või ei kirjuta (kuigi jah peaks notar välja selgitama KÕIK piirangud ja kitsendused, aga kui ei selgita, siis teeb oma tööd viletsalt notar, mitte KMIN vms). Notar ei surfa mööda maaameti kaarte, et neid kitsendusi leida, vaid kasutab oma kanaleid ja teisi andmebaase. Seda enam, et maaameti kitsenduste kaardil ei kuvata l ja II kategooria kitsendusi (I Kat. ja II kat. kitsenduste kohta teavitatakse MAAOMANIKKU personaalselt ja see teave ei ole avalik).
Planeeringute üle teostab kontrolli (nende vastavuse üle kõikidele seadusaktidele) maavanem (kõikide planeeringute juurde kuulub maavanema korraldus ja/või otsus). KOV-ile saab ettekirjutusi teha maavanem. DP koostajale ja maaomanikule KOV.
Võtame nt. selle koha:

- KloogaHV1.png (930.56 KiB) Vaadatud 5648 korda
Seal on selgelt teostatud kruntideks jagamine DP alusel.
Kõikidel kruntidel on kitsendusena olemas "Riigikaitselise ehitise piiranguvöönd", kuid see ei takista sinna ehitamist, kui seda tehakse vastavalt DP-s kehtestatud tingimustele ja nõuetele. Isegi kui mingitel müstilistel põhjustel ei saa uus maaomanik teada (seda, et vana maaomanik seda ei tea, pole lihtsalt võimalik), et tema ostetud ehituskrundil on "Riigikaitselise ehitise piiranguvöönd", siis selle teadmine või mitteteadmine ei anna mingit erilist lisandväärtust, sest kõik nõuded ja tingimused on DP-s kirjas (KOV korraldustes DP kehtestamise kohta ja kruntideks jagamise kohta, koos maasihtotstarbe ja kitsenduste ära märkimisega selles korralduses), ning KOV esitab need lisaks veel eraldi pärast, kui maaomanik läheb võtma ehitusluba ja projekteerimistingimusi (lähteülesannet). Kõik kitsendused on märgitud ka katastriüksuse plaanile (oleneb mis ajal plaan on koostatud ja millised kitsendused plaani koostamise ajal kehtisid).
Eriteema on nn "elamukruntide" müük mis ei ole tekkinud DP alusel.
Seal on paar olulist aspekti:
Et mingi maatükk üldse oleks "elamukrunt" (annaks nagu lootust võimalusele sinna miskit ehitada), selleks peab ta olema kas sihtotstarbega "elamumaa" (puudutab nii olemasolevate ehitiste kui seni ehitisteta maatükke), või "maatulundusmaa" kus on peal olemasolevad ehitised. Maasihtotstarbeid määrab KOV ja nende määramise õigsust kontrollib olenevalt üldplaneeringust (millisesse ÜP vööndisse krunt jääb) kas maavanem, või maakataster, või mõlemad koostöös. Kui hooneteta kinnistule on määratud sihtotstarbeks "elamumaa", siis see tähendab, et sinna on lubatud teatud tingimustel ka ehitada eluhooneid (tingimused määrab KOV vastavalt ÜP). Kui juba hoonetega kinnistule on määratud sihtotstarve "elamumaa" (üldjuhul 0 kuni 2,0ha hoonestatud kinnistud), siis seal võib teatud tingimustel hoonestust laiendada (KOV määrab tingimused vastavalt ÜP). Kui maa on suurem kui 2,0ha ja seal on ka eluhooned, siis üldjuhul on selle maa sihtotstarbeks "maatulundusmaa" ja sinna ehitamise tingimused käivad samuti labi KOV vastavalt ÜP. Kahel viimasel juhul aga me ei saa rääkida siin "elamukrundi" ostust vaid juba hoonestatud kinnistu ostust.
Kui mõni ostab omale maatulundusmaa sihtotstarbega hoonestamata kinnistu, tahab siis sinna hakata miskit ehitama, see jääb nt. "Riigikaitselise ehitise piiranguvööndisse", siis
a) ei pruugi ta jääda ilma ehitusloast seepärast, et seal on Riigikaitselise ehitise piiranguvöönd, sest viimane ei keela default igasuguste ehitiste püstitamist. KOV määrab, kas lubab või ei luba ja peab lähtuma seadusaktidest.
b) ta võib jääda ehitusloast ilma nii Riigikaitselise ehitise piiranguvööndi pärast, teiste võimalike kitsenduste pärast (maardla, kaitsmata põhjaveega ala, miljööväärtuslik ala, looduskaitseline ala jne jne), või ÜP-ga vastuollu minemise pärast.
Et leida konkreetse kinnisasja piiranguid ja kitsendusi maaameti kaardirakenduse kitsenduste rakendusest ei ole vaja muud, kui klikkida katastriüksusel ja valida paremal avanenud aknas "Leia KÜ kitsendused"
seda "piirangut" andis sealt maa-ametist ka mul otsida (töötan sellega igapäevaselt)
Seega siin eraldi välja tuua just "Riigikaitselise ehitise piiranguvööndeid" ja pidada neid millegi poolest erilisemaks, kui igasuguseid teisi piiranguid ja kitsendusi (et peaks eraldi teavituskampaania korraldama), pole mingit pointi. Kitsendused on olemas (välja toodud ja ära nimetatud) nii maaameti kaardil, ÜP-des, DP-des, kui KOV korraldustes, mis on välja antud igale kinnisasjale selle moodustamisel. Erisus on, et maaameti kitsenduste register on ajas muutuv (lisatakse uusi ja kustutatakse vanu), ÜP-d hoitakse ajakohasena ja seadustele vastavana jooksvalt muudatusi sisse viies, kuid DP-de dokumentatsioon ja KOV korraldused on muutumatud ja just sellise sisuga, mis oli aktuaalne nende korralduste väljaandmise hetkel.
Seega esimene aste igasuguste kitsenduste ja piirangute kohta info saamiseks kohapeal on KOV.
Notarite tööd ja pädevust ei oska kommenteerida.
KM või MKM ma ei süüdistaks küll milleski antud teemas.
*****
Riigikaitselise ehitise piiranguvöönd.
Riigikaitselise ehitise töövõime kriteeriumid, piirangute ruumiline ulatus ja andmed riigikaitselise ehitise töövõimet mõjutavate ehitiste kohta.
http://www.estlex.ee/tasuta/index.php?i ... 8&lineid=3
https://www.riigiteataja.ee/akt/128062015014.pdf
Piirangute ruumiline ulatus.
https://www.riigiteataja.ee/aktilisa/12 ... _lisa1.pdf