Ma ei olegi sellele varem mõelnud, aga fotokuhja vaadates võin pakkuda, millal trass ehitati. Ülejõepoolsel kaldal 1966-67 siin paras kaevandamine käib, ehk siis. Järgnev foto peaks olema 1967.a. kevadest. See lugu seletab lõpuks minu jaoks lahti, miks Fortuunapoolsed kaks randumissilda, mis 1966.a. täiesti kasutuses, järgmisel aastal juba katki ja käibest väljas olid. Teise kalda evolutsiooni piltidest 1965-73.a. on meil lk 51 seeria olemas, 1967.a. suve teisel poolel pidi olema bussijaama poolne nii kaugel, et sinna sai laevadele statsionaarse väljumiskoha tekitada. Kallas ise jäi mitmeks aastaks nö poolfabrikaadi seisu. Kusagilt lugesin, et töö viidi lõpule uue bussijaama valmimisega koos ehk siis 1972.a. suveks.retti kirjutas:Ksf Aurik
Võtmesõna Sinu 02.jaanuari postitusele ei ole Emajõest kaugel.See sõna on Annelinna soojatrassi ehitus.
Kahe Raketaga foto on tehtud kindlalt hiljem kui 1967.a., sest 1968.a. valminud Pärna 10 paistab täiesti kombes olevat ja kraanat ka näha pole. Foto rakurss näitab, et pole tehtud intelligentselt Võidu silla või treppide pealt vaid pildistaja on turninud silla muldkehal kusagil igivana bussijaama taga.
-----
Lubasin teha „Koidula“ ja „Kreutzwaldi“ tuvastusõpetuse. Jättes välja Tartu sadama poolse muutuja st mittevalged kohad alates veeliinist kuni istepinkideni võisid eri aastatel olla eri värvides või toonides, saab tuua välja 8 selget erinevust.
1. Illuminaatoritest trepikambrite katuseosas oli juba juttu. Aga jätkame ninast
2. mõlemal laeval on lühikesed ninaotsast külgede poole suunduvad reljeefsed ehiskiired (kogu nõukaaeg värviti need siniseks) „Kreutzwaldil“ on neid kolm, „Koidulal“ neli. Nimelt on tal ka ülemine pikem kiireke olemas. Esimestel hooaegadel võidi see isegi valgeks jätta (lähivõtete peal on siiski rant kenasti näha), 60-te keskelt on aga laeval ülemine kiir kogu aeg sinine olnud.
3. Esimese kajuti ninapoolne välissein. „Kreutzwald/Pegasusel“ varjab selle praegu ära mõned aastad tagasi tehtud tekipikendus, aga muidu oli ta sile mis sile. „Koidulal“ on seal süvend, mille äärtes olid poolkaares servadega väikesed aknad. Enne 1970 a. hooaega käidi neist aga valge pintsliga üle ja nii jäigi. Akende piirjooned jäid siiski värvi alt paistma
4. Laeva uste kõrval on „Kreutzwaldil“ peenikesed torud tugipostideks. „Koidulal“ neid polnud
5. Küljepealsete päästerõngaste kinnituskohad. „Koidulal“ asusid mõlema teki tagumised päästerõngad meetrijagu tagapool
6. Päris ahtriosas on pollarite juures köite asendi fikseerimiseks poolkaare kujulised avaused. Laius on sama, aga „Kreutzwaldil“ on avaus selgelt kõrgem
Ja nüüd need kaks, mida näha vaid ülaltvaates
7. Mõlemal laeval on ahtrikajuti lõpus vastamisi kaks tualetti. „Koidulal“ oli mõlema tualeti kohal eraldi veepaak, „Kreutzwaldil“ aga üks suurem paak keskel, millest siis veetorud kummalegi poole alla läksid.
8. Ümber laevade olevad randumisel keret kaitsvad mitmekümne cm laiused hallid metallvööd. Nende peal oli erinev muster. „Kreutzwaldil“ see korrapäraselt asetsevate kärnadega (justkui suured sääsekublad), „Koidulal“ aga tihe reljeefne võrkmuster, täpsemalt rombistik
Sovetimaal oli aeg-ajalt kombeks sättida laevadele kaunistuseks viisnurki. „Vanemuisel“ oli üks, mis asus laevaninas. Millalgi 70-te keskel aga kadus see ära (äkki kukkus sõidu ajal järve ja vedelebki senini põhjas) „Koidulal“-“Kreutzwaldil“ haihtusid väikesed viisnurgad ninaotsast kusagil 70-te- 80-te vahetusel. Vööri trepikambrite esiseinal olevad suuremad aga kaksati maha alles perestroika aegu.
Leidsin Nost.Tartu kaudu ühe 1978.a. kevadega dateeritud pildi. Paistavad korraga mõlemad „Zarjad“ . Nr 2 peaks olema see, millest on näha esiosa ja edasi praami roolikambri taga aimub nr 1 tagaots.
"Zarja" nüüd kindlalt slipil ei seisnud, temal mitte just väga raske laevana oli oma kindel koht kaldapealsel pukkidel olemas. Aga üleüldse viimaseks jäänud slippimise foto on meie foorumis lk 10 täiesti olemas! Pärit 2008.a. kevadest. Pärast seda läks asi likvideerimisele ja pikalt vette ulatuvad rööpad kisti üles. Kui aastaid hiljem ehitati tunduvalt väiksem ja ebamugavam slipikoht Kallastele, siis kraaksuti sellest kui suurest töövõidust ja arengust.Zwyx kirjutas:Sirvisin eile fotosid, mis Emajõel sõitudel tehtud, sattus ette 2 pilti jõesadama slipist kesklinnas. Likvideeriti teine ära vist aastakest 6-7 tagasi. NSVL aegadest on miskipärast meeles, et pidevalt seisis seal kiirlaev "Zarja", eelmisel kümnendil aga pikalt üks lammutatav liivapraam. Fotod ise tehtud 14.08.2008 ehk ligi 10 aastat tagasi.