Pean kahjuks oma diskussiooni akf Krikuga hoolekandeõiguse teemal jätkama
Jah, kui mulle lõpuks viide antakse, siis ma viitsin süveneda küll. ÕK kiri aga räägib kohustuslikest teenustest, mitte hüvitistest.
Õiguskantsler toetub oma nõudmistes samadele õigusaktidele: SÜS-le ja SHS-le.
Sotsiaalseadustiku üldosa seadus:
§ 12. Hüvitiste liigid
(1) Hüvitis on isikule sotsiaalkaitseks:
1) makstav rahaline hüvitis;
2) antav mitterahaline hüvitis.
§ 14. Mitterahaline hüvitis
Mitterahaline hüvitis on isikule antav soodustus, mis ei seisne rahasumma maksmises, eelkõige:
1) isikule osutatav teenus või teenuse osutamise korraldamine, sealhulgas isikult talle kolmanda isiku poolt osutatud teenuse eest tasu maksmise kohustuse täielik või osaline ülevõtmine;
2) asja või õiguse isiku käsutusse või kasutusse andmine.
Selle järgi
on eluruumi kasutusse ehk üürile andmine hüvitis.
Kui lõpuks jõuda järeldusele, et selle teenuse sihtgrupp on puudega inimesed või õnnetuse ohvrid, kuivab meie vaidlus SHS § 41 üle mõttetuks kokku.
Võin kinnitada, et nii kohtu kui Õiguskantsleri järelevalvepraktikast tulenevalt on see seisukoht ekslik. Kui seadus ja seletuskiri on vastuolus, siis lähtutakse seadusest ja seletuskirjas on see vaid toodud näitena. Peamine hulk eluruumi üürile andmise taotlejaid ei ole mingi akuutse õnnetuse ohvrid või puudega inimesed, vaid vähekindlustatud inimesed, kes SHS par 41 järgi
isikule, kes ei ole sotsiaalmajanduslikust olukorrast tulenevalt võimeline enda ja oma perekonna vajadustele vastavat eluruumi tagama
.
Riigikohtu pretsedente tõesti ei ole, sest nii ilmselged asjad sinna ei jõua, ei viitsi KOV lootusetult vaielda ega saaks ka menetlusluba.
Seega on nad ka "Palo üürimajade" sihtgrupp.
Kokkuvõtteks, kuigi inimesel ei pruugi olla, kus elada, võib KOV lähtuvalt asjaoludest öelda, et tema juhtumile sobib näiteks varjupaigateenus paremini.
Nagu ma ka varasemalt juba ütlesin, on punkte, mille alusel KOV võib vastu punnida (kas ikka ei suuda üürida või ikka suudab ise üürida saades näiteks toimetulekutoetust?) või venitada, aga kõik need kaalutlused tuleb vastavas haldusaktis välja tuua, mille seadusele vastavust siis meie väga humaanne kohus ja printsipiaalne Õiguskantsler kontrollida saavad. Nad kipuvad üsna laialt tõlgendama seda SÜS sätet:
§ 4. Inimväärikus
Isikut tuleb sotsiaalkaitse korraldamisel kohelda tema inimväärikust alandamata. Isikuga tuleb arvestada temaga seotud menetluses.
Selleks, et öelda, et" Teile on näidustatud eluruumi asemel varjupaik," peab olema vastavalt haldusmenetluse seadusele põhistatud nii õigusliku aluse kui faktiliste asjoludega ning seda pole sugugi nii lihtne teha, et see ka kohtus püsima jääks.
Või kuidas Sa ise nende kohtunike või ÕK rollis käituks?
Üldiselt on nii, et kui KOVid kõiki oma kohustusi täitma hakkaksid, ei jätkuks Tallinnal raha ei Tallinna TV-ks ega tasuta transpordiks ja Tartu ei peaks veekeskustki. Siiani on järelevalve lihtsalt nõrk olnud, huvikaitse olematu ja kohustused üldsõnalised.