REAALSUS: COVID-19 pandeemia

...ja kõik muu sisejulgeolekusse puutuv
Suletud
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43811
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

REAALSUS: COVID-19 pandeemia

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Aga vaata kui hästi noored inimesed ajakirjaniku abiga oskavad oma rumalavõitu kulutamise kommetest tragöödia teha.
Tunnen piinlikkust, minu isiklik igapäevaauto on 20a vana (tõsi, premium ja nahksisu on kah) ja telekas on 30 tolline Samsung, umbes 10 aastat vana. Kuigi sissetulek on meil kirjeldatud pere omast vähemalt poole suurem.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Some
Liige
Postitusi: 4836
Liitunud: 11 Aug, 2008 9:25
Kontakt:

Re: REAALSUS: COVID-19 pandeemia

Postitus Postitas Some »

Eks too korter sai neil üüritud vast siis kui üürihinnad laes olid. Oma kolmese Õismäe korteri andsin eelmisel aastal üürile 540EUR-i kuus. Koroona ajal tulin vastu ja lasin üüri 450 peale. Odavamaks vahetamine ei tulnud neil tõenäoliselt rahapuudusel välja - ettemaks üks kuu, garantiiraha üks kuu, pluss maakleritasu kui otse omanikult ei õnnestu saada. Ja midagi läheb kolimine ka maksma.
CRV remont 10 tuhat on küll totaalne overkill :O Ca 12000 eest saab 2016a Sportage millel veel 3 aastat garantiid järgi.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42829
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: REAALSUS: COVID-19 pandeemia

Postitus Postitas Kriku »

Palun nüüd teema juurde tagasi.
Kasutaja avatar
loomake
Liige
Postitusi: 1999
Liitunud: 17 Aug, 2014 15:32
Kontakt:

Re: REAALSUS: COVID-19 pandeemia

Postitus Postitas loomake »

Kriku kirjutas:Palun nüüd teema juurde tagasi.
See koolide kord saab jama olema. Oma laste klassikaaslastest nii mõnigi keda arvestaks riskiguppi. Pole see tänapäeva laste tervis nii raudne midagi. Huvitav kuidas nendega saab? Ps. Kooli raamatukogu ka kohalik raamatukogu. Väike asula värk. Kas siis vanainimene enam sisse sinna ka julgeb minna? Tüüpiline virutame ühe puuga tervele Eestile. (Saaremaast Sahhalinini nõuka ehitus määrustik. 1,8m külmumis piir)
Uudishimulik loll on ikka huvitavam olla kui ignorantne loll.
Kasutaja avatar
ruger
Liige
Postitusi: 23221
Liitunud: 04 Juul, 2009 12:29
Kontakt:

Re: REAALSUS: COVID-19 pandeemia

Postitus Postitas ruger »

Niiske õhk on kordades parem viiruse kandja ja levitaja, kui kuiv õhk
Uuring: viirus võib püsida teatud tingimusel õhus 23 korda kauem
Teadusajakirjas Physics of Fluids avaldatud uues uuringus selgus, et õhu kõrge niiskustaseme korral võivad välja hingatavad piisad – mis võivad sisaldada koroonaviirust või muid patogeene – püsida seal 23 korda kauem kui kuivas õhus.
https://tervis.elu24.ee/7043214/uuring- ... orda-kauem
Ainus, mida me ajaloost õpime, on see, et keegi ei õpi ajaloost midagi.
Live for nothing or die for something.
Kui esimene kuul kõrvust mõõda lendab, tuleb vastu lasta.
EA, EU, EH
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42829
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: REAALSUS: COVID-19 pandeemia

Postitus Postitas Kriku »

Itaalia uuringu järgi olid ainult 12,6% hospidaliseeritud patsientidest 2 kuud pärast haigestumist täielikult ilma vaevusteta:
Rohkelt on publikatsioone COVID-19 kliinilisest pildist ning prognoosist haiguse ägedas faasis. Senini on vähe andmeid võimalikest jääknähtudest pärast haiguse ägeda faasi möödumist.

Rooma Agostino Gemelli ülikooli polikliiniku uurijad jälgisid 143 patsiendi kliinilist haiguse kulgu 60 päeva vältel alates COVID-19 esimeste sümptomite ilmnemisest. Haiguse ägedas faasis diagnoositi neist 72,7%-l interstitsiaalne pneumoonia, nad kõik hospitaliseeriti, 15%-le patsiendile rakendati mitteinvasiivset kopsude ventilatsiooni, 5%-le invasiivset ventilatsiooni. Haigete keskmine vanus oli 56,5 eluaastat, 37% olid naised, keskmine haiglas viibimise kestus oli 13,5 päeva. Haiguse ägedas faasis olid peamisteks sümptomiteks palavik, köha, düspnoe, tugev väsimus, lõhna- ja maitsetundlikkuse häired.

Kahe kuu möödudes esmaste haigustunnuste ilmumisest olid kõik haiged koju lubatud, palavikuvabad, ägedatest haigusnähtudest paranenuks tunnistatud. Täielikult vaevusteta oli 12,6% patsientidest, 87,4%-l neist püsisid mitmesugused vaevused, mis 41% vaatlusaluste hinnangul halvendasid nende elukvaliteeti. Peamisteks vaevusteks esitasid vaatlusalused väsimust (53,1%), düspnoed (43,4%), lihase- ja liigesevalu (27,3%), valu rinnus (21,7%), köha (15%), anosmiat (15%). Kolmandikul uuritutest esines 1–2 häirivat vaevust, 55%-l aga püsis 3 või enam tervisehäiret.
https://eestiarst.ee/news/paljudel-haig ... aranemist/
Sektor gazovoi ataki
Liige
Postitusi: 1031
Liitunud: 27 Dets, 2012 10:02
Kontakt:

Re: REAALSUS: COVID-19 pandeemia

Postitus Postitas Sektor gazovoi ataki »

EESTI
kuupäev/testide arv (posit testide arv)/positiivsete testide % testide üldarvust/ inimesi intensiivis/ surmad/ haiglaravil/nakatunuid viimase 14 päeva jooksul 100 000 elaniku kohta

09.03/ 39 (+0)/ 0.0 %
10.03/ 69 (+3)/ 4.3 %
11.03/ 45 (+4)/ 8.9 %
12.03/ 120 (+24)/ 20.0 % (eriolukorra väljakuulutamine)
13.03/ 259 (+68)/ 26.0 % (TA muudab testimise strateegiat)
14.03/ 128 (+26)/ 20.0 %
15.03/ 162 (+36)/ 22.0 %
16.03/ 254 (+34)/ 13.0 %
17.03/ 238 (+20)/ 8.4 %
18.04/ 395 (+33)/ 8.4 %
19.04/ 239 (+9)/ 3.8 %
20.03/ 245 (+16)/ 6.5 %/ 0
21.03/ 308 (+23)/ 7.5 %/ 2
22.03/ 417 (+20)/ 4.8 %/ 4
23.03/ 495 (+26)/ 5.3 %/ 6
24.03/ 317 (+17)/ 5.4 % / 7 (karantiini karmistamine)
25.03/ 768 (+35)/ 4.6 % / 7
26.03/ 2281 (+134)/ 5.9 %/ 7
27.03/ 1010 (+37)/ 3.7 %/ 7
28.03/ 1200 (+70)/ 5.8 %/ 10 (3.5 %) (Saaremaa hooldekodus 28 nakatunut, neid nakatunuid mitte arvestades protsent 3.5)
29.03/ 1000 (+39)/ 3.9 %/ 10
30.03/ 856 (+36)/ 4.2 %/ 13/ 3
31.03/ 1149 (+30)/ 2.6 %/ 13/ 4
01.04/ 1952 (+34)/ 1.7 %/ 15/ 5
02.04/ 1372 (+79)/ 5.8 %/ 16/ 11
03.04/ 2514 (+103)/ 4.1 %/ 16/ 12
04.04/ 810 (+58)/ 7.2 %/ 20/ 13 (diagnoositud haigete arv ületas 1000 piiri)
05.04/ 1192 (+63)/ 5.3 %/ 17/ 15
06.04/ 864 (+11)/ 1.3 %/ 14/ 19
07.04/ 1684(+42)/ 2.5 %/ 12/ 21
08.04/ 1277 (+37)/ 2.9 %/ 11/ 24 (TA muudab testimise strateegiat, kõik perearsti saatekirjaga saavad testima)
09.04/ 1609 (+23)/ 1.4 %/ 9/ 24
10.04/ 1471 (+51)/ 3.5 %/ 9/ 24
11.04/ 1574 (+46)/ 2.9 %/ 11/ 24
12.04/ 899 (+5)/ 0.6 %/ 11/ 25
13.04/ 416 (+24)/ 5.8 %/ 9/ 28 /157
14.04/ 1513 (+45)/ 3.0 %/ 11/ 31/ 146
15.04/ 1709 (+29)/ 1.7 %/ 10/ 35/ 147
16.04/ 2058 (+34)/ 1.7 %/ 10/ 36/ 137
17.04/ 1576 (+25)/ 1.6 %/ 11/ 38/ 129
18.04/ 2018 (+53)/ 2.6 %/ 11/ 38/ 122 (diagnoositud haigete arv ületas 1500 piiri)
19.04/ 730 (+16)/ 2.2 %/ 10/ 40/ 125
20.04/ 602 (+7)/ 1.2 %/ 9/ 40/ 128
21.04/ 1289 (+17)/ 1.3 % / 9/ 43/ 124
22.04/ 1426 (+7)/0.5 %/ 7/ 44/ 114
23.04/ 1551 (+33)/ 2.1 %/ 7/ 45/ 109
24.04/ 1108 (+16)/ 1.4 %/ 6/ 46/ 103
25.04/ 1057 (+30)/ 2.8 %/ 6/ 46/ 99
26.04/ 604 (+9)/ 1.5 %/ 6/ 49/ 94
27.04/ 472 (+4)/ 0.8 %/ 7/ 50/ 95
28.04/ 1124 (+13)/ 1.2 %/ 9/ 50/ 91
29.04/ 1677 (+9)/ 0.5 %/ 10/ 50/ 89
30.04/ 1563 (+23)/ 1.5 %/ 9/ 52/ 75
01.05/ 1031 (+5)/ 0.5 %/ 7/ 52/ 72
02.05/ 697 (+5)/ 0.7 %/ 7/ 53/ 74 (avati välijõusaalid, vabaõhumuuseumid, lubati spordiüritusi õues)
03.05/ 743 (+1)/ 0.1 %/ 7/ 55/ 75 (diagnoositud haigete arv ületas 1700 piiri)
04.05/ 580 (+3)/ 0.5 %/ 6/ 55/ 77
05.05/ 1659 (+8)/ 0.5 %/ 6/ 55/ 70
06.05/ 1541 (+2) 0.1 %/ 4/ 55/ 70
07.05/ 1583 (+7)/ 0.4 %/ 4/ 56/ 61
08.05/ 1279 (+5)/ 0.4 %/ 5/ 58/ 58 (II laine ligikaudne algus)
09.05/ 954 (+8)/ 0.8 %/ 5/ 60/ 48
10.05/ 654 (+6)/ 0.9 %/ 5/ 60/ 51
11.05/ 595 (+2)/ 0.3 %/ 5/ 61/ 48 (avatakse kaubanduskeskused, raamatukogud)
12.05/ 1018 (+5)/ 0.5 %/ 5/ 61/ 48
13.05/ 1133 (+5)/ 0.4 %/ 5/ 61/ 47
14.05/ 1044 (+7)/ 0.7 %/ 5/ 62/ 44 (õppijatele, töötajatele ja perekondlikel põhjustel liikumine Soome vahet lubatud)
15.05/ 975 (+8)/ 0.8 %/ 5/ 63/ 42 (osaline kontaktõpe avatud, piir lahti Läti ja Leeduga)
16.05/ 752 (+4)/ 0.5 %/ 5/ 63/ 41
17.05/ 681 (+4)/ 0.6 %/ 4/ 63/ 43
18.05/ 671 (+10)/ 1.5 %/ 4/ 64/ 43 (eriolukord on lõppenud, spordisaalide ja ujulate avamine, osa piiranguid jäävad kehtima)
19.05/ 1258 (+8)/ 0.6 %/ 3/ 64/ 44
20.05/ 1028 (+3)/ 0.3 %/ 2/ 64/ 39
21.05/ 1280 (+6)/ 0.5 %/ 2/ 64/ 37
22.05/ 881 (+7)/ 0.8 %/ 2/ 64/ 37 (diagnoositud haigete arv ületas 1800 piiri)
23.05/ 650 (+14)/ 2.2 %/ 1/ 64/ 37
24.05/ 530 (+2)/ 0.4 %/ 1/ 64/ 39
25.05/ 812 (+1)/ 0.1 %/ 1/ 65/ 39
26.05/ 1500 (+10)/ 0.7 %/ 1/ 65/ 36
27.05/ 1527 (+6)/ 0.4 %/ 0/ 66/ 29
28.05/ 1122 (+11)/ 1.0 %/ 0/ 66/ 30
29.05/ 997 (+8)/ 0.8 %/ 0/ 67/ 31
30.05/ 1034 (+6)/ 0.6 %/ 0/ 67/ 26
31.05/ 694 (+4)/ 0.6 %/ 0/ 68/ 25
01.06/ 716 (+1)/ 0.1 %/ 0/ 68/ 26 (Schengeni riikidest, Euroopa Liidu riikidest ja Suurbritanniast lubatakse inimesi Eestisse, avalikud üritused lubatud, spaad ja kasiinod lahti, hooldekodusid ja haiglaid võib külastada)
02.06/ 1026 (+0)/ 0 %/ 0/ 68/ 20
03.06/ 1262 (+10)/ 0.8 %/ 0/ 69/ 19
04.06/ 1027 (+10)/ 1.0 %/ 0/ 69/ 20
05.06/ 1122 (+20)/ 1.8 %/ 0/ 69/ 16 ((diagnoositud haigete arv ületas 1900 piiri; TA - suur osa uutest haigusjuhtudest saavad alguse nakatumisest töökohal)
06.06/ 855 (+21)/ 2.5 %/ 0/ 69/ 13
07.06/ 654 (+8)/ 1.2 %/ 0/ 69/ 14
08.06/ 553 (+1)/ 0.2 %/ 0/ 69/ 14
09.06/ 1121 (+7)/ 0.6 %/ 0/ 69/ 14 (lõppes tervishoiualane hädaolukord, mis kehtestati 13. märtsil)
10.06/ 1157 (+11)/ 1.0 %/ 0/ 69/ 15
11.06/ 955 (+7)/ 0.7 %/ 0/ 69/ 14
12.06/ 884 (+6)/ 0.7 %/ 0/ 69/ 14
13.06/ 666 (+3)/ 0.5 %/ 0/ 69/ 14
14.06/ 621 (+0)/ 0 %/ 0/ 69/ 14
15.06/ 645 (+1)/ 0.2 %/ 0/ 69/ 14
16.06/ 1073 (+0)/ 0.1 %/ 0/ 69/ 15
17.06/ 1455 (+2)/ 0.1 %/ 0/ 69/ 12
18.06/ 1247 (+1)/ 0.1 %/ 0/ 69/ 12
19.06/ 1358 (+3)/ 0.2 %/ 1/ 69/ 10
20.06/ 748 (+2)/ 0.3 %/ 1/ 69/ 8
21.06/ 440 (+0)/ 0 %/ 1/ 69/ 8
22.06/ 285 (+0)/ 0 %/ 1/ 69/ 8
23.06/ 477 (+1)/ 0.2 %/ 1/ 69/ 6
24.06/ 268 (+1)/ 0.4 %/ 1/ 69/ 6
25.06/ 350 (+0)/ 0 %/ 1/ 69/ 7
26.06/ 569 (+3)/ 0.5 %/ 1/ 69/ 6 (võimalik, et mingil ajal muudeti haiglasse vastuvõtmise kriteeriume s.t. võeti ainult raskemaid haigeid)
27.06/ 450 (+0)/ 0 %/ 1/ 69/ 4
28.06/ 368 (+1)/ 0.3 %/ 1/ 69/ 4
29.06/ 351 (+0)/ 0 %/ 1/ 69/ 5
30.06/ 769 (+2)/ 0.3 %/ 1/ 69/ 4
01.07/ 658 (+0)/ 0 %/ 1/ 69/ 4 (piirangute leevendamine, avalikud üritused siseruumides (kuni 500 inimest), üritused väljas kuni 1000 inimest ja ööklubid ning muud meelelahutuskohad lahti (kuni 100 inimest))
02.07/ 710 (+1)/ 0.1 %/ 1/ 69/ 3
03.07/ 392 (+1)/ 0.3 %/ 1/ 69/ 2
04.07/ 266 (+2)/ 0.4 %/ 1/ 69/ 3
05.07/ 288 (+0)/ 0 %/ 1/ 69/ 3
06.07/ 300 (+1)/ 0.3 %/ 1/ 69/ 3 (III laine ligikaudne algus) (töö ja õpirände lubamine madala nakkustasemega EL-välistest riikidest)
07.07/ 598 (+2)/ 0.3 %/ 1/ 69/ 3
08.07/ 581 (+8)/ 1.4 %/ 1/ 69/ 3 (diagnoositud haigete arv ületas 2000 piiri)
09.07/ 481 (+8)/ 1.7 %/ 0/ 69/ 3
10.07/ 445 (+2)/ 0.4 %/ 1/ 69/ 5
11.07/ 339 (+1)/ 0.3 %/ 1/ 69/ 4
12.07/ 155 (+0)/ 0 %/ 1/ 69/ 4
13.07/ 220 (+0)/ 0 %/ 1/ 69/ 4
14.07/ 426 (+1)/ 0.2 %/ 1/ 69/ 4
15.07/ 546 (+1)/ 0.2 %/ 1/ 69/ 4 (piirangute leevendamine, avalikud üritused siseruumides (kuni 1500 inimest), üritused väljas kuni 2000 inimest)
16.07/ 447 (+0)/ 0 %/ 1/ 69/ 4
17.07/ 431 (+4)/ 0.9 %/ 1/ 69/ 4 (IV laine ligikaudne algus)
18.07/ 293 (+1)/ 0.3 %/ 1/ 69/ 4
19.07/ 158 (+0)/ 0 %/ 1/ 69/ 4
20.07/ 106 (+0)/ 0 %/ 1/ 69/ 4
21.07/ 408 (+1)/ 0.2 %/ 0/ 69/ 4
22.07/ 588 (+1)/ 0.2 %/ 0/ 69/ 4
23.07/ 493 (+2)/ 0.4 %/ 0/ 69/ 3
24.07/ 383 (+1)/ 0.3 %/ 0/ 69/ 3
25.07/ 365 (+7)/ 1.9 %/ 0/ 69/ 3
26.07/ 240 (+1)/ 0.4 %/ 0/ 69/ 3
27.07/ 131 (+0)/ 0 %/ 0/ 69/ 3
28.07/ 300 (+3)/ 1.0 %/ 0/ 69/ 3
29.07/ 553 (+5)/ 0.9 %/ 0/ 69/ 3
30.07/ 686 (+9)/ 1.3 %/ 0/ 69/ 4
31.07/ 721 (+13)/ 1.8 %/ 0/ 69/ 4
01.08/ 531 (+8)/ 1.5 %/ 0/ 63/ 4
02.08/ 345 (+7)/ 2.0 %/ 0/ 63/ 5
03.08/ 257 (+1)/ 0.4 %/ 0/ 63/ 5
04.08/ 645 (+10)/ 1.6 %/ 0/ 63/ 4
05.08/ 961 (+22)/ 2.3 %/ 1/ 63/ 9 (diagnoositud haigete arv ületas 2100 piiri)
06.08/ 956 (+10)/ 1.2 %/ 1/ 63/ 9
07.08/ 961 (+10)/ 1.0 %/ 1/ 63/ 9
08.08/ 1405 (+14)/ 1.0 %/1/ 63/ 8
09.08/ 382 (+5)/ 1.3 %/1/ 63/ 8
10.08/ 1120 (+6)/ 0.5 %/ 1/ 63/ 8/ 9.3
11.08/ 1493 (+9)/ 0.6 %/ 1/ 63/ 9/ 9.8
12.08/ 1427 (+8)/ 0.6 %/ 1/ 63/ 9/ 10
13.08/ 1193 (+0)/ 0 %/ 1/ 63/ 8/ 9.2
14.08/ 1451 (+3)/ 0.2 %/ 0/ 63/ 8/ 8.5
15.08/ 1238 (+7)/ 0.6 %/ 0/ 63/ 8/ 8.4
16.08/ 1046 (+6)/ 0.6 %/ 0/ 63/ 7/ 8.3
17.08/ 313 (+2)/ 0.6 %/ 0/ 63/ 6/ 8.3
18.08/ 1278 (+8)/ 0.6 %/ 0/ 63/ 6/ 8.3
19.08/ 1162 (+7)/ 0.6 %/ 0/ 63/ 7/ 7.1 (diagnoositud haigete arv ületas 2200 piiri)
20.08/ 885 (+20)/ 2.3 %/ 0/ 63/ 10/ 7.9

kuupäev/testide arv (posit testide arv)/positiivsete testide % testide üldarvust/ inimesi intensiivis/ surmad/ haiglaravil/nakatunuid viimase 14 päeva jooksul 100 000 elaniku kohta

Viimase 14 päeva keskmine posit testide arv testide üldarvust oli 0.8% ja mediaan 0.6 %. Hinnanguliselt on aktiivseid haigusjuhte 105 ehk siis nii palju inimesi on viimase 14 päeva jooksul andnud positiivse proovi. Uus kolle Ida-Virumaa baar Jõhvi Kelder 12, kolded Tartus: Aura veekeskus 5, Vabank 37, Naiiv 21, Shooters 19.
Kasutaja avatar
loomake
Liige
Postitusi: 1999
Liitunud: 17 Aug, 2014 15:32
Kontakt:

Re: REAALSUS: COVID-19 pandeemia

Postitus Postitas loomake »

Äpp nimega "hoia" on nüüd saadaval. Peaks registreerima lähikontakti.
Uudishimulik loll on ikka huvitavam olla kui ignorantne loll.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42829
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: REAALSUS: COVID-19 pandeemia

Postitus Postitas Kriku »

Sektor gazovoi ataki kirjutas:Uus kolle Ida-Virumaa baar Jõhvi Kelder 12
https://www.err.ee/1125600/oopaevaga-li ... dribaarist
Madis Reivik
Liige
Postitusi: 4630
Liitunud: 20 Dets, 2019 13:30
Kontakt:

Re: REAALSUS: COVID-19 pandeemia

Postitus Postitas Madis Reivik »

https://epl.delfi.ee/uudised/teadlased- ... d=90786853

Ehk siis nagu ikka, "tähtis proua" teeb otsused peale konsultatsioone peegli ees.
Võiks riiklikult tunnistada et meil pole mingit kava, plaani ega analüüsi, kui keegi selle peakski esitama siis ütleme et ta on pooletoobine teadlane ja laseme pimesi edasi.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42829
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: REAALSUS: COVID-19 pandeemia

Postitus Postitas Kriku »

hjl85 kirjutas:Ning nagu olen korduvalt kirjutanud: suuri piiranguid enam ei tule. Selleks lihtsalt ei ole raha. Täpselt nii lihtne see ongi. Poliitikud teevad karmi arvutuse-sureb x arv inimesi ja kaotavad nende hääled kuid kui sulgeda ja töö ning elatise kaotab xxx inimest, siis viimane neile kahjulikum.
Hispaania suurima pindalaga autonoomse piirkonna Andaluusia valitsus teatas valmisolekust karmistada koroonaviiruse leviku tõkestamiseks vajalikke meetmeid olenemata nende mõjust majandusele ja inimeste privaatsusele, vahendab Olive Press.
https://tervis.elu24.ee/7043633/louna-h ... 1577723337
hjl85
Liige
Postitusi: 6863
Liitunud: 16 Mär, 2018 11:29
Kontakt:

Re: REAALSUS: COVID-19 pandeemia

Postitus Postitas hjl85 »

Kriku kirjutas:
hjl85 kirjutas:Ning nagu olen korduvalt kirjutanud: suuri piiranguid enam ei tule. Selleks lihtsalt ei ole raha. Täpselt nii lihtne see ongi. Poliitikud teevad karmi arvutuse-sureb x arv inimesi ja kaotavad nende hääled kuid kui sulgeda ja töö ning elatise kaotab xxx inimest, siis viimane neile kahjulikum.
Hispaania suurima pindalaga autonoomse piirkonna Andaluusia valitsus teatas valmisolekust karmistada koroonaviiruse leviku tõkestamiseks vajalikke meetmeid olenemata nende mõjust majandusele ja inimeste privaatsusele, vahendab Olive Press.
https://tervis.elu24.ee/7043633/louna-h ... 1577723337
Üks asi on valmisolek, teine on reaalne elu. Ja kõik oleneb piirkonna inimeste häälestatusest. Kui inimesed enamuses pooldavad siis tehakse kui ei poolda siis ei tehta. Nii lihtne see ongi ja see asjaolu (inimeste arvamus) on elementaarne.
Ja kui poliitik tahab teha poliitilist enesetappu siis see tema asi. Ega neid varemgi tehtud ja tehakse ka edaspidi. Alguses on inimesed õnnelikud -oi, meid hoitakse ja kaitstakse aga kui tööd ja sissetulekut hakkavad kaotama aina suurem osa inimesi siis ununeb see hea "õnn" kiiresti.
Poliitikas ongi tähtsi tabada ära see moment.
Ning kui on raha neid toetusi maksta siis niikaua ongi inimesed rahul. Tööd tegema ei pea, raha tuleb, istud kodus. Kui aga rahad otsas.... siis meeleolu muutub. Nii nagu ikka
AndresTy
Liige
Postitusi: 1398
Liitunud: 07 Mär, 2019 13:27
Kontakt:

Re: REAALSUS: COVID-19 pandeemia

Postitus Postitas AndresTy »

Koroonast ja kriisi agar-ogarast juhtimisest poliitikute poolt Martin Kadai pilgu läbi

https://epl.delfi.ee/lp/terviseametist- ... d=90771331
Kriisi alguses tegite te suuresti ära ju ka Jürilo töö. Tema sattus kohe ületöötamise tsüklisse.

See oli teadlik valik. Kui läksin 2017. aastal terviseametisse kriisireguleerimise süsteemi üles ehitama, sai kriisides toimimise loogika ja meeskonnad paika pandud ning käskkirjaga kinnitatud. Seda sai ka õppusel katsetatud, kuigi õppused on muidugi mäng ja kriis näitas, et süsteem on liiga õhuke, vajab täiendamist. Kõik need õppetunnid on nüüdseks olemas.

Osaliselt on see juhuslik, et Merike alguses pildil ei olnud, sest ta läks just puhkusele, kui koroonateema jaanuari lõpus algas. Mina asendasin teda. Kui ta puhkuselt tuli, siis olin ma juba kriisistaabi püsti pannud, tegelesin kommunikatsiooniga. Tollal oli see seotud eelkõige reisimisküsimustega. Algul piirdus probleem Hiinaga, oht oli pigem teoreetiline ja meist kaugel.

Olin juurutanud põhimõtte, et asutuse juht ei ole staabi juht. Asutuse juht jääb kõneisikuna reservi. Eriti kui kriisi tipp ei ole veel käes, ei tohi asutuse juhti ära väsitada. Juht peab juhtima kogu asutust. Terviseamet ei ole ainult koroona või koroonakriis, see on väga paljude ülesannetega asutus: keskkonnahoid, tervishoiuküsimused, kemikaaliohutus jpm.

Teid kuulates jääb mulje, nagu oleksite juhtinud terviseametit ja Jürilot takkapihta.

Ei, mina vastutasin terviseametis kriisipoliitika eest. Ametil on kriisi juhtiv roll ja selle täitmiseks on vaja läbi mõelda, kuidas asutus kriisis toimib.

Kui mugavalt tundsite end lõputuid intervjuusid andes?

See ei olnud eriti raske. Ma ei ole tajunud ründavat kriitikat ajakirjanikelt. Et keegi tegi siin-seal kriitilise artikli, on loomulik. Kriisis ärevus kasvab ja võimendub: üks ärev inimene muudab teised ärevaks, ärevus kasvab nagu lumepall. Elus tuleb alati püüda mõista, mitte hukka mõista.

Terviseametil oli algusest peale sõnum, väsitavaks muutus ehk see, et see sõnum oli nii lihtne ja pole muutunud praegusekski: nakkusohutu tervisekäitumine on kriisi võitmise võti ja see toimib üksikinimese tasandil. Aga inimesed ootasid ikka, et midagi peab veel olema – kaua see Kadai räägib kätepesust ja haigena kodus püsimisest? Terviseamet hoidis kaks jalga maas ega hakanud pakkuma näilisi lahendusi.

Kas te sõimukirju ei saanud?

Sain ikka. Sai ka Merike Jürilo ja teised kolleegid, eriti kriisi esindusnäod. Vastukaaluks neile sain ka väga ilusaid, sooje kirju. Mul jäi üldsegi lugemata üle 1500 kirja, vahepeal ei hoomanud ma enam üldse, mis postkastis toimus. Ja need on tänaseni lugemata, sest mul ei ole enam sellele postkastile ligipääsu. Kahju, aga mis parata, elu läheb edasi.

Üks kiri kripeldab mul siiamaani südame peal, ka sellele jäi vastamata. Üks naine kirjutas oma abikaasast, kes pidi minema plaanilisele lõikusele. Mees oli lõikust kaua oodanud, see pidi tema elukvaliteeti märkimisväärselt parandama. Kirjutaja soovis, et mina annaksin selleks lõikuseks eriloa, kuigi see ei olnud üldse minu otsustada. See oli nii siiras kiri, et mul tõusis klomp kurku. Loodan, et mees jõudis operatsioonile ja tal on nüüdseks kõik hästi.

Neid inimesi oli palju, kes pidid meditsiiniabi ootama. Pluss veel psühholoogilised mured, mida kriis tekitas.

Kriisidega kaasnevad ühiskondlikud mõjud on pikaajalised, jaotuvad kolme, võib-olla viie aasta peale. Seetõttu tuleb tõsiselt kaaluda, missugused piirangud on asjakohased ja missugused mitte.

Jürilo ei teinud saladust sellest, et sattus valitsuse surve alla. Missugust survet kogesite teie?

Merike oligi ühenduslüli valitsuse ja terviseameti vahel. Minu suhtlus valitsuskabineti liikmetega oli pigem põgus. Käisin valitsuses korra kriisi alguses rääkimas, mis see koroonaviirus on ja missugune on terviseameti riskihinnang. Siis peaminister kiitis, et terviseamet on teinud head tööd. Eks valitsuses tunned ikka mingit aukartust ja pinget. Seal istuvad ju ministrid, kes on harjunud nende toolide peal istuma, ja siis tuleb ametnik, kes on nii uhkes saalis esimest korda. Rohkem ma valitsusse ei jõudnud, kuigi Tanel Kiigega, valdkonna ministriga, olen suhelnud rohkem.

Merikese pealt nägin, et mingi konflikt, valitsuse ja terviseameti arusaamade erinevus tekkis üsna alguses. Pärast vabariigi aastapäeva olid terviseametil juhtohjad juba käest libisenud, õigemini, need võeti vägisi käest ära. Asjad läksid järjest segasemaks, lausa väga segaseks. Lõpuks ei saanud ma enam üldse aru, mis siin riigis toimub, kes mida juhib ja kuidas sünnivad otsused. Terviseamet suruti nurka ja pandi infosulgu valitsuse kõigi otsuste asjus. Sain Merikese jutust aru, et teda kaasati pigem põgusalt. Eriolukorra ajal ja järel antud korralduste tegemisse terviseametit ei kaasatud. See on äärmiselt kurb. Terviseamet on ju rakendusasutus, meie pidime need plaanid ellu viima ja järelevalvet korraldama. Ent mingil hetkel otsustas valitsus terviseameti kõrvale mängida ja sidus enda külge teadusnõukoja, millesse ei kuulu veel praegugi terviseameti esindajat. Juhtus see, mis ühes kriisis juhtuda ei tohi: algas paralleeljuhtimine.

Missuguse ministri tahtega te kirjeldatud olukorda enim seostate?

Mulle tundub, et valitsus ei ole ühtne. Kolm erakonda ja nende ministrid ajavad igaüks oma joru. Naljakas – halenaljakas, ütlen otse – oli see, kui välisminister rääkis kaamerate ees koroonatestimise meetoditest ajal, kui eestlased olid mitmel pool lõksu jäänud, Euroopa solidaarsus oli suure küsimärgi all, kehtestati ekspordipiiranguid, tarvis olnuks tegutseda Euroopa ühtsuse nimel ja tagada hädavajalike kaupade liikumine. Siseminister pusis piiridega omasoodu, peaminister pusis üldkorralduslike piirangutega. Valitsuse otsuseid postitati sotsiaalmeediasse enne nende kinnitamist. Tekkis tohutu infomüra. Selline käitumine on kriisis halvav.

Niisuguse kirjeldusega võtsite eneselt võimaluse jätkata riigiametnikuna, kuni püsib see valitsus.

Jah, aga see on aus. Lahkusingi ju selle pärast, et ei näinud võimalust nende inimestega koostööd teha. Minult on küsitud, miks ma ei kandideeri terviseameti peadirektori ametikohale. Või miks ma ei asunud peadirektori kohusetäitja kohale.

Kiik ju pakkus teile seda?

Sõnaselgelt ei pakkunud, me ei jõudnud selleni, aga vestluse mõte oli seda teha, jah. Aga ütlesin kohe, et olen juba lahkumisavalduse andnud. Mul olnuks raske koostööd teha paljude tippametnikega, arvestades kõike seda, mida olin köögipoolel näinud. Ja valitsusega, sest olen näinud selle teerullimeetodit. See ei sobi mulle. Niisuguses olukorras peab keegi järele andma. Valitsus tõenäoliselt tagasi ei astu, nii et siis peab ametnik tagasi astuma.

Kas teie kriitikal valitsuse kohta on ka muid aspekte, mis professionaalse tegevusega ei seostu?

Püüan olla apoliitiline. Ma ei ole poliitikahuviline, poliitika on pigem väsitav teema, kohati labane.

Kas valimas käite?

Viimati jätsin käimata ja nüüd kahetsen seda. Järgmine kord lähen valima. Poliitilise agenda elluviimine kriisi varjus on murettekitav. Just selle pärast, et ühiskond ei ole piisavalt kriitiline. Võtame sellesama eriolukorra. Terviseametile on ette heidetud, et me ei toetanud eriolukorra väljakuulutamist, vähemasti tollel ajal mitte. Me tõesti ei toetanud seda, sest eriolukord on väga tugev inimese põhiõiguste riivaja. Demokraatlikus ühiskonnas on see viimane õlekõrs. See kaart tõmmatakse tagataskust välja siis, kui enam muud võimalust ei ole. Meil tõmmati see välja ennatlikult ja minu arusaamist mööda ka mitte päris kohases õiguslikus konstruktsioonis. Hädaolukorra seadus ütleb, et eriolukord kehtestatakse siis, kui hädaolukorda ei võimalik eriolukorra meetmeteta lahendada.

Eriolukord annab õigusliku deklaratsioonina valitsusele hoovad, mida tal tavaolukorras ei ole: töökohustus, liikumisvabaduse piiramine, asjade sundkasutusse võtmine jne. Seadus ei luba seda teha ennatlikult, aga meil nii tehti. Tagantjärele on raske öelda, kas see oli õige või vale otsus, aga mu meelest on demokraatia põhialused midagi niisugust, millega ei tohiks mängida. Selle pärast meil see konflikt valitsusega tekkis. Nüüd, sündmusi kõrvalt vaadates näen, kuidas erakonnad oma poliitilist visiooni ellu viivad. Koroonast on tehtud võõraste haigus, mida toovad sisse välismaalased. Seal taga on selgelt ühe erakonna meelsus. See kõik on mulle vastumeelne. Mina tahaksin pigem ellu viia eksperdihinnangutel põhinevaid otsuseid, mitte kellegi valimisplatvormi.

Oleks meil olnud võimalik eriolukorra väljakuulutamist vältida või vähemasti edasi lükata?

Teoreetiliselt olnuks võimalik. Aga nagu ma riigikogu julgeolekukomisjonis ütlesin: saan aru, et kui teised riigid panevad piire kinni, siis tekib avalik surve meie valitsusele ja üksnes seetõttu võib valitsusel olla põhjust selline otsus teha. Valijad ootavad seda. Kas see on sisuline ja mõttekas, on eraldi küsimus. Selles kriisis tehti palju asju, mis polnud sisulised ega mõttekad. Sellepärast valitsuse ja terviseameti konflikt tekkiski. Amet tahtis teha sisulist tööd, valitsusel on olukorrale poliitiline vaade. Erakonnad mõtlevad selle peale, mida valija tahab. Ja noh, valija tahe on valija tahe. Aga minul kui ametnikul ei ole valijaid. Mina tahan teha päris asju, mis on efektiivsed, võimalikult vähe ühiskonda häirivad ja tõenduspõhised. Ja ma ei taha olla populistlik.
Imekaunis! Raha eest teen kõike, mida härrad soovivad...
Kasutaja avatar
loomake
Liige
Postitusi: 1999
Liitunud: 17 Aug, 2014 15:32
Kontakt:

Re: REAALSUS: COVID-19 pandeemia

Postitus Postitas loomake »

hjl85 kirjutas:
Kriku kirjutas:
hjl85 kirjutas:Ning nagu olen korduvalt kirjutanud: suuri piiranguid enam ei tule. Selleks lihtsalt ei ole raha. Täpselt nii lihtne see ongi. Poliitikud teevad karmi arvutuse-sureb x arv inimesi ja kaotavad nende hääled kuid kui sulgeda ja töö ning elatise kaotab xxx inimest, siis viimane neile kahjulikum.
Hispaania suurima pindalaga autonoomse piirkonna Andaluusia valitsus teatas valmisolekust karmistada koroonaviiruse leviku tõkestamiseks vajalikke meetmeid olenemata nende mõjust majandusele ja inimeste privaatsusele, vahendab Olive Press.
https://tervis.elu24.ee/7043633/louna-h ... 1577723337
Üks asi on valmisolek, teine on reaalne elu. Ja kõik oleneb piirkonna inimeste häälestatusest. Kui inimesed enamuses pooldavad siis tehakse kui ei poolda siis ei tehta. Nii lihtne see ongi ja see asjaolu (inimeste arvamus) on elementaarne.
Ja kui poliitik tahab teha poliitilist enesetappu siis see tema asi. Ega neid varemgi tehtud ja tehakse ka edaspidi. Alguses on inimesed õnnelikud -oi, meid hoitakse ja kaitstakse aga kui tööd ja sissetulekut hakkavad kaotama aina suurem osa inimesi siis ununeb see hea "õnn" kiiresti.
Poliitikas ongi tähtsi tabada ära see moment.
Ning kui on raha neid toetusi maksta siis niikaua ongi inimesed rahul. Tööd tegema ei pea, raha tuleb, istud kodus. Kui aga rahad otsas.... siis meeleolu muutub. Nii nagu ikka
Andaluusia valitsus on selle teatega rohkem nagu märku andnud oma kodanikele, et kui nad soovitustest kinni ei pea siis võidakse ka piirangutega uuesti proovida. Eestis sama lugu. Poliitilisest enesetapust rääkimine kõlab nagu poliitik ise ei samasta ennast enam riigi kodanikega ja inimesed on resurss ja numbrid nagu raha ja muud asjad. Samas on poliitiline enesetapp ka 10% nakatunuid koolis, sest see kõlab nagu kaks lapsevanemat (või üks) töökohas potensiaalne nakataja. Tuhande pealises koolis siis 100 last ja 200 lapsevanemat. See võib tähendada väike asulas 40-60% elanikkonnast. Kui ka selline asi jääb poliitikul märkamata kuna tegu ei ole linnaga siis võib varsti solvunud tatimäärijaid linnadesse oodata. Kui inimese probleem ei tunud poliitikule tähtis siis hakkatakse hoolitsema, et see muutuks tähtsaks. Mis riigikogus ka keskmine vanus võiks olla? Ja palju käsipuid seal ka on?
Uudishimulik loll on ikka huvitavam olla kui ignorantne loll.
tympsa
Liige
Postitusi: 1435
Liitunud: 14 Mär, 2013 14:00
Kontakt:

Re: REAALSUS: COVID-19 pandeemia

Postitus Postitas tympsa »

Mis see Kadai jaurab... Terviseameti ämbrid kolisesid kõige kõvemini alates sellest,et nad Milano võrkpalli Saaremaale lubasid , ja praegugi ju väidab,et oht Hiinast polnud suur . Segased sõnumid kogu aeg ja põhiline liin oli,et riik ei pea midagi tegema, las inimesed pesevad käsi ja hoiduvad ise nakkusest.Nad tahtsid ikka väga seda Rootsi mudelit siia, no õnneks see ei läinud neil läbi

Just valitsus ja selle tervisenõukogu asus päeva päästma ja sai sellega ka hakkama . Erinevalt Terviseameti juhtidest olid seal ka arstid ja epidemioloogid,matemaatikud,kes modelleerisid nakatumise seaduspärasusi ja epideemia kulgemist. Mingil absurdsel kombel juhivad Terviseametit inimesed,kellel meditsiinist pole õrna aimugi. Oleks umbes sama kui sümfooniaorkestrit dirigeeriks inimene, kes nooti ei tunne.

Kits kärneriks.
Suletud

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline