Pika nädala lõpetuseks pikem lugemine riigikaitsekomisjoni eelmise nädala arutelust.
https://www.riigikogu.ee/download/4cf9d ... d20fbe76ee
1. Riigikaitse jätkusuutlik rahastamine
Kaitseminister Jüri Luik ja rahandusminister Martin Helme tutvustasid riigikaitsekomisjonile oma seisukohti riigikaitse jätkusuutliku rahastamise osas.
Martin Helme tõi välja, et Kaitseministeeriumi eelarve on viimastel aastatel kasvanud ning kogu raha ei ole suudetud realiseerida. Näiteks oli 2017. aastal eelarve ülejääk 20,7 miljonit eurot, 2018. aastal 36,2 miljonit eurot ning 2019. aastal 50,9 miljonit eurot. Suurem osa kasutamata vahenditest puudutab kaitseotstarbelist erivarustust. Ta leidis, et administratiivseteks kuludeks kasutatavat raha on palju ning investeeringuid ei tehta piisavalt. Eesmärk on peatada automaatselt kasvavat raha ja eraldada raha sihtotstarbeliselt.
Jüri Luik sõnas, et Kaitseministeeriumi esmane prioriteet on säilitada kaitsekulud vähemalt tänasel nominaalsel tasemel. Kaitseministeeriumil on alati hea meel, kui tekib võimekus hankida mõnda sõjalist võimet, kuid sealjuures tuleb silmas pidada, et võimete hankimisel tuleb liikuda samm-sammult. Lisaks seadmele tuleb tagada personal, personali väljaõpe ja vajalik infrastruktuur, mis võib mitu aastat aega võtta. Tähtis on soetada Eestile käepäraseid vahendeid. Ta selgitas, et Kaitseministeeriumi eelarves ülejääke ei teki ning näiliste ülejääkide põhjuseks on Eesti tekkepõhine eelarve. Ühel aastal tehakse hange ja planeeritakse kulu, kuid kauba eest makstakse siis, kui asi on füüsiliselt kätte saadud. Seadmete hankimine võtab kaua aega. See tekitab näilist ülejääki, kuigi tegelikult on raha kulutatud.
Martin Helme leidis, et Kaitseministeerium ei soovi kiireid otsuseid teha. On rahaline võimekus võimelünkasid vähendada, kuid seda ei soovita teha. Näiteks rannakaitse puhul ei ole vaja hanget teha, sest raamlepe on olemas.
Jüri Luik sõnas, et Kaitseministeeriumi jaoks on oluline säilitada kaitsekulud vähemalt tänasel nominaalsel tasemel. Kui on võimalik võtta laenu võimete arendamiseks, siis see on tugev avaldus. Kaitseministeeriumil on pikaajalised plaanid erinevate võimete arendamiseks, mis on Vabariigi Valitsuse poolt kinnitatud. Praegu ei ole Kaitseministeeriumil ühtegi raamlepet rannakaitse ega keskmaa õhutõrje ostuks. Selle jaoks tuleb alustada läbirääkimistega, kuid aasta lõpuni on väga lühikene aeg.
Andres Metsoja küsis, millise võimekuse annaks raamlepingu olemasolu?
Kristjan Prikk vastas, et raamleping sõlmitakse tootjaga, kellega on esimesed tingimused paika pandud ning kindla aja tagant on vaja varustust täiendada. Näiteks laskemoona puhul on raamlepingud. Uue seadme jaoks ei ole võimalik raamlepinguid teha. Iga relvasüsteemi hankimiseks on vajalik eelnev sõjaliste vajaduste kaardistamine ja olemasoleva süsteemiga sobitumise analüüsimine.
Martin Helme sõnas, et õhutõrje osas tuleks kõne alla riik-riigiga tehing Iisraeliga ning hanget ei ole vaja. Tema sõnul on rannakaitset tootva pakkujaga raamlepingud olemas.
Jüri Luik sõnas, et raamlepingut ei ole ning lepingutega peab olema väga täpne, kuna räägime väga suurest summast.
Martin Herem lausus, et Eurospike’iga on leping, kuid need ei puuduta rannakaitset. Ta avaldas heameelt, kui riigikaitsele antakse raha juurde, kuid kavandatav sihtotstarbeliselt eraldatav raha ei ühti Kaitseväe esmaste vajadustega.
Kalle Laanet avaldas samuti heameelt, kui kaitsevõimete arendamiseks antakse lisaraha. Samas leidis ta, et otsused ei saa toimuda nädala jooksul. Suured rahvusvahelised hanked võtavad kaua aega ning otsuseid peaks tegema läbimõeldult. Peame mõtlema, mis on Eesti julgeolekule tervikuna kasulik. Ta küsis rahandusministri nägemust, mismoodi toimuks kolme kuuga hange uue seadme hankimiseks?
Martin Helme vastas, et õhutõrje puhul oleks tegemist riik-riigiga tehinguga ning hanget ei toimuks. Küsimus pole selles, et ei saada, vaid ei taheta, sest on teised prioriteedid. Poliitikud peavad otsustama.
Andres Metsoja sõnas, et poliitikud otsustavad, kuid valdkonna spetsialistid annavad nõu.
Martin Herem lausus, et näiline ülejääk puudutab hankeid ja võimete arendamisi, näiteks laskemoona hankimist. Kui kaitse-eelarve väheneb 50 miljoni ulatuses, kuid teeme 300 miljoni suuruse suurostu, siis jäävad meil osad tegevused pooleli. Suurost, mille jaoks pole vajalikku personali ega taristut hakkab tööle alles mõne aasta pärast. Ta rõhutas, et valik peaks toimuma selle järgi, kuidas Eesti riiki kõige parimal moel kaitsta.
Oudekki Loone tunnustas Eesti kaitsevõime pikka planeerimist. Alati peab olema valmis selleks, kui raha hulk ootamatult väheneb või kui raha ootamatult juurde tekib. Kuhu paigutaks kaitseminister laenuraha ning milline on olukord Eesti rannikukaitse ja merejulgeolekuga? Lisaks esitas ta küsimuse rahandusministrile ja küsis, mille jaoks Rahandusministeerium kaitse-eelarvesse lisaraha eraldaks?
Jüri Luik vastas, et kui on vaja teha kärpeid, siis lõikame väga suurelt ära olulisi arendusi. Ta andis ülevaate rannikukaitsest ja merejulgeolekust ning võimetest, mida arendada lisarahaga.
Martin Helme sõnas, et ühekordne rahasüst aitaks arendada võimeid, mis vajavad võimalikult vähe ülalpidamist. Lisaks suunaks ta raha tankitõrjeks, rannikukaitseks ja laskemoona hankimiseks. Riik-riigiga tehing oleks palju kiirem kui hange. Seda mõtet on talle esitlenud valdkonnaspetsialistid. Nad on käinud ka inimeste juures, kelle ülesanne on hankeid korraldada, kuid neil ei ole huvi.
Jüri Luik juhtis tähelepanu, et koalitsioonis ei ole veel poliitilist kokkulepet laenu võtmiseks. Ta selgitas, et hankeprotsess on ühesugune kõigis ministeeriumites. Kõigepealt peab olema eraldatud raha ning seejärel saab hakata hanget teostama.
Kristjan Prikk lisas, et Kaitseministeeriumi mandaat võimete arendamiseks tuleb Vabariigi Valitsuse poolt kinnitatud riigikaitse arengukavast. Selles raamistikus pannakse paika eelarve, hankeplaan ja taristu arendus.
Leo Kunnas juhtis tähelepanu, et EuroSpike on Eestile tarninud tankitõrjerelvi. Küsimus seisneb selles, kas saame seda lepingut laiendada ja osta ka muud relvastust?
Kristjan Prikk vastas, et see leping ei ole laiendatav.
Martin Herem lisas, et kui ühe firmaga on leping, siis teist lepingut sama firmaga on kindlasti lihtsam sõlmida kui uue pakkujaga.
Madis Milling küsis, mida peaks ära jätma 50 miljoni eurose kärpe puhul ning mida saaks hüpoteetilise 300 miljoni eurose laenuraha eest kaitsevaldkonnas?
Jüri Luik vastas, et kärbe mõjutaks ilmselt investeeringuid. Kindlasti ei saa kärpida õppuste või taristu ülalpidamiskulude arvelt.
Martin Herem lisas, et kindlasti ei saaks kokku hoida personalilt ega tehnika hoolduselt. Võimalik, et kannataks laskemoon. Ta kirjeldas oma nägemust, mida hankida 300 miljoni
eurose laenuraha eest kaitsevaldkonnas.
Johannes Kert leidis, et laenuraha eest oleks hea vähendada võimelünki. Ta rõhutas, et Vabadussõja ajal võeti suuri laene ning ka 90ndatel võeti Iisraelilt võlgu relvade hankimiseks,
kuid selle tagasimaksmisega saadi hakkama. Teise maailmasõja eelsel perioodil hakati kiiresti võimelünki täitma, kuid siis avastati, et ka teised riigid on sõjaks valmistumas ning ei
õnnestunud enam kiiresti vajalikke vahendeid hankida. Eesti peab hankima uusi kaitsevõimeid, kui selleks on võimekus.
Jüri Luik nõustus, et Eesti vajab täiendavaid investeeringuid riigikaitsesse. 300 miljonit ei ole rahvusvahelises relvakaubanduses suur summa.
Leo Kunnas sõnas, et tuleb saavutada muutus kaitse-eelarves ning suurendada seda 2,5%-le SKP-st. Oluline on laenud ära kasutada. Ta sõnas, et nad on valmis ka ära jätma 50 miljoni
eurose kärpe, kuid siis peaks selle raha eraldama sihtotstarbeliselt.
Komisjon jätkas riigikaitsekomisjoni avalduse arutelu kaitsekulu kohta.
Otsustati:
1.1. Jätkata arutelu komisjonis (konsensus: Jaak Juske, Johannes Kert, Leo Kunnas, Ants Laaneots, Kalle Laanet, Alar Laneman, Oudekki Loone, Andres Metsoja, Madis Milling, Anneli Ott, Peeter Rahnel).