F-35 olevikust ja tulevikust
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Ilmselt pole nii ammu sõda olnud, et mägilased on unustanud, milleks õhuväge vaja on, kui sellise elementaarse asja hääletus napilt läheb.
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Janes kirjutab USA pakkumustest Šveitsi hankele:
https://www.janes.com/defence-news/news ... witzerland
Põhimõtteliselt pakutakse 40 Super Hornetit (pluss relvastus) 7,45 miljardi dollari eest ja 40 F-35 6,58 miljardi eest.
Äärmiselt huvitav, et F-35 pakkumine tuleb pea miljardi võrra väiksem kui eelmise põlvkonna Hornet.
Kui Soomele tehakse mingi sarnane pakkumine, siis tundub, et teistel pole lootustki. Kui jagada 6,58 miljardit 40 hävitaja peale ja korrutada 64-ga (Soome vajadus), siis tuleb summa kokku 10,5 miljardit dollarit, ehk ~9 miljardit eurot.
https://www.janes.com/defence-news/news ... witzerland
Põhimõtteliselt pakutakse 40 Super Hornetit (pluss relvastus) 7,45 miljardi dollari eest ja 40 F-35 6,58 miljardi eest.
Äärmiselt huvitav, et F-35 pakkumine tuleb pea miljardi võrra väiksem kui eelmise põlvkonna Hornet.

Kui Soomele tehakse mingi sarnane pakkumine, siis tundub, et teistel pole lootustki. Kui jagada 6,58 miljardit 40 hävitaja peale ja korrutada 64-ga (Soome vajadus), siis tuleb summa kokku 10,5 miljardit dollarit, ehk ~9 miljardit eurot.
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Viimati oli jah ca 200 aastat tagasi.Leo kirjutas:Ilmselt pole nii ammu sõda olnud, et mägilased on unustanud, milleks õhuväge vaja on, kui sellise elementaarse asja hääletus napilt läheb.
- Kilo Tango
- Liige
- Postitusi: 10218
- Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
- Kontakt:
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Aga mis seal imelikku, kui F-35 on hetkel ainus saritoodangus olev hävitaja. Kõik muud on sisuliselt väikeseeria käsitöö.nimetu kirjutas:...
Äärmiselt huvitav, et F-35 pakkumine tuleb pea miljardi võrra väiksem kui eelmise põlvkonna Hornet.![]()
...
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Seda muidugi. Point on igatahes selles, et see annab F-35-le igasugustes hangetes väga tugeva eelise. Tegu on mitte ainult tänapäevaseima tehnoloogiaga, kuid ka (ostu)hind mängib selle kasuks. Sellega on väga keeruline konkureerida.Aga mis seal imelikku, kui F-35 on hetkel ainus saritoodangus olev hävitaja. Kõik muud on sisuliselt väikeseeria käsitöö.
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Kas mitte ei olnud Šveitsil oma osa Grippen E arenduses ja see tõttu oleks nad saanud suht soodsalt Grippeneid aga rahvahääletusel kukkus see läbi?
- Kilo Tango
- Liige
- Postitusi: 10218
- Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
- Kontakt:
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Lennukiostudel on alati VÄGA palju muid tegureid. Ühelt poolt näiteks räägib F-35 kahjuks lennutunni suhteliselt kõrge hind. Ka asjaolu, et Boeing paistab lobistamisel olema edukam kui LMTAS. Teisalt räägib F-35 kasuks asjaolu, et otsust odavama ja parema platvormi asemel osta kallim ja viletsam on valijale väga keeruline põhjendada nii, et valija seda usuks ka.nimetu kirjutas:...
Seda muidugi. Point on igatahes selles, et see annab F-35-le igasugustes hangetes väga tugeva eelise. Tegu on mitte ainult tänapäevaseima tehnoloogiaga, kuid ka (ostu)hind mängib selle kasuks. Sellega on väga keeruline konkureerida.
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Peaaegu, aga mitte päris.Lobo kirjutas:Kas mitte ei olnud Šveitsil oma osa Grippen E arenduses ja see tõttu oleks nad saanud suht soodsalt Grippeneid aga rahvahääletusel kukkus see läbi?
Šveitsi hange toimus piisavalt ammu, et Gripen NG oli siis vaid paberil eksisteeriv nähtus. Rootsi riik oli nõus selle arenduseks rahasid välja käima ainult siis kui leitakse ka vähemalt üks välispartner kulusid jagama. See ka üks põhjus miks Šveitsile pakuti igasugu koostööd ja koos arendust - lennuk oli veel arendamata (see tähendas ühest küljest lisakulusid, teisalt võimalust kaasa rääkida arenduses ja integreeruda rohkem tulevasse tarneahelasse).
Kui Gripen võitis Šveitsi kunagise hanke, siis tunduski et selleks parnteriks saab Šveits. Hankes osalesid Gripen (tulevane E), Eurofighter ja Rafale. Lekkinud dokumendid viitavad et otsus oli pigem hinnapõhine. Katsetustel (kus muidugi oli kasutada ainult Gripen C versioon) ei rahuldanud see kõiki nõudeid, peamiselt olles äärmiselt lühikeste jalgadega (võrreldes isegi väljavahetatava Hornetiga). Tolles haknes jäi õhuväe eelistuseks Rafale (põhiliselt avioonika pärast), aga võitjaks valiti majanduslikult Gripen (ilmselt rootslased lubasid väga head diili). Seejärel aga korraldati rahvahääletus ja asi jäi katki.
Sellest tulenevalt Šveits ei osalenud ning edaspidi pole tal mingit osa Gripen E projektis olnud. Selleks välispartneriks, kellega koos tõsisem arendus käima läks, sai hoopis Brasiila.
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Soomlased said USA-lt pakkumise F35 hankimiseks. Lisaks sisaldab hind ka juurde pakutavat täpismoona.
https://www.dsca.mil/major-arms-sales/f ... air-ground
https://twitter.com/Obs_IL/status/1314600634352644100Quite a deal for #Finland replacement of its F/A-18 C/D Hornets. @StateDept proposes 64 #F35 CTOL and a lot of sweets such as 200 x JASSM-ER, 100 x AGM-154 C1 (JSOW C1), 120 x BLU-17, 150 x BLU-11 etc... for US$ 12.5 billion.
https://www.dsca.mil/major-arms-sales/f ... air-ground
Ainus, mida me ajaloost õpime, on see, et keegi ei õpi ajaloost midagi.
Live for nothing or die for something.
Kui esimene kuul kõrvust mõõda lendab, tuleb vastu lasta.
EA, EU, EH
Live for nothing or die for something.
Kui esimene kuul kõrvust mõõda lendab, tuleb vastu lasta.
EA, EU, EH
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Lisan FA-18 pakkumise ka siis:
https://www.dsca.mil/major-arms-sales/f ... nd-weapons
Maksumus on 2,2 miljardit dollarit suurem kui F-35 puhul, kuid selle eest saadakse lisaks 8 kahekohalist lennukit (peamiselt väljaõppeks), rohkem varumootoreid ning paistab et ka rohkem teatud relvastust.
F-35 pakkumine vist napilt ületab soomlaste poolt planeeritud maksumust, samas kui FA-18 pakkumine ületab seda juba päris korralikult, kuigi saadakse ka rohkem. Eks läbirääkimistel selgub lõplik tõde. Praegu on niikuinii hankeprogramm veidi edasi lükkunud.
https://www.dsca.mil/major-arms-sales/f ... nd-weapons
Maksumus on 2,2 miljardit dollarit suurem kui F-35 puhul, kuid selle eest saadakse lisaks 8 kahekohalist lennukit (peamiselt väljaõppeks), rohkem varumootoreid ning paistab et ka rohkem teatud relvastust.
F-35 pakkumine vist napilt ületab soomlaste poolt planeeritud maksumust, samas kui FA-18 pakkumine ületab seda juba päris korralikult, kuigi saadakse ka rohkem. Eks läbirääkimistel selgub lõplik tõde. Praegu on niikuinii hankeprogramm veidi edasi lükkunud.
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Boeingu pakkumises on ka Growlerid, mis annavad teatavaid võimekusi mida konkurentidel pole, sellegipoolest pakkumine ikka kõvasti üle hinnapiiiri.nimetu kirjutas:Lisan FA-18 pakkumise ka siis:
https://www.dsca.mil/major-arms-sales/f ... nd-weapons
Maksumus on 2,2 miljardit dollarit suurem kui F-35 puhul, kuid selle eest saadakse lisaks 8 kahekohalist lennukit (peamiselt väljaõppeks), rohkem varumootoreid ning paistab et ka rohkem teatud relvastust.
F-35 pakkumine vist napilt ületab soomlaste poolt planeeritud maksumust, samas kui FA-18 pakkumine ületab seda juba päris korralikult, kuigi saadakse ka rohkem. Eks läbirääkimistel selgub lõplik tõde. Praegu on niikuinii hankeprogramm veidi edasi lükkunud.
Need kongressile aktsepteerimise minevad pakkumised muide enamasti tehaksegi nii 10% varuga, et kui klient tellimuses midagi muudab mis lisab nati hinda, ei peaks uuesti kongressilt luba küsima jooksma. Sellest tuleneval, vaadates EUR/USD kurssi võib F35 tegelik lõplik hind isegi napilt hanke piiridesse jääda
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Ma arvan, et see F35 pakkumine on tehtud just selle mõttega, et seal on kõikvõimalikud kellad ja viled ka sees, ehk siis raketid ja pommid, et neid ei peaks hakkama lisahangetega ostma ning hind oleks seal soomlastele võimaliku piirimail. Tänase kursi alusel oleks hind 10,5 miljardit €. Suure tõenäosusega võetakse ikkagi F35, sest see on reaalselt ainuke lendav viimase põlvkonna hävitaja.
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Mootoriuuenduse plaanidest:
Ja uuem artikkel:Anticipating these growing demands on the propulsion system, Pratt has since 2017 proposed a series of upgrades—known as Growth Options (GO) 1 and 2—to support Block 4 requirements, with GO-1 offering either a 6% fuel burn reduction or 10% thrust improvement. Pratt has previously said the GO-2 package reduced fuel consumption by as much as 20%, with a 15% overall thrust improvement. In 2018, Pratt also proposed another two-step upgrade package tailored for the F-35B variant, increasing the vertical thrust generated by the Rolls-Royce LiftFan by 2.5-5%.
https://aviationweek.com/aerospace/prog ... n-road-map
Ehk siis tundub et pikaajalisemas plaanis (2030+) on endiselt plaanis uus adaptivise-tsükli mootor. Lähemal ajal (ennem 2030) tuleb viidatud P&W F135 uuendus ära, mis peaks võimaldama kuni 15% rohkem veojõudu või 20% kütusesäästu (sõltuvalt ilmselt lennuprofiilist9. B-versiooni "ventilaatorile" lubatakse samuti 2.5-5% jõudu juurde (varasemates artiklites väideti, et vastasel korral ei saa võimsamat mootorit sinna hästi paigaldada, tekivad tehnilised probleemid)Pratt & Whitney, a division of Raytheon Technologies Corp., has been awarded a $1.5M contract to conduct an F135 modernization study and operational assessment by the F-35 Joint Program Office to determine specific propulsion system growth requirements for Block 4.2 F-35 aircraft and beyond, the company said in an Oct. 20 release. The study is expected to conclude in March 2021.
Under this award, Pratt & Whitney will assess F135 engine enhancements required to support future F-35 weapon system capability requirements across all F-35 variants beginning with Block 4.2 aircraft. The scope of the assessment focuses on enhancements addressing improvements to up and away thrust, powered lift thrust, power and thermal management capacity, and fuel burn reduction.
https://seapowermagazine.org/pratt-whit ... ion-study/
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Ühtlasi nüüd lisaks uutele õhk-õhk rakettidele uus küllalti muljetavaldavate nõuetega õhk-maa moon arenduses:
https://www.airforcemag.com/gpaw-will-b ... -munition/
https://www.airforcemag.com/gpaw-will-b ... -munition/
Kes on foorumil
Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist