M.R. kirjutas:
Minu jaoks tähelepanuvääriv, et järjest enam selgub kui vara algas ikkagi "europaniseerumine" siinkandis ja polnud me nii metslased midagi kui Bornhöe kirjutas.
Mõttes mitte kristlane = metslane ja "mitte eurooplane"???
Meri kirjutas Hõbevalges
Inimene elab emakeeles ja keel inimeses
Oskan mõelda ainult keeles, mitte geenides
Keel ja kultuur on meie silmis märksa olulisemad kui rass
Paul Ariste arvates on palju sõnu eesti keeles Kunda kultuurist pärit. Ja ka kohanimed nagu Peipsi ja Pärnu.
Siis põhimõtteliselt võib Vigala Sassi parafraseerida, et
Meie esivanemad olid juba siis eurooplased, kui indoeurooplaste esivanemad elasid Musta ja Kaspia mere vahelistes steppides ja püüdsid kitsi panemise eesmärgil.
Nagu öeldakse, et ajalool on kombeks korduda.
XII ja XIII sajandi Euroopalikeks väärtusteks oli kristlus. Noh, oli neid, kes poliitilistel põhjustel püüdsid ülejäänutele neid euroopalike väärtusi peale suruda. Ja kui see õnnestus, siis väga palju meile omast kultuurist kadus. Noh sellised tegelased mütoloogias nagu Tõnn - Antonius või Laurits - Laurentius. Moel või teisel nii öelda vanadele haldjatele tõmmati ette katoliku pühakute maskid. Umbes sama protsess nagu aafriklastel lääne poolkeral, kus tõmmati oma "jumalustele" ette katoliku pühakute maskid. Aga aafriklastest orjade järglased mäletavad, kes nende maskide taga on. Aga meie ei mäleta, kuidas meie viljakuse või tule haldjate nimed kõlasid ja millised olid. Aga tekkis mingi sünkreetiline vorm katoliiklusest ja muinasusundist. Mille kohta vahel ka öeldakse rahvakatoliiklus.
Järgmine euroopalike väärtuste laine jõudis koos luterlusega. Luterlus oli palju sallimatum, võrreldes katoliiklusega, igasugustele "rahvakatoliikluse" väljendustele. Ning läks suuremaks nõidade põletamiseks. Sellega läks kah palju meie oma kultuurist kaduma.
Siis järgmine euroopalike väärtuste laine jõudis kohale vennastekoguduste liikumisega. Selle käigus käis kah kõige vana sihilik hävitamine. Ning meie esimese ja teise põlvkonna haritlased olid vennastekoguduste taustaga ja tahtsid saada kultuurrahvaks ja eurooplasteks ja nad eriti hea pilguga ei vaadanud sellele mis siin oli pärismaine. Noh, koorilaul, mille üle nii uhked nüüd oleme, oleks äärepealt välja suretanud regilaulu.
Jne jne
Ning tänapäeval on jälle on teemaks euroopalikud väärtused ja mingid poliitikud püüavad seda igati "peale suruda" ja räägivad, et meie kultuur sellest ei kaota midagi vaid ainult võidab aga minevik näitab, et ikka kaotatakse küll.
Ja nii ongi tänapäeva rahvuslased (mis siis, et paljud on selle kõrberahva jumala austajad) nagu need XII ja XIII sajandi paganad, kes hästi euroopalike väärtusi vastu ei taha võtta.
Me oleme ju siin, et isamaad kaitsta. Aga prantslased on ju ka siin, et oma isamaad kaitsta. Kellel siis õigus on?
Erich Maria Remarque “Läänerindel muutuseta”