Kapten Trumm kirjutas: ↑12 Okt, 2022 9:10
gooligan kirjutas: ↑11 Okt, 2022 16:38
kas see laev on täna meile elu-surma küsimus?
See elu ja surma retoorika on lihtsalt toimunud hämamise õigustamine.
Kogu suvi oli valitsuse tasemel retoorika, et laev läheb sinna, kes enne valmis saab ja Alexela on tänaseni eduseisus.
Soomes seevastu oli juba suve alguses retoorika, et laev tuleb Soome.
Seetõttu on keegi vassinud.
Neelame selle alla. Ma kordan tänase tarbimise/pakkumise/varustuskanalite juures ei ole laev Eestis elu-surma küsimus. Soomlastele on.
Inkoo terminal valmib varem, kui Alexela ja ka Soome ise prognoosis. Vahepeal on toimunud NSide saboteerimine.
Praegu aetakse jonni, et kelle terminal valmib novembris ja kellel detsembris. Algselt pidi Soome terminal valmima kõige varem kevadeks (ise Alexela arvas et neil läheb 3-4 aastat).
Tänane Eesti gaasitarbimine on kukkunud 40% võrreldes eelmise aastaga. Seega meie omatarbimine on sisuliselt mõni suurtööstus + mõned kodud. Suur hulk gaasikatlamaju on allikat vahetanud, vahetavad vajadusel ka järelejäänud.
Ma kordan, meil ei ole täna seis kriitiline aga Soome oleks väga haavatav Balticconnectori saboteerimise järel. Eestil on alternatiiv Läti ühenduse näol olemas, soomlastel pole sedagi.
Ja selle ebastabiilsuse peaks me läbi Nordpooli ühiselt kinni maksma - Soome toodab 600MW elektrit (Auvere jagu) gaasijaamadega. Juhul kui nende jaoks gaasi ei jagu, siis paratamatult tõuseb hind kogu piirkonnas + lisaks tõuseks hüppeliselt nõudlus elektri järgi kui nad gaasivarustatust tagada ei suudaks (inimesed kütaks vajadusel tuimalt elektriga).
Juba täna pole enam ohtu, et piirkonnas gaasi ei jätkuks - hinnad on läinud alla ja pakkumine suurenenud.
https://www.espa.ee/et/varude-keskuse-g ... -pakkumusi
Alexela kehva äriplaani ei peaks rahvas ühiselt kinni maksma.
Tuletame meelde Alexela-saaga aegjada
1) Nõuti täielikku Vene gaasist loobumist. Seda on riik teinud.
2) Alexela ehitab terminali turualustel ja riigiabi ei vaja. Eksis - tänaseks nõuab ta riigigarantiisid juhul kui terminal käiku ei lähe
3) Hangivad ise gaasitankeri. Olid väga kurjad, kui riik käis laeva otsimas. Tänaseks väidavat, et tegelikult on neil terminali omanikuna võimatu gaasilaeva prahitda ja see on ainult riigi asi, sest turul osalisi teisigi. Miks nad siis enne ise käisid laeva-kosjas? Tegelikkuses ei julge nad enam nii pikka ja kallist lepingut sõlmida, sest mõne aasta pärast pole seda gaasi reaalselt kellelegi müüa ja turul valitseb ülepakkumine. Seetõttu tahavad, et hoopis Eesti riik selle lepingu sõlmiks ja nemad võtaks gaasilaevast parasjagu niipalju gaasi, kui turgu on. Ülejäänu jääks maksumaksja mureks. Soome laeva rent maksab aastas ca 45miljonit ja leping sõlmiti 10ks aastaks.
Niiet maksumaksjad võiks ju nii palju suuta mõista, et sedalaadi emotsionaalsed otsused, kus laev lihtsalt PEAB Paldiskis olema, maksame me ringiga ise kinni, isegi kui sellele turgu ei jätkuks.
------
Täna tuleb teravik suunata hoopis gaasitarbimise vähendamisse. 40% kukkumine on toimunud ilma riiklike programmide jms. Lähima aasta-kahe jooksul peaks gaasivõrgust eemaldama kõik kodutarbijad/kütjad ning alles jääma vaid tööstused jms, kellel gaas tootmissisendiks.
Elektrit suudame me kohapeal toota, gaasi mitte. Miks peaks me sõltuma LNGst või torugaasist, kui on olemas oluliselt odavamaid ja efektiivsemaid energiakandjaid?
Võtame LNG-terminali ehituse koolirahaks (konserveerime selle ootamatusteks kus nt Inkooga midagi juhtub vms), aga ärme tee sellele lisaks veel suuri pikaajalisi kuluotsuseid. Oluliselt odavam on kasvõi subsideeritult gaasist loobuda.