Autotehnikateema

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Asutused omasid isegi Ladat, rääkimata muust eksootikast, üsna piiratud hulgal, sest riiklik varuosade logistika oli Gazi (Volga) ja Moskvitsi põhine. Erand selles vallas oli Niva, mida päris tihti kohtas kolhoosides.

Seejuures 2141 puhul läks asi teatud osas vastuvoolu, asutused, omades "esimese valiku õigust" haarasid endale 2106 mootoriga autod, jättes erakasutajale (autokauplustele) 412 mootoriga versioone. Seda on näha täna sellest, et 412 mootoriga versioone liigub palju rohkem (müügikuulutustes on lausa ainuvaldavad), 2106 mootoriga neid samahea kui pole enam. Pole seepärast, et asutustes trööbati need rimakaks ruttu ja 1990ndatel läks neist enamik juba vanarauda, 412 mootoriga olid eraisikute käes, kes vanast harjumusest talvel ei sõitnud, peale vihma kuivatasid taskurätiga jne - ja need autod seetõttu on paljuski tänaseni säilinud. 2106 mootoriga olen aastate jooksul näinud müügis 1-2 autot ja sealgi on enamasti klausel "pandud Ziguli mootor" st sünnipäraselt tegu 21412-ga.

Omaette teema muidugi on veel Samara - nii on täna suht võimatu osta seda algset "kullininaga" Samarat, mis oleks heas korras ja poleks soolaseks talvel tehtud. Või kui, siis hingehinnaga - nende autode osas oli tohutu nõudlus Venemaalt 1990ndate teises pooles ja siit läksid terved treileritäied Peterburi turule.

Kõige koomilisem on veel see, et see õnnetu 412 mootoriga 2141 (ehk 21412) purjetas arvukalt ka eksporti, minul on selline auto, mis on pärit Soomest (ja on värvitud lääne värvidega) - varuosakataloogist osi leida sellele lääne tootjatelt on lihtsamgi kui 2106 mootoriga teisendile.

21412 on õnnetu (sellel esineb palju mootori rikkeid) sellepärast, et selle käigukast loodi juba uuema, sissepritsega 1,8 Ufaa mootori tarbeks, sellele viitab 06 mootorile mõeldud käigukastist tunduvalt kiirem 5-s käik, mis selle 1,5 mootoriga eriti sõita ei jõua. Kuna mootor koormatakse üle ja pöördeid napib, siis tekib õlitusprobleem ja varsti lendab midagi. Peaülekannet saadi veel "parandada", aga käigukasti enam mitte - niiet seal võib viienda käiguga sõita allatuult/allamäge tühja autoga. Kui sinna käigukasti otsa panna Renault 2-liitrine või Uzami 2-liitrine mootor, asetub kõik oma normaalsele kohale - ja ka auto kiirendus kasvab täiesti rahuldavasse klassi.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
AMvA
Liige
Postitusi: 5119
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

Küsimus ei ole selles, et asutused oleks 06 mootoritega endale rabanud, vaid neid mootoreid lihtsalt ei jätkunud ja nendega toodetud 2141 osakaal oli väga väike. 06 mootorit ei jätkunud isegi VAZ oma mudelitele, kus see oleks pidanud algupäraselt olema, seepärast ka need 1300 mootoriga versioonid tulid. Saada 07 1600 mootoriga oli õnn.
Peeter
Liige
Postitusi: 3660
Liitunud: 19 Veebr, 2006 20:12
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Peeter »

AMvA kirjutas: 16 Veebr, 2023 13:45 Küsimus ei ole selles, et asutused oleks 06 mootoritega endale rabanud, vaid neid mootoreid lihtsalt ei jätkunud ja nendega toodetud 2141 osakaal oli väga väike. 06 mootorit ei jätkunud isegi VAZ oma mudelitele, kus see oleks pidanud algupäraselt olema, seepärast ka need 1300 mootoriga versioonid tulid. Saada 07 1600 mootoriga oli õnn.
Jep, pika vändakäiguga mootorit oli no ca 85 aastast uue auto peal peaaegu võimatu saada/leida. Ei 03, ei 06 mootorit. Kõik mis tuli või pakuti, oli 1300-se 011 mootoriga, ka Niva. Kõige massilisem oli 21063 ja 21211. 05-l oli küll oma rihmaga 1300-ne, aga sinnagi sokutati uutele rihma asemel vana ketiga 01-011 aiste vahele. 1500-gi oli haruldus, mis siis veel 1600-st rääkida. Puhast 06-t peaaegu ei liikunudki enam. Sama asi oli ka 08-09 Samara-ga: ainult 1300. 1500-ne oli ikka pigem erand.

2141-te 06 mootoriga ei kohanudki tookord. Häälest oli ju ära tuntav, kas mosse või sigulli mootoriga. 06 oli ainult teada, et on olemas. Et tegelikult peab olema 06, aga mootorite puudusel tuleb mosse mootoriga, võta või jäta. Ja nii saigi suguvõssa Mosse mootoriga 41. Mitte ühtegi ei olnud tookord Eesti-partiis Tallinnas 06 mootoriga.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Tehnoloogiliselt on 1300 või 1600 täpselt samatüübilise mootori valmistamine ühesugune, küsimus on ilmselt nõuka plaanimajanduse iseärastustest.
1300 mootoriga 21063 kõrval oli olemas ka 1500 mootoriga 21061, minu sõbra isal oli selline :D

Aga ma ei suutnudki leida andmeid, kuidas 2141 ja 21412 tootanguarvud olid, ka venekeelses meedias neid lihtsalt pole. Ma lihtsalt mäletan, et kui oli jutt 2141 ostuloas, algas kõikvõimalik punnitamine selleks, et saada see "Ziguli mootoriga" ja tõsi oli, et "omal ajal" valisid asutused kohe rongilt tulevate hulgast ning tavalisele kodanikule jäi valida sealt, mis üle jäi. Võibolla oligi siis nii, et sellest piskust, mis 06 mootoriga oli, ei jätkunudki eraisikule enam midagi ja see seletabki, mis müügis on ainult mosse mootoriga - ametikasutuses sõideti need 06 mootoriga lihtsalt räbalateks, eraisik aga oma kallist autot hoidis hoolega ja seepärast neid ongi saada - tavaliselt lapsed müüvad oma pensioniealiste või juba lahkunud vanemate autosid.

Umbes 2015 paiku, kui ma endale otsisin sellist, siis 06 mootoriga oli täitsa nullseis, oligi valida vaid 412 mootoritega. Olen hiljem vaadanud kuulutusi, isegi Fordi diiselmootoriga (ka sellist toodeti 1990ndatel) on neid olnud liikvel rohkem kui 06 omaga.
Viimati muutis Kapten Trumm, 16 Veebr, 2023 14:53, muudetud 1 kord kokku.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Manurhin
Liige
Postitusi: 5552
Liitunud: 09 Jaan, 2007 0:05
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Manurhin »

Minu jaoks on siiamaani üsna arusaamatu, miks neid 1,6l mootoreid nappis. Lada mootorid erinevad üksteisest ainult silindri läbimõõdu ja kolvikäigu poolest, neid kumbagi on 2 erinevat varianti ja neid omavahel kombineerides saabki 4 erineva töömahuga mootorit. Poleks ju olnud keeruline vajadusel 1,3l vähem ja 1,6l rohkem toota. Aga ju siis plaan nägi niimoodi ette. Veel üks põhjus, miks 1,6l mootoreid Mossedele ja tagaveolisele Ladadele endilegi nappis, oli ilmselt see, et neid kasutas ka Niva ja sinna midagi muud panna ei andnud. Katsetati küll 1,3l mootoriga, aga see jäi ikka väga nutuselt lahjaks maasturi peal. Prooviti isegi M412 mootorit, aga siis ei mahtunud jälle varuratas kapoti alla ära. Pagasnik Nival isegi väike ja kui veel ratas ka sinna toppida, siis eriti enam ruumi üle ei jäägi. Pikisuunas see ratas sinna ei mahukski, tuleks panna kuidagi istme seljatoe taha risti, kus see omakorda ette jääks, kui vaja seljatugi alla lasta.
Kirves pole mänguasi, raiuge see omale pealuu sisse!
"Suured inimesed on ikka tõesti imelikud," ütles ta endamisi lihtsal moel, kui ta oma teekonda jätkas.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Eks see nõuka plaanimajanduse iseärasus oli, ju mingid komplekteeritavad jupid (nt kolvid, tihendid vms) olid tehtud mingi jäiga tootmisplaani järgi ja neid ei tootnud Togliatti ise, vaid tulid kuskilt allhankena. Ja 1300se kolvid ei sobi 1600 mootorisse. Plokke ja kaasi minuteada tegi Togliatti ise.

See ehk ongi Lada ellujäämise põhjus, et neil oli oma mootoritehas. Moskvitsil seda polnud ja Gazil ka mitte. Mõlema sõiduautod on minevik.

Nende lollakate 21063 kampaania juures muidugi ei saa ka välistada mingit "ostja valikuvõimaluse laiendamise" kampaaniat, mille Togliatti ise korraldas. See 1300 mootori vedas seda niigi hädavaevalt ja vaevalt see suur rahvamasside soov oli.

2141 peal 06 mootor oli ka hädavise nagu oli ka 412 oma. Sinna planeeriti mingit suuremat Ufaa mootorit, mille sealne tehas (ilmselt rahaprobleemide tõttu) ära käkkis. Need mootorid tulid, aga tunduvalt hiljem. Meil oli kodus ka 06 mootoriga 2141. See oli (näiteks Samaraga võrreldes) ikkagi kaunis lärmaka ja astmaatilise mootoriga, antud auto vajas kindlasti midagi võimsamat. Eks ta oli astmaatiline seepärast, et ka seal aeti ökonoomsust taga (algset 80 hobust seal enam polnud) ja see kärpis mootori jõudlust. Mäletan neid sundtühikäigu ökonomaiseri tõrkeid, millega sai Tallinnas käies ikka mõni kord linnas teeääres kapott püsti seistud - kuniks see jama sai sealt ära likvideeritud.

Sundtühikäigu ökonomaiser oli üks pisikese elektronplokiga vidin, mis mootoriga pidurdades keeras tühikäigust bensiini kinni, et säästa kütust. Paraku aga gaasi vajutamisel ei läinud see värk soovitud kujul lahti, mistõttu kippus auto välja surema. Jutt on siis vanemast Lada karbussist (Weber tüüpi).
21412-l oli aga juba 2108 (täpselt 083) karbuss ja seal töötas see asi juba paremini, Samaratel taolist massilist probleemi pole kuulnud.

Üldiselt see Samara Solex tüüpi karbuss on märksa parem asi, kuigi mitte nii mugavalt sätitav kui Weber (millel pääses kaane äravõtmisega kõigele ligi).
Tegin selle 10a seismist korralikult puhtaks, panid uue remondikomplekti jupid ja taevas - see töötas nagu mõte. Tõmbasid toorenupu välja, keerasid sekundiks starterit ja töötas nagu kellavärk. Ei ole vaja mingit gaasiga pumpamist või midagi (Weberil selline vajadus oli).
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Peeter
Liige
Postitusi: 3660
Liitunud: 19 Veebr, 2006 20:12
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Peeter »

Jajah, just-just. Kõik on ju imelihtne. Fakt on see, et pika vändakäiguga 80mm mootoreid peaaegu ei liikunud. Kõik olid lühikese käiguga 66mm. Loomulikult olid need pikad kah olemas ja kuskil ka liikusid mingisugustes kogustes, aga massiliselt oli ikka siseturul 011-mootoriga kohi-isendid. Ja ka Nivad. Ei jätkunud ka Nivadele puhast 06-t.
Tollest ajast mäletan ka ühe tuttava juttu, kes pidevalt Togljatti vahet purjetas oma uue 063-ga. Ajas omale samas ka uut mootorit välja ja ütles, et tema 80mm käiguga 1600-sele ei keskendugi, jahib 1800-st miilitsa-versiooni. Et pikakäigu plokke veel saab, aga väntadega on keeruline, neid lihtsalt pole.
Samas, kui hakati läänest siia tagasi vedama, siis justkui ei meenu, et oleks mingeid kohi-versioonid toodud, ikka olid puhtad isendid, pigem olid ka 05-04del 1500-sed 03-e mootorid, viiesed kastid jne Mul üks sõber käis ikka mitumitu korda Soome vahet ja tõi sealt üle Viiburi ikka iga kord midagi. Vanemaid /odavamaid 011/02-sid. Ütles tookord kokkuvõttena nendest toomistest, et ostsid auto ja sõitsid seal ringi. Päris hästi läks võrrelduna siinsetega, ja ei suitsenud kah teps mitte.... Et kohe ikka näe vahe sees eksportmasinal! Tagasi tulles üle Piiteri võttis vene bensu sisse ja osa jõudu-ärksust kohe kadus.... Koju jõudis ja kui ükskord õlivahetuse tegi, siis konstanteeris: täpselt samasugune tossav pann, nagu siinsed, ainult tagaklaasil on kleeps "Luuja Laatua Lada". Et tood ja müü kohe lääne bensu ja õliga, siis kohe kabedam suksu, nagu pidama hakkad, nii selgub, et täitsa samasugune.


1200 76*66 (kolb/vänt)
1300 79*66
1500 76*80
1600 79*80
(1800 79*88)
Viimati muutis Peeter, 16 Veebr, 2023 18:25, muudetud 2 korda kokku.
Kasutaja avatar
Manurhin
Liige
Postitusi: 5552
Liitunud: 09 Jaan, 2007 0:05
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Manurhin »

Kapten Trumm kirjutas: 16 Veebr, 2023 14:58 Ja 1300se kolvid ei sobi 1600 mootorisse.
Samad kolvid peaks ju olema? Vahe ainult kolvikäigus, mis 1300 mootoris lühem: https://porshen-group.com.ua/ua/product ... troma.html
Samuti on 1200 ja 1500 kolbidega. Ainus erand on 05 kolvid (hammasrihmaga mootori jaoks), neile on erinevalt tava-1300 kolbidele poolkuu kujulised süvendid sisse freesitud, et hammasrihma purunemise korral kolvid klappidega kokku ei saaks.
Kirves pole mänguasi, raiuge see omale pealuu sisse!
"Suured inimesed on ikka tõesti imelikud," ütles ta endamisi lihtsal moel, kui ta oma teekonda jätkas.
Peeter
Liige
Postitusi: 3660
Liitunud: 19 Veebr, 2006 20:12
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Peeter »

Manurhin kirjutas: 16 Veebr, 2023 15:29
Kapten Trumm kirjutas: 16 Veebr, 2023 14:58 Ja 1300se kolvid ei sobi 1600 mootorisse.
Samad kolvid peaks ju olema? Vahe ainult kolvikäigus, mis 1300 mootoris lühem: https://porshen-group.com.ua/ua/product ... troma.html
Samuti on 1200 ja 1500 kolbidega. Ainus erand on 05 kolvid (hammasrihmaga mootori jaoks), neile on erinevalt tava-1300 kolbidele poolkuu kujulised süvendid sisse freesitud, et hammasrihma purunemise korral kolvid klappidega kokku ei saaks.
08-l 1300-l neid polnud. Siin treial ise tegi süvendid. 1500-l olid juba tehasest olemas.

Kolvid rõngad jne olid müügis mõõdu järgi, mitte mudeli järgi. Edasi juba täpsustus, et kas originaal või esimene(+0,25) või teine(+0,5) remont jne.
Kasutaja avatar
Manurhin
Liige
Postitusi: 5552
Liitunud: 09 Jaan, 2007 0:05
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Manurhin »

Peeter kirjutas: 16 Veebr, 2023 15:24 Samas, kui hakati läänest siia tagasi vedama, siis justkui ei meenu, et oleks mingeid kohi-versioonid toodud, ikka olid puhtad isendid, pigem olid ka 05-04del 1500-sed 03-e mootorid, viiesed kastid jne
Ega vist Ladasid kuskilt mujalt peale Soome ei toodudki. Saksast, Hollandist ja Belgiast veeti juba lääne autosid. Päris algul Granadad ja Taunused, õige varsti juba Kadetid, Asconad, Escortid, Sierrad, hainina-kolmesed bemarid jm. taolised. Mõni üksik tagamootoriga Škoda sattus ka sekka. Neid "kohitsetud" Ladasid osteti peamiselt Inglismaal, seal oli põhjuseks see, et kuni 1,3l töömahuga mootori puhul oli automaks tunduvalt väiksem kui 1,6l puhul. No ja kuskil Londoni kitsavõitu tänavatel ühe foori tagant teiseni kulgedes, kus kasutad enamasti vaid esimest kolme käiku, pole erilist vahet ka, mis seal kapoti all täpsemalt on. Umbes samadel põhjustel tootsid inglased ka neid kuulsaid kolmerattalisi Reliante, mis vähegi järsemal pöördel imehästi ümber läksid - kolmerattaline sõiduk "päris" autode kategooria alla ei käinud (loeti vist lausa mootorrattaks) ja seetõttu olid ka maksud madalamad. Muidu ei oleks keegi sihukest porri omale tahtnud.
Kirves pole mänguasi, raiuge see omale pealuu sisse!
"Suured inimesed on ikka tõesti imelikud," ütles ta endamisi lihtsal moel, kui ta oma teekonda jätkas.
Peeter
Liige
Postitusi: 3660
Liitunud: 19 Veebr, 2006 20:12
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Peeter »

Meil siin jah Soomest. Ega suurt ei mäleta, et mujalt siia oleks niiväga Ladat toodud. Aga Inglismaalt toodi küll (mitte siia). Ma niiväga ei mäleta, et seal oleks siiski 063 (ee... 064 siis?) palju olnud. Lada Riva 05-na oli ikka 1300. Seal oli ostuhind parem, ainult rooli ümbertõstmine... Aga Lätti toodi neid sealt küll nii pisemate portsude-laevade kaupa. Läti-suunalised kokkuostjad olid seal laialt tegutsemas. Sadama piirkonnas olevat mingi töökoda olnud isegi ekstra ümbertõstmise jaoks ja kohe edasi Venesse. Isegi nägin Tartus nende käekirjaga Läti-registri Vaz-i (Lada Riva-t), millel rool oli küll ümber tõstetud, aga kojamehed mitte.
Lada Riva-t (05-04-07-t) müüdi 83-88 UK-sse ca 30 000 tk mingitel andmetel.
ferry
Uudistaja
Postitusi: 14
Liitunud: 01 Veebr, 2005 16:18
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas ferry »

Eesti-Belgia ühisfirma Belesta S.P. tegevus algas kaheksakümnendate aastate lõpul, kui belglased pakkusid võimalust tuua Eestisse kasutatud Ladasid, et neid siin müüa ja edaspidi ka remontida. Belesta S.P. omanikud olid võrdse osalusega ENSV varustuskomitee autobaas, kooperatiiv Tehno ja firma Scaldia-Volga Belgias. Viimane oli Euroopa suurim Lada-diiler. /Äripäev/
Kunagi 1991 aastal sai neilt ka kaks pruugitud Lada 05 firmale ostetud ,hinnad olid dollarites ja küllaltki räiged.
kaupo51
Liige
Postitusi: 369
Liitunud: 19 Juun, 2022 12:46
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas kaupo51 »

ferry kirjutas: 16 Veebr, 2023 21:14 Eesti-Belgia ühisfirma Belesta S.P. tegevus algas kaheksakümnendate aastate lõpul, kui belglased pakkusid võimalust tuua Eestisse kasutatud Ladasid, et neid siin müüa ja edaspidi ka remontida. Belesta S.P. omanikud olid võrdse osalusega ENSV varustuskomitee autobaas, kooperatiiv Tehno ja firma Scaldia-Volga Belgias. Viimane oli Euroopa suurim Lada-diiler. /Äripäev/
Kunagi 1991 aastal sai neilt ka kaks pruugitud Lada 05 firmale ostetud ,hinnad olid dollarites ja küllaltki räiged.
Belesta tegeles 1995 aastal lisaks veel Fordide müügiga ja Bosch autojuppide maaletoomisega. Tallinna ja Maardu vahel Vana Narva maanteel.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Ladade toomine Soomest käis umbes samas ajalises aknas nende 100 ampriste roostes Datsunitega. Ehk 1990ndate algus.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
kaupo51
Liige
Postitusi: 369
Liitunud: 19 Juun, 2022 12:46
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas kaupo51 »

Soomest Ladade toomine oli 90-ndate alguses levinud tegevus. Minu esimene Lada 01 sai toodud Soomest 1991 aasa sügisel. !993-94 hakkasid autoärimehed Saksamaa vahet juba sõitma. Seda soodustasid ka kolm bussiliini, mida opereeris bussiettevõte "Mootor" (hilisem "Mootorreisid").
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline