Autotehnikateema

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Ei puutu antud juhul asjasse, kui kahe 200 m vahedega ristmiku puhul ühel juhul jääb mootor seisma ja teisel mitte, siis on ilmne jukerdamine. Samamoodi ei kipu töötama püsikiirushoidja (vähemalt elektroonilist tüüpi), kui andurid jupsivad.

Natuke auto ehitust hablava inimesena pean seda süsteemi järjekordseks rohejamaks, kus saadakse kütuse säästu 100 km peale murdosa liitrist mõnede asjade (sh starteri) kiire läbikulumise hinnaga. Ehk siis järjekordne ""roheline"" leiutis auto ressursi arvelt. Kujutan ette, et aja jooksul saab sellest ka üks täiendav autoelektrike teenistusallikas, sest selline asi ei saa olla kuigi töökindel.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
OLAVI
Liige
Postitusi: 2774
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas OLAVI »

Kapten Trumm kirjutas: 07 Sept, 2023 11:33 ... Natuke auto ehitust hablava inimesena pean seda süsteemi järjekordseks rohejamaks, kus saadakse kütuse säästu 100 km peale murdosa liitrist mõnede asjade (sh starteri) kiire läbikulumise hinnaga. Ehk siis järjekordne ""roheline"" leiutis auto ressursi arvelt. Kujutan ette, et aja jooksul saab sellest ka üks täiendav autoelektrike teenistusallikas, sest selline asi ei saa olla kuigi töökindel.
Meie väikestes (külmades) linnades on selle kasu muidugi küsitav aga kuumades suurlinnades, kus fooritsüklid on kuni 10 minutit pikad ja igal ristil seisab ummikutes kümneid autosid, on sellel mõte olemas.
Muide juba 80'date Passatitel oli start/stopp süsteem kasutusel ja selle aktiveerimise nupp asus suunatule kangi otsas.
Tänapäeval on väga palju erinevaid võimalusi kuna kasutatakse erinevate tootjate mootoreid ja autosid turustatakse erinevates regioonides, siis ei saa mitte kunagi midagi kindlat väita teadmata auto andmeid.

Tänapäeval kasutavad mitmed autotootjad PÖÖRDGENERAATOREID, mis annavad nii voolu kui ka käivitavad (sooja) mootorit start/stopp süsteemis, mitte ei kasutata sooja mootori käivitamiseks starterit.
Need on erinevate nimetustega ja siin on mõned näited:
Pilt
Valeo StarS süsteem, see kannab nime StARS (Starter Generator Reversible System) ja seda kasutatakse PSA, Mercedes-Benzi ja Smarti grupi sõidukites.
http://www.blogmecanicos.com/2018/12/si ... eo_12.html

Kuidas StarS süsteem töötab:
https://pmmonline.co.uk/technical/basic ... ing-stars/

Kia Hyundai "sidur+starter+generaator" kõik ühes manualkastile:
https://press.kia.com/eu/en/home/media- ... ssion.html

Kuidas diagnoosida Start/stop süsteemi tööd:
https://www.underhoodservice.com/diagno ... t-systems/
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
davidsoniharald
Liige
Postitusi: 1679
Liitunud: 16 Veebr, 2010 22:57
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas davidsoniharald »

Kapten Trumm kirjutas: 07 Sept, 2023 11:33 Ei puutu antud juhul asjasse, kui kahe 200 m vahedega ristmiku puhul ühel juhul jääb mootor seisma ja teisel mitte, siis on ilmne jukerdamine. Samamoodi ei kipu töötama püsikiirushoidja (vähemalt elektroonilist tüüpi), kui andurid jupsivad.

Natuke auto ehitust hablava inimesena pean seda süsteemi järjekordseks rohejamaks, kus saadakse kütuse säästu 100 km peale murdosa liitrist mõnede asjade (sh starteri) kiire läbikulumise hinnaga. Ehk siis järjekordne ""roheline"" leiutis auto ressursi arvelt. Kujutan ette, et aja jooksul saab sellest ka üks täiendav autoelektrike teenistusallikas, sest selline asi ei saa olla kuigi töökindel.
Olgem ausad, sinu auto auto ehituse hablamise tase on ikkagi Gaz -52 ja natuke peale. Uuema aja tehnika vigurid näivad sul üle jõu käivat.
Vanasti kui facebooki ei olnud veel, teati ainult oma pere sees, kes loll on.
Walter2
Liige
Postitusi: 4845
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Perigiali
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Walter2 »

OLAVI kirjutas: 07 Sept, 2023 12:31 Muide juba 80'date Passatitel oli start/stopp süsteem kasutusel ja selle aktiveerimise nupp asus suunatule kangi otsas.
https://www.kfz-tech.de/Engl/Biblio/Hyb ... tStopp.htm
Formel E süsteemis lülitati mootor välja vajutades nuppu ja mootor käivitus siduripedaali või uuesti sama nuppu vajutades. Nupp asus klaasipuhastite kangi otsas. Pakuti seda vaid teatud mudelitele ja mõnedele turgudele.
Sisuliselt oleks piisanud ka süütevõtmest mootori seiskamisest. Sellest kui kiiresti selline ökotamine starteri või aku ära tappis kahjuks ei räägita. Mingi mõju sel kindlasti oli.
Viimati muutis Walter2, 07 Sept, 2023 13:58, muudetud 2 korda kokku.
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
Benjy
Liige
Postitusi: 542
Liitunud: 03 Jaan, 2015 22:08
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Benjy »

Ma loen ja imestan. Selle ilu kõrval on toyota hübriid oma planetaarkastiga väga lihtne. Sama mootor, mis krutib ülekandearvu ja toimib generaatorina käivitab ka mootorit. Liikuma hakkab masin elektriga kohe, starteriga jändavad masinad tunduvad selle kõrval uimased. Kondikas käib elektriga ja mootorist ei sõltu. Ilmselt seetõttu on tehtud need 48V leebed hübriidid, et vähegi leevendada starteri ja käivitussüsteemi aladimensioneeritust pidevalt mootori edasi-tagasi loksutamiseks.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

davidsoniharald kirjutas: 07 Sept, 2023 13:21 Olgem ausad, sinu auto auto ehituse hablamise tase on ikkagi Gaz -52 ja natuke peale. Uuema aja tehnika vigurid näivad sul üle jõu käivat.
Olen elus täheldanud, et kõige paremini jagavad neid "uuema aja tehnika vigureid" teoreetikutest tehnovidinate fännid, kel paraku aga puudub tavaliselt fundamentaalne arusaam, mis auto töötamisel seal sees toimub ja mis probleemid esinevad.

Kui sama head või kehva starterit kasutada 20 korda sagedamini, mis sellega siis juhtub (võrreldes tavalise sagedusega kasutamisega)? Või paned nüüd random bullshitti, et "ma usaldan ikka insenere"?
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
davidsoniharald
Liige
Postitusi: 1679
Liitunud: 16 Veebr, 2010 22:57
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas davidsoniharald »

Käisin ükskord ühes mootorratta tehases ärikohtumisel ja selle hulka kuulus ka tehase ekskursioon. Seal oli üks mootorratas starteri testis ja vändati seda vist 100 tuhat tsüklit (õige numbriga võin eksida), mis pidi mitu korda rohkem olema, kui reaalses kasutamises vaja on. Starter pidi sellega hakkama saama.

Need insenerid vist ikka jagavad asja ja saavad hakkama neile püstitatud ülesannetega.
Vanasti kui facebooki ei olnud veel, teati ainult oma pere sees, kes loll on.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Kümmekond aastat tagasi jäid mitmed suured rehvitootjad vahele sellega, et nende marketingiosakondade poolt soome Tehnikamaailmale katsetamiseks tarnitud rehvid ei vasta sellele, mida inimene poest reaalselt ostab. Tegu oli sisuliselt laboritingimustes valmistatud rehvidega, mis olid valmistatud paremini haakuvast segust kui tavalised, sama nimega poerehvid. Arvata on, et taoline "eriseeriate" tegemine käis igal pool ja marketingiosakonnad jagasid neid lahkelt ajakirjanikele, et homme lugeda testivõitudest. Selliste rehvide eluiga tavaliikluses oleks ehk paar tuhat kilomeetrit, kuna parema pidamisega segu kulub kiiresti. Kuid testis need rehvid üle 100 km ei läbi, siis pole ju kulumiskiirus oluline. Küll aga on oluline see, kas sa müüd testivõitjat või mitte. Vahelejäämine oli juhuslik, hakati lihtsalt võrdlema samasugune poerehviga ja polnud raske aru saada, et poerehv on tunduvalt kõvemast ja libedamast materjalist. Peale mida hakkas ajakiri oma testidesse ostma rehve juhuslike müüjate käest, vältides seda, et maaletooja sokutab neile jälle mingid "spetsrehvid".

Ühesõnaga raha ei haise ja oma toodete paremaks turundamiseks ei peljata ära ka hästi ettevalmistatud petmist. Tegelikkuses langetavad suurema osa otsustest, mis kvaliteedi või ressursiga osa autole tegelikult külge saab, juba viimased 30 aastat ökonomistid, turundajad ja logistikud. Võtmesõnadeks on unifitseeritavus, mastaabisääst ja programmeeritud vanandamine (et klient ostaks rutem uue auto). Selle hulka kuulub ka potentsiaalsete klientide ajupesu teemal, kuidas meie toode on kõige parem - seda tehakse igati professionaalsel tasemel ja raha säästmata, ei maksa häbeneda taolise pettuse ohvriks langemist 8)
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
AMvA
Liige
Postitusi: 5119
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

Keda peaks ühe "inimese nägemused" huvitama, sest vaevalt see inimene on kõiki autosid näinud.
(Viisakas vaikimine aitab enamasti varjata rumalust.)
Paluks siis loetelu neist autodest, millel ei ole nuppu (ilmselgelt jääb see tulemata)
Mootori lähedusse, kapotialusesse "sooja tsooni" ei tohiks AGM akut paigaldada ja kapoti alla võib paigaldada start/stopp süsteemiga autol ainult EFB tüüpi akusid, sest AGM akud ei ole konstrueeritud töötama kõrgendatud temperatuuriga (mootori lähedases) keskkonnas.
(Kuna paljud ei ole suutelised seda mõistma, siis kirjutataksegi lihtsalt, et "kasutage tootja poolt soovitatud akut.)
Mine räägi seda juttu siis ka Volvo inseneridele, sest neil on AGM aku just mootoriruumis.

Ja no see Varta ilus värviline pilt, millel ei ole antud teemaga mingit pistmist peale selle, et aku tühjeneb seda kasutades ja seda laetakse peale kasutamist. Ei mingeid volte ega ampreid.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Meie FIAT kaubikutel start-stop süsteemiga on aku samuti mootoriruumis ja nagu ma veendusin, on tegemist sama akuga, mis ilma süsteemita masinatel (meil on mõlemaid). Räägi veel inseneride geniaalsusest, kes kõige peale mõtlevad. Ma lihtsalt ise arvan, et varsti hakkame startereid vahetama. Ja akusid.

Muidugi, antud tüübi aku on väljaspoolt soojusisolatsiooni "mantliga kaetud" (v.a aku pealne). Juba neil oli, mil starstoppi polnudki.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
davidsoniharald
Liige
Postitusi: 1679
Liitunud: 16 Veebr, 2010 22:57
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas davidsoniharald »

Start-Stop süsteem on autodel kasutuses juba 10+ aastat. Ei ole tähele pannud starteri- ja akuäri õitsengule puhkemist.

Tehnoloogilise progressiga on alati kaasas käinud vasta rinda tagujate kisa, et "nii ei ole õige ja nii ei saa, sest vanasti oli teisiti". Saaks juba ükskord üle sellest "mina olen kõige targem ja kõik peale mind sündinud on lollimad" suhtumisest.
Vanasti kui facebooki ei olnud veel, teati ainult oma pere sees, kes loll on.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Tehnoloogilise progressiga on alati kaasas käinud vasta rinda tagujate kisa, et "nii ei ole õige ja nii ei saa, sest vanasti oli teisiti". Saaks juba ükskord üle sellest "mina olen kõige targem ja kõik peale mind sündinud on lollimad" suhtumisest.
Samuti on progressiga käinud kaasas igasugu asjatundmatu, kuid kõvahäälse seltskonna kisa, eriti peale sotsiaalmeedia teket, kellele vist makstakse taoliste "visioonide" levitamise eest ja probleemide olematuks rääkimise eest. Heaks näiteks on see poliitiliselt takka tõugatav elektriautoasjandus.

Loomulikult on nende start-stop süsteemide 10+ aastaga kaasnenud igasugu täiendavaid probleeme. Kuni selleni välja, et mootor kulub kiiremini, kuna mootorit kulutab käivitamine, mitte niiväga töötamine. Kui aga väärtushinnangud on kinni auto 3-5a liisinguperioodis, siis tõesti võib õige mehena levitada väärinfot, nagu kahju ei kaasneks ja üldse on see kõik vanameelsete ving.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
AMvA
Liige
Postitusi: 5119
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

davidsoniharald kirjutas: 07 Sept, 2023 15:34 Start-Stop süsteem on autodel kasutuses juba 10+ aastat. Ei ole tähele pannud starteri- ja akuäri õitsengule puhkemist.

Tehnoloogilise progressiga on alati kaasas käinud vasta rinda tagujate kisa, et "nii ei ole õige ja nii ei saa, sest vanasti oli teisiti". Saaks juba ükskord üle sellest "mina olen kõige targem ja kõik peale mind sündinud on lollimad" suhtumisest.
Tegelikult on see start-stopp süsteem vähemalt meie liikluses suht mõttetu.

Mu eelmine auto oli Subaru Outback ja sellel hakkas start-stop rakendumisel armatuuri displeil jooksma kalkulaator, kui palju kütust on kokku hoitud. Poole aastaga jäi see number alla 5 liitri.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Mul üks tuttav tegeles mõni aasta tagasi bussijuhtide koolitamisega, kui need hübriidbussid Tallinnas levisid.
Kokkuvõte oli selline, et kogu teema oli täiesti mõttetu, kuna hübriid vajab efekti saamiseks üsna rahulikku sõidustiili ja et keegi sulle ette ei trügi ja laseb sul rahulikult oma energiat regenereerida. Piisab ühest pidurdusest ja su efekt lendab korstnasse.

Buss oli tavalisest diislist tublisti kallim, kuid kütusesääst oli marginaalne (kuigi lubati kolmandikku). Ühesõnaga, raha põletamine rohelise propa eesmärgil.

Keskmisel bensiinimootoril on kütuse kulu tühikäigul tiksudes alla 2 liitri tunnis. Seejuures mootori käivitamine tekitab mõningase lisakulu võrreldes pideva tööga. Kui sõita Mustamäelt kesklinna, mille käigus, kui sõita mõistlikult rohelise laine tempos, tuleb foori taga seisma jääda ehk 5 korda umbes 30-ks sekundiks (kokku 150 sek ehk 0,042 tundi), mis teeb säästuks 0,084 liitrit selle kuni 10 km kohta. See annab teoorias jumeka 0,84 liitrit säästu 100 km peale ehk 10%, kuid nagu ülalpool akf kirjutas, on vist paslik nüüd Leninit tsiteerida :shock:
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Benjy
Liige
Postitusi: 542
Liitunud: 03 Jaan, 2015 22:08
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Benjy »

Busside kohta ei oska öelda, autode puhul on kütusekulu küll uskumatult madal. Sisepõlemismootor saab toimetada optimaalsetel pööretel. Suurem pluss on muidugi mugavus ja töökindlus, toyota planetaarkastis ei ole midagi, mis katki saaks minna. Eks see on vast ka põhjuseks, miks priused ja muud hübriidid taksona populaarsed on.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: TALUPOEG TALUJA ja 3 külalist